? زنده| مرکز آمار: تورم فروردین حدود ۵۰ درصد

 

 


ثبت دادخواست رسمی ۱۷نفر از زندانیان سیاسی علیه سلول انفرادی

۱۷ نفر از زندانیان سیاسی و عقیدتی زندان‌های اوین و رجایی‌شهر دادخواستی مبنی بر اعتراض و شکایت نسبت به حبس در «سلول انفرادی»، در دفاتر بندهای این زندان‌ها به ثبت رساندند. در این دادخواست‌ها زندانیان با ذکر ایام حبس، خواهان مجازات عاملان و آمران و صادرکنندگان بازداشت و نگهداری‌شان در سلول‌های انفرادی شده‌اند.

به گزارش کانون مدافعان حقوق بشر امروز یکم اردیبهشت، ۹ نفر از زندانیان سیاسی اوین به نام‌های: پیمان پورداد، صادق عباسی، پژمان عباد، بهزاد همایونی، امیرحسین میرخلیلی، ابوالفضل غسالی، پارسا گلشنی، مصطفی خسروبابادی و کیوان صمیمی، و نیز ۸ نفر از زندان سیاسی رجایی‌شهر: مطلب احمدیان، سعید اقبالی، آرش صادقی، آرشام رضایی، نصراله لشنی، مهدی مسکین‌نواز، فرهاد میثمی و رضا محمدحسینی دادخواست علیه سلول انفرادی را در دفاتر زندان به ثبت رساندند.

این زندانیان عقیدتی و سیاسی با استناد به رای وحدت رویه دیوان عدالت اداری در سال ۸۲ و قانون آئین دادرسی کیفری، مدعی شده‌اند که سلول انفرادی «مصداق بارز شکنجه» بوده و امری غیرقانونی است که علیه آن‌ها به کار گرفته شده است. لذا از کلیه ظابطین قضایی، آمران، عاملان و کسانی که دستور نگهداری آن‌ها را در سلول انفرادی صادر کردند، شکایت کرده و خواهان رسیدگی شده‌اند.

در اسفند سال ۹۹ نیز ۲۳ نفر از فعالان سیاسی و اجتماعی که طی بازداشت‌های خود در سلول_انفرادی حبس شده بودند، این دادخواست را در دفاتر قضایی تهران به ثبت رساندند.



نماینده مجلس: واکسن فایزر در بازار سیاه ۱۰ میلیون تومان

محسن علیزاده، ‌عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، خبر از آن داد که واکسن فایزر در خیابان‌ها و بازار سیاه ۱۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

علیزاده گفت: «الان واکسن کرونای فایزر که واردات آن به کشور ممنوع شده بود، در برخی از خیابان‌ها و بازار سیاه دارو به قیمت ۱۰ میلیون تومان در کشور به فروش می‌رسد.»

او همچنین واردات واکسن توسط بخش خصوصی و فروش آن به مردم را «تخلف» خواند.

این در حالی است که طی روزهای اخیر مقام‌های ستاد کرونا و وزارت بهداشت سخنان متناقضی درباره طرح واردات و فروشی شدن واکسن بیان کرده‌اند.

سخنگوی ستاد کرونا نخستین‌بار از امکان پرداخت هزینه برای تزریق «زودتر» واکسن خبر داد، اما رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت آن را رد کرد.



مرکز آمار: تورم فروردین حدود ۵۰ درصد

مرکز آمار ایران با انتشار گزارشی، نرخ تورم نقطه به نقطه فروردین ماه امسال را ۴۹/۵ درصد اعلام کرد که بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه در ۲۲ ماه گذشته به حساب می‌آید.

با این حساب خانوارهای ایرانی به طور میانگین برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان در مقایسه با فروردین‌ماه پارسال، حدود ۵۰ درصد بیشتر هزینه کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، نرخ تورم متوسط در فروردین ماه امسال نیز به ٣٨/٩ درصد رسیده که نسبت به تورم متوسط ۱۲ ماه منتهی به اسفند ماه پارسال، ٢/۵ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

مرکز آمار ایران همچنین نرخ تورم ماهانه نخستین فصل سال را ۲/۷ درصد اعلام کرد که در مقایسه با نرخ تورم ماهانه اسفند ماه با رشد ۹ دهم واحد درصدی روبرو بود.

در این گزارش تورم نقطه به نقطه گروه‌ عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در فروردین‌ماه ۶۳/۱ درصد و تورم نقطه به نقطه گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» در نخستین ماه امسال ۴۳ درصد اعلام شده است.



 بشار اسد کاندیدای ۴ مین دوره ریاست جمهوری سوری

بشار اسد برای چهارمین بار کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری سوریه شد.

خبرگزاری فرانسه با انتشار این خبر نوشت رئیس پارلمان سوریه گفت که بشار اسد روز چهارشنبه درخواست کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ۲۶ ماه می (۵ خرداد) را ارائه کرده است.

آمریکا و مخالفان دولت سوریه این انتخابات را محکوم کردند و آن را اینگونه توصیف کردند: “نمایش مسخره ای که هدف آن تقویت حکمرانی استبدادی اسد است”.

با اینکه در انتخابات ریاست جمهوری سوریه، چند کاندیدا حضور دارند اما معمولا انتخابات این کشور، رقابتی نیست و از قبل مشخص است که بشار اسد به راحتی پیروز انتخابات می شود.

خبرگزاری فرانسه در این باره نوشت: به نظر می رسد از قبل مشخص است که نتایج انتخابات به سود بشار اسد باشد.

بشار اسد ۵۵ ساله از سال ۲۰۰۰ میلادی تاکنون قدرت را در سوریه در دست دارد. او بعد از مرگ پدرش (حافظ اسد)، به عنوان رئیس جمهور جدید تعیین شد. حافظ اسد که از فرماندهان ارشد ارتش سوریه بود با کودتای نظامی به قدرت رسید و ۳۰ سال رئیس جمهور بود.

بشار اسد در انتخابات قبلی (۲۰۱۴) با کسب ۸۸ درصد از کل آرا به عنوان رئیس جمهوری دوره جدید، در سمت خود باقی ماند. انتخابات ریاست جمهوری در سوریه هر ۷ سال یک بار برگزار می شود.



وکیل محسن نامجو: ویدئوی عذرخواهی به معنی پذیرفتن خطا نیست

آلاله کامران٬‌وکیل محسن نامجو٬ طی بیانیه‌ای اعلام کرد که ویدئوی منتشر شده حاوی عذرخواهی موکلش بیانگر پذیرفتن اتهام‌های تجاوز٬ تعرض جنسی٬ حمله جنسی٬ اقدام به حمله جنسی نیست.

به گفته آلاله کامران آن ویدئو تنها به منظور نشان دادن حسن نیت منتشر شده است.

https://twitter.com/officialmnamjoo/status/1384679648114712579?s=28



وزارت بهداشت: واکسیناسیون عمومی با واکسن داخلی از خرداد آغاز می‌شود

حسین وطن‌پور٬ نماینده وزیر بهداشت و مدیر اجرایی پروژه واکسن داخلی کرونا٬ گفت: «برآورد می شود واکسیناسیون عمومی کرونا با تولیدات ایرانی از خرداد ۱۴۰۰ آغاز شود.»

حسین وطن‌پور افزود: «ظرفیت تولید واکسن ایرانی کرونا از خرداد ماه امسال به حدود سه میلیون دوز در ماه می رسد و به تدریج این ظرفیت افزایش پیدا می کند تا واکسیناسیون عمومی کشور محقق شود.»

در حال حاضر ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وزارت دفاع و انستیتو پاستور ایران مجوز کارآزمایی بالینی واکسن کرونا را از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت کرده‌اند.

مدیرمرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار امیدواری کرد با ادامه روند مطلوب کارآزمایی بالینی و درصورت کسب نتایج مورد تایید وزارت بهداشت، مجوز استفاده اورژانس جهت واکسیناسیون عمومی صادر و واکسن کرونا کوو ایران برکت تا پایان خرداد ۱۴۰۰ در اختیار مردم خواهد بود.



جمهوری اسلامی مسئول نیمی از کل اعدام‌ها در سال ۲۰۲۰

گزارش سالانه عفو بین‌الملل از اجرای اعدام‌ در جهان طی سال ۲۰۲۰ میلادی که امروز منتشر شد، نشان می‌دهد که شمار اعدام‌ها در سال گذشته میلادی نسبت به سال قبل از آن کاهشی ۲۶ درصدی داشته است.

با این حال آمار مجازات اعدام در ایران تغییر چندانی نداشته و جمهوری اسلامی به تنهایی مسئول نیمی از کل اعدام‌های ثبت‌شده در جهان در سال گذشته میلادی است.

«بی‌رحمانه٬ خشونت‌بار و غیرانسانی» واژه‌هایی است که عفو بین‌الملل در توصیف مجازات اعدام به کار برده و بار دیگر از همه کشورها خواستار لغو این مجازات شده است.

در همین حال عفو بین‌الملل می‌گوید در سال ۲۰۲۰ میلادی دست‌کم ۴۸۳ تن در جهان اعدام شدند که این پایین‌ترین آمار ثبت‌شده طی ۱۰ سال گذشته است.

این آمار بدون احتساب موارد اعدام در چین است، زیرا دولت چین آمار اعدام‌ها را به عنوان اسرار حکومتی طبقه‌بندی می‌کند و آماری در این باره ارائه نمی‌دهد، اما عفو بین‌الملل در گزارش امسال خود نوشته اطلاعات موجود حاکی است که هر سال هزاران نفر در این کشور به مجازات مرگ محکوم و اعدام می‌شوند.

جمهوری اسلامی ایران با اجرای ۲۴۶ حکم اعدام در سال ۲۰۲۰ میلادی، به تنهایی نیمی از کل اعدام‌های ثبت‌شده در جهان را به خود اختصاص داده است.


خبرهای روز گذشته را از اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »