? زنده| سعید نمکی: با ویروس جهش یافته کرونا٬ فقط ۷۲ ساعت وقت داریم

 



سعید نمکی: فقط ۷۲ ساعت وقت داریم

سعید نمکی، وزیر بهداشت، خواستار آمادگی کامل بیمارستان‌ها «برای هجمه احتمالی» ویروس جهش یافته کرونا شد.

نمکی روز دوشنبه در ستاد مقابله با کرونا در قزوین خطاب به مسئولان بهداشتی گفت: «راهی که دو هفته با ویروس قبلی می‌رفتید با این ویروس ۷۲ ساعته طی می‌کنید؛ به همین دلیل بیمارستان‌ها را کاملا برای هجمه احتمالی ویروس آماده کنید. کانون‌‌ها را شناسایی کنید.»

او با درخواست از استاندار قزوین برای سخت‌گیری در رعایت و اعمال پروتکل‌ها گفت: «اسفندماه سختی در پیش خواهیم داشت اگر سخت نگیریم و محکم نایستیم، اعلام خطر می‌کنم به همه عزیزان که با این ویروس نباید با سهل‌‌انگاری مبارزه کرد.»

همزمان کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، در توییتی نوشت تعداد موارد قطعی شناسایی‌شده کرونای جهش یافته تنها در استان قزوین از هفت نفر فراتر رفت.

روز یکشنبه یک مورد مرگ ناشی از ابتلا به گونه جهش‌یافته کرونا در کاشان اعلام شد.

پیش از آن نیز طی روزهای گذشته مواردی از فوت بیماران مبتلا به گونه جهش‌یافته بریتانیایی کرونا در استان‌های البرز، قزوین و تهران گزارش شده بود. در تهران فرمانده ستاد مقابله با کرونا از شناسایی هفت بیمار مبتلا به این گونه ویروس خبر داده است.



اکراین: رفتار ایران سوظن عمدی بودن شلیک به هواپیمای مسافربری را تقویت می‌کند

گوندوز مامدوف، معاون دادستان کل اوکراین، می‌گوید مقام‌های این کشور در جریان بررسی پرونده شلیک به هواپیمای اوکراینی خواهان دریافت نوار ضبط مکالمات تیم اپراتور سامانهٔ موشکی سپاه که به هواپیما شلیک کرد شده‌اند، ولی دولت ایران حاضر به همکاری نیست.

او تأکید می‌کند که مکالمات این نوار به هیچ وجه نمی‌تواند حاوی اسرار نظامی باشد اما «این نوار به ما می‌گوید چه کسی شلیک کرده و چه کسی دستور این شلیک را داده» و به همین جهت دولت اوکراین مصر است که آن را دریافت کند.

به گفته معاون دادستان کل اوکراین، از آخرین دور مذاکرات‌ در ماه اکتبر تاکنون، ایران به هیچ یک از استعلام‌های کی‌یف پاسخ نداده است.

گوندوز مامدوف می‌گوید خودداری مسئولین ایرانی از ارائه پاسخ‌ها و شواهد عینی این سوءظن را تقویت می‌کند که سرنگونی هواپیمای اوکراینی عمدی بوده است.



بازداشت عوامل جمهوری اسلامی در ارتباط با طرح حمله به سفارت امارات در اتیوپی

آمریکا و اسرائیل اعلام کردند که به شواهدی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد طراح طرح ناکام حمله به سفارتخانه امارات متحده در پایتخت اتیوپی، «حکومت ایران بوده است» و «سه عامل حکومت ایران» نیز در این ارتباط بازداشت شده‌اند.

حدود دو هفته پیش از این، روز پانزدهم بهمن، رسانه‌های دولتی اتیوپی خبر دادند که مقامات این کشور ۱۵ نفر را به اتهام طرح‌ریزی برای حمله به سفارت امارات متحده عربی در آدیس آبابا دستگیر کرده‌اند و یک انبار اسلحه و مواد منفجره نیز از آنها کشف شده است.

سازمان اطلاعات و امنیت ملی اتیوپی گفت که این افراد «برای خارجی‌ها کار می‌کردند» اما از کشور خاصی نام نبرد.

روز ۱۴ بهمن نیز رسانه‌های اسرائیل بدون اشاره به کشور اتیوپی، خبر دادند که «توطئه جدید» ایران برای حمله به اماکن دیپلماتیک اسرائیلی، آمریکایی و اماراتی در شرق آفریقا، ماه گذشته کشف و خنثی شده است.

به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی می‌گویند وزارت اطلاعات ایران برای انجام این عملیات، «سلول خفته‌ای» را در آدیس آبابا را فعال کرده است.

به گفته این مقام‌ها که نامشان ذکر نشده، وزارت اطلاعات ایران به این سلول، دستور جمع‌آوری اطلاعات در مورد سفارتخانه‌های ایالات متحده و اسرائیل را هم داده بود و «عملیات اتیوپی» بخشی از تلاش گسترده‌تر جمهوری اسلامی است برای یافتن «اهداف نرم در کشورهای آفریقایی».



گلنوش خالقی درگذشت

گلنوش خالقی، موسیقی‌دان، آهنگساز، رهبر ارکستر و فرزند روح‌الله خالقی که پس از انقلاب ۵۷ به او اجازه رهبری ارکستر در ایران داده نشد، روز یکشنبه ۲۶ بهمن در ۸۰ سالگی درگذشت.

گلنوش خالقی، دی‌ماه سال ۱۳۱۹ در تهران متولد شد. در سال ۱۳۳۰ به هنرستان موسیقی ملی رفت و از محضر استادانی چون حسین صبا، جواد معروفی و مصطفی کمال پورتراب بهره‌ گرفت.

گلنوش خالقی پس از دریافت دیپلم هنرستان موسیقی ملی، با رتبه نخست به هنرستان عالی موسیقی وارد شد و تحت تعلیم امانوئل ملیک اصلانیان قرار گرفت. در ادامه پس از یک سال، دیپلم هنرستان عالی موسیقی را نیز با رتبه اول دریافت کرد و پس از آن به عنوان دستیار استاد به آموزش پیانو و سرایش در هنرستان عالی موسیقی مشغول شد.

این هنرمند در سال ۱۳۴۱ برای ادامه تحصیل به اتریش رفت و در آکادمی «موتزارتئوم سالزبورگ» به تحصیل در رشته «رهبری کر» مشغول شد و پس از ۳ سال به آمریکا مهاجرت کرد و در کالج اوبرلین (اوهایو) تحصیلات خود را ادامه داد. پس از آن در سال ۱۳۵۳ مدرک فوق لیسانس رهبری کر را از دانشگاه ویسکانسین در شهر مدیسون دریافت کرد.

او در سال ۱۳۵۳ به دعوت رادیو و تلویزیون ملی به ایران بازگشت و گروه «هم آوازان» را برای اجرای آثار کلاسیک ویژه گروه کر و ارکستر، بنا نهاد اما پس از انقلاب اسلامی در ایران، در سال ۱۳۵۸ مجدداً به آمریکا مهاجرت و فعالیت‌های هنری خود را در «کانون دوستداران فرهنگ ایران» آغاز کرد.

با این حال در سال ۱۳۶۹ مجدداً به ایران سفر کرد و قصد داشت به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد درگذشت پدرش روح‌الله خالقی که از نامداران موسیقی کلاسیک ایرانی است، برنامه‌هایی در تهران و شهرستان‌ها برگزار کند، اما به او اجازه رهبری ارکستر داده نشد.



پلیس: کشف حجاب جرم است و برخورد می‌کنیم

مهدی حاجیان٬ سخنگوی پلیس٬ ضمن تاکید بر اینکه کشف حجاب در قانون جرم‌انگاری شده است، وعده برخود قاطعانه با کسانی را داد که به گفته او «کشف حجاب» می‌کنند.

طبق قانون جمهوری اسلامی حجاب برای تمامی زنان ایرانی فارغ از دین آن‌ها و حتی زنان توریست اجباری است.

او همچنین ضمن اعلام این موضوع که سامانه «ناطر» کمی ایراد داشت که ایرادات آن برطرف شده است٬ از مردم خواست تا موارد کشف حجاب را به اطلاع پلیس برسانند.

حاجیان درباره پیامکهای امنیت اخلاقی نیز تصریح کرد: «موضوع کشف حجاب در قانون جر‌م‌انگاری شده و در قانون برای آن مجازات تعیین شده است، پلیس به عنوان مجری قانون سامانه‌ای با عنوان “ناظر” تشکیل داد که برای افرادی است که در خودرو کشف حجاب می‌کنند، قانون ما بر مبنای شرع است، اگر نیروی انتظامی قانون را اجرا نکند، در بحث مجری بودن قانون آن شک و شبه ایجاد می‌شود، این سامانه کمی ایراد داشت که اکنون ایرادات آن برطرف شده است.»



ضرب‌الاجل جمهوری اسلامی برای توقف اجرای پروتکل الحاقی

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین وضعیت توافق هسته‌ای (برجام) گفت: «اگر طرف مقابل به تعهداتش تا هفته اول اسفند اجرا نکنند، دولت موظف به توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی است.»

او در نشست خبری امروز خود گفت این اقدام به معنای توقف نظارت‌های فراپادمانی است و به معنی پایان تمامی نظارت‌ها نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: «دولت کنونی آمریکا همچنان بر رویه دولت قبلی این کشور حرکت می‌کند و “آن چه که الان اتفاق می افتد با قبل از ۲۰ ژانویه فرقی نکرده است.»



تکذیب مجدد بازداشت کارمند کنسولگری ایران در ترکیه

در پی انتشار ویدیوی بازداشت فردی که ترکیه او را کارمند کنسولگری ایران در استانبول معرفی کرده، سعید خطیب‌زاده،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، بار دیگر آن را رد کرد و این‌بار آن را دستگیری یکی از «اتباع ایرانی» خواند.

خطیب‌زاده روز دوشنبه ۲۷ بهمن‌ماه طی نشست خبری هفتگی گفت:‌ «هیچ کارمند کنسولگری ایران بازداشت نشده است و نمی‌تواند چنین اتفاقی بیفتد چون خلاف رویه‌هاست.»

او افزود: «یکی از اتباع ایران هنگام ورود به ترکیه بازداشت شده است و ما با دولت ترکیه در این زمینه در تماس هستیم.»

رسانه‌های ترکیه روز جمعه پس از آنکه وزارت امور خارجه ایران بازداشت محمدرضا ناصرزاده،‌ کارمند بخش ثبت احوال کنسولگری در استانبول،‌ را رد کرد فیلم‌های بازداشت او در فرودگاه این شهر را منتشر کردند.

ناصرزاده در ارتباط با جعل اسناد برای فرار قاچاقی علی اسفنجانی، فردی که مسئولیت قتل مسعود مولوی‌ فعال مخالف جمهوری اسلامی را بر عهده داشته،‌ از سوی ماموران امنیتی ترکیه بازداشت شد.

مولوی مدیر کانال تلگرامی «جعبه سیاه» بود که حین اقامت در ترکیه به افشای اسنادی علیه دفتر رهبر،‌ سپاه پاسداران و سایر نهادهای جمهوری اسلامی می‌پرداخت و روز ۲۳ آبان سال ۱۳۹۸ در یکی از خیابان‌های منطقه شیشلی استانبول به ضرب گلوله کشته شد.

نقش کارمند کنسولگری جمهوری اسلامی در پرونده قتل مسعود مولوی زمانی مطرح شد که سیاوش اباذری شلمزاری، ‌مظنونی که به علی اسفنجانی پس از قتل مولوی کمک کرد تا به ایران فرار کند، در شهادتش به نام محمدرضا ناصرزاده اشاره کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ۲۳ بهمن‌ماه نیز بازداشت کارمند کنسولگری را «کاملا بی‌اساس» و «اتهامات بی‌پایه» خوانده بود.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »