یک شب پرآشوب و سکوت مسئولان

زیتون– پس از گذشت نزدیک ۱۲ ساعت از شب پرآشوب گذشته هنوز هیچ کدام از مقامات جمهوری اسلامی توضیح قابل قبولی ارائه نکرده‌اند.

صدای آژیر خطر در شب گذشته (جمعه) به مدت یک ربع ساعت در غرب تهران مایه نگرانی شهروندان شد و بی‌درنگ در فضای مجازی بازتاب پیدا کرد.

تقریبا همزمان  با آن پرواز ترکیش ایرلاین نیز به‌جای فرود در فرودگاه امام خمینی بعد از مدتی انتظار در آسمان تهران به سمت باکو پرواز کرد تا شایعاتی در فضای مجازی مبنی بر وقوع حمله نظامی یا سایبری به ایران بالا بگیرد.

تصاویر متعددی از اسکن وبسایت‌های دنبال‌کننده پروازها در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد که حکایت از تغییر مسیر یک پرواز از بالای فرودگاه امام خمینی در جنوب تهران داشت.

رسانه‌های ترکی اما اعلام کردند علت خودداری خلبان از فرود در فرودگاه امام خمینی «هشدار امنیتی» بوده است.

جمهوری اسلامی تا این لحظه نه پاسخی به شایعات داده و نه توضیح قابل قبولی در مورد وقایع شب گذشته.

در نخستین اظهار نظر پیرامون بلند شدن صدای آژیر در شب گذشته، حمیدرضا گودرزی، معاون امنیتی استانداری تهران گفت در سیستم صوتی سازمانی در حوالی شهرک آزمایش تهران «اختلال» ایجاد شده و «مشکل امنیتی» وجود ندارد.

او علت اصلی را «اتصالی برق» در این مجموعه دانست، ولی منصور درجاتی، مدیرکل بحران استان تهران علت «اختلال» در این سامانه را «نفوذ آب ناشی از بارش شدید باران به ساختمان یکی از سازمان‌ها در غرب تهران» عنوان کرد.

هرچند شهرام آدم‌نژاد، جانشین وزیر راه در ستاد مدیریت بحران این وزارتخانه٬ به ایسنا گفت: «نمی‌داند آژیر مربوط به کدام مجموعه» بوده، ولی مربوط به وزارت راه نبوده است.

معاون امنیتی استانداری تهران همچنین درباره علت بازگشت هواپیمای ترکیش‌ایر از تهران به باکو گفته است که تشخیص خلبان این بوده که به دلیل «شرایط جوی» به باکو برود.

ابوالقاسم جلالی، معاون سازمان هواپیمایی٬ نیز در اظهار نظری مشابه گفته است که تغییر مسیر هواپیما ارتباطی به «صدای آژیر در تهران» نداشت و این هواپیما چند ساعت بعد به تهران بازگشته و در فرودگاه «امام خمینی» به زمین نشسته است.

خبرگزاری مهر نیز به نقل از یک مقام مسئول نوشت که این پرواز امکان نشستن در فرودگاه اصفهان را نیز داشت «ولی خلبان تصمیم می‌گیرد هواپیما را در فرودگاه باکو بنشاند».

او گفته است که چون «دید افقی در فرودگاه امام خمینی» کاهش یافته بود «هواپیمایی ترکیش‌ایر اجازه فرود به خلبان در دید ۸۰۰ متر را نداده» است.

روایت ماجرای دیشب اما از دید فعالان رسانه‌ای و سیاسی خارجی به گونه‌ای دیگر بود.

ساعتی پس از بلند شدن صدای آژیر در تهران ایدی کوهین٬ تحلیلگر سیاسی اسرائیلی٬ در یک توییت خبر از رسیدن جنگنده های شبح F-35 بر فراز تهران داد.

همچنین مارک دوبویتز مدیر FDD تلویحا به نقش اسرائیل در آشوب شب گذشته تهران اشاره کرد.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »