? زنده| کلیات لایحه اصلاحی بودجه ۱۴۰۰ تصویب شد

 



کلیات لایحه اصلاحی بودجه ۱۴۰۰ تصویب شد

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز با ۲۱۱ رای موافق به کلیات اصلاحی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در ایران رای موافق دادند.

کلیات لایحه بودجه سال آینده نیمه آذرماه به مجلس ارائه شده بود ولی نمایندگان مجلس ۱۴ بهمن ماه آن را رد کرده بودند.

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس٬ گفت که پس از رد کلیات این لایحه، دولت حدود ۷ مورد اصلاح انجام داده است «که اکنون این لایحه جهت بررسی اصلاحات به کمیسیون تلفیق ارسال می شود.»

محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه٬ اما با دفاع از این لایحه به اصلاحات صورت گرفته اشاره کرده و گفت: «دولت طبق نظر مجلس الزامات حذف ارز ترجیحی را طی ۶ ماه فراهم می‌کند.»



ادعای اداره زندان‌های تهران: محجوبی بر اثر مصرف بیش از حد دارو مسموم شد

اداره کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان تهران بهنام محجوبی، درویش گنابادی زندانی، «بر اثر مصرف بیش از حد دارو مسموم و به در بیمارستان تحت مراقب‌های ویژه پزشکی است».

اداره کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان تهران روز سه‌شنبه با انتشار اطلاعیه‌ای نوشت «نتیجه نهایی پس از بررسی پزشکی و قضایی اعلام می‌شود.»

به گفته اداره کل زندان‌های تهران، در روز ۱۲ بهمن به دلیل بیماری محجوبی «با تعویق اجرای مجازات وی موافقت می‌شود مشروط به اینکه وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی جهت خارج شدن از زندان اخذ شود.»

شامگاه دوشنبه و ساعاتی قبل از جان‌باختن بهنام محجوبی در بیمارستان لقمان تهران، یک منبع مطلع به ایران اینترنشنال گفت که مسئولان بهداری زندان اوین با خودداری از اعزام فوری بهنام محجوبی، درویش محبوس در این زندان، عامدانه جان او را به خطر انداخته‌اند.

این منبع آگاه گفت: «بهنام در یک فاصله زمانی کوتاه دو بار دچار حمله عصبی شد، اما مسئولین بهداری هر دو بار با خودداری از معاینه و اعزام او به خارج از زندان، او را به بند باز گردانند.»



بیانیه ۵۸ کشور جهان در محکومیت بازداشت خودسرانه اتباع خارجی

کانادا و ۵۷ کشور دیگر بیانیه‌ای در محکومیت بازداشت خودسرانه اتباع خارجی امضا کردند. در این بیانیه از کشور خاصی نام برده نشده، اما یک مقام دولت کانادا گفته است، تهیه آن به دلیل رفتارهای ایران، چین، روسیه و کره شمالی است.

وزرای خارجه ۵۸ کشور بیانیه‌ای غیر الزام‌آور علیه “استفاده از بازداشت خودسرانه در روابط بین دولت‌ها” را امضا کرده‌اند که به گفته وزیر خارجه کانادا “رفتار غیر قابل قبول” برخی کشورها را تقبیح می‌کند. این بیانیه که به ابتکار کانادا تهیه شده، به امضای وزرای خارجه آلمان، بریتانیا، آمریکا، استرالیا و ژاپن نیز رسیده است.

مارک گارنو، وزیر خارجه جدید کانادا درباره بازداشت خودسرانه اتباع خارجی گفته است: «جدا کردن افراد از خانواده‌هایشان و استفاده از آنها به عنوان ابزار چانه‌زنی هم غیرقانونی است و هم غیر اخلاقی.»



نقش یک گروه نزدیک به جمهوری اسلامی در حمله موشکی به اربیل

در پی حمله موشکی به اربیل در شب گذشته (دوشنبه) و زخمی شدن یک سرباز آمریکایی، آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده دستور انجام تحقیقات کامل در این زمینه را داده است. او همچنین وعده داد که مسئولان این حمله مورد بازخواست قرار می‌گیرند.

در جریان این حمله که در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی اربیل و نیز یک منطقه مسکونی انجام شد، یک پیمانکار خارجی کشته و پنج پیمانکار غیرعراقی و همچنین یک سرباز آمریکایی مجروح شدند.

به گفته وزیر امور خارجه آمریکا چند پیمانکار آمریکایی زخمی شده‌اند. او اما جزییات بیشتری در این باره ارائه نکرد.

منابع امنیتی غربی و عراقی به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که حداقل سه موشک به سوی فرودگاه اربیل؛ جایی که نیروهای خارجی ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در آنجا مستقر هستند، شلیک شده‌ است.

مسئولیت این حمله را گروهی با نام “اولیاء الدم” بر عهده گرفته است. این گروه از شبهه نظامیان نزدیک به جمهوری اسلامی است.

این در حالی است که سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه٬ اخبار منتشر شده در خصوص نقش جمهوری اسلامی در موشک باران شب گذشته اربیل را در و تاکید کرد: «تلاش مشکوک برای برای انتساب آن به ایران شدیدا محکوم است.»




والدین شهدا، جانبازان شیمیایی و جانبازان بالای ۵۰ درصد در اولویت دوم تزریق واکسن

معاون بهداشت و درمان «بنیاد شهید» ایران اعلام کرد والدین شهدا، جانبازان شیمیایی و جانبازان بالای ۵۰ درصد از افرادی هستند که در گام نخست واکسیناسیون برای مقابله با کرونا در ایران واکسن خواهند زد.

به گزارش روز سه‌شنبه، ۲۸ بهمن، ‌در خبرگزاری ایسنا، عبدالرضا عباسپور در سفر به سمنان و در جلسه شورای معاونان و روسای شهرستان‌های تابعه این استان، این خبر را اعلام کرده است.

در حال حاضر واکسن روسی اسپوتنیک وارد ایران شده و واکسیناسیون کادر درمان با استفاده از آن در سراسر کشور آغاز شده است.

با این حال مقام‌های ایران اعلام کرده‌اند که از هند، کوبا و منابع دیگر نیز واکسن خریداری خواهند کرد.

خبرگزاری مهر نیز به نقل از رئیس جمعیت هلال احمر ایران خبر داده که جمهوری اسلامی در حال «هماهنگی‌های لازم» برای واردات واکسن چینی کرونا است.

آن‌ طور که کریم همتی اعلام کرده، «تا پیش از پایان سال جاری این واکسن وارد کشور خواهد شد.»



ابهام در خصوص وضعیت بهنام محجوبی

در حالی که برخی از دراویش گنابادی خبر درگذشت بهنام محجوبی را منتشر کردند٬ هنوز این خبر از سوی خانواده این زندانی عقیدتی و منابع بیمارستانی تایید نشده است.

بهنام محجوبی در تجمع دراویش گنابادی در بهمن‌ سال ۹۶ در تهران شرکت کرد و متعاقب آن به دو سال زندان محکوم شد. او چندی پیش در بیمارستان روانپزشکی امین‌آباد تهران بستری شد.

این زندانی عقیدتی از صبح دوشنبه، ۲۷ بهمن‌ماه، در یکی از بیمارستان‌های تهران بستری شد و خانواده و نزدیکان او خبر دادند که علائم هوشیاری او «به سطح پایینی» رسیده است.

در این رابطه برخی از فعالان حوزه حقوق بشر اعلام کرده‌اند که پزشکان بیمارستان لقمان ساعتی پیش تصمیم گرفته‌اند که دستگاه‌های حیاتی را از بهنام محجوبی جدا کنند.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »