? زنده| عراق کماکان بدهی ۵ میلیارد دلاری‌اش به ایران را نمی‌دهد

 



کرونا بار دیگر اروپا را به قرنطینه برد

روزنامه «گاردین» در گزارشی نوشته است که با آمدن عید پاک یا ایستر، بار دیگر اروپا به سبب محدودیت‌های همه‌گیری ویروس کرونا با قرنطینه، رو در رو است. از فرانسه تا اسپانیا و یونان، مقررات سخت برای رویارویی با کرونا، اعمال می‌شود.

در بلژیک، اعتراض به محدودیت‌ها و قرنطینه، به آشوب کشیده شده است؛ با این همه تجمع در ایستگاه‌های قطار و فرودگاه‌ها برای سفرها، اتفاق غریبی بود.

تمام ایتالیا نیز در زیر کمربند خط قرمز است. ۲۶ کشور جدا از اتحادیه اروپا، به قرنطینه می‌رود.



عراق کماکان بدهی ۵ میلیارد دلاری‌اش به ایران را نمی‌دهد

حمید حسینی، عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق می‌گوید که با وجود معافیت عراق از تحریم‌های نفت و گاز ایران، این کشور از پرداخت پول ایران اجتناب می‌کند.

او به ایلنا گفت که به دلیل معافیت فعلی عراق از تحریم‌های آمریکا، این کشور مشکلی برای پرداخت پول ندارد، اما عراقی‌ها با بهانه‌های مختلف مانند تحریم بودن بانک‌های ایرانی سعی کردند که از پرداخت پول اجتناب کنند.

به گفته حسینی، طرف‌ عراقی در پرداخت پول برق به صورت دینار مشکلی ندارد، اما برای پول گاز هنوز اتفاق خاصی رخ نداده است.

بخش عربی شبکه الجزیره، ۱۹ اسفند از قول مظهر محمد صالح، مشاور اقتصادی نخست‌وزیر عراق، گزارش داده بود که بر اساس قرارداد خرید گاز، پول آن باید با دلار آمریکا پرداخت شود، اما تحریم‌های ایالات متحده هرگونه معامله با ایران بر اساس دلار را ممنوع کرده است.

فیصل عیساوی از اعضای کمیسیون مالی مجلس عراق هم به الجزیره گفته بود که در واقع دارایی‌های ایران در عراق مسدود نشده است، بلکه ایران اصرار دارد که این پول با دلار آمریکا پرداخت شود و این موضوع با توجه به تحریم‌های واشینگتن ناممکن است.

او افزوده بود: اگر ایران رضایت دهد بدهی عراق با دینار این کشور تسویه شود، مشکلی باقی نمی‌ماند و «همین امروز» می‌توان این وجوه را تحویل ایران داد.



مشاور لاریجانی: چین حاضر به مذاکره با دولت روحانی نبود

منصور حقیقت‌پور، مشاور علی لاریجانی٬ با رد اظهارات ظریف درباره نحوه نقش‌آفرینی لاریجانی در امضای سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، گفت: «چین حاضر به مذاکره با دولت نبود، لذا لاریجانی برای پیگیری تفاهم» بین دو کشور «حکم گرفت».

او در گفت‌وگویی که در خبرگزاری فارس منتشر شده، گفته است که چینی‌ها عنوان کرده بودند حاضر نیستند با دولت ایران به خاطر رفتارش پس از برجام مذاکره کنند، اما آمادگی خود را برای مذاکره با مجموعه «نظام» اعلام داشتند و علی لاریجانی برای انجام مذاکره با چین حکم گرفت.

پیش از این محمدجواد ظریف، وزیر خارجه دولت روحانی گفته بود که او لاریجانی را برای مذاکره با چین به دفتر رهبر جمهوری اسلامی معرفی کرده است.

او همچنین گفته بود وقتی علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و در دولت قبلی رئیس مجلس بود و به چین رفت، «نتوانستند روابط راهبردی با این کشور برقرار کنند» و «اصلا چینی‌ها اسم آقای لاریجانی را هم نمی‌شناختند که به ما پیشنهاد کنند».

مشاور لاریجانی اما گفته است که پس از ابراز ناراحتی مقام‌های چینی از رفتار دولت ایران، رهبر جمهوری اسلامی، لاریجانی را به عنوان مسؤول پیشبرد سند همکاری با چین کرد و بعد از پایان ریاست لاریجانی بر مجلس، خامنه‌ای از لاریجانی خواسته است موضوع مذاکرات با چین را بعنوان «مشاور رهبر و مجری پروژه توافق‌نامه ۲۵ ساله» ادامه دهد.



اعلام آمادگی «مشروط آمریکا» برای لغو تحریم‌های ناسازگار با برجام

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، ضمن اعلام آمادگی کشورش برای لغو تحریم‌های ناسازگار با برجام، می‌گوید مذاکرات سختی برای بازگشت تهران و واشینگتن به تعهدات اتمی در پیش است، اما این مذاکرات در مسیر درستی است.

وعده این مقام ارشد آمریکایی تنها ساعاتی پس از آن مطرح شد که رسانه‌ها از ادامه مذاکرات برجامی در شهر وین در هفته آینده خبر دادند و مشخص شد که مقامات آمریکایی هم به این منظور به وین سفر خواهند کرد، گرچه ایران بلافاصله تصریح کرد که با آنها گفت‌وگوی مستقیم نخواهد داشت.

مالی در ادامه توضیح داد که آن چه جو بایدن رئیس ‌جمهوری آمریکا گفته، این است که اگر ایران به تعهدات هسته‌ای بازگردد، ایالات متحده آماده بازگشت به برجام و تبعیت از تعهدات خود است.

نشست مجازی اعضای برجام در سطح معاونان وزرای خارجه اعضای برجام روز جمعه، ۱۳ فروردین، برگزار شد و قرار است نشست آتی در روز سه‌‍شنبه ۱۷ فروردین برگزار شود.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم شب گذشته  در گفت و گویی چهارساعته در شبکه اجتماعی «کلاب هاوس» سایتِ انتخاب، گفت که بن بست برجام در حال شکسته شدن است و « گفت و گوها درباره برجام وارد مرحله فنی شده و از کشمکش‌های اولیه گذشته».

بیشتر بخوانید: چرخش به شرق یا نگاه به شرق



صدور کیفرخواست برای دانشجویان حاضر در «سوگواری جمعی» برای سرنگونی هواپیمای اکراینی

پرونده سه تن از دانشجویان بازداشت شده در اسنفدماه سال ۹۸ به شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب ارسال شد.

کانال تلگرامی دانشجویان متحد به نقل از امیر رئیسیان، وکیل دادگستری، این خبر را تایید کرد.

اسفند سال ۹۸ امیرحسین علی ‌بخشی، علی حقیقت‌جوان و ضیاءالدین نبوی بازداشت شده بودند و حالا پس از بیش‌از یک سال وکیل این دانشجویان خبر از صدور کیفرخواست و تعیین زمان برگزاری دادگاه داده. 

رئیسیان درباره‌ علت تشکیل پرونده علیه این فعالین دانشجویی گفت: «این پرونده با شکایت قرارگاه ثارالله از این سه دانشجو، به اتهام اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت و همچنین تبلیغ علیه نظام تشکیل شده.» 

او همچنین از مصادیق اتهامی پرونده به فعالیت‌های قانونی این سه‌تن در انجمن‌ها و سوگواری جمعی برای سرنگونی هواپیمای اوکراینی اشاره کرد و گفت: «با گذشت بیش از ۱۵ ماه از واقعه انهدام هواپیما، افکار عمومی نه تنها از برخورد با عاملان این اتفاق اطلاعی دریافت نکرده؛ که متاسفانه همچنان شاهد به جریان افتادن پرونده‌های قضایی و صدور احکام سنگین برای دانشجویان و سوگواران این اتفاق هستیم.»

اخبار بیشتر در این مورد را اینجا بخوانید.



نتیجه مسافرت ۱۵۰۰۰ کرونا مثبت در نوروز: غلبه کرونای جهش یافته در کشور

سیما لاری٬ سخنگوی وزارت بهداشت٬ با بیان اینکه در حال حاضر ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی تقریبا در تمام کشور گردش پیدا کرده است، گفت: «در ایام تعطیلات نوروز بیش از ۱۵ هزار نفر که مبتلا به ویروس کرونا بوده و از بیماری خود آگاهی داشتند، سفر کرده‌اند.»

سیما لاری در گفت و گو با ایسنا، درباره وضعیت گردش ویروس کرونا در کشور به ویژه ویروس انگلیسی، گفت: «در حال حاضر ویروس جهش یافته کرونا انگلیسی تقریبا در تمام کشور گردش پیدا کرده است. بر این اساس به مرور سویه غالب ویروس کرونا در کشور تبدیل به ویروس جهش یافته کرونا خواهد شد.»



سپاه پاسداران: سعید محمد به دلیل تخلف و عدم رعایت مقررات برکنار شد

یدالله جوانی،‌ معاون سیاسی سپاه، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس تایید کرد که سعید محمد «به دلیل تخلف» از مقام فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا برکنار شده است.

سعید محمد از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو هست.

در نیمه اسفندماه سال گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه با حکم حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، فرماندهی قرارگاه خاتم‌الانبیا از سعید محمد به حسین هوشی سادات سپرده شده است.

محمد خود نیز با انتشار پیامی در توئیتر مدعی شد که «از آنجا که احتمال دارد به دلیل حضور اینجانب در فضای انتخاباتی شائبه‌هایی متوجه نهاد مقدس سپاه شود در راستای صیانت از سپاه و قرارگاه انقلابی- جهادی خاتم‌الانبیاء، از سمت خود استعفاء می‌دهم.»

حال یدالله جوانی گفته است: «اتفاقاً منفک کردن سعید محمد از مسئولیت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم به دلیل همین تخلف و رعایت نکردن مقررات از سوی ایشان بوده است.»

سعید محمد که دارای سوابق مدیریتی متعددی در شرکت‌های وابسته به قرارگاه «خاتم الانبیا» مانند گروه «سپاسد» بود، از مهرماه سال ۹۷ به عنوان فرمانده این قرارگاه منصوب شد.

یدالله جوانی در این مصاحبه همچنین از افرادی حرف زده است «که تصور می‌کنند چون سعید محمد مسئولیت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا سپاه را برعهده داشته‌ و به عرصه انتخابات ورود کرده‌اند، احتمالاً ورود ایشان به عرصه انتخابات با نظر و تأیید و حمایت سپاه است.»


خبرهای روز گذشته را از اینجا بخوانید.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »