بیست و چهار ساعت پس لرزه پس از انتشار سخنان «محرمانه» ظریف

روز گذشته یکی از فعالین سیاسی در شبکه اجتماعی کلاب هاوس گفته بود بر برای برخی از نزدیکان رییس جمهوری قرار بازداشت صادر شده یا برای بازجویی احضار شده‌اند.

علی ربیعی٬ سخنگوی فعلی دولت٬ یا این حکم جانشین حسام‌الدین آشنا به عنوان رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری شد.



تهدید جانی رضا شهابی٬ فعال کارگری و خانواده‌اش

رضا شهابی، عضو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه، روز چهارشنبه در نامه سرگشاده‌ای به مسئولان قضایی جمهوری اسلامی اعلام کرد که خود و خانواده‌اش تهدید به قتل شده‌اند.

این فعال کارگری در این نامه که در صفحه اینستاگرامی خود منتشر کرد،‌ نوشت: «مدتی است فردی ناشناس با دو شماره متفاوت، به خودم و همسرم از طریق واتس‌آپ و پیامک، پیام‌های تهدید آمیز داده است.»

او با اشاره به اینکه ابتدا «با این تصور که ممکن است از مزاحمت‌های معمول باشد»‌ افزود که یه این پیام‌ها اهمیت نداد تا اینکه این شخص دو روز پیش با ارسال چند پیام به همسرم، من و پسر و دخترم را تهدید به قتل کرد.»

پس از این تهدیدهای تلفنی هم به گفته این فعال کارگری،‌ سه‌شنبه عصر در خیابان جیحون تهران دو موتور سوار به خواهر زاده او هجوم برده و وی را به شدت مرعوب کرده و در حالی که «خواهر زاده‌ام دچار شوک عصبی شد، او را با تهدید از محل برخورد، به چند کوچه بالاتر می‌برند و با پیچاندن دست و وخشونت فیزیکی به او می‌گویند که به دایی‌ات گفته بودیم تاوان سختی خواهد داد. حالا با تو کاری نداریم ولی برو به دایی‌ات بگو حواسش باشد و دست از کارهایش بردارد. در غیر این‌صورت، هم پسرش و هم دخترش را می‌گیریم و خودش را طوری می‌زنیم که کسی او را نشناسد.»

رضا شهابی در این نامه نوشت: از آنجا که خانواده‌اش به شدت نگران هستند و او نیز هیچ‌یک از این عوامل را نمی‌شناسد تا بخواهد به طور رسمی، شکایت علیه تهدید و آزار و خشونت را دنبال کند و «هر لحظه بیم آن می‌رود که جان خود و اعضای خانواده‌ام با عملی شدن این تهدیدات با مخاطره جدی و جبران ناپذیری مواجه شود… به عنوان یک کارگر و یک شهروند از مسئولان قضایی و نهادهای امنیتی و انتظامی انتظار دارم به جدیت برای رفع تهدید جانی جدی پیش آمده اقدامات مقتضی را انجام دهند.»



تزریق سهمیه واکسن کرونای پاکبان‌ها به مدیران و کارکنان شهرداری منطقه ۶

بعد از شهرداری آبادان و شهرداری علی آبادکتول، حالا طبق اسنادی که توسط وب سایت رویداد۲۴ منتشر کرده برخی از کارمندان زن و مرد شهرداری منطقه ۶ تهران به عنوان پاکبان معرفی شده و در لیست دریافت واکسن قرار گرفتند. در این لیست ۱۷۹ نفره، تعدادی از افراد خانم هستند؛ این در حالی است که در پایتخت هیچ پاکبان زنی وجود ندارد.

طبق گزارش این وب سایت ابتدا لیستی ۱۷۹ نفر برای دریافت واکسن از سوی معاونت خدمات شهری منطقه ارائه می‌شود، از این لیست، ۱۴۹ نفر به مرکز بهداشت مراجعه کرده‌اند و واکسن دریافت می‌کنند.

در این گزارش در خصوص دریافت کنندگان واکسن آمده است فردی که در گذشته کارمند معاونت فنی و عمران بوده و حالا «کارمند در اختیار» است، به همراه دخترش واکسن دریافت کرده است. فردی دیگر کارمند منطقه ۱۱ بوده و به واسطه حضور بردارش در منطقه ۶، واکسن زده است. در یک مورد دیگر یکی از خانم‌های شهرداری منطقه ۶ که کارمند دفتری بوده، واکسن زده و نام پدرش نیز در لیست دیده می‌شود.

جالب اینجاست که شهرداری منطقه بعد از ارائه لیستی با حضور پاکبانان زن و مرد که از آن به عنوان لیست اصلاحی یاد کرده، گفته که به دلیل حجم بالای کار آن‌ها، تزریق واکسن صورت نپذیرفته و در زمان دیگری سهمیه بیشتری به منطقه اختصاص پیدا کند.



دختر ناهید تقوی شهروند دو تابعیتی: در دادگاه مادرم اتهام‌های امنیتی مطرح شد

دختر ناهید تقوی، شهروند آلمانی ایرانی که در ایران بازداشت شده، گفته است که نخستین جلسه محاکمه مادرش روز چهارشنبه برگزار شد و او «اتهام امنیتی» روبروست.

ناهید تقوی که ۶۶ ساله و مهندس معمار بازنشسته است و از سال ۱۳۸۲ در آلمان زندگی می‌کرد، ۲۵ مهر ۹۹ توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران در خانه‌اش در تهران بازداشت شد. گزارش ها حاکی است که ناهید نقوی از فعالان حقوق زنان است.

به گفته مریم کلارن، دختر ناهید تقوی، امروز نخستین جلسه دادگاه او برگزار شد. جلسه بعدی محاکمه تعیین شده اما تاریخ آن مشخص نیست.

مریم کلارن اضافه کرده است: «به مادرم اجازه داد شد تا با برادرانش دیدار کند و آنها را بغل بگیرد. این اولین بار بود که بعد از تقریبا هفت ماه توانست (اعضای خانواده‌اش) را در آغوش بگیرد.»



نامه آرش صادقی: جمهوری اسلامی با اعتقاد به حفظ نظام هر جنایتی را مباح کرد

آرش صادقی، زندانی سیاسی، در نامه‌ای به جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، به شرح نقض حقوق خانواده‌های زندانیان سیاسی پرداخته است.

او در این نامه که متن آن در وب‌سایت حقوق بشری هرانا آمده است، درباره دلیل اصلی حجم گسترده سرکوب، زندان، شکنجه، اعدام و آزار خانواده‌های فعالان سیاسی و عقیدتی به جمله روح‌الله خمینی، اولین رهبر جمهوری اسلامی اشاره کرده که گفته بود: «حفظ نظام از اوجب واجبات است.»

به گفته این زندانی سیاسی، این اصل ایدئولوژیک که «بر اساس آن حتی می‌شود توحید را تعطیل کرد»، «هر جنایتی را به بهانه حفظ نظام برای حکومت مباح کرد.»

او در این نامه همچنین «ناپدیدسازی‌های قهری» را از جمله موارد نقض حقوق زندانیان سیاسی و عقیدتی و خانواده‌های آنها دانسته و از مهم‌ترین نمونه‌های آن را اعدام‌های دسته‌جمعی سال ۶۷ و اعدام مخفیانه بیش از ۱۵ هزار زندانی‌ سیاسی در دهه ۶۰ عنوان کرده است.

به گفته آرش صادقی، «شکنجه و آزار فرزندان زندانیان سیاسی و عقیدتی»، «حبس در تبعید»، «محرومیت از ملاقات»، «پرونده‌سازی و زندان برای اعضای خانواده»، «مرخصی به‌عنوان ابزار شکنجه»، «توقیف حقوق و اموال» و «اجبار فعالان سیاسی به طلاق» از دیگر موارد نقض حقوق خانواده‌های زندانیان سیاسی و عقیدتی است.

این زندانی سیاسی در ادامه نامه خود با اشاره به اصل «شخصی بودن جرائم و مجازات‌ها» گفته است: «بر اساس این اصل، مجازات باید فقط برای شخص مجرم در نظر گرفته شود و نمی‌توان فرد دیگری را به جای شخصی که مرتکب جرم شده، مورد مجازات قرار داد.»



بایدن در کنگره آمریکا: علیه تهدید برنامه‌های هسته‌ای ایران با متحدانمان همکاری می‌کنیم

جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا٬ طی سخنرانی در کنگره آمریکا گفت: «در مورد برنامه‌های هسته‌ای ایران و کره شمالی که تهدیدی جدی برای امنیت آمریکا و امنیت جهانی است – ما از نزدیک با متحدان خود همکاری خواهیم کرد تا از طریق دیپلماسی و بازدارندگی قوی با تهدیدات ناشی از آنها مقابله کنیم.»

او در این سخنرانی هیچ اشاره‌ای به گفت‌وگوهای هسته‌ای برای احیای برجام و سایر مسائل مربوط به ایران نکرد.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.