? زنده| سازمان حقوق بشر ایران: دست‌کم ۲۶۷ نفر در سال ۲۰۲۰ در ایران اعدام شدند

 



سازمان حقوق بشر ایران: دست‌کم ۲۶۷ نفر در سال ۲۰۲۰ در ایران اعدام شدند

بر اساس تازه‌ترین گزارش سالانه سازمان حقوق بشر ایران، دست‌کم ۲۶۷ مورد حکم اعدام در سال ۲۰۲۰ در ایران اجرا شده که بیشترین تعداد اعدام در میان کشورهای جهان نسبت به جمعیت‌شان بوده است.

آمار اعدام در ایران در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۱۸، به ترتیب ۲۸۰ نفر و ۲۷۳ نفر بود؛ این در حالی است که در این سال‌ها همواره حدود سی درصد اعدام‌ها به صورت رسمی اعلام شده است.

در گزارش تازه سازمان حقوق بشر ایران، با ارزیابی و تجزیه و تحلیل روند مجازات اعدام در سال ۲۰۲۰ در ایران، تاکید شده که با وجود همه‌گیری کووید-۱۹، مقام‌های جمهوری اسلامی مانند سال‌های گذشته به اجرای احکام اعدام ادامه داده‌اند.

همچنین در این گزارش آمده جمهوری اسلامی از مجازات اعدام به عنوان ابزاری برای سرکوب بسیاری از مخالفان سیاسی خود، از جمله شهروندان معترضان، اقلیت‌های قومی و روزنامه‌نگاران استفاده کرده است.

سازمان حقوق بشر ایران اعلام کرد در سال ۲۰۲۰ ایران تنها کشوری بود که اعدام کودک-مجرمان را ادامه داد و چهار کودک-مجرم در میان اعدام‌شدگان این سال بوده‌اند.



سپاه پاسداران سه نوع جدید کشتی‌های جنگی می‌سازد

مؤسسه دریایی آمریکا گزارشی منتشر ساخته مبنی بر اینکه برخی از اقدامات نیروی دریایی سپاه پاسداران در جهت تبدیل شدن به یک نیروی دریایی «متعارف»، به شکل نیروهای دریایی معمول ارتش‌های جهان، است.

رادیو فردا خبر داد بر اساس اطلاعاتی که از ماهواره‌ها به‌دست آمده است خبر داد که نیروی دریایی سپاه پاسداران حداقل سه نوع جدید از کشتی‌های نسبتاً‌ بزرگ را به‌طور همزمان در دست ساخت دارد.

به نوشته وب‌سایت این مؤسسه، کشتی‌های یاد شده «نسبتاً بزرگ و مدرن» به نظر می‌رسند، ضمن این‌که شکل ظاهری این کشتی‌ها به صورت «دو بَدَنه‌ای» و تا اندازه‌ای رادارگریز طراحی شده‌اند.‎

بر اساس تصاویر ماهواره‌ای، یکی از این شناورها در کشتی‌سازی «شهید محلاتی بوشهر» در حال ساخت است، دیگری در یک قایق‌سازی کوچک در حوالی بندرعباس و سومی در یک محل کشتی‌سازی جدید در نزدیکی شیب‌دراز، در جزیره قشم. طبق این گزارش، در محل سوم ممکن است زیردریایی هم ساخته شود.



آغاز موج چهارم کرونا در ایران

موج چهارم کرونا در بسیاری از مناطق غرب و مرکز کشور آغاز شدع و در حال پیشروی به سمت شرق ایران است.

خبرگزاری ایسنا نوشت که هم‌اکنون ۲۵ شهرستان قرمز، ۵۶ شهرستان نارنجی، ۲۷۷ شهرستان زرد و ۹۰ شهرستان آبی هستند. قبل از تعطیلات نوروزی ۹ شهرستان قرمز، ۳۱ نارنجی، ۲۹۵ زرد و ۱۱۳ شهرستان آبی بودند.

دید و بازدید‌های عید، مراسم عروسی یا عزا، تجمع در رستورانها، تالار‌های پذیرایی و رستوران هتلها، استفاده از وسایل نقلیه عمومی به خصوص اتوبوس و قطار و پایین آمدن سطح مراقبت‌های بهداشتی و استفاده از ماسک از جدی‌ترین دلایل خیز جدید کرونا است.

متاسفانه میزان موارد ابتلا به بیماری کرونا به خصوص کرونای انگلیسی در سراسر کشور افزایش پیدا کرده است.



برگزاری تجمع در اعتراض به توافق ۲۵ ساله جمهوری اسلامی و چین

طی دو روز گذشته چندین تجمع در شهرهای تهران و کرج شکل گرفته است. در این تجمع‌ها معترضین شعار «ایران فروشی نیست» سر دادند.

ویدیوهایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهد روز گذشته نیز شهروندان معترض به سند بلندمدت همکاری ایران و چین، در تهران با تشکیل تجمع‌ اعتراضی مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی مخالفت، خود را با آن اظهار کردند.

در این تجمع شهروندان شعارهایی از جمله «ایران فروشی نیست»، «مرگ بر وطن‌فروش» و‌ «می‌جنگیم، می‌میریم، ایران را پس می‌گیریم» سر دادند.

همزمان تصاویری هم از تجمع صورت‌ گرفته مقابل فرمانداری کرج منتشر شده است.


خبرهای روز گذشته را از اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »