? زنده| آرش صادقی آزاد شد

 

 



آرش صادقی آزاد شد

آرش صادقی ٬ زندانی سیاسی٬ دقایقی پیش از زندان رجایی شهر کرج آزاد شد.

آرش صادقی برای اولین بار به همراه تعدادی از دانشجویان معترض به نتایج انتخابات ۸۸ توسط مأموران وزارت اطلاعات بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد.

پس از آن یک بار دیگر خبر بازداشت او منتشر شد اما وکیلش٬ علیزاده طباطبایی اعلام کرد که من در هیچ بازداشتگاهی رد و اثری دربارهٔ آن بازداشت ندیده و نمی‌تواند بگوید که آیا آن ایام او در بازداشت بوده‌است یا خیر.

برای سومین بار خبر بازداشت او در تاریخ ۲ دی ۸۸ بازداشت و مجدداً به بند ۲۰۹ منتقل و در تاریخ ۲۳ اسفند همان سال به قید وثیقه آزاد شد. این فعال سیاسی آخرین بار در ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ توسط اطلاعات سپاه بازداشت و پس از شش ماه حبس اسفند همان سال با وثیقه ۶۰۰ میلیونی آزاد شد.

به گفته فعالان حقوق بشر صادقی در دادگاه انقلاب به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی، توهین به رهبری، تشکیل گروه‌های غیرقانونی، تبلیغ علیه نظام به ۱۵ سال حبس محکوم شد. قاضی پورعرب، رئیس شعبه ۵۴ دادگاه همچنین حکم ۴ سال حبس تعلیقی صادقی را لازم‌الاجرا کرد. به این ترتیب آرش صادقی به ۱۹ سال حبس محکوم شد.

اما براساس اعلان قوه قضاییه جرایم مهدی صادقی عبارتند از: ارتباط با یکی از سرپل‌های اطلاعات سازمان منافقین در داخل کشور (بهروز جاوید تهرانی)، ارتباط سازمانی با گروهک تروریستی پژاک، متهم کردن نظام به شکنجه سران فتنه، حمایت از فرقه ضاله بهائیت، ترتیب دادن مصاحبه خانواده‌های زندانیان با رسانه‌های خارجی، برنامه‌ریزی برای اخلال در نظم عمومی شهری، شرکت در جلسات سازمان یافته دراویش، ارسال اخبار غیرواقعی از زندان اوین برای رسانه‌های ضدانقلاب، ارسال گزارش مکرر به احمد شهید برای سیاه‌نمایی و تحریم علیه ایران، اقدام علیه امنیت ملی.

او به دلیل چندین دور اعتصاب، کلیه و معده و روده و ماهیچه‌های قلبش مشکل شدید دارد. آخرین بار در زندان اوین و در اعتراض به بازداشت همسرش گلرخ ایرایی بود که بیش از هفتاد روز به درازا کشید.

آرش صادقی به خاطر ابتلا به سرطان استخوان (سارکوم)، بعد از ماه‌ها و با تأخیر از ناحیه بازو تحت عمل جراحی قرار گرفت. اما در محل عمل دچار عفونت شدید شد و مقامات رسمی زندان از ادامه معالجه او جلوگیری کردند و او را روز ۱۵ سپتامبر به زندان بازگرداندند.



اعتصاب غذای یک کارگر زندانی در حمایت از حقوق کارگران

ابوالفضل غسالی٬ کارگر زندانی طی پیامی از زندان اوین اعلام اعتصاب غذا کرد.

در بیانیه این زندانی سیاسی که برای انتشار در اختیار «زیتون» قرار گرفته٬ او اعلام کرده که برای همدردی با کارگران به خاطر کوچک شدن سفره شان، امروز را در اعتصاب غذا به سر خواهد برد.

او که کارگر ایران خودرو است٬ بیانیه خود را با پیامی به مناسبت گرامی‌داشت روز جهانی کارگر آغاز کرده و نوشته است: «روز جهانی کارگر را همراه با همه ی کارگران گرامی می‌دارم.»

غسالی در سال ۹۶ به دلیل فعالیت در فضای مجازی (مدیریت یک کانال تلگرامی) توسط نیروهای امنیتی بازداشت و مدتی بعد با تودیع قرار به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

او در سال ۹۷ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه از بابت اتهام اجتماع و تبانی و اخلال در نظم عمومی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی به ۵ سال حبس تعزیری و به اتهام توهین به رهبری به ۲ سال حبس و مجموعا به ۷ سال حبس تعزیری محکوم شد.

در اردیبهشت ماه امسال این حکم توسط شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی بابایی به ۴ سال و ۹ ماه حبس تعزیری تقلیل یافت.

با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۳ سال و ۶ ماه حبس تعزیری از بابت اتهام «اجتماع و تبانی و اخلال در نظم عمومی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی» برای وی قابل اجرا است.

امروز همزمان با برگزاری تجمع روز جهانی کارگر در تهران دستکم ۳۰ نفر بازداشت شدند.



روسیه به تعهداتش برای تأمین واکسن ایران عمل نکرده است

حیدر محمدی٬ مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو٬ خبر داده است که تحویل ۶۰ میلیون دوز واکسن روسی کرونا به ایران تا پاییز «مبهم» است.

حیدر محمدی به این روزنامه گفته روسیه به تعهداتش برای تأمین واکسن ایران عمل نکرده و «به‌دلیل حجم بالای سفارش‌ها و اینکه هنوز تعهدات قبلی از سوی طرف روسی محقق نشده هم‌اکنون از سوی سازمان غذا و دارو برای شرکت‌های خصوصی معرفی‌نامه صادر نمی‌شود.»

این مقام مسئول همچنین به همشهری گفته: به دلیل بسته شدن مرز هند نیز واردات واکسن کرونای ساخت هند با نام «بهارات بایوتک» عملا امکان‌پذیر نیست.



بازداشت دستکم ۲۰ نفر در تجمعات روز جهانی کارگر

همزمان با برگزاری تجمع روز جهانی کارگر در تهران دستکم ۳۰ نفر بازداشت شدند.

طبق گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، نیروهای امنیتی تجمع‌کنندگان مقابل وزارت کار در تهران را پراکنده کرده و دستکم ۳۰ نفر بازداشت شده‌اند.طی یک سال گذشته، در حالی که شهرهای سراسر ایران شاهد تجمع‌ها و اعتراضات صنفی کارگران بود، بر اساس گزارش نهادهای حقوق بشری، دست‌کم ۳۷ کارگر و فعال کارگری بازداشت شده‌اند.

به گزارش «اتحادیه آزاد کارگران ایران»، نیروهای امنیتی و انتظامی که روز شنبه، ۱۱ اردیبهشت، در مقابل و خیابان‌های اطراف ساختمان وزارت کار حضور دارند، علاوه بر بازداشت این افراد،‌ در تلاش هستند که از برگزاری هر نوع تجمعی جلوگیری کنند.

پیشتر تشکل‌های کارگری و صنفی برای برگزاری تجمعی به مناسبت روز جهانی کارگر، اول ماه مه، در مقابل وزارت کار، ‌فراخوان داده بودند.



رییس کمیسیون انرژی مجلس: در طول ۱۵ سال پنج انفجار بزرگ در تاسیسات هسته‌ای نطنز رخ داده است

فریدون عباسی، رییس کمیسیون انرژی مجلس، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس افشا کرده است که در طول ۱۵ سال گذشته، پنج انفجار «بزرگ» در تاسیسات هسته‌ای نطنز رخ داده و علاوه بر آن حوادث کوچک متعددی هم در این تاسیسات به وقوع پیوسته است.

به گفته فریدون عباسی، در یک مورد دیگر از این انفجارها که ساعت نیم بامداد روز ۲۶ تیرماه سال ۹۰ رخ داده است، افرادی با جاسازی مواد منفجره «به اندازه عدس» در فشارسنج‌های سانتریفیوژها باعث وقوع انفجاری در زنجیره این سانتریفیوژ‌ها شده‌اند. او به میزان خسارت این ماجرا اشاره نکرد.

مورد دیگر که او شرح داده، انفجاری است که بامداد روز ۲۲ فروردین امسال در تاسیسات نطنز رخ داد.

سومین مورد این انفجارها به روایت فریدون عباسی، مربوط به قبل از سال ۹۰ بود که پایه دکل برق بیرون از تاسیسات منفجر شده ولی به گفته آقای عباسی «دکل نیفتاده» و برق قطع نشده است.

به گفته رییس کمیسیون انرژی مجلس، طراحان انفجار اخیر در تاسیسات نطنز بر خلاف دفعه قبل که دکل را منفجر کردند تا دسترسی تاسیسات به برق بیرون را قطع کنند، این بار «قسمت انتهایی شبکه توزیع برق» را هدف قرار دادند و علاوه بر آن در «باطری‌خانه» که ذخیره برق داشته نیز «انفجار» صورت گرفته تا شبکه توزیع برق را مختل کنند.

فریدون عباسی همچنین تلویحا بازرسان سازمان بین‌المللی انرژی اتمی را متهم به همکاری با جاسوسان کرد و گفت «هر بازرسی جاسوس نیست» ولی «جمع‌آوری داده‌ها» توسط آنها در وقوع چنین حوادثی موثر است.



برگزاری تجمعات اعتراضی کارگران در بیش از ۳۰ شهر ایران

امروز ۱۱ اردیبهشت (اول ماه می) به مناسبت بزرگداشت روز جهانی کارگر در بیش از ۳۰ شهرِ ایران تجمعِ سراسریِ کارگران و بازنشستگان برگزار شد.

گروه‌های مختلف کارگران و بازنشستگان با برگزاری تجمع‌هایی، خواهان بهبود وضعیت معیشتی و امنیت شغلی خود شدند.

بر اساس ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی این تجمع‌ها در شهرهایی چون تهران، کرج، کرمانشاه، شوش، مشهد و تبریز برگزار شده است.

«‌امنیت شغلی، احیا باید گردد»، «درد ما درد شماست، مردم به ما ملحق شوید» و «دولت غارتگران، دشمن کارگران» از شعارهایی است که در این تجمع‌ها سر داده شد.

امسال ، روز جهانی کارگر، در حالی فرا رسیده که آمارها و گزارش‌های مختلف و متعدد حاکی از وخیم‌تر شدن شرایط زندگی و امنیت شغلی کارگران ایران طی یک سال گذشته و همچنین افزایش سرکوب نهادهای صنفی و کارگران معترض از سوی حکومت است.



یک زن سرپرست تیم ملی تنیس مردان شد

برای اولین بار یک زن به عنوان سرپرست تیم ملی تنیس مردان بزرگسال انتخاب شد.

اردوی تیم ملی تنیس برای حضور در مسابقات دیویس کاپ از امروز(شنبه) در مجموعه ورزشی شیرودی آغاز شده است.

۲۲ بازیکن زیر نظر اکبر طاهری سرمربی تیم ملی تمرین می کنند. نکته مهم این است که بر خلاف سال های گذشته، سرپرستی تیم ملی مردان ایران بر عهده یک زن گذاشته شده است و مهدیه کریمی سرپرست تیم ملی مردان بزرگسال ایران است.

در سالهای گذشته همیشه این سمت را یک مرد بر عهده داشت و اکنون این سمت برای اولین بار بر عهده مهدیه کریمی گذاشته است.

کریمی پیش از این سابقه سرپرستی تیم های پایه ایران در مسابقات بین المللی را عهده دار بوده است اما برای تیم بزرگسالان مرد اولین بار است که این اتفاق می افتد.



ملخ‌ها به تهران رسیدند

مسعود لطیفیان٬ معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور٬ خبر از آن داد که ملخ‌های آفت به تهران نیز رسیدند.

او در این رابطه گفت: «سطح مبارزه با آفت ملخ بومی در سال ۱۴۰۰ در حدود ۵۵۰۰۰ هکتار گزارش شده است و هم اکنون ۸ استان درگیر مبارزه با این نوع آفت هستند.»

مسعود لطیفیان در گفت‌و‌گو با ایلنا درباره آخرین وضعیت آفت ملخ بومی در کشور، اظهار کرد: «در سالجاری مبارز با ملخ‌های بومی در سطحی در حدود ۵۵۰۰۰ هکتار در حال انجام است.»

به گفته او بر اساس گزارش‌ها تا کنون ۸ استان درگیر مبارزه با ملخ‌های بومی شده‌اند.

لطیفیان این ۸ استان را گیلان، زنجان، قزوین، کردستان، تهران، اردبیل، آذربایجان غربی و گلستان نام برد.

معاون کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور افزود: «در سه استان گیلان، زنجان و قزوین پوره ملخ‌های بومی غالبا مراکشی بوده و در سن ۴،۵ و بالدار نسل جدید با جمعیت بالا هستند که عملیات ردیابی و مبارزه با اکیپ‌های ردیابی و مبارزه سازمان در حال انجام است.»



گاردین: زندانیان سیاسی زن در ایران هدف آزار و شکنجه‌های روانی قرار گرفته‌اند

روزنامه گاردین به نقل از فعالان حقوق بشر نوشته است که زندانیان سیاسی زن در ایران با آزار و اذیت، محکومیت‌های طویل المدت و انتقال به زندان‌هایی با شرایط «خطرناک و نگران کننده» صدها کیلومتر دورتر از خانواده‌هایشان روبرو هستند.

در این گزارش آمده است که تعدادی از زندانیان زن سیاسی در ایران هدف آزار جنسی و حتی تجاوز به عنف قرار گرفته و در مواردی از دسترسی آنها به دارو و درمان جلوگیری شده است.

گاردین اضافه کرده است، در شش ماه گذشته، تعداد بیشتری از زندانیان زن که به اتهامات سیاسی و حقوق بشری زندانی هستند، بدون اعلام قبلی از زندان اوین در تهران به زندان‌هایی در خارج از پایتخت ایران منتقل شدند.

این گزارش اضافه کرده است، زندانیان سیاسی زن برخلاف قوانین ایران و موازین بین المللی به بندهای محکومان جرایم عادی مانند قاتلان منتقل شدند.



واکسن خواری به آذربایجان‌غربی رسید

تخلف و «سوء استفاده» از سهمیه واکسن پاکبانان به آذربایجان غربی هم رسیده و رئیس دانشگاه علوم پزشکی این موضوع را تائید کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی امروز جمعه ۱۰ اردیبهشت ماه با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «من در قرنطینه خانگی پیگیر سلامت و موفقیت واکسیناسیون هستم، در خوی به اسم پاکبانان سوء استفاده انجام شده که درخواست برخورد شدید توسط مسببین شده است.»

در یک ماه اخیر همزمان با آغاز طرح واکسیناسیون پاکبانان، خبرهایی از گوشه و کنار کشور مبنی بر سوء استفاده مسئولان از سهمیه واکسن پاکبانان منتشر شده اما ادعای امروز رئیس دانشگاه علوم پزشکی را می توان اولین مورد افشا شده در استان آذربایجان غربی دانست.

وزارت بهداشت پیش از این اعلام کرده بود با هرگونه تخلف در توزیع واکسن خارج از چارچوب سندملی واکسیناسیون برخورد قانونی خواهد کرد.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »