? زنده| تجمع بازنشستگان معترض؛ «دیگر رأی نمی‌دهیم»

 



تجمع بازنشستگان معترض؛ «دیگر رأی نمی‌دهیم»

تعدادی از کارگران بازنشسته ایران با تجمع مقابل اداره‌های تامین اجتماعی مراکز استان‌ها و چند شهر دیگر، خواستار رساندن مستمری‌ها به خط فقر و رفع تبعیض‌های موجود علیه آنان شدند و علیه حضور در انتخابات آتی ریاست جمهوری در این کشور شعار دادند.

بر اساس تصاویر، ویدیوها و گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی، این تجمع‌ها روز یکشنبه در شهرهایی چون تهران، کرج، اراک، اردبیل، اصفهان، قزوین، گرگان، خرم‌آباد، ایلام، کرمان، نیشابور، رشت، شیراز، شوش و تبریز برگزار شد.

شرکت‌کنندگان در این تجمع‌ها شعارهایی چون «‌ما دیگه رای نمی‌دیم، خیلی دروغ شنیدیم» و «حمایتی ندیدیم ما دیگه رای نمی‌دیم»، «ما دیگه رای نمی‌دیم عدالتی ندیدیم» سر دادند.

«مجلس، دولت، بس است فریب ملت» و «حق و حقوق ما را، دولت بالا کشیده» از دیگر شعارهای معترضان بود.

ایلنا نیز با تایید برگزاری این تجمع‌ها به نقل از کارگران بازنشسته نوشت: «مستمری چهار میلیون تومانی کافی نیست، آن‌هم وقتی که خط فقر ده میلیون تومان است.»

بر اساس گزارش این خبرگزاری، مستمری‌بگیران تامین اجتماعی خواستار «اجرای دقیق ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی» و «افزایش ۳۹ درصدی پایه مستمری‌ها» هستند.

همچنین مطالبه‌ دیگر معترضان «رفع تبعیض میان بازنشستگان صندوق‌های مختلف و رفع تبعیض میان بازنشستگان همکار و غیرهمکار است».



۳ زندانی در زندان ارومیه اعدام شدند

به گزارش پایگاه خبری هرانا، دست‌کم سه زندانی روز یکشنبه در زندان ارومیه اعدام شدند.

بنابر این گزارش، این سه تن به جرائم مرتبط با مواد مخدر متهم شده بودند.

هویت این سه نفر محمدکریم محمدپور، اهل شهرستان اشنویه، احد نعمت‌وند، اهل ارومیه، و صادق محی، اهل ارومیه اعلام شده است. این اسامی در برخی گزارش‌های سایر منابع حقوق بشری با تفاوت‌هایی منتشر شده است.

به نوشته هرانا، این سه نفر روز شنبه به همراه سه زندانی دیگر به سلول‌های انفرادی منتقل شده بودند، اما اجرای حکم اعدام آن سه نفر دیگر «به دلایل نامعلوم» متوقف شد.

اعدام‌های روز یکشنبه نخستین موارد اعدام است که در سال جدید ۱۴۰۰ خبر آن منتشر می‌شود. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی درباره اکثر موارد اعدام در ایران اطلاع‌رسانی نمی‌کند و در مورد این اعدام‌ها نیز هنوز توضیحی نداده است.

بر اساس تازه‌ترین گزارش سالانه سازمان حقوق بشر ایران، سال گذشته میلادی دست‌کم ۲۶۷ مورد اعدام در ایران اجرا شد که بیشترین تعداد اعدام در میان کشورهای جهان نسبت به جمعیت‌شان بوده است.

همچنین بر اساس گزارش سالانه هرانا، در سال ۹۹ دست‌کم ۲۴۹ نفر در ایران اعدام شدند و ۱۰۱ نفر دیگر نیز به دست نیروهای امنیتی کشته شدند.



پزشکی قانونی: فوت آزاده نامداری با مصرف بیش از ۱۰۰ قرص‌ اعصاب

ده روز پس از درگذشت آزاده نامداری، مجری پیشین صداوسیما، پزشکی قانونی علت مرگ او را مسمومیت دارویی اعلام کرد.

به گزارش همشهری آنلاین، کارشناسان پزشکی قانونی روز یکشنبه درباره علت مرگ نامداری به بازپرس جنایی گفتند که او «با خرید مقدار زیادی دارو، اقدام به استفاده بیش از صد عدد از آنها کرده و در نهایت نیز جانش را از دست داده است.»

پیشتر محمد شهریاری، معاون دادستان و سرپرست دادسرای جنایی تهران، درباره پرونده مرگ نامداری گفته بود: «موضوع خودکشی از طریق مصرف داروهای اعصاب و روان مطرح است.»

همچنین مهدی فروزش، مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران، گزارش‌ها درباره باردار بودن نامداری را تکذیب کرد و گفت علائم و شواهدی از آثار ضرب و جرح بر روی جسد او یافت نشد.

مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور، روز شنبه هفتم فروردین از پیدا شدن جسد نامداری در خانه‌ای در غرب تهران خبر داده بود.



مرکز آمار: دو میلیون و چهارصدهزار نفر بیکارند

 اخیرا مرکز آمار ایران گزارشی از وضعیت اشتغال و بیکاری را منتشر کرد  که نشان داد جمعیت فعال به حدود ۲۵.۶ میلیون نفر می رسد که از این تعداد ۲۳.۱ میلیون نفر شاغل و ۲.۴ میلیون نفر بیکارند.
با این حال نرخ بیکاری نسبت به زمستان سال گذشته حدود ۰.۹ درصد کاهش و به ۹.۷ رسیده است.
بررسی جزئیات بیشتر از این حکایت دارد که  از جمعیت بیکار،  ۱.۷ میلیون نفر را مردان تشکیل می دهند که نرخ بیکاری بین آنها ۸.۴ درصد است، در زمستان ۱۳۹۸ جمعیت مردان بیکار ۱.۹ میلیون نفر با نرخ بیکاری ۹.۲ ثبت شده بود.
براین اساس از تعداد مردان بیکار حدود ۱۸۳ هزار نفر کم شده است.
در بین زنان جمعیت بیکار ۶۸۵ هزار نفر با نرخ ۱۶.۵ است ولی در سال گذشته زنان بیکار ۸۱۲.۹ میلیون نفر با نرخ بیکاری ۱۷.۲ بوده اند، بنابراین  از جمعیت زنان بیکار ۱۲۶.۹ هزار نفر کم شده است.
این در حالی است که از مجموع حدود ۲۳ میلیونی شاغلان بیش از ۱۹.۵ میلیون نفر مرد و حدود ۳.۴ میلیون نفر را زنان تشکیل می دهند.


معاون وزیر خارجه: هیچ مذاکره مستقیم و غیرمستقیم با آمریکا نداریم

دو روز مانده به برگزاری مذاکرات احیای برجام که قرار است در وین برگزار شود، عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران، دوباره تاکید کرده است که «هیچ گونه مذاکره مستقیم یا غیرمستقیم با آمریکا نداریم».

او گفته است ایران در وین با کشورهای باقیمانده در برجام مذاکره می‌کند و شروط «بازگشت به برجام را به آن‌ها اعلام» نمی‌کند.

آقای عراقچی با تکرار شرط قبلی ایران گفته است: «اول آمریکا همه تعهدات برجامی‌اش را انجام دهد و همه تحریم‌ها را بردارد و بعد از آن ما راستی‌آزمایی می‌کنیم و ما برمی‌گردیم».

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که روز ۱۳ فروردین، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، گفته بود به نظر می‌رسد که مذاکرات هسته‌ای از «بن‌بست عبور کرده» و طرفین بحث اینکه «چه کسی باید قدم اول را بردارد» را پشت سر گذاشته و مذاکرات مربوط به احیای برجام وارد «مراحل فنی» شده است.

بنابر اعلام سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، مذاکرات پیرامون برجام با محوریت لغو تحریم‌ها علیه ایران و بازگشت جمهوری اسلامی به اجرای تعهدات برجامی‌اش، سه‌شنبه ۱۷ فروردین در وین برگزار می‌شود.



عنابستانی: از سرباز «عابد اکبری» شکایت کرده‌ام

علی اصغر عنابستانی، نماینده مردم سبزوار که به سرباز وظیفه سیلی زده بود٬ خبر از آن داد که از عابد اکبری شکایت کرده است.

نماینده مردم سبزوار در این رابطه به ایسنا گفت: «زمان همه چیز را مشخص خواهد کرد. ماجرا آن طور که فضاسازی رسانه‌ای شد، نبود. من از نیروی انتظامی و از آن سرباز به علت توهین شکایت کردم و پرونده در دادسرای نظامی در حال رسیدگی است.»

او در پاسخ به این پرسش که نتیجه پرونده‌اش در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان و در دادستانی چه شده است، گفت: علاقه‌ای به گفت‌وگو این خصوص ندارد.

عنابستانی ادامه داد: «پرونده نیروی انتظامی علیه اینجانب نیز در دادسرای کارکنان دولت در حال رسیدگی است. هیات نظارت بر رفتار نمایندگان هم در حال انجام دادن کار خودش است. تا آنجا که من اطلاع دارم نیروی انتظامی حاضر نشده پاسخ مجلس را بدهد اما هیئت نظارت بر نمایندگان رئیس و نایب رئیس و سخنگو دارد؛ می‌توانید از آنها در مورد پرونده‌ام سوال کنید.»


خبرهای روز گذشته را از اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »