? زنده| جمهوری اسلامی دونالد ترامپ و ۹ مقام آمریکایی را تحریم کرد

 



جمهوری اسلامی دونالد ترامپ و ۹ مقام آمریکایی را تحریم کرد

سعید خطیب‌زاده٬ سخنگوی وزارت امور خارجه٬ خبر از آن داد که دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، در فهرست تحریم‌های ایران قرار گرفته است.

سعید خطیب‌زاده همچنین افزود که ۹ مقام ارشد فعلی و سابق ایالات متحده نیز از سوی ایران تحریم شده‌اند.

تحریم مقام‌های فعلی آمریکا در حالی صورت می‌گیرد که یک روز بیشتر به پایان کار دولت ترامپ باقی نمانده است.

مایک پومپئو وزیر خارجه، مارک اسپر وزیر دفاع سابق، کریستوفر میلر سرپرست وزارت دفاع، استیون منوچین وزیر خزانه‌داری و جینا هسپل رئیس آژانس مرکزی اطلاعات (سی‌آی‌ای) از دیگر مقامات آمریکایی هستند که، به گفته خطیب‌زاده، ایران آن‌ها را تحریم کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود: جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی، برایان هوک رئیس سابق گروه اقدام علیه ایران و نماینده سابق ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، الیوت آبرامز نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران و آندریا گاکی مسئول اداره کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا (اوفک) نیز در این فهرست قرار گرفته‌اند.

تحریم‌های ایران علیه مقام‌های ایالات متحده در چارچوب «قانون مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا در منطقه» صورت می‌گیرد که ۲۲ مرداد سال ۱۳۹۶ به تصویب مجلس رسید.



روحانی: اولین محموله واکسن کرونا، هفته‌های آینده وارد ایران می‌شود

حسن روحانی٬ رییس جمهوری گفت: «اقدامات لازم برای خرید واکسن انجام شده و اولین محموله آن که مورد تایید وزارت بهداشت و درمان است ظرف هفته‌های آتی وارد کشور می‌شود و بلافاصله نیز درچارچوب سند ملی تدوین شده، واکسیناسیون آغاز می‌شود.»

رییس‌جمهوری در جلسه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا «تامین واکسن کرونا» را «جزو اولویت‌های کشور» دانست.

روحانی آغاز دیرهنگام واکسیناسیون در ایران را تقصیر ترامپ دانسته و گفته که «اگر تحریم‌ها، مانع تراشی‌ها و ایجاد محدودیت‌ها در تامین منابع خرید واکسن از سوی دولت تروریست ترامپ نبود، قطعا واکسیناسیون را خیلی زودتر می‌توانستیم آغاز کنیم».

او تاکید کرده که «اقدامات لازم برای خرید واکسن انجام شده و اولین محموله آن که مورد تایید وزارت بهداشت و درمان است ظرف هفته‌های آتی وارد کشور می‌شود و بلافاصله نیز درچارچوب سند ملی تدوین شده، واکسیناسیون آغاز می‌شود».


تداوم ریزش دلار و یورو

 


فرمانده کل سپاه: احساس نیازی به برجام نمی‌کنیم چون رزاق ما خداست

سلامی،  فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفته ما احساس نیازی به برجام نمی‌کنیم. چون رزاق ما خداست. آمریکا نمی‌تواند ملت گرسنه خود را سیر کند. تکیه‌گاه ماه خدا است و ظالمان تکیه گاه ما نیستند. حتی میل خفیف هم نداریم.


رئیس سازمان بورس: استعفا نکرده ام

رئیس سازمان بورس اوراق بهادار تهران در حاشیه جلسه با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس گفته استعفا نداده ام و نمی‌دانم خبر استعفای مرا چه کسی منتشر کرده است.
شاید مرا برکنار کنند اما استعفا نداده ام. اطلاع ندارم که چه کسی این خبر را و با چه هدفی منتشر کرده است.


رئیس سازمان بورس استعفا داد

حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار  استعفای خود را به وزیر اقتصاد تقدیم کرد. این استعفا در پی افت متوالی بازار سرمایه در ایران  اتفاق افتاد.


ستاد اجرایی فرمان امام: واکسن «این‌ها» چپ و راست در حال عارضه دادن است

 


اداره مهاجرت ترکیه: مساعد به اردوگاه پناهندگان منتقل می‌شود

اداره مهاجرت ترکیه در خصوص محمد مساعد، روزنامه‌نگار ایرانی بیانیه‌ای صادر کرده و نوشته است که آقای مساعد به ایران «بازگردانده نخواهد شد». ‏

یک مقام امنیتى ارشد ترکیه در این بیانیه‌ گفته است که آقاى مساعد «حدود ساعت یازده و بیست دقیقه یکشنبه شب به وقت محلى به مسئولان امنیتى اعلام کرده که او بطور ‘غیرقانونى’ روز یکشنبه ۱۷ ژانویه وارد ترکیه شده است. براساس این بیانیه آقاى مساعد “بلافاصله فورا به بیمارستان منتقل شده.»

در این بیانیه که نسخه ای از آن به دست بى بى سى فارسى رسیده گفته شده که ‏«آقاى مساعد خود را به عنوان روزنامه نگارى معرفى کرده که با خطر زندانى شدن در ایران مواجه است و درخواست مصونیت بین‌المللى (حفاظت بین‌المللى) کرده است. او به اردوگاه مهاجران منتقل خواهد شد اما بازگرداندنش (به ایران) مورد بحث نیست.»

محمد مساعد، روزنامه‌نگار ایرانی روز گذشته در مرز ایران و ترکیه بازداشت شده و در خطر دیپورت به ایران قرار دارد.
بنابر بیانیه ظهر روز سه شنبه ۱۸ ژانویه کمیته حفاظت ارز روزنامه‌نگاران مساعد روز گذشته پس از عبور از مرز ایران از سوی پلیس ترکیه در شهر وان بازداشت شده و در خطر اخراج (دیپورت) قریب‌الوقوع به ایران قرار دارد.
کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران امسال مساعد را به عنوان یکی از برندگان این نهاد بین المللی برگزیده بود.

 


شکایت مجلس از رییس جمهوری



اعتراض سازمان جهانی بهداشت به توزیع واکسن کرونا

دبیرکل سازمان جهانی بهداشت با انتقاد شدید از نحوه توزیع واکسن کرونا در جهان گفته کشورهای متمول بدون توجه به نیازهای جهانی خود را در الویت قرار داده‌اند و با رویکرد «اول-من» برای خرید عمده واکسن خیز برداشته‌اند.
این در حالی است که به گفته سازمان جهانی بهداشت بسیاری از سالمندان در کشورهای فقیر چشم به راه واکسنی مانده‌اند که جوانان تندرست در کشورهای ثروتمند دریافت می‌کنند.

تدروس آهانوم گیبرسیوس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت٬ گفت که تاکنون ۳۹ میلیون دوز از واکسن‌های تولید شده میان ۴۹ کشور متمول جهان توزیع شده و این در حالی است که یک کشور فقیر تنها ۲۵ دوز دریافت کرده است.

تاکنون چین، بریتانیا، آمریکا، روسیه و هند کشورهایی هستند که موفق به تولید واکسن موثر کرونا شده‌اند و تقریبا همه آنها الویت را به مصرف داخلی واکسن در کشورهای خود داده‌اند.

انتقاد سازمان جهانی بهداشت از روند توزیع واکسن کرونا در جهان در حالی صورت گرفته که خود این نهاد سازمان ملل متحد به همراه چین به علت نحوه مواجهه با شیوع واکسن کرونا در اوایل سال ۲۰۲۰ مورد انتقاد شدید قرار دارند.



دو کارت زرد مجلس به محمدجواد ظریف

نمایندگان مجلس در پی عدم رضایت دو نماینده، به محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در دولت حسن روحانی، دو کارت زرد داد.

یکی از موارد دستور کار در جلسه علنی روز سه‌شنبه در مجلس سوال محمدجواد کریمی قدوسی، نماینده مجلس، از وزیر امور خارجه درباره مذاکره با آمریکا بود.

به گزارش خبرگزاری مهر،‌ سوال کریمی قدوسی، نماینده تندروی مجلس، از وزیر امور خارجه در مورد «علت تلاش برای مذاکره با آمریکا سه هفته پس از» مرگ قاسم سلیمانی،‌ فرمانده سابق سپاه قدس، بوده است.

هنوز از جزئیات این جلسه و پاسخ ظریف گزارشی منتشر نشده، اما نماینده مشهد و کلات در مجلس گفت که از پاسخ‌های وزیر امور خارجه قانع نشده است.

سپس پاسخ وزیر امور خارجه به سوال مذکور به رای نمایندگان گذاشته شد که با ۵۵ رای موافق، ۱۷۳ رای مخالف و ۱۸ رای ممتنع از مجموع ۲۵۹ نماینده حاضر در جلسه علنی پاسخ‌های وزیر امور خارجه را قانع‌کننده ندانستند و به وی کارت زرد دادند.

در ادامه فرهاد بشیری، نماینده پاکدشت در مجلس، نیز که درباره «دیپلماسی اقتصادی» از آقای ظریف سوال داشت پس از شنیدن توضیحات او گفت: «… ملت ما به دلیل این که دیپلماسی اقتصادی فعال نیست دچار مشکل هستند و بنده قانع نشدم.»

وزیر خارجه در بخشی از توضیحات خود در این باره گفته بود که «باید وزارت خارجه اختیاراتی داشته باشد تا بتواند روابط اقتصادی خارجی را هماهنگ کند که ما این اختیار را الان نداریم.»

نمایندگان مجلس شورای اسلامی سپس با ۹۰ رای موافق، ۱۳۸ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع از مجموع ۲۵۹ نماینده حاضر در جلسه علنی، توضیحات اقتصادی وزیر امور خارجه را نیز قانع‌کننده ندانستند و محمدجواد ظریف دومین کارت زردش را هم از مجلس دریافت کرد.

این دومین وزیر در دولت حسن روحانی است که در ماه جاری از مجلس کارت زرد دریافت می‌کند.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »