درخواست نهادهای مدنی برای خرید واکسن

#مطالبه‌_ واکسیناسیون_فوری_وسراسری

زیتون– صدای اعتراض به «فرمان حکومتی» آیت‌الله خامنه‌ای در مورد ممنوعیت واردات هرگونه واکسن کرونای آمریکایی یا انگلیسی هر روز بلندتر می‌شود.

رهبر جمهوری اسلامی روز جمعه در یک سخنرانی به مناسبت ۱۹ دی‌ماه٬ نه به روش‌های قدیمی مانند عنوان کردن عباراتی مانند «ولی من موافق نیستم»٬ «بهتر است نشود» حتی «به نظرم من خطاست»، بلکه به صورت قاطع اعلام کرد که ورود واکسن‌های آمریکایی یا انگلیسی به ایران ممنوع است و به فرانسه هم اعتماد ندارد. او در ادامه مدعی شد که پیش از این مخالفتش با خرید واکسن‌های کرونا را با دولت نیز در میان گذاشته و حتی برخلاف موارد گذشته مخالفتش را با این قید که «من تخصصی ندارم٬ اما …» نیز تخفیف ندارد.

بیشتر بخوانید: حکم حکومتی علیه واکسن؛ آغاز «خلافت اسلامی ایران»

این تصمیم رهبر جمهوری اسلامی با واکنش شدید افکار عمومی مواجه شد و تعداد زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی اعتراض خود را به این تصمیم بیان کردند.

طی روزهای گذشته نیز انجمن‌ها٬ نهادهای صنفی و گروه‌های مختلف مردم با صدور بیانیه‌‌هایی اعتراض خود را به این تصمیم نشان دادند.

اعتراض مدنی به تصمیمی سیاسی

اولین صدای مخالف با تصمیم آیت‌الله خامنه‌ای بیانیه روسای سه رکن سازمان نظام پزشکی به همراه رئیس مجمع انجمن های علمی کشور در نامه‌ای روز ۲۱ دی ماه بلند شد.

در این نامه که خطاب به ریاست جمهوری نوشته شده بود٬ امضا کنندگان خواستار به کارگیری تمام مساعی دولت برای تهیه واکسن مطمئن و مورد تأیید مراجع علمی از طرق مختلف و با استفاده از همه ظرفیت‌های بخش دولتی و خصوصی شدند.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان نظام پزشکی، در نامه محمدرضا ظفرقندی رییس کل، مصطفی معین٬ رییس شورای عالی و عباس آقازاده مسرور٬ رییس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی و همچنین ایرج فاضل رییس مجمع انجمن های علمی گروه پزشکی ایران، خطاب به رییس جمهوری آمده است:« همانطور که استحضار دارید امروز مهم‌ترین مقوله حوزه سلامت در جهان، مواجهه صحیح، علمی و مدبرانه در مقابل همه‌گیری بیماری کرونا و تنها راه غلبه و قطع زنجیره این بیماری مهلک که هر روز جان انسان‌های زیادی را تهدید می‌کند تأمین سریع و استفاده از واکسن مناسب و مؤثر بر اساس اولویت‌های تعیین شده است.»

در این ادامه این نامه آمده است: «اطلاع دارید که بسیاری از کشورهای منطقه و جهان واکسیناسیون علیه بیماری کووید-۱۹ را شروع کرده و حتی بعضی از کشورهای منطقه درصد قابل توجهی از مردم را تحت پوشش واکسن قرار داده‌اند.»

نوسندگان این نامه همچنین تاکید کردند: «جناب آقای رییس جمهور، امروز اولویت تهیه و خرید واکسن، نیازی حیاتی و ضروریست که باید صرفاً بر اساس نگرشی علمی و بر اساس مصالح ملی و فارغ از مسائل سیاسی به آن پرداخته شود و در کوتاه‌ترین زمان ممکن در اختیار مردم و اقشار آسیب‌پذیر و گروه‌های پر خطر و کادر خدوم و فداکار درمان قرار گیرد.»

مینو محرز،‌ عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، نیز روز گذشته (یکشنبه) گفته بود هر کشوری «هر نوع» واکسن تایید‌شده‌ای که دارد موثر است و باید تزریق کند.

محرز به خبرگزاری برنا گفته بود: «هیچ کدام از این واکسن‌ها با یکدیگر فرقی ندارند و باید بیش از ۷۰ درصد سطح تاثیرگذاری داشته باشند.»

او افزود: «هر کشوری هر نوع واکسن‌ تایید‌شده‌ای که دارد موثر است و باید تزریق کرد، چرا که باید سطح ایمنی دنیا بالا برود. این واکسن‌ها اگرچه انواع مختلفی دارد، اما همگی باعث افزایش سطح ایمنی در برابر کرونا می‌شوند.»

صدای اعتراض اما از این گسترده‌تر شد. امروز «جمعی از فعالان سیاسی و مدنی و کادر پزشکی» نیز با صدور بیانیه‌ای خواستار خرید واکسن کرونا شدند.

امضا کنندگان این بیانیه ضمن حمایت از نامه ارکان سازمان نظام پزشکی و مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی به رییس‌جمهوری٬ بر ضرورت تهیه هرچه سریع‌تر و بیشتر واکسن کرونا «صرفا بر اساس مبانی علمی و کارشناسانه» تاکیید کردند.

در این بیانیه همچنین آمده است که تسریع در واکسیناسیون همگانی کرونا برای پیشگیری از مرگ‌های اجتناب‌پذیر و نیز کاهش هزینه‌های اقتصادی کرونا و بهبود معیشت شهروندان ضرورت تام دارد.

فعالان سیاسی٬ مدنی و کادر پزشکی که این بیانیه را امضا کردند٬ در بخش دیگری از این بیانیه افزوده‌اند: «حقیقت آن است که برای ایمنی جمعی نیازمند واکسیناسیون حدود ۷۵ درصد جمعیت کشوریم. همچنین تلاش برای تولید واکسن معتبر داخلی و حمایت از آن لازم است اما برای دستیابی میلیونی به آن ماه‌ها زمان نیاز داریم. بنابراین کشور نیازمند بسیج همهٔ‌ توان و امکانات بخش دولتی و خصوصی خود برای خرید هرچه سریع‌تر واکسن‌های معتبر است.»

پیش از آن نیز کانون صنفی فرهنگیان استان قزوین٬ ضمن صدور بیانیه‌ای خواستار آن شدند که نظام جمهوری اسلامی«واکسن کرونا را سیاسی نکند.»

امضا کنندگان بیانیه کانون صنفی فرهنگیان استان قزوین با اشاره به تاثیر شیوع کرونا بر زندگی دانش آموزان٬ تاکید کردند: «انتظار می رفت برای مقابله با این ویروس، بیش از هر زمان دیگری با تصمیمات کارشناسانه و تعقل محور مدیریت  شود؛ اما مدیریت ناصحیح، بی برنامگی، تخیل گرایی، دشمن پنداری، غرب ستیزی و سنت گرایی، رویکرد علمی مقابله با این ویروس را تحت تاثیر قرار داد.»

اعتراض به اعتراض

طی روزهای اول پس از صدور فرمان حکومتی آیت‌الله خامنه‌ای کارگزاران نظام در رقابتی برای اظهار ارادت به رهبر جمهوری اسلامی شروع به تایید گفته‌های او در خصوص واکسن‌های کرونا کردند.

محمد نمکی٬ وزیر بهداشت٬ امروز طی سخنرانی مدعی شد «آمریکایی که به ایران اجازه واردات دارو» نداده، واکسن سالم نمی‌دهد.

حسن روحانی٬ رییس جمهوری٬ یک روز بعد از سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی٬ در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد مردم ایران «وسیله آزمایش واکسن‌های خارجی نمی‌شوند.»

در ادامه نیز بیش از ۲۰۰ تن از نمایندگان مجلس طی بیانیه‌ای ضمن حمایت از سخنان رهبر جمهوری اسلامی خواستار ممنوعیت کامل هرگونه واکسن آمریکایی یا انگلیسی به کشور شدند.

در بیانیه نمایندگان مجلس آمده بود: «مجلس از دولت می خواهد هرگونه واردات واکسن‌های تولیدی شرکت‌های آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی را ممنوع نموده و مجلس شورای اسلامی قاطعانه فرمایشات مقام معظم رهبری در ارتباط با این ممنوعیت را فصل‌الخطاب می‌داند.»

با این حال اعتراض‌های جامعه مدنی به این تصمیم سیاسی باعث شد که احمد خاتمی٬ عضو مجلس خبرگان رهبری ضمن «اعتراض به اعتراض‌های» جامعه مدنی٬ روز گذشته (یکشنبه) تاکید کرد که از ایران باید یک صدا به بیرون برود آن هم «صدای مقام معظم رهبری است.»

او همچنین خواستان آن شد که همه احاد جامعه از تصمیمات آیت‌الله خامنه‌ای٬ در هر حوزه‌ای٬ تبعیت کنند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

درخواست نهادهای مدنی برای خرید واکسن

مهدی نصیری چندی قبل در مصاحبه با برنامه شصت دقیقه بی‌بی‌سی فارسی گفت: «اپوزیسیون ایران اگر می‌خواهد موفق شود باید شکاف بین شاهزاده (پهلوی) و (مصطفی) تاج‌زاده را از میان بردارد.» این سخن او گرچه

ادامه »

شورش‌ها، انقلاب‌ها و جنگ‌ها همواره پدیده‌هایی بوده‌اند که در بستر آنها، جنایاتی علیه یک طرف یا هر دو طرف روی می‌داده است و نظامیان

ادامه »

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید

ادامه »