? زنده| وعده دولت: خرید بیش از ۱۹ میلیون دوز واکسن خارجی کرونا تا دو ماه آیند

 

 



وعده دولت: خرید بیش از ۱۹ میلیون دوز واکسن خارجی کرونا تا دو ماه آیند

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا گفته است دولت ایران برای خرید ۱۶ میلیون و ۸۰۰ دوز واکسن، ۵۲ میلیون دلار پرداخت کرده است و این واکسن‌ها تا دو ماه آینده وارد ایران می‌شوند.

او توضیح نداده است این واکسن‌ها از چه نوعی هستند و از کدام کشور خریداری شده‌اند ولی گفته است که علاوه بر این واکسن‌ها، احتمالا دو میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن هم از چین و روسیه تا پایان سال وارد کشور می‌شود.

رئیسی گفته است با واردات این میزان از واکسن، «این امکان ایجاد می شود که تا قبل از پایان سال جاری واکسیناسیون را آغاز کنیم».

به تازگی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، طی دستوری واردات واکسن‌های «انگلیسی و آمریکایی» کرونا، که تاثیر حدود ۹۵ درصدی آن‌ها اثبات شده است، را ممنوع اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: حکم حکومتی علیه واکسن؛ آغاز «خلافت اسلامی ایران»

امروز مینو محرز،‌ عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت هر کشوری «هر نوع» واکسن تایید‌شده‌ای که دارد موثر است و باید تزریق کند.

محرز به خبرگزاری برنا گفت: «هیچ کدام از این واکسن‌ها با یکدیگر فرقی ندارند و باید بیش از ۷۰ درصد سطح تاثیرگذاری داشته باشند.»

او افزود: «هر کشوری هر نوع واکسن‌ تایید‌شده‌ای که دارد موثر است و باید تزریق کرد، چرا که باید سطح ایمنی دنیا بالا برود. این واکسن‌ها اگرچه انواع مختلفی دارد، اما همگی باعث افزایش سطح ایمنی در برابر کرونا می‌شوند.»



احتمال «تعلیق حق رای ایران» در سازمان ملل

ایران به همراه کشورهای لیبی، کومور، جمهوری آفریقای مرکزی، سودان جنوبی، سومالی، پرنسیب، نیجر، کنگو و زیمبابوه در معرض محرومیت از حق رای هستند.

به دنبال بدهی بیش از ۱۶ میلیون دلاری ایران در پرداخت حق عضویت در سازمان ملل دبیر کل سازمان ملل در نامه ای اعلام کرده ایران به همراه ۹ کشور دیگر حق رای در مجمع عمومی ملل متحد نخواهند داشت.

به گزارش عصرایران در میان این ۱۰ کشور غالبا فقیر آفریقایی بیشترین میزان بدهی متعلق به ایران است.

ایران به دلیل تحریم های مالی و بانکی آمریکا قادر به جابجایی منابع مالی خود در بانک های خارجی نیست و به همین خاطر از سال ۲۰۱۸ دیون و حق عضویت خود را به سازمان ملل پرداخت نکرده است.

بدهی ایران بیش از ۱۶ میلیون دلار است.

بر اساس بند ۱۹ منشور ملل متحد اگر سازمان ملل تشخیص دهد عدم پرداخت حق عضویت کشورها خارج از حیطه اختیارات و کنترل کشور مقروض است این سازمان میتواند کشور مقروض را از تعلیق حق رای مستثنی کند.

با این حال در نامه ۱۳ ژانویه آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل تاکید شده ایران به همراه کشورهای لیبی، کومور، جمهوری آفریقای مرکزی، سودان جنوبی، سومالی، پرنسیب، نیجر، کنگو و زیمبابوه به دلیل عدم پرداخت حق عضویت برای مدت بیش از ۲ سال در معرض محرومیت از حق رای هستند.



احتمال آزادی نازنین زاغری در هفته‌های آینده

همسر نازنین زاغری، زندانی دوتابعیتی ایرانی-بریتانیایی، امیدوار است که او تا هفت هفته آینده و با اتمام دوران محکومیتش آزاد شود و به بریتانیا بازگردد.

رادیو فردا به نقل از روزنامه سان دی تایمز خبر از آن داد که ریچارد راتکلیف روز یک‌شنبه، ۲۸ دی ماه گفته است که با ارسال نامه‌ای به وزارت امور خارجه بریتانیا خواستار بررسی جزئیات پایان محکومیت همسرش شده است.

دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا هم گفته است مذاکرات سختی با طرف‌های ایرانی صورت گرفته و دولت بریتاینا در تلاش است که خانم زاغری پس از پنج سال بازداشت، آزاد شود.

آقای راب هم چنین گفته است دولت بایدن قول همکاری‌های بیشتری داده است تا بر اساس آن به خانم زاغری اجازه داده شود که پس از دوره محکومیت خود ایران را ترک کند.

وزیر امور خارجه بریتانیا درباره جزئیات این همکاری با دولت بایدن توضیحی نداده است.



۵۶ هکتار از جنگل‌های گیلان طی سه روز گذشته در آتش سوخت

حامد اختری، مدیرکل منابع طبیعی گیلان، اعلام کرد طی ۷۲ ساعت گذشته ۵۶ هکتار از عرصه‌های جنگلی این استان درگیر آتش‌سوزی بوده است.

اختری روز یکشنبه به ایسنا گفت در این مدت «۶۱ فقره آتش سوزی در سطح جنگل های استان گیلان به وقوع پیوسته است.»

او ادامه داد: «آسیب جدی به تنه های درختان موجود در جنگل ها و تاج آنها وارد نشده و تنها شاهد سوختن درختان افتاده و شکسته و کنده ها و لاش برگ ها بودیم.»

این مقام استانی علت اصلی وقوع این آتش‌سوزی‌ها را «وزش باد گرم» اعلام کرد و گفت: «در شرایط وزش بادهای گرم شدید استفاده از بالگرد اطفا کاربرد خاصی ندارد، پرواز بالگرد اجازه خالی کردن آب در نقاط موثر آتش را نمی دهد.»

در روزهای اخیر گزارش‌هایی نیز از وقوع آتش‌سوزی در دیگر استان‌های شمالی گلستان و مازندران منتشر شده است.

همچنین دادستان اردبیل صبح یک‌شنبه از ادامه آتش‌سوزی در جنگل‌های مرزی ایران و جمهوری آذربایجان خبر داد و گفت که بخش عمده آتش‌سوزی در خاک آذربایجان است اما بخشی از جنگل‌ها در خاک ایران نیز دچار حریق شده است.



مینو محرز: هر واکسن تایید‌شده‌ای را باید تزریق کرد

مینو محرز،‌ عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت هر کشوری «هر نوع» واکسن تایید‌شده‌ای که دارد موثر است و باید تزریق کند.

محرز به خبرگزاری برنا گفت: «هیچ کدام از این واکسن‌ها با یکدیگر فرقی ندارند و باید بیش از ۷۰ درصد سطح تاثیرگذاری داشته باشند.»

او افزود: «هر کشوری هر نوع واکسن‌ تایید‌شده‌ای که دارد موثر است و باید تزریق کرد، چرا که باید سطح ایمنی دنیا بالا برود. این واکسن‌ها اگرچه انواع مختلفی دارد، اما همگی باعث افزایش سطح ایمنی در برابر کرونا می‌شوند.»

به تازگی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، طی دستوری واردات واکسن‌های «انگلیسی و آمریکایی» کرونا، که تاثیر حدود ۹۵ درصدی آن‌ها اثبات شده است، را ممنوع اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: حکم حکومتی علیه واکسن؛ آغاز «خلافت اسلامی ایران»

مینو محرز در ادامه در ارتباط با امکان وقوع پیک بعدی شیوع کرونا هشدار داد: «زمستان سختی در پیش داریم و باید مراقب باشیم چون موج‌های بعدی می‌آید.»

این عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در زمینه نتایج آزمایش انسانی واکسن کرونای ساخت ایران گفت: «فعلا تعداد تست‌های انجام‌شده کافی نیست که ارتباط خاصی بتوانیم در خصوص میزان تاثیرگذاری آن بدهیم،‌ چون در حال حاضر تنها ۱۴ نفر از این واکسن تزریق کردند که باید به ۵۶ نفر برسند.»



فرانسه: احیای برجام کافی نیست٬ درباره موشک های ایران هم باید گفتگو کرد

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه گفت که ایران درمسیر تقویت توانمندی ظرفیت سلاح اتمی خود است و ضروری است که آمریکا و ایران به توافق هسته‌ای موسوم به برجام برگردند.

ایران اخیرا اعلام کرده است که تولید اورانیوم ۲۰ درصدی را در تاسیسات فردو از سر گرفته و سانتریفیوژهای پیشرفته نصب کرده است. ایران به دنبال خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های گسترده واشینگتن، از تعهدات هسته‌ای خود در چارچوب این توافق عدول کرده است.

در آستانه روی کار آمدن دولت جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا و خروج دونالد ترامپ از کاخ سفید، مجلس شورای اسلامی در ۱۲ آذر امسال با تصویب طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها»، راه را برای کاهش تعهدات باقیمانده ایران باز کرد.

به گزارش رویترز، وزیر خارجه فرانسه در مصاحبه با نشریه ژورنال دومانش گفته است: دولت ترامپ سیاست آنچه که کارزار فشار حداکثری خواند٬ در قبال ایران اتخاذ کرد. تنها نتیجه این راهبرد٬ افزایش تهدید و خطر بود.

ژان ایو لودریان تصریح کرد: این می‌بایست متوقف شود، چرا که، این را واضح می‌گویم، ایران در مسیر بکارگیری ظرفیت و توانمندی (سلاح) هسته‌ای قرار دارد.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »