? زنده| تشکیل کمیته «امنیتی و اطلاعاتی نارضایتی‌های عمومی» در وزارت کشور 

 



رضا جلودارزاده٬ روزنامه نگار زندانی: نظام غیر از زبان سرکوب هیچ لسان دیگری را نمی‌شناسد

رضا طالشیان جلودارزاده٬ روزنامه نگار و زندانی سیاسی٬‌ طی نامه‌ای از زندان بزرگ تهران٬ نوشت: «استبداد هم اینک سالهای درازی است که در جامعه ی تئوری زنگ زده و منسوخ فقه ، سنتی و پویا که تنها جابجایی ظرف و مظروف با روکش کهربایی است، در قالب یک نظام تئوکراتیک در برابر سرنوشت یک ملت تمام قد ایستاده است.»

در این نامه آمده است: «نظام مسلح به اقسام سلاح سرکوب که غیر از زبان سرکوب هیچ لسان دیگری را نه برای خطاب قرار دادن و نه برای استماع نمی شناسد. همانگونه برای مردمش سخن می گوید همانگونه از سوی قدرتهای بین الملل عتاب می شود.»

این جانباز دوران جنگ افزود: «گویی که ازمیان سه گونه دیپلماسی در حوزه ی بین الملل هویت ،سرسپردگی و ستیز, مسیر خشن و دشوار ستیز را همواره موارد ایدئولوژیک مألوف خود می داند از سرهم بندی و داستان سرایی پرونده یی که برای من درست کردند در می گذرم ،ازاینکه چگونه ازمیان بیش ۴۰۰۰ هزار یادداشت ومقاله ام تنها پنج تا از آن را بیرون کشیدند تا آن را بهانه ردیف کردن اتهام من قرار دهند و مرا با دو عنوان تبلیغ علیه نظام وتشویش اذهان عمومی به سه سال حبس، چهل میلیون جریمه در حق دولت و دو سال محروم از هر گونه فعالیت سیاسی ،اجتماعی ،حزبی و جریانی وهمچنین دو سال ممنوع الخروجی محکوم کنند.»

متن کامل این نامه را اینجا بخوانید.



تشکیل کمیته «امنیتی و اطلاعاتی نارضایتی‌های عمومی» در وزارت کشور

وزارت کشور اعلام کرده کمیته‌ای تحت عنوان «رصد» در زمینه تامین امنیت کشور با حضور دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی تشکیل داده است.

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی این وزارتخانه، روز چهارشنبه چهارم فروردین‌ماه در گفت‌وگویی با روزنامه ایران گفت در سال ۱۳۹۹، آسیب‌ها در حوزه اقتصادی، معیشتی و پیامدهای بیماری کرونا و تاثیرات آن در زندگی مردم افزایش یافت و «کار تامین امنیت را سخت‌تر کرد.»

با این حال او وضعیت کشور را «با ثبات» خواند و اشاره کرد «در ارتباط با بسیاری از مشکلات صنفی، کمیته‌ای تحت عنوان کمیته رصد بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت کشور تشکیل شده است.»

به گفته این مقام وزارت کشور،‌ در کمیته تشکیل‌شده دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی همکاری کرده و وضعیت کشور را «رصد» می‌کنند. او توضیح بیشتری درباره جزییات و اختیارات قانونی این کمیته نداد، اما هدف آن را «پیگیری سریع پدیده‌های مشکل‌ساز برای مردم» و «جلوگیری از پیامدهایی تنش‌آمیز» آن عنوان کرد.



انتقاد جمهوری اسلامی از تمدید کار گزارشگر ویژه حقوق بشر

سعید خطیب‌زاده٬ سخنگوی وزارت امورخارجه٬ از قطعنامه جدید شورای حقوق بشر سازمان ملل درباره وضعیت حقوق بشر در ایران به شدت انتقاد کرد. او همچنین تمدید کار گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران را تصمیمی «غیرموجه و غیرسازنده» خواند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل در جریان چهل و ششمین نشست خود ماموریت جاوید رحمان گزارشگر ویژه این سازمان در باره وضع حقوق بشر در ایران را یکبار دیگر تمدید کرد.

در واکنش به این تصمیم سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: «این قطعنامه با رای گیری به تصویب رسیده و حاصل آرای متفرق، ضعیف و فاقد اجماع و مقبولیت بین المللی است.»

جاوید رحمان که استاد دانشگاه برونل در بریتانیا در رشته حقوق بشر است برای اولین بار بیش از سه سال پیش به این ماموریت برگزیده شد و از آن زمان با توجه به اوضاع نگران کننده حقوق بشر در ایران هر سال ماموریتش تمدید شده است.

با وجود تقاضاهای مکرر، ایران تاکنون به او اجازه نداده است با سفر به این کشور از نزدیک اوضاع حقوق بشر را بررسی کند.


خبرهای روز گذشته را از اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »