? زنده| شناسایی مبتلایان به جهش هندی ویروس کرونا در قم

 

 



شناسایی مبتلایان به جهش هندی ویروس کرونا در قم

سعید نمکی، وزیر بهداشت گفت: «در استان هرمزگان سه نمونه ویروس جهش یافته آفریقای جنوبی را پیدا کردیم که تا کنون مجموعا نزدیک به ۳۸ مورد از این ویروس شناسایی شده است.»

به گفته او سه مورد تائید شده در استان قم در میان هندی ها وجود داشت که شناسایی شد و همه افراد مرتبط را ردیابی کردیم و مجموعه ها قرنطینه شدند و تحت مراقبت هستند. در استان آذربایجان غربی در مجموعه ای توسط کارکنان هندی ده مورد جدید را پیدا کردیم که هندی کالیفرنیایی است و بدترین نوع ویروس کرونا است همچنین این ویروس را در استان یزد در کارخانه فولاد شناسایی کردیم که کارگر هندی داشتند و همه افراد در قرنطینه هستند.



دیپلمات محکوم شده به ۲۰ سال زندان درخواست تجدید نظر نکرد

وکیل اسدالله اسدی، دیپلمات جمهوری اسلامی که در دادگاه بلژیک به جرم فعالیت‌ «تروریستی» به ۲۰ سال زندان محکوم شده، گفت موکلش صلاحیت دادگاه را به رسمیت نمی‌شناسد و درخواست تجدیدنظر نکرده است.

دیمیتری دبکو، وکیل اسدی٬ به ایران‌اینترنشنال گفت که او تقاضای تجدیدنظر را آماده کرده بود، اما چون اسدی دادگاه را «سیاسی» به حساب می‌آورد، این تقاضا ارائه نشد.

این در حالی است که مقام‌های ایران قبلا اعلام کرده بودند از همه راه‌های حقوقی برای احقاق حق اسدی استفاده خواهند کرد.

اکنون وکیل اسدی می‌گوید پس از بحث و بررسی این موضوع، تصمیم طرف ایرانی بر این شده که همانطور که اسدی خواسته، درخواست تجدیدنظری داده نشود، چرا که می‌خواهند بر موضع قبلی خود مبنی بر «صلاحیت نداشتن دادرسی بلژیک» باقی بمانند.

جمهوری اسلامی پس از صدور حکم زندان برای اسدی، سفیر بلژیک در تهران را احضار کرده بود و همچنین سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که تهران حق خود برای «توسل به همه راه‌های حقوقی و دیپلماتیک» را در این زمینه محفوظ می‌داند.

اسدی دیپلمات جمهوری اسلامی در اتریش بوده که به همراه سه هم‌دست ایرانی‌اش در دادگاه آنتورپ بلژیک به جرم «طراحی عملیات تروریستی» به ۲۰ سال زندان محکوم شد.

امیر سعدونی با ۱۵ سال حبس، نسیمه نعامی با ۱۸ سال حبس و مهرداد عارفانی با ۱۷ سال حبس از دیگر محکومان این پرونده هستند.



صدور کیفرخواست برای ولی‌الله سیف

علی القاصی‌مهر٬ دادستان عمومی و انقلاب تهران٬ از ارسال پرونده ولی‌الله سیف، رئیس کل سابق بانک مرکزی (۹۲ تا ۹۷) به دادگاه ویژه رسیدگی به اخلال در نظام اقتصادی خبر داد.

به گفته دادستان تهران در نتیجه نقض مقررات و ترک فعل‌ها از سوی رئیس کل سابق بانک مرکزی، علاوه بر وقوع اخلال در نظام اقتصادی، ۳۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار منابع ارزی و ۶۰ تن ذخایر طلا تضییع شده است.

القاصی ادامه داد: در این مدت بالغ بر ۳۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار و ۷ میلیون و ۶۱۲ هزار ۴۰۳ عدد سکه بهار آزادی که شامل حدود ۶۰ تن از ذخایر طلا می‌شود تضییع شده و برای آن کیفرخواست صادر و پرونده جهت رسیدگی به دادگاه‌های ویژه اخلال در نظام اقتصادی ارسال شده است.



آیین نامه جدید شرایط ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری ابلاغ شد

صبح امروز عضو حقوقدان شورای نگهبان از ارسال آیین نامه جدید شرایط ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری به وزارت کشور خبر داد که بر اساس اصلاح به‌عمل‌آمده از این پس داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری برای ثبت نام باید:

– در بازه سنی ۴۰ تا ۷۵ سال باشند

– حداقل دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا معادل‌ آن باشند

– سابقه تصدی حداقل ۴ ساله در سمت‌های مدیریتی کشور را که به طور کامل مصادیق آن از جمله برای وزرا ذکر شده را داشته باشد

– وزرا، استانداران، شهرداران شهرهای بالای دو میلیون نفر جمعیت، فرماندهان عالی نیروهای مسلح با جایگاه سرلشگری و بالاتر می توانند کاندیدا شوند

– تمام نامزدها باید عدم سوء پیشینه ارایه دهند و سابقه محکومیت کیفری نداشته باشند.

بر این اساس محمدجواد آذری جهرمی به دلیل کسر سن از شانس ثبت نام در انتخابات پیش رو محروم شد



نرخ دلار وارد کانال ۲۰ هزار تومان شد

صرافی‌های بانک‌ها از صبح امروز قیمت دلار را برای فروش به مردم ۲۱۴۰۸ تومان اعلام کرده‌اند. نرخ خرید در این صرافی‌ها نیز ۲۰۹۸۴ تومان است.

بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها،  ۲۵۸۵۵ تومان و نرخ خرید آن ۲۵۳۴۳ اعلام شده است.

گفتنی است؛ ۵ صرافی بانکی در خیابان فردوسی با داشتن کارت ملی، کارت شتاب و شماره همراه به نام متقاضی از ساعت ۱۰ تا ۱۵ تا ۲۰۰۰ دلار آمریکا به متقاضیان واجد شرایط عرضه می‌کنند.


نامه رضا طالشیان جلودارزاده از زندان تهران بزرگ


ابتلای ۳ هزار مادر باردار به کرونا در خراسان رضوی

بیش از ۲ هزار و ۹۳۰ زن باردار از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در خراسان رضوی به کرونا مبتلا شده‌اند.

محمد احمدیان٬ مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد٬ ضمن اعلام این خبر گفت: «این تعداد زن باردار از بین ۱۶ هزار و ۱۴۵ نفر دارای علائم مشکوک شناسایی و تحت درمان قرار گرفته اند.»

او ادامه داد: «تعداد موارد مثبت کرونای مادران باردار از ابتدای امسال تاکنون حدود ۵۸۰ نفر گزارش شده است.»

محمد احمدیان  تعداد مادران باردار در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد را حدود ۸۵ هزار نفر در سال عنوان کرد و افزود: ۶۵ درصد آنان مراجعه داشته و زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی قرار دارند.

مدیر گروه سلامت جمعیت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تبریک روز ماما گفت: «ماما‌ها تاکنون در غربالگری علائم بیماری کووید ۱۹ در مادران باردار و زایمان کرده، شناسایی، پیگیری و رهگیری مادران پرخطر در طرح شهید سردار سلیمانی، مشارکت فعال و نقش به سزایی داشته اند و خانم صدیقه سیدی در این راه به مقام شامخ شهادت نائل و به عنوان شهیده مامای مدافع سلامت شناخته شده است.»



آزمایش کرونای نیمی از مراجعان در شهر اهواز مثبت است

مهران احمدی بلوطکی، رییس مرکز بهداشت غرب اهواز، گفت که روزانه به طور متوسط بیش از هزار نفر به مراکز بهداشت اهواز مراجعه می‌کنند که تست کرونای نیمی از آنها مثبت است.

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز با بیان اینکه «بار مراجعات بیماران کرونا نسبت به یکی دو هفته قبل روند کاهشی داشته»، افزود که وضعیت بیماری در روزهای اخیر به ثبات نسبی رسیده ولی آمار هنوز بالا است و روند مراجعات با شیب ملایم تری در حرکت است.

حمدی بلوطکی همچنین گفت که همچنان تمام ظرفیت بهداشت و درمان استان خوزستان و اهواز در بخش‌های مراجعات سرپایی و بستری فعال است و این ظرفیت در مجموعه بهداشت و درمان استان وجود دارد تا بیماری مدیریت شود ولی به همکاری مردم و سایر دستگاه‌ها نیاز داریم.


https://twitter.com/Entekhab_News/status/1389844621107335168


پس از هفتاد ساعت همچنان معدنکاران در دل زمین گرفتارند

دو معدنکار در طزره دامغان از ۷۳ ساعت قبل در دل زمین گرفتار شده‌اند و تلاش امدادگران برای نجات جان معدنکاران محبوس هنوز به نتیجه‌ای نرسیده است.

ساعت ۱۲ ظهر روز شنبه، یازدهم اردیبهشت، دو کارگر در تونل شماره ۴۲ معدن زغال‌سنگ طزره بر اثر ریزش معدن گرفتار شدند.

این تونل حدود ۷۰ متر طول دارد که ۳۵ متر آن ریزش کرده است و این دو کارگر جوان همچنان محبوس هستند.

ایرج رئیسیان، مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان در تشریح آخرین فعالیت‌های امدادی انجام‌شده برای کمک‌رسانی به دو معدنکار حادثه‌دیده در شهرستان دامغان گفت: «به گفته مسئولان شهرستانی، پنج اکیپ امدادی هم‌اکنون به شدت مشغول کار هستند؛ اما تاکنون به افراد محبوس دسترسی پیدا نکرده‌اند.»

او افزود: «بر اساس اطلاعات دریافتی از سازمان‌های امداد و نجات، نیرو‌ها از زمان وقوع حادثه تاکنون همچنان بی‌وقفه در حال تخلیه زغال در این معدن هستند و تلاش‌ها همچنان ادامه دارد.»

چهار پایگاه امداد و نجات زغالی در سطح کشور فعالیت دارند که یکی از این پایگاه‌ها در استان سمنان فعال است و سه اکیپ از استان گلستان نیز برای کمک به مهار حادثه ایجادشده، اعزام شده و در محل حادثه مستقر هستند.



دانشگاه نیویورک: کرونای جهش یافته ایرانی وجود دارد

رکسانا مصلحی، پروفسور همه‌گیرشناس ژنتیکی در دانشگاه ایالتی نیویورک٬ در مورد دلیل پایین بودن نرخ مرگ و میر در موج چهارم کرونا در ایران توضیح داد: « افزایش تعداد تست کرونا در کشور می تواند تاثیر گذار باشد.  اگرچه “میزان مثبت بودن” در ایران در حال حاضر بالای ۲۱ درصد است که مفهومش این است که همچنان تست همگانی و کافی در ایران انجام نمی‌شود. توصیه‌های متخصصین براین اساس است که تا حدی تست در یک کشور انجام بشود که این عدد به زیر ۱۰درصد و حتی ۵ یا ۳ درصد برسد، اما ایران هیچوقت به این عدد نرسید. پس میزان تست کرونا با وجود این که بیشتر شده اما تغییر آن چنانی نکرده است.»

رکسانا مصلحی اضافه کرد: «از طرفی میزان مرگ‌ومیر به ۲.۸ درصد رسیده است، در حالی که در موج‌های قبلی این عدد حدود ۳ تا ۶ درصد بود، پس بله میزان مرگ‌ومیر کمتر شده است. دلایل دیگر این موضوع می‌تواند شناخته‌تر شدن علایم بیماری باشد، دیگر اینکه مردم زودتر کمک می‌گیرند و از سمتی هم درمان برای حالت شدید و حاد بیماری فراهم تر شده است.»

او در پاسخ به این سوال که «ممکن است بخاطر جهش ویروس میزان مرگ‌ومیر ناشی از آن هم کمتر شده باشد» پاسخ داد: « به طور فرضی یک همچنین امکانی وجود دارد ولی اصولا ویروس مکانیزم پیچیده‌تری دارد. چون از یک طرف فشار انتخاب طبیعی روی ویروس وجود دارد که سعی کند جهش‌هایی را به وجود بیاورد که بتواند با سرعت بیشتری تکثیر پیدا کند و راحت‌تر وارد سلول‌های بدن بشود. به همین دلیل ممکن است بیماری حادتری در بیمار به وجود بیاید و آن بیماری حاد هم میزبان را بکشد.»

پروفسور همه‌گیرشناس ژنتیکی در دانشگاه ایالتی نیویورک ادامه داد: «همچنان جهش می‌تواند شامل ایجاد قدرتی در ویروس شود که سیستم ایمنی میزبان را سرکوب می‌کند، باز خود این موضوع منجر به مرگ میزبان می‌شود. الان آزمایشات انجام شده نشان می‌دهد که همان گونه جهش یافته B.۱.۱.۷ (گونه انگلیسی) می‌تواند تا ۵۰درصد توانایی انتقال و تا ۳۰درصد توانایی کشندگی بیشتری داشته باشد.»


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »