? زنده| گزارش سالانه برابری جنسیتی: ایران در جایگاه ۱۵۰ قرار گرفت

 



گزارش سالانه برابری جنسیتی: ایران در جایگاه ۱۵۰ قرار گرفت

در گزارش سالانه مجمع جهانی اقتصاد دربارهٔ برابری زن و مرد در کشورهای مختلف جهان، ایران در جایگاه ۱۵۰ ام قرار گرفت.

این گزارش با بررسی داده‌های رسمی دربارهٔ نقش زنان در اقتصاد، آموزش و پرورش، بهداشت و مشارکت در امور سیاسی، پیشرفت کشورهای مختلف در برداشتن موانع در راه رشد زنان را بررسی می‌کند.

در گزارش امسال عملکرد ۱۵۶ کشور جهان در زمینه برابری زن و مرد رده‌بندی شده است.

ایسلند مانند سال‌های گذشته در مقام اول جای گرفته و به‌عنوان بهترین کشور در زمینه برابری زن و مرد شناخته می‌شود.

فنلاند، نروژ، نیوزیلند و سوئد در رده‌های دوم تا پنجم قرار دارند و دو کشور نامیبیا و رواندا توانسته‌اند در رده ۱۰ کشور برتر جهان از نظر برابری زن و مرد قرار گیرند.



مینو محرز: واکسن‌های روسی عوارض شدیدی ایجاد کردند

مینو محرز،‌ عضو ستاد ملی مقابله با کرونا،‌ اعلام کرد واکسن روسی وارد شده به ایران در برخی افراد عوارض شدیدی ایجاد کرده است.

محرز به پایگاه خبری رکنا گفت: «البته در بسیاری از افراد این عوارض برطرف شده،‌ اما در برخی افراد هم هنوز عوارض ناشی از دریافت واکسن روسی کرونا وجود دارد.»

این نخستین بار است که مقام‌های حکومت ایران ایجاد عوارض واکسن روسی در کشور را به صورت عمومی تایید می‌کنند.

واکسن «اسپوتنیک وی» از جمله واکسن‌هایی است که ایران از خارج کشور وارد می‌کند و روند تزریق آن را با سرعت پایین ادامه می‌دهد.

محرز در ادامه اشاره کرد تا زمان تولید انبوه واکسن ایرانی در داخل کشور،‌ تامین واکسن به کندی پیش خواهد رفت.

این مقام ستاد مقابله با کرونا در زمینه مشکلات خرید واکسن گفت: «ما به علت تحریم نمی‌توانیم تعداد زیاد واکسن سفارش دهیم و مشکلات بانکی و مالی نیز به این موضوع دامن می‌زند.»



روحانی: در مسائل پیچیده راه‌حلی به جز همه‌پرسی نداریم

حسن روحانی٬ رییس جمهوری٬ ضمن تاکید بر اینکه «در مسائل پیچیده راه‌حلی به جز همه‌پرسی نداریم»٬ در مورد عدم مشارکت مردم در این انتخابات ابراز نگرانی کرد.

او گفت: «خدای نکرده اگر انتخاباتی داشته باشیم که مشارکت حداکثری در آن نباشد ضربه بسیار بزرگی به راه و روشی زده‌ایم که در ۱۲ فروردین انتخاب کردیم.»

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «اگر روزی انتخابات از نظر مردم بیفتد … به معنای پایان تمام حرکت‌ها و انقلاب‌ها در کشور است.»

انتخابات ریاست جمهوری ایران قرار است روز ۲۸ خرداد امسال برگزار شود.

حسن روحانی روز چهارشنبه به مناسبت سالگرد همه‌پرسی برای تعیین نظام سیاسی کشور همچنین مدعی شد که «اداره کشور ایران در اختیار مردم است و این مردم هستند که بالاترین مقام‌های کشور و مدیریت کشور را با رای خود برمی‌گزینند و انتخاب می‌کنند.»



محکومیت جمهوری اسلامی به نقض حقوق بشر در سوریه، عراق و یمن

وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش سالانه خود دربارهٔ وضعیت حقوق بشر در سراسر جهان در سال ۲۰۲۰، ایران، روسیه، چین و شمار دیگری از کشورها را به نقض حقوق بشر متهم کرد.

در بخش خلاصه این گزارش دربارهٔ ایران آمده‌است، مقام‌های حکومت جمهوری اسلامی نه تنها در نقض حقوق بشر علیه ایرانی‌ها بلکه علیه مردم سوریه از طریق حمایت نظامی از بشار اسد و نیروهای حزب‌الله، در عراق از طریق گروه‌های شبه نظامی، و در یمن از طریق حوثی‌ها دست داشته‌اند.

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید، حکومت ایران به‌طور عمده از طریق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از حکومت بشار اسد در سوریه حمایت می‌کند و بکارگیری جنگجویان شیعه عراقی، افغانی و پاکستانی و انتقال آنها به سوریه باعث طولانی شدن جنگ داخلی در این کشور شده که به کشته شدن هزاران نفر غیرنظامی سوری در این سال منجر شد.

در گزارش وزارت خارجه آمریکا آمده‌است، حکومت جمهوری اسلامی مستقیماً از شبه نظامیان عراقی از جمله سازمان تروریستی کتائب حزب‌الله که گفته می‌شود در اعدام‌های بدون محاکمه، ناپدید شدن اجباری و سایر موارد نقض حقوق بشر غیرنظامیان در عراق نقش داشته، حمایت می‌کند.



«سیزده به در» در تهران ممنوع شد

حمید رضا گودرزی٬ معاون امنیتی و انتظامی و رییس کمیته امنیتی انتظامی ستاد مدیریت بیماری کرونا استان تهران اعلام کرد: «دورهمی و تجمع در بوستان‌ها و فضای سبز این استان در روز طبیعت ممنوع است.»

«روز طبیعت» نامی‌ است که مقامات جمهوری اسلامی برای روز سیزدهم فروردین یا «سیزده به در» به کار می‌برند.

حمید رضا گودرزی به ایرنا گفت: «براساس شصت و دومین جلسه ستاد ملی کرونا به دلیل فرا رسیدن ماه مبارک رمضان نیز منع تردد شبانه از ساعت ١٠ شب تا ٣ بامداد در نظر گرفته شده است.»


خبرهای روز گذشته را از اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »