? زنده| اعتصاب غذای دو زندانی سیاسی در حمایت از اسماعیل عبدی

 



سازمان ملل هشدار داد: احمدرضا جلالی در آستانه مرگ است

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل خواستار آزادی فوری احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر ایرانی-سوئدی شده و اعلام کردند که او در سلول انفرادی در آستانه مرگ است.

احمدرضا جلالی پژوهشگر ایرانی- سوئدی اردیبهشت ۹۵ پس از سفر به ایران برای شرکت در یک کنفرانس علمی بازداشت شد. او به اتهام «جاسوسی و فروش اطلاعات به اسرائیل» در دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده است. آقای جلالی این اتهامات را قویا رد کرده است.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرده‌اند که شرایط آقای جلالی پس از گذراندن بیش از صد روز در سلول انفرادی «حقیقتا وحشتناک» است و «فقط یک کلمه برای توصیف بدرفتاری شدید جسمی و روانی با آقای جلالی وجود دارد، و آن شکنجه است».

این کارشناسان توضیح داده‌اند که مقامات زندان ۲۴ ساعت شبانه‌روز در سلول کوچک وی چراغ پرنور روشن نگه می‌دارند تا او را از خواب محروم کنند.

به گفته کارشناسان سازمان ملل، آقای جلالی دچار کاهش شدید وزن شده و در صحبت کردن مشکل پیدا کرده است.



اعتصاب غذای دو زندانی سیاسی در حمایت از اسماعیل عبدی

دو تن از زندانیان سیاسی ضمن صدور بیانیه‌ای به «تبعید» زندانیان سیاسی اعتراض کردند.

در این بیانیه که به امضای بکتاش آبتین و امیرسالار داوودی رسیده٬ آمده است: «گرچه انتقال زندانی از بندی به بند دیگر یا از زندانی به زندان دیگر مرسوم است، هرگاه که انتقال با انگیزه و به منظور تنبیه و آزار زندانی انجام گیرد، معنایی جز نقض آشکار و مستقیم حقوق شهروندی و انسانی فرد زندانی ندارد.»

در این بیانیه که از بند هشت زندان اوین صادر شده٬ آمده است: «در مقابل این ستم مضاعف، گریزی از اعتراض نیست. با توجه به اینکه مقامات قضایی و دست‌اندرکاران زندان تاکنون از پاسخ به خواست ما مبنی بر روشن ساختن وضعیت اسماعیل عبدی خودداری کرده اند، ما دو تن از همبندیان او٬ کتاش آبتین و امیر سالار داوودی٬ از ساعت ۱۸ روز ۲۷ اسفند ماه ۱۳۹۹دست به اعتصاب غذا زده‌ایم. این آغازی هشدار دهنده است و تا زمانی که خواسته ی ما محقق نشود، در هر روز یک زندانی به این اعتصاب غذا می پیوندد.»

متن کامل این بیانیه را اینجا بخوانید.



بازماندگان هواپیمای اوکراینی: گزارش نهایی جمهوری اسلامی دروغ‌پراکنی بود

انجمن خانواده‌‌های جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد گزارش نهایی جمهوری اسلامی را «دروغ‌پراکنی» و «ادعاهای ساختگی» می‌داند.

این انجمن گزارش نهایی ایران درباره شلیک موشک‌های سپاه پاسداران به این هواپیما را دارای ادعاهای متناقض عنوان کرده و آن را «تحقیق جنایتکاران درباره جنایت خود» خواندند.

در این بیانیه آمده: «جنایتکاران خود مسئول تحقیق درباره جنایت خود بوده‌اند که هیچ کمکی به یافتن حقیقت نکرده است.»

خانواده قربانیان مجددا تاکید کردند که سرنگونی این پرواز «عمدی» بوده و مسافران آن «قربانی ماجراجویی‌های سپاه پاسداران» شده‌اند.

خانواده‌ها از دولت‌های متضرر و نهادهای بین‌الملی خواستند تناقضات این گزارش را برملا کنند. آنها خواستار انتشار اطلاعاتی از سوی این دولت‌ها شدند که در رسیدن به عدالت موثر باشد.



ظریف: آمریکا برای بازگشت به برجام باید ۱۶۰۰ تحریم را لغو کند

محمدجواد ظریف٬ وزیر امور خارجه جمهوری٬ گفته دولت جدید آمریکا می‌خواهد از طریق اعمال فشار و زور از ایران امتیازات جدید بگیرد.

او تاکید کرد که آمریکا برای بازگشت به برجام باید ۱۶۰۰ تحریم را لغو کند.

ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره سیاست دولت جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا درباره برجام گفته واشنگتن می‌خواهد با اعمال فشار از ایران امتیازات جدید بگیرد.

ظریف در مصاحبه با نشریه «پولیتیکو» همچنین تأکید کرده دلیل اینکه ایران با آمریکا گفت‌وگو نمی‌کند این است که قبلاً بر سر برجام گفت‌وگو شده و مسئله تازه‌ای برای گفت‌وگو میان دو طرف وجود ندارد.



کانادا و اوکراین گزارش سازمان هواپیمایی ایران درباره سرنگونی پرواز ۷۵۲ را رد کردند

کانادا و اوکراین چهارشنبه ۲۷ اسفند گزارش سازمان هواپیمایی ایران درباره سرنگونی پرواز ۷۵۲ توسط سپاه پاسداران را رد کردند.

وزیر خارجه اوکراین از گزارش سازمان هواپیمایی ایران درباره سرنگونی هواپیمایی این کشور توسط سپاه پاسداران انتقاد کرد و آن را «تلاش مذبوحانه» مقامات جمهوری اسلامی برای پنهان کردن دلایل واقعی سرنگونی هواپیمای اوکراینی دانست.

دمیترو کولبا در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: «آنچه در گزارش امروز دیدیم چیزی نیست جز تلاش مذبوحانه دیگر برای پنهان کردن دلایل واقعی سرنگونی هواپیمای ما. ناچاریم بگوییم تحقیقات جهت‌دار بوده، شواهد گلچین شده و نتیجه‌گیری‌ها گمراه‌کننده است».

او افزود: «این سند تمام جزئیات را شرح نمی‌دهد و به دلایل اصلی و سلسله رویدادهایی که منجر به این فاجعه شد نمی‌پردازد. این گزارش نیست. مجموعه‌ای‌ست از اطلاعات تحریف‌شده که هدف آن، دستیابی به حقیقت نیست بلکه هدف، توجیه اقدامات جمهوری اسلامی ایران است».

آقای کولبا گفت: «ما به ایران اجازه نمی‌دهیم که حقیقت را پنهان کند، ما اجازه نمی‌دهیم که از زیر بار مسئولیت این جنایات فرار کند».

در همین زمینه، وزیران خارجه و حمل و نقل دولت کانادا، از گزارش سازمان هواپیمایی ایران درباره سرنگونی پرواز ۷۵۲ توسط سپاه پاسداران انتقاد کرده و از نبودن اطلاعات قانع کننده در این گزارش عمیقا ابراز نگرانی کردند.

در بیانیه مشترک مارک گارنو و عمرالغبرا، وزیران خارجه و حمل و نقل دولت کانادا، آمده است: این گزارش هیچ کوششی برای پاسخ‌گویی به پرسش‌های اساسی درباره آنچه واقعا رخ داده، نکرده است.

در این بیانیه تصریح شده است، این گزارش به نظر ناقص بوده و فاقد اسناد و یا مدارک قطعی است.


خبرهای روز گذشته را از اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »