? زنده| بهاء‌الدین خرمشاهی به دلیل ابتلای به کرونا در بیمارستان بستری شد

 



بهاء‌الدین خرمشاهی به دلیل ابتلای به کرونا در بیمارستان بستری شد

بهاءالدین خرمشاهی نویسنده و مترجم به کرونا مبتلا شده و بستری است.

یکی از نزدیکان این نویسنده به پایگاه خبری جماران گفت: «متاسفانه مقدار زیادی از ریه آقای خرمشاهی درگیر کرونا شده. یک‌شنبه شب (۱۲ بهمن) حال مساعدی نداشتند ولی روز دوشنبه کمی حال‌شان بهتر شد.»

بهاءالدین خرمشاهی متولد ۱۳۲۴ در قزوین٬ نویسنده، مترجم، فیلسوف، روزنامه‌نگار، طنزپرداز، فرهنگ‌نویس، حافظ پژوه، شاعر و استاد دانشگاه ایرانی است. وی تألیفاتی در حافظ‌شناسی و تفسیر اشعار او دارد.



علی خامنه‌ای: فرزندآوری نیاز حیاتی است

علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی٬ امروز در سخنرانی بار دیگر بر «ازدواج بهنگام و فرزندآوری» به‌عنوان «نیازهای حیاتی امروز و فردای کشور» تأکید کرد.

علی خامنه‌ای که در جمع مداحان سخنرانی می‌کرد٬ آنان را «رسانه بزرگ» توصیف کرد و از آنان خواست برای ترویج ازدواج بهنگام و فرزندآوری «نقش‌آفرینی کنند.»

این در حالی است که بر اساس گزارش مبسوط مرکز آمار ایران که به تابستان امسال مربوط بوده و روز ۱۲ بهمن منتشر شد، تعداد ولادت‌های ثبت شده در سال ۹۵، یک میلیون و ۵۲۰ هزار نفر بوده ولی این تعداد در سال ۹۸ به یک میلیون و ۱۱۹ نفر هزار نفر رسیده است.



 سازندگان فیلم «مزاحمت خیابانی» در شهر مشهد بازداشت شدند.

در روزهای گذشته انتشار فیلمی از آزار کلامی یک دختر در پارک ملت در مشهد خبرساز شد. او حدود یک ساعت با لباس و شلوار گشاد در این پارک راه می رود و مورد آزار کلامی تعدادی از مردان قرار می گیرد.

هرچند به گفته مهدی حقدادی، جانشین معاون دادستان مشهد سازندگان این فیلم برای بررسی این موضوع «دعوت» شده‌اند.

حقدادی اعلام کرد «قصد این افراد صرفا بیان یک معضل اجتماعی بوده است و هیچ سوءنیتی هم نداشته‌اند.

او اضافه کرد: «هیچ ارتباطی بین تولیدکنندگان این محتوا و شبکه‌های معاند وجود نداشته و حتی تیم تولیدکننده کلیپ، از قبل و در گذشته صفحه برخی از معاندین را هم بلاک کرده بودند که آن افراد جزو فالوورهای صفحه‌شان نباشند.»

در روزهای گذشته انتشار فیلمی از آزار کلامی یک دختر در پارک ملت در مشهد خبرساز شد. او حدود یک ساعت با لباس و شلوار گشاد در این پارک راه می رود و مورد آزار کلامی تعدادی از مردان قرار می گیرد.



پیام رییس کمیسون امنیت ملی به غربی ها: با ما اصول گراها مذاکره کنید

مجتبی ذوالنوری٬ رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس٬ خطاب به کشورهای غربی گفت: «اگر دولت بعدی اصلاح طلب باشد ممکن است مدتی باهم بازی کنند و نتیجه ندهد اما اصولگرا باشد و توافقی حاصل شود پشتوانه اجرای آن بیشتر است.»

او افزود: «اینکه دولت بایدن منتظر دولت آینده ایران باشد خطای محض است، چراکه در خصوص ارتباط با آمریکا، مسائل هسته ای و سیاست های کلان نظام، دولت ها نیستند که تصمیم می گیرند بلکه کلیت نظام در این رابطه تصمیم می گیرد.»

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد:  «دولت بعد اصولگرا هم باشد فرقی ندارد چراکه ملاک ما سیاست های نظام است. اصلاح طلب باشد باید همان سیاست ها را اجرایی کند اصولگرا هم باشد باید همان سیاست ها را اجرایی کند. فقط اگر اصلاح طلب باشد ممکن است مدتی باهم بازی کنند و نتیجه ندهد اما اصولگرا باشد و توافقی حاصل شود پشتوانه اجرای آن بیشتر است چون اصولگراها به سیاست های نظام نزدیک تر هستند و نمی آیند خلاف سیاست های نظام راهی را بروند که وسطش بخواهند برگردند.»/فارس



موافقت وزیر بهداشت با سفر کربلا

علیرضا رشیدیان، رییس سازمان حج و زیارت٬ با اشاره به موافقت کلی وزیر بهداشت با اعزام زائران به عتبات به صورت محدود و براساس پروتکل‌های بهداشتی، گفت: مذاکرات برای ازسرگیری اعزام‌ها در کمیسیون مشترک ایران و عراق نیز صورت گرفته است.

او با اشاره به شیوع بحران کرونا و تاثیرات آن بر حوزه زیارت و تعطیلی سفرهای زیارتی مدعی شد: «سازمان حج و زیارت نیز با توجه به این بحران و از طرفی موضوع اعزام‌های زیارتی و خدمات مربوطه، دستورالعمل‌های بهداشتی سفرهای حج و عتبات عالیات را با همکاری وزارت بهداشت و هلال احمر تهیه و در اختیار کشورهای هدف قرار داد که در صورت فراهم شدن زمینه از سرگیری این سفرها، با توجه به شرایط موجود و دستورالعمل‌های تهیه شده، آماده اعزام زائران هستیم.»/تسنیم



 کامیل احمدی، زندانی دوتابعیتی، از ایران گریخت

کامیل احمدی، پژوهشگر ایرانی بریتانیایی که محکوم به زندان شده بود٬ از ایران گریخت.
او در دادگاه انقلاب به اتهام «همکاری با دولت‌ متخاصم» به ۹ سال حبس محکوم شده بود.

حکم این مردم‌شناس و پژوهشگر علوم اجتماعی آذر ماه امسال اعلام شد و او به قید وثیقه آزاد بود. کامیل احمدی علاوه بر زندان او به پرداخت ۶۰۰ هزار یورو جریمه هم محکوم شده است. وکیل آقای احمدی در ایران به این حکم اعتراض کرده است.

او که اکنون در بریتانیا است، به بی‌بی‌سی گفت که در ایران «اگر دوتابعیتی باشید، همیشه یک پرونده بالقوه دارید.»
کامیل احمدی توضیح داد که بعد از صدور حکم و در مدتی که با وثیقه نیم میلیارد تومانی آزاد بود از طریق مسیرهای «صعب‌العبور کوهستانی و با پای پیاده» از مرز ایران عبور کرده است.



پلیس راه: تردد به مازندران ممنوع است

علیرضا قدمی رئیس پلیس راه مازندران در گفت و گو با ایلنا، گفت: « تردد و ورود خودروهایی با پلاک‌های غیربومی به استان همچنان ممنوع است.»

او با تاکید بر ضرورت عدم  ترددهای غیرضروری در محورهای شمال، تاکید کرد و گفت: هموطنان از هر گونه سفر به این استان پرهیز کنند.

وی با اشاره به اینکه محدودیت کرونایی در دستور کار پلیس است، افزود: این تصمیم در راستای مصوبه ستاد ملی کرونا اعمال شده است و در این راستا تردد و ورود و خروج به این استان از دیگر استان‌ها و شهرها ممنوع است.



رییس کل بانک مرکزی: برای تأمین منابع راهی جز چاپ اسکناس نداریم

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران، گفته است در شرایط کنونی برای تأمین منابع مالی «راهی به غیر از چاپ اسکناس» نداریم.

به گزارش ایرنا، او که شامگاه سه‌شنبه ۱۴ بهمن در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان تهران سخن می‌گفت، محل مصرف این منابع مالی را «پرداخت ماهانه طرح معیشت به ۶۰ میلیون نفر» عنوان کرد و در عین حال گفت چاپ اسکناس موجب «افزایش تورم» می‌شود و «همه متضرر» می‌شوند.

آقای همتی همچنین از بدهی ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت به نظام بانکی خبر داد و گفت ادامه وضعیت کنونی می‌تواند به «به خطر افتادن حیات» بانک‌ها منجر شود.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که روز ۱۸ آذر امسال رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌وگو با یک برنامه تلویزیونی گفته بود که در برابر درخواست‌هایی مبنی بر تأمین منابع مالی از محل چاپ اسکناس «مقاومت به خرج می‌دهم»، «زیرا مسئول ارزش پول ملی هستم.»

چاپ اسکناس برای جبران کسری بودجه از جمله روش‌هایی بوده است که در ماه‌های گذشته مورد اشاره و انتقاد اقتصاددانان قرار گرفته است.

فریدون خاوند، تحلیل‌گر اقتصاد ایران، در یادداشتی در همین زمینه برای رادیو فردا نوشته است که روش‌های دولت روحانی در «جبران کسری بودجه عمدتاً به چاپ انبوه اسکناس منجر شد که حجم نقدینگی کشور را به ۳۰۰۰ هزار میلیارد تومان رساند، با تورمی که قشر‌های تازه‌‌ای از جمعیت ایران را به زیر خط فقر کشاند.»



مجلس با طرح «شفافیت آرا» مخالفت کرد

نمایندگان مجلس با ۱۵۳ رای موافق، ۶۳ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از ۲۲۸ نماینده حاضر با طرح «شفافیت آرا» مخالفت کردند.

این طرح به تغییر آیین نامه داخلی مجلس مربوط می شد و برای تصویب باید دوم سوم آرای نمایندگان را کسب می‌کرد.
در صورت تصویب این طرح رای‌های نمایندگان مجلس به صورت علنی اعلام می‌شد.

پیش از بررسی این طرح در جلسه علنی مجلس و در صبح روز چهارشنبه ۱۵ بهمن‌ماه، یک جلسه غیر علنی برای بررسی این طرح برگزار شده بود.
الیاس نادران، نماینده تهران، در مخالفت با این طرح گفت:« من با شفافیت آرا به شدت موافقم، اما شما ملاحظه نماینده شهرستان را بکنید که فردا در رای استیضاح یک وزیر از وزیر گرفته تا استاندار تا فرماندار او را تحت فشار قرار می‌دهند.»

مهدی باقری، نماینده زنجان، نیز این طرح را «پوپولیستی و عوام‌فریبی» دانست.
این طرح در مجلس دهم نیز مطرح شده بود و برخی از چهره‌های اصولگرا از جمله علیرضا پناهیان شدیدا به نمایندگان اصلاح طلب به دلیل مخالفت با آن حمله کرده بودند.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »