? زنده| دیدار قالیباف با پوتین لغو شد

 



سخنگوی وزارت بهداشت: هر دو هفته محموله جدید واکسن کرونا وارد کشور می‌شود

سخنگوی وزرات بهداشت گفت که در حال حاضر تعداد محدودی دوز واکسن کووید۱۹ وارد کشور شده و قرار است هر دو هفته یک بار محموله جدیدی از این واکسن به کشور وارد شود.
سیما سادات لاری گفته جزییات توزیع واکسن روسی در استان ها هنوز مشخص نیست و پس از تدوین پروتکل نحوه توزیع در سراسر کشور اعلام می شود.

به گفته او در دو هفته آینده واکسن کوبایی در ایران وارد مرحله کارآزمایی می شود.



دیدار قالیباف با پوتین لغو شد

مجتبی توانگر٬ نماینده مجلس خبر از آن داد که دیدار رییس مجلس ایران با رییس جمهوری روسیه به دلیل «نپذیرفتن پروتکل‌های بهداشتی» تعیین‌شده روس‌ها از سوی محمدباقر قالیباف، لغو شده است.

مجتبی توانگر گفت که قرار است پیام رهبر جمهوری اسلامی به ولادیمیر پوتین به نماینده ویژه او اعلام شود.

پیش از این گزارش شده بود که قالیباف پذیرفته برای دیدار با پوتین یک بار در فرودگاه تهران و یک بار در فرودگاه مقصد آزمایش کرونا بدهد.

در حالی «نپذیرفتن پروتکل‌های بهداشتی» دلیل لغو این دیدار اعلام شده که پیش از این رسانه‌های ایران خبر داده بودند که سفر قالیباف به روسیه یک بار به دلیل نبودن ملاقات با پوتین در برنامه لغو شده است.

قالیباف، رییس مجلس، روز یکشنبه در سفری سه روزه به روسیه خواهد رفت.



بلومبرگ: تلاش بایدن برای کاهش فشار مالی بر ایران بدون برداشتن تحریم‌های کلیدی

خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد دولت جو بایدن در حال بررسی راهی برای کم کردن فشار مالی بر ایران بدون برداشتن تحریم‌های اقتصادی از جمله تحریم‌های نفتی است.

بلومبرگ به نقل از چهار منبع آگاه نوشت یکی از گزینه‌های دولت آمریکا در این زمینه، حمایت از وام صندوق بین‌المللی به ایران برای کمک به پیامدهای اقتصادی شیوع کرونا در این کشور است.

به گفته این منابع آگاه، گزینه دیگری که دولت بایدن در حال بررسی آن است کم کردن تحریم‌هایی است که مانع رسیدن کمک‌های بین‌المللی به ایران در زمینه کرونا می‌شود.

این گزارش می‌افزاید که اتخاذ چنین راهکارهایی، می‌تواند با دلایل انسان‌دوستانه توجیه شود.

همچنین گزینه‌ دیگر، احتمال امضای یک دستور اجرایی از سوی بایدن برای لغو تصمیم دونالد ترامپ در زمینه خروج از برجام است.

اما به گفته این منابع آگاه، صدور معافیت‌ از تحریم‌ها برای فروش نفت ایران در بازارهای بین‌المللی هنوز به طور جدی از سوی دولت آمریکا بررسی نمی‌شود.

بلومبرگ تاکید کرد احیای توافق هسته‌ای ایران، یکی از چالش‌های سیاست خارجی دولت بایدن و از مجموعه اقداماتی است که با هدف متوقف کردن یا معکوس کردن تدابیر اتخاذ شده از سوی تیم امنیت ملی دولت ترامپ صورت می‌گیرد.



فیلمبردار برنامه میناوند و انصاریان هم به کما رفت

ویژه برنامه دربی که به مناسب بازی پرسپولیس و استقلال برگزار شد و علی انصاریان و مهرداد میناوند در این ویژه برنامه حضور داشتند به کرونا مبتلا شده و در کمتر از ۱۴ روز فوت کردند. حالا خبر رسیده که فیلمبردار این ویژه برنامه نیز به دلیل عفونت ریه به کما رفته است.

عصر ایران گزارش داد که همه چیز از این ویژه برنامه دربی شروع شد و مهرداد میناوند که دارای علائم کرونا بود باعث ابتلا شدن علی انصاریان و فیلمبردار هم شد.

البته اینکه ابتدا چه کسی کرونا داشته و به دیگری منتقل کرده مشخص نیست ولی انصاریان در بیمارستان گفته بود که میناوند وقتی به برنامه آمده دارای علائم بوده است.

در حالی که میناوند و انصاریان ۱۴ روز بعد از مراجعه به بیمارستان فوت کردند حالا خبر رسیده که فیلمبردار این برنامه نیز براثر ابتلا به کرونا در کما است. برنامه‌‌ای بدون رعایت پروتکل‌ها. مجری و مهمانان ماسک نزده بودند و حتی فاصله‌گذاری کافی هم بین‌شان لحاظ نشده بود.

پس از انتقال میناوند به بیمارستان، انصاریان گفته بود او نیز مبتلا شده است اما شرایط خوبی دارد. با شدت گرفتن بیماری، انصاریان هم در بیمارستان فرهیختگان بستری شد. وضعیتش در مصاحبه‌های مکرر پزشکانی که درباره‌اش صحبت می‌کردند، در ابتدا امیدوار کننده و رو به بهبودی اعلام می‌شد اما ناگهان خبر از وخامت حال او دادند و سپس فوت کرد.



آغاز واکسیناسیون برای کرونا در هفته جاری

حسن روحانی، رییس جمهوری٬ خبر از آن داد که واکسیناسیون برای ویروس کرونا «در روزهای آینده» در ایران آغاز می‌شود.

کادر درمان در بیمارستان‌‌ها و سالمندان نخستین دریافت‌کنندگان واکسن کرونا خواهند بود.

ایران با روسیه قرارداد واردات دو میلیون دوز از واکسن موسوم به اسپوتنیک وی را امضا کرده و اولین محموله این واکسن‌ها روز پنج‌شنبه هفته گذشته به ایران رسید.

سازمان غذا و داروی ایران روز جمعه اعلام کرد که عرضه واکسن کرونا از هر نوعی رایگان خواهد بود و فقط از طریق شبکه بهداشت و درمان توزیع می‌شود.

مجموع بیماران کووید ۱۹ در ایران تاکنون به یک میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۸۷ نفر و شمار کل جان‌باختگان به ۵۸ هزار و ۳۳۶ نفر رسیده است.



وال استریت جورنال: کشف آثار مواد رادیواکتیو در سایت‌های هسته‌ای اعلام نشده ایران

وال استریت ژورنال به نقل از سه دیپلمات آگاه گزارش داد بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نمونه‌هایی که طی پاییز سال‌جاری از دو سایت هسته‌ای ایران برداشته‌اند، شواهد تازه‌ای از وجود مواد رادیواکتیو یافته‌اند که ممکن است از اقدام ایران برای ساخت سلاح اتمی حکایت داشته باشد.

بنابر این گزارش،  آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هنوز یافته‌های جدید خود در مورد ایران را به کشورهای عضو گزارش نداده است و در حال حاضر از ایران خواسته در مورد این مواد توضیح دهد.

دیوید آلبرایت، بازرس و رییس پیشین موسسه علم و امنیت بین‌المللی، به وال استریت ژورنال گفت: «کشف مواد رادیواکتیو در این سایت‌ها نشان‌دهنده این است که ایران در حقیقت مواد هسته‌ای اعلام نشده دارد و این درحالی است که ایران چنین چیزی را انکار می‌کند.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از این چند مورد رد ذرات اورانیوم اعلام نشده را در سایت‌های مختلف ایران یافته بود، که از جمله آنها می‌توان به یافتن رد اورانیوم غنی شده در یک انبار در تهران در سال ۲۰۱۹ اشاره کرد. پس از اکتشاف این مواد بود که آژانس از ایران خواست به بازرسان اجازه دهد از دیگر سایت‌های هسته‌ای این کشور نیز بازدید کند.

جمهوری اسلامی اعلام کرده که تحقیقات آژانس بر اساس «اطلاعات ساختگی» اسرائیل صورت می‌گیرد و از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته سریع‌تر تحقیقات خود را تکمیل کند.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »