? زنده| عفو بین‌الملل: به حصر خانگی موسوی، رهنورد و کروبی پایان دهید

 



محرومیت کیوان صمیمی از تلفن و ملاقات

شورای انضباطی زندان اوین تلفن و ملاقات کیوان صمیمی را ممنوع کرده است.

دلیل این ممنوعیت انتشار مطالبی در مورد جنبش اجتماعی است که آقای صمیمی در کانال تلگرامی خود منتشر کرده و به زعم اعضای این شورا، تحریک مردم به شورش بوده است.پیرواین تصمیم کارت تلفن این زندانی سیاسی تا اطلاع ثانوی مسدود شده است.

کیوان صمیمی، روزنامه نگار و فعال سیاسی، آذرماه امسال در سن ۷۲ سالگی برای تحمل سه سال حبس به زندان اوین منتقل شد.

این روزنامه نگار روز جهانی کارگر سال ۹۸ بازداشت شد و پس از گذشت بیش از دوماه با قرار وثیقه از زندان آزاد شد.

صمیمی در فروردین سال جاری توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهام‌های «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام» به پنج سال زندان محکوم شده بود. سه سال از این حکم در مرحله تجدیدنظر توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی احمد زرگر تایید شد.



بهزاد نبوی رییس موقت جبهه اصلاح‌طلبان ایران شد

جلسه نهاد اجماعی اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ با عنوان جبهه اصلاح‌طلبان ایران دقایقی پیش به پایان رسید و بهزاد نبوی از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب با کسب بیشترین آرا از میان ۳۱ حزب و ۱۵ شخصیت سیاسی به عنوان رییس موقت جبهه اصلاح‌طلبان تا تصویب آیین نامه داخلی این جبهه انتخاب کردند.

ائتلاف جدید اصلاح‌طلبان از درون اعضای تشکیل دهنده شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بیرون آمده است./ ایرنا 



عفو بین‌الملل: به حصر خانگی موسوی، رهنورد و کروبی پایان دهید

عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای خواستار پایان حبس خانگی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی شد و بازداشت آنها را “خودسرانه و غیرقانونی” خواند.

عفو بین‌الملل همچنین از حکومت ایران خواست تا نقض حق آزادی و صدمات وارده به آنها را جبران کنند.

این نهادناظر بر وضعیت حقوق بشر ایران همچنین اضافه کرد که موسوی، رهنورد و کروبی در حالی در حبس خانگی قرار گرفتند که ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران ده سال پیش اعلام کرد “هیچ کس بدون محاکمه و حکم دادگاه” در بازداشت قرار نمی‌گیرد و وعده داد که آنها به زودی محاکمه می‌شوند.

بنابر این بیانیه اما اکنون یک دهه بعد، این مخالفان سیاسی بدون اتهام مشخص یا محاکمه از حق آزادی خود محروم شده‌اند و امکانی برای به چالش کشیدن بازداشت خود ندارند.

بنابر این بیانیه اظهارات مقام‌های ایران نشان می‌دهد که حبس این مخالفان سیاسی با تایید رهبر ایران انجام شده است.

مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، از ۲۵ بهمن سال ١٣٨٩ در بازداشت خانگی به سر می‌برند.

بیشتر بخوانید: ایثار؛ برای ده‌سالگی حصر

بیشتر بخوانید: ده سال مقاومت



تجمع خانواده مسافران کشته شده هواپیمای اوکراینی مقابل مجتمع قضایی نیروهای مسلح

خانواده‌های شماری از کشته‌شدگان شلیک سپاه به هواپیمای مسافری اوکراین امروز صبح مقابل مجتمع قضایی نیروهای مسلح جمع شده و خواستار “دادخواهی” شدند.

این خانواده‌ها عکس عزیزانشان را بالای سر گرفته و فقط همین کلمه دادخواهی را با صدای بلند فریاد می‌زدند.اعتراض خانواده‌ها به احضار نشدن امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دادگاه است. آنها او را از مسببان اصلی دستور شلیک به هواپیمای مسافری اوکراین می‌دانند. یکی افراد مطلع نزدیک به خانواده‌ها به بی‌بی‌سی گفت که معترضان امروز «با بازپرس صادق عرب‌زاده برای پیگیری شکایت و اعتراض به عدم احضار سردار حاجی‌زاده جلسه داشته‌اند و به مجتمع قضایی مخصوص رسیدگی به جرایم نیروهای مسلح رفته بودند.»

دو موشک سپاه پاسداران ۱۸ دی ۱۳۹۸ به هواپیمای مسافری اوکراین شلیک شد و تمام ۱۷۶ مسافر هواپیما به علاوه یک جنین هفت ماهه در شکم مادر کشته شدند. چهره به چهره مسافران هواپیما را اینجا ببینید. آرمان که برادرش را از دست داده در توییترش نوشته مادرش در دوران بازنشستگی مجبور است با اتوبوس برای پیگیری پرونده به تهران برود اما امروز یکی از ماموران او را کنار کشیده و گفته که قرار نیست این پرونده پیگیری شود.



برگزاری مراسم اعتکاف در کل کشور لغو شد

بر اساس مصوبه ستاد مبارزه با کرونا که به تصویب رییس جمهور رسیده است، آئین معنوی اعتکاف رجبیه که بنا بود از ۱۸ تا ۲۰ اسفندماه در مساجد کشور برگزار شود، لغو شد.

آئین اعتکاف رجبیه از ۱۸ تا ۲۰ اسفندماه در مساجد کشور برگزار شود.

پیش از این سازمان تبلیغات اسلامی اعلام کرده بود، در صورت لغو برگزاری اعتکاف رجبیه در کشور، برای برگزاری اعتکاف رمضانیه برنامه‌ریزی خواهد کرد.



افشای نقش آذری جهرمی در قتل مسعود مولوی

اوبا شاهبندر، خبرنگار بخش جهانی تلویزیون دولتی ترکیه، TRT، در صفحه توییتر خود نوشت: «ما اطلاعات معتبری دریافت کرده‌ایم که محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری ایران و عضو پیشین وزارت اطلاعات، اندکی قبل از کشته شدن مسعود مولوی به طور مستقیم او را تهدید کرده بود.»



رجانیوز: اصولگرایان از رهبر خواستند تا نرخ مشارکت در انتخابات را پایین بیاورد

رجانیوز٬ ارگان خبری جبهه پایداری٬ خبر «ارسال نامه ای به رهبری برای پایین آوردن مشارکت در انتخابات» را منتشر کرد.

سایت رجانیوز در گزارشی که عصر روز جمعه ۲۴ بهمن ماه ۹۹ منتشر کرد از شکل گیری «تحلیلی خطرنک در جریان اصولگرایی» خبر داد. عنوان این تحلیل (و یا بهتر بگوییم) استراتژی «پیروزی به قیمت کاهش مشارکت» است. این وب‌سایت نزدیک به جبهه پایداری در ادامه خبر از ارسال نامه ای به رهبری از سوی این افراد داده و می نویسد: «خبرهای متعدد حاکی است که افراد و اضلاع مشخصی از این جریان بر این نظرند که در انتخابات آتی ریاست جمهوری نیازی به تبلیغ مشارکت بالا از سوی ارکان مختلف نظام وجود ندارد. حتی برخی پا را فراتر گذاشته و خبر از ارسال نامه‌هایی خطاب به مقامات عالی نظام داده‌اند که در آن‌ها خواسته شده تا در این دوره از انتخابات تشویق زیادی به مشارکت گسترده در انتخابات صورت نگیرد.»

اگرچه رجانیوز سعی کرده عنوان کند که این تحلیل اولین بار است در میان اصولگرایان پدیده آمده، اما واقعیت این است که پیشتر هم اصولگرایان سیاست فشار برای کاهش مشارکت را داشته‌اند. خصوصا بعد از انتخابات سال ۹۶ چراکه آنها از سال ۹۲ تا ۹۶ مدام روی دور باخت انتخابات بوده و حتی رهبری در جلسه ای که با دانشجویان داشت به موضوع اینگونه اشاره کرد: «بعضی‌ها از بچّه‌های خوب و انقلابی تعجّب میکنند که فلانی مدام میگوید در انتخابات شرکت کنید، شرکت کنید؛ از من گله‌مند میشوند که چرا شما مدام گفتید بیایید در انتخابات شرکت کنید. بفرمایید این هم نتیجه مشارکت بالا…»



شیوع کرونا انگلیسی در ایران؛ آی‌سی‌یو بیمارستان‌ها در حال پر شدن است

در ادامه هشدارهای متعدد مقام‌های بهداشت و درمان ایران درباره گسترش شیوع ویروس جهش‌یافته کرونا موسوم به کرونای انگلیسی، حسین کرمانپور، مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی گفته است بخش آی‌سی‌یو بیمارستان‌ها «در حال پر شدن» است و «افزایش بیماران کرونا در بیمارستان ها شروع شد».

علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران، نیز روز یک‌شنبه، ۲۶ بهمن گفته است «تاکنون فقط ۷ مورد ابتلا به کرونای انگلیسی در استان تهران شناسایی شده اند».

روز گذشته سعید نمکیَ، وزیر بهداشت ایران از شناسایی ۱۲ بیمار مبتلا به کرونای جهش‌یافته خبر داده بود ولی مشخص نیست که آمار تهران را هم لحاظ کرده بود یا خیر.

همچنین فرید نجفی، معاون تحقیقات وزارت بهداشت هم گفته است «مطالعه ما در این زمینه خیلی کم است» و آمار ابتلا و مرگ و میر مربوط به شیوع کرونای انگلیسی «ممکن است خیلی بالاتر» باشد.

او تاکید کرده «هیچ عددی را فعلا نمی‌توانم بگوییم» و تعداد دقیق معلوم نیست.

در اظهارنظری دیگر، مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفته است «امکانات تشخیصی برای تمامی موارد مشکوک به ویروس جهش یافته انگلیسی را در کشور نداریم».

او تاکید کرده است که «هزینه مطالعه ژنتیکی» در زمینه کرونای انگلیسی «خیلی بالاست» و به همین دلیل امکان بررسی «همه موارد مشکوک» وجود ندارد.

آقای مردانی بدون ارائه آمار خاصی گفته است که در شهر تهران «موارد ابتلای شدید به بیماری افزایش یافته است».



محکومیت یک دانشجو به ۵ سال حبس به دلیل شرکت در تجمعات آبان ۹۸

مرجان اسحاق، دانشجوی رشته علوم سیاسی دانشگاه تهران به دلیل شرکت در تجمع اعتراضی آبان سال ۹۸ به ۵ سال حبس شامل یک سال حبس تعزیری و ۴ سال حبس تعلیقی محکوم شده است.

حکم بدوی این دانشجو روز ۲۲ آبان توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست ابوالقاسم صلواتی امسال صادر شده بود.

مرجان اسحاقی در توییتی نوشته که این حکم در دادگاه تجدیدنظر «بدون امکان دفاع حضوری» تایید شده است و اتهام او «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و به بهانه حضور در تجمع دانشجویی» بوده است.

این دانشجو روز ۲۶ آبان سال گذشته پس از شرکت در یک تجمع دانشجویی توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت شد و ۱۸ روز در زندان به سر برد.



نرخ دلار به ۲۶ هزار و ۳۵۰ تومان افزایش یافت

نرخ دلار در بازار آزاد ایران روز شنبه ۲۵ بهمن به ۲۶ هزار و ۳۵۰ تومان افزایش یافت.

نرخ دلار ابتدای سال جاری  ۱۶ هزار تومان بود، اما نیمه‌های پاییز تا ۳۲ هزار تومان اوج گرفت و سپس کاهش یافت و اواخر دی‌ماه به زیر ۲۲ هزار تومان رسید.

با این حال در روزهای اخیر نرخ دلار دوباره روندی افزایشی را تجربه می‌کند به طوری که طی یک هفته گذشته بیش از ۲ هزار تومان افزایش یافته است.

اواسط دی‌ماه امیرحسین قاضی‌زاده، نایب‌رئیس مجلس، مدعی شد دولت ایران قصد دارد با شروع کار دولت جو بایدن در آمریکا (سه هفته پیش)، ارز به بازار تزریق کند و قیمت دلار را به ده تا یازده هزار تومان کاهش دهد.

وی گفت که این اقدام برای فراهم کردن شرایط مذاکره با آمریکا انجام می‌شود، اما دولت روحانی این ادعاها را رد کرده است.



تشکیل کارگروه مقابله با فناوری اینترنت ماهواره‌ای

ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای‌عالی فضای مجازی، از تشکیل کارگروهی در مرکز ملی فضای مجازی برای مواجهه با فناوری اینترنت ماهواره‌ای خبر داد و گفت که ممکن است این فناوری، کارآمدی شبکه ملی اطلاعات را زیر سوال ببرد.

او با بیان اینکه «ما مواجه هستیم با این موضوع که منظومه‌های ماهواره‌ای در حال آمدن هستند»، گفت که با آمدن اینترنت ماهواره‌ای ممکن است که به یکباره کل شبکه ملی اطلاعات زیر سوال برود.

فیروزآبادی افزود که اگر شبکه ملی اطلاعات نتواند خدمات بهتر، ارزان‌تر و با سرعت بیشتر و با تنوع بیشتر ارائه دهد، عملا شبکه ملی، تحت الشعاع شبکه‌های جهانی اینترنت ماهواره‌ای که عمدتا هم آمریکایی هستند، قرار خواهد گرفت.

دبیر شورای‌عالی فضای مجازی گفت که برای آنکه حکمرانی فضای مجازی خدشه دار نشود، باید تدابیری اتخاذ کرده و مقررات استفاده از اینترنت ماهواره‌ای را تدوین و اجرا کنیم و به هر حال برای مقابله با این فناوری راه حل های مختلفی وجود دارد که آن را بررسی و پیگیری می‌کنیم.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »