? زنده| بازداشت بستگان شماری از کشته‌های اعتراضات سال‌های اخیر

 



بازداشت بستگان شماری از کشته‌های اعتراضات سال‌های اخیر

امروز بستگان شماری از کشته‌های آبان ۹۸ که در حال بازگشت از آرامگاه سردار اسعد بختیاری، از مشروطه‌خواهان ایرانی٬ بودند بازداشت شده‌اند.

وب سایت «هرانا» از بازداشت دست‌کم ۲۲ تن از آن‌ها خبر داد.

در میان بازداشت‌شدگان، منوچهر بختیاری و ناهید شیربیشه، پدر و مادر پویا بختیاری از کشته‌شدگان آبان ۹۸ در کرج، سکینه احمدی، مادر ابراهیم کتابدار از دیگر کشته‌شدگان آبان ۹۸ و حوریه فرج‌زاده طارانی، خواهر شهرام فرج‌زاده از کشته شدگان اعتراضات دی ۸۸ در تهران دیده می‌شوند.

همچنین مونا شیربیشه، پوران ناظمی، مهرداد بختیاری، کامبیز نوروز زاده، اشکان شیرپیشه، آرین شیربیشه، حمیده کتابدار، جواد لعل محمدی، هاشم امینی، ایران الله یاری، محمد کریمی، مهیار ظفرمهر و دخترش، یاشار تبریزی به همراه دو دخترش و مادر وحید نامور به همراه دخترش٬ از دیگر بازداشت شدگان هستند.

بر اساس خبر هرنا بازداشت ‌شدگان به زندان اصفهان منتقل شده‌اند.



استاندار: تهران قرنطینه نمی‌شود

محسنی‌ بندپی، استان‌دار تهران، اعلام کرد که تهران تعطیل نمی‌شود.

صبح امروز خبر در خواست تعطیلی دو هفته‌ای سراسر کشور از سوی وزارت بهداشت منتشر شده بود؛ خبری که به سرعت تکذیب شد.

استاندار تهران در این رابطه گفت: «قطعا نمی‌توان شهری همچون تهران را که پایتخت کشور است و فعالیت‌های بین‌المللی در آن در حال انجام است قرنطینه کرد، لذا موضوع قرنطینه تهران منتفی است.»

او افزوده: «فعالیت گروه‌های یک در تهران ادامه دارد و مشاغل گروه‌های دو، سه و چهار برای دوهفته تعطیل خواهند بود.»



فیلم‌سازان تهدید شده‌اند امضایشان را از بیانیه اعتراض به قرارداد چین پس بگیرند

محمد رسول‌اف، کارگردان سینما، در توییتر خود نوشت که امضا کنندگان بیانیه ۱۸ فیلم ساز درباره قرارداد ایران و چین، از سوی خبرنگار مشرق‌نیوز، وابسته به سپاه پاسداران، تهدید شده‌اند.

به گفته رسول‌اف، این خبرنگار «با اغلب امضا کنندگان برای پس‌گرفتن امضای خود تماس گرفته» و در مواردی گفته‌ که اگر «ابراز ندامت» نکنند، « از سوی محمدجواد ظریف ممنوع‌الکار و به زودی دستگیر» خواهند شد.

۱۸ فیلم‌ساز ایرانی از جمله محمد رسول اف روز ۱۴ فروردین در بیانیه ای قرارداد ایران و چین را برخلاف منافع ملی و «فاقد وجاهت و مشروعیت» خوانده بودند.



سازمان انرژی اتمی: ذخایر اورانیوم ۲۰ درصد ایران به ۵۵ کیلوگرم رسید

بهروز کمالوندی٬ سخنگوی سازمان انرژی اتمی٬ اعلام کرد که تا «امروز ۵۵ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد تولید شده است» و افزود: «نرخ تولید اورانیوم ۲۰ درصد بسیار بالاتر از قبل از برجام است.»

کمالوندی با اشاره به قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها و اجرای آن از ۵ اسفند ماه ۱۳۹۹، گفت: بخش مهمی از این قانون در خصوص غنی سازی ۲۰ درصد به میزان سالانه ۱۲۰ کیلو گرم بود که بلافاصله اقدامات لازم صورت گرفت و روند غنی سازی آغاز شد.

وی ادامه داد: تا امروز ۵۵ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد تولید شده است و تقریبا ما نصف راه را رفته ایم و با این روند ما می‌توانیم زودتر از ۸ ماه به هدف مد نظر برسیم.

کمالوندی گفت: نرخ تولید اورانیوم ۲۰ درصد ما الان بسیار بالاتر از قبل از برجام است و بر اساس آمار و ارقام ۳۰ درصد بیشتر از قبل از برجام ظرفیت تولید ۲۰ درصد داریم.

این سخنان در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی در وین مطرح شده است.



وزارت بهداشت: اگر برای دو هفته کل کشور تعطیل نشود٬ حداقل ۲۰هزار تن جان خواهند باخت

وزارت بهداشت صبح امروز طی یک اطلاعیه‌ای خواستار «دو هفته تعطیلی کامل سراسری» شد و هشدار داد اگر بلافاصله چنین نشود، «حداقل بیست هزار نفر» از کرونا جان خواهند باخت و آمار فوت ممکن است به «بالای ۶۰۰ نفر» در روز برسد.

در بیانیه وزارت بهداشت آمده: «ضروری است ستاد ملی کرونا بلافاصله دو هفته تعطیلی کامل سراسری (شامل تمامی ادارات دولتی، شرکتها و اصناف غیر ضروری)، منع کامل سفر (شامل خودروهای شخصی و وسایل نقیله عمومی)، بیرون بر شدن همه رستورانها و غذاخوری هتل‌ها، محدودیت جدی تردد شامگاهی و اعمال جرایم سنگین برای هرگونه مراسم یا تجمعات در سراسر کشور وضع کند.»

بنا بر این بیانیه، سرعت افزایش بستری در خیز سراسری چهارم به مراتب بیشتر از خیزهای قبلی است.



حسن روحانی: آمریکا برای توبه آمده است

پس برگزاری نخستین روز کمیسیون مشترک برجام در وین، حسن روحانی، مدعی شد که آمریکا برای توبه بازگشته و منتقدان دولت باید اعتراف و عذرخواهی کنند.

روحانی در جلسه امروز هیئت دولت گفت: «دشمن آماده است برای اجرای برجام و بازگشت به تعهداتش بنشیند و مذاکره کند. بازگشت به تعهدات به معنای دینی توبه است و [آمریکا] آمده و می‌گوید می‌خواهم توبه کنم و به برجام بازگردم.»

رییس‌جمهوری این مذاکرات و بازگشت آمریکا را «فصلی جدید» خواند و اضافه کرد: «اگر آمریکا جدیت لازم و صداقت کافی را به خرج دهد، می‌توانیم مذاکره کنیم.»
روحانی در ادامه سخنانش از مخالفان و منتقدان دولتش خواست اقدام به «اعتراف و عذرخواهی» کنند.

او گفت: «به دروغ گفتید که رفتیم برجام را امضا کردیم تا قدرت هسته‌ای کشور را از بین ببریم. حالا اعتراف کنید و بیایید در برابر دروغتان عذرخواهی کنید.»

مذاکرات کمیسیون مشترک برجام از روز سه‌شنبه با حضور هیات‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی و آمریکا و همچنین کشورهای عضو توافقنامه هسته‌ای در وین، ‌پایتخت اتریش، ‌آغاز شد. این مذاکرات که کشورهای اروپایی نقش میانجی بین تهران و واشینگتن را در آن ایفا می‌کنند قرار است در سطح کارشناسی و برای بررسی فنی رفع تحریم‌ها ادامه داشته باشد.

آمریکا مذاکرات برجام را «گامی به جلو» خوانده و پیش‌بینی کرده این گفت‌وگوها سخت و طولانی باشد. رابرت مالی، ‌رییس هیات آمریکا در وین، طی مصاحبه‌ای گفته بود واشینگتن پس از حل مساله‌ هسته‌ای در پی پرداختن به برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران است.


خبرهای روز گذشته را از اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چرا پرداختن به جنبش های اجتماعی زنان  از منظر اقتصادی اهمیت دارد؟ چون توسعه جنبش های اجتماعی زنان مسئله اساسی توسعه پایدار و موزون است و این امر دغدغه کل جامعه است. طرح مسائل زنان

ادامه »

مهدی نصیری چندی قبل در مصاحبه با برنامه شصت دقیقه بی‌بی‌سی فارسی گفت: «اپوزیسیون ایران اگر می‌خواهد موفق شود باید شکاف بین شاهزاده (پهلوی)

ادامه »

شورش‌ها، انقلاب‌ها و جنگ‌ها همواره پدیده‌هایی بوده‌اند که در بستر آنها، جنایاتی علیه یک طرف یا هر دو طرف روی

ادامه »