? زنده| اولین محموله واکسن کرونا وارد ایران شد



اولین محموله واکسن کرونا وارد ایران شد

اولین محموله واکسن کرونا که صبح امروز‌ در فرودگاه مسکو تحویل شرکت هواپیمایی ماهان شده بود، درفرودگاه امام خمینی به زمین نشست.

این محموله تحویل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌شود.
انتقال واکسن با توجه به تجهیزاتی که در هواپیماهای ناوگان هوایی ایران وجود دارد توسط شرکت هواپیمایی ماهان انجام می‌شود.

قرار است در سه مرحله واکسن کرونا از مسکو بارگیری و وارد کشور شود.
طبق گفته مسوولان وزارت بهداشت در گام اول پانصد هزار دوز‌ واکسن اسپوتنیک وارد کشور می‌شود.



دیپلمات ایرانی در بلژیک به تحمل ۲۰ سال زندان محکوم شد

دادگاه بلژیک اسدالله اسدی، دبیر سوم سفارت ایران در وین را برای توطئه بمبگذاری در یک نشست سازمان مجاهدین خلق در پاریس مجرم شناخت و او را به ۲۰ سال حبس محکوم کرد.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه به نقل از نماینده دادستانی در شهر آنت‌ورپ در بلژیک نوشت که اسدالله اسدی،‌ دیپلمات ایرانی، حکم محکومیت دریافت کرده است.

جمهوری اسلامی سال‌هاست که به انجام اقدامات تروریستی و قتل به‌ویژه در اروپا متهم است، اما این نخستین بار است که یک مقام این حکومت در دادگاهی اروپایی با چنین اتهاماتی محکوم می‌شود.

اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی شاغل در اتریش، به اتهام توطئه برای بمب‌گذاری در اجتماع شورای ملی مقاومت در ژوئن ۲۰۱۸ در حومه پاریس، مدتی پیش بازداشت شد.

پلیس بلژیک در ژوئن ۲۰۱۸ اعلام کرد که انتقال مواد منفجره به فرانسه برای بمب‌گذاری را خنثی کرده است. قرار بود در گردهمایی شورای ملی مقاومت تعدادی از افراد سرشناس از جمله رودی جولیانی، وکیل سابق دونالد ترامپ، شرکت کنند.

دولت فرانسه اکتبر پارسال وزارت اطلاعات ایران را به طراحی و اجرای این توطئه متهم کرد.

به‌رغم تکذیب این اتهام از سوی جمهوری اسلامی، این موضوع باعث ایجاد تنش در روابط ایران و اروپا شده است.



خدمه نفتکش توقیفی کره جنوبی هنوز آزاد نشدند

در حالی که وزارت امور خارجه ایران اعلام کرده خدمه نفتکش کره جنوبی که سپاه پاسداران آن را توقیف کرده، اجازه دارند از کشور خارج شوند، سئول می‌گوید این افراد همچنان در کشتی به سر می‌برند.

خبرگزاری فرانسه روز پنجشنبه ۱۵ بهمن‌ماه گزارش داد وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرده تمام خدمه نفتکش توقیف‌شده همچنان در کشتی‌اند و مقام‌های این کشور برای نخستین‌بار روز چهارشنبه اجازه یافته‌اند با آن‌ها ملاقات کنند.

در بیانیه‌ای که این وزارتخانه صادر کرده اشاره شده: «وزارت خارجه [کره جنوبی] در حال رایزنی با شرکت مالک نفتکش در زمینه پیاده شدن و بازگشت خدمه است و تمام تلاش خود را برای اطمینان از آزادی کاپیتان و کشتی در اسرع وقت انجام خواهد داد.»

گزارش‌های کره جنوبی اشاره می‌کند آزادی نسبی وضعیت را پیچیده می‌کند، زیرا نفتکش برای نگهداری به حضور خدمه نیاز دارد.

نماینده شرکت نفتکش هم می‌گوید با وجود اعلام تهران درباره آزادی خدمه، هیچ چیز قطعی نیست.

او در این زمینه به خبرگزاری فرانسه گفت: «مذاکرات برای بازگشت آن‌ها همچنان ادامه دارد. هنوز تصمیم‌گیری نشده است که آیا صد در صد باز می‌گردند.»

۲۰ خدمه بازداشت‌شده این کشتی اتباع کره جنوبی، اندونزی، ویتنام و میانمار هستند.



ایرج نوبخت، مترجم و نویسنده درگذشت

ایرج نوبخت، مترجم و نویسنده در اثر بیماری، در سن ۷۸سالگی درگذشت.

ایرج نوبخت در سال ۱۳۲۱ در تبریز به دنیا آمد. او مدرک لیسانس ادبیات فارسی را از دانشگاه تبریز و فوق لیسانس و دکتری تاریخ هنر را از دانشگاه استانبول دریافت کرد.

از آثار نوبخت می‌توان به مجموعه داستان «یادداشت‌های سبیل یک مرده» و ترجمه «خانه‌ خاموش» و «من یک درختم» اورهان پاموک، کتاب شش‌جلدی «تاریخ عثمانی» اوزون‌ چارشی‌ لی، «۸۳۵ سطر» ناظم حکمت و … اشاره کرد.

آقای نوبخت برای دیدن دخترش به آمریکا رفته بود و در آنجا درگذشت.



کشته و زخمی شدن سه کولبر بر اثر شلیک ماموران مرزی

در چهار روز گذشته دو کولبر با شلیک ماموران مرزی کشته شده و یک کولبر دیگر زخمی شده است.
سازمان حقوق بشری هه‌نگاو خبر داد که شامگاه ۱۵ بهمن، نیروهای سپاه پاسداران در ارتفاعات سردشت به گروهی از کولبران شلیک کردند که خالد احمدپور، یکی از کولبران، کشته شد.

بر اساس این گزارش، روز ۱۳ بهمن نیز هادی رضایی، یک کولبر دیگر در مریوان، بر اثر شلیک نیروهای سپاه پاسداران زخمی شده بود.
آژانس خبری کردپا نیز گزارش مشابهی را منتشر کرده است.

شبکه حقوق بشر کردستان نیز خبر داد که روز یکشنبه ۱۲ بهمن، یک کولبر ۳۴ ساله اهل بانه به نام هاشم حسنی، با تیراندازی نیروهای مرزبانی در منطقه مرزی هنگه‌ژال بانه کشته شده است.

بر اساس این گزارش، این گروه از کولبران «در مسیر حرکت به سمت مرز از فاصله چند متری بدون اخطار قبلی هدف تیراندازی نیروهای پاسگاه مرزبانی» قرار گرفتند.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »