? زنده| معاون وزیر کشور: آمار جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸ همان ۲۳۰ نفر است

 



لغو نماز جمعه در تهران در روز ۱۳ فروردین

همزمان با افزایش آمار کرونا در تهران، علاوه بر ممنوعیت گردهم‌آیی مردم به مناسبت سیزده به‌در، مراسم نماز جمعه در بیشتر شهرهای استان تهران در روز ۱۳ فروردین لغو شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران، روز پنج‌شنبه، ۱۲ فروردین، ضمن اشاره به افزایش مراجعان سرپایی کرونا در تهران طی یک هفته گذشته بر جلوگیری از ازدحام در تفرجگاه‌ها و بوستان‌های این استان در روز سیزدهم فروردین تاکید کرد.

در همین حال ابوالفضل موسوی‌پور، جانشین پلیس راهور در تهران بزرگ، روز شنبه از استقرار این نیرو از سحرگاه دوازدهم فروردین در تمام مبادی ورودی به پارک‌ها و تفرجگاه‌ها و حتی پارک‌های محلات سطح شهر تهران بر اساس مصوبه ستاد کرونا خبر داد.

آقای موسوی‌پور همچنین گفت: در صورتی که شهروندان این مصوبه را رعایت نکنند در مورد آن‌ها «اعمال قانون» انجام خواهد شد،‌ اما درباره نحوه اجرای آن توضیحی نداد.

شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان تهران هم روز پنج‌شنبه از لغو برگزاری نماز جمعه در ۲۸ شهر استان تهران که وضعیت کرونا در آن‌ها نارنجی شده، در روز جمعه، ۱۳ فروردین، خبر داد.



معاون وزیر کشور: آمار جانباختگان اعتراضات آبان ۹۸ همان ۲۳۰ نفر است

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی وزارت کشور، تاکید کرد که آمار رسمی کشته‌شدگان در اعتراض‌های آبان ماه ۹۸ همان عدد ۲۳۰ نفر است و آمار ۴۰۰ نفر «کذب» است.

او در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا اضافه کرد: «برخی مسئولان اخیرا تعداد جان‌باختگان را ۴۰۰ نفر اعلام کردند که بسیار تعجب کردم. در حالی که این گزارش خلاف واقع و کذب بود.»

ذوالفقاری توضیح بیشتری درباره این گزارش نداد.

معاون امنیتی وزارت کشور همچنین گفت که این اعتراضات «به لحاظ نوع حوادث رخ داده، نوع خسارت وارد شده و نوع خشونت‌ها» در صحنه اعتراضات «تلخ‌ترین حادثه امنیتی یا اجتماعی- امنیتی» بود.

حسن روحانی، رییس‌ جمهور ایران، چندین بار از پزشکی قانونی، نهاد وابسته به قوه قضاییه، خواسته بود که آمار کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۹۸ را اعلام کند. این نهاد اما اعلام کرد که اعلام آمار بر عهده دولت است.

مقام‌های جمهوری اسلامی با گذشت بیش از ۱۸ ماه از این اعتراض‌ها تاکنون حاضر به انتشار گزارشی رسمی از شمار کشته‌شدگان و بازداشت‌شدگان این اعتراضات نشده‌اند.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، خرداد ۹۹ گفته بود که بین ۲۰۰ تا ۲۲۵ نفر در این اعتراضات کشته شدند.

بعد مجتبی ذوالنوری، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس، آمار کشته‌شدگان را ۲۳۰ نفر اعلام کرد.

خبرگزاری رویترز آمار کشته‌شدگان اعتراضات آبان ماه را ۱۵۰۰ نفر اعلام کرده بود، اما مقامات جمهوری اسلامی این گزارش را تکذیب کرده‌اند.

وزارت خارجه آمریکا در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت حقوق بشر، آمار معترضان کشته‌شده در اعتراض‌های آبان را دست‌کم ۳۰۴ نفر اعلام کرده است.


خبرهای روز گذشته را از اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »