? زنده| تخلیه فرودگاه فرانکفورت توسط پلیس در پی هشدار عملیات مسلحانه

 



تخلیه فرودگاه فرانکفورت توسط پلیس در پی هشدار عملیات مسلحانه

در پی هشدار عملیات مسلحانه در فرودگاه فرانکفورت٬ این فرودگاه توسط پلیس تخلیه شد.

همچنین بر اساس اخباری که در اختیار «زیتون» قرار گرفته٬ در فرودگاه شهر فرانکفورت مواد منفجره کشف شده است.



صدور مجوز برای تماس مستقیم محصورین

درحالی که طی روزهای گذشته اخبار متفاوتی مبنی بر رفع حصر میرحسین موسوی و زهرا رهنورد منتشر شده بود؛ این خبر امروز تکذیب شد.

به گفته زهرا موسوی٬ فرزند این دو رهبر در حصر جنبش سبز امروز در حساب کاربری اینستاگرامش خبر از آن داد که تنها مجوزی برای تماس مستقیم آن‌ها صادر شده است.



هشدار انگلیس، فرانسه و آلمان: ایران تولید اورانیوم فلزی متوقف کند

فرانسه، آلمان و بریتانیا، روز شنبه ۲۷ دی، در بیانیه‌ای مشترک ضمن ابراز «نگرانی عمیق» نسبت به اقدامات هسته‌ای ایران تاکید کردند چنانچه جمهوری اسلامی خواستار «حفظ» توافق برجام است، باید تولید اورانیوم فلزی را فورا متوقف کند.

در بیانیه مشترک تروئیکای اروپایی که نسخه‌ای از آن در وب‌سایت وزارت خارجه آلمان منتشر شده است، آمده که «تولید فلز اورانیوم دارای پیامدهای بالقوه سنگین نظامی است» و این در حالی است که ایران «هیچ‌گونه توجیه پذیرفتنی غیرنظامی» برای اقدام‌های اخیرش ندارد.

این بیانیه می‌افزاید: «بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک (موسوم به برجام)، ایران موظف است به مدت ۱۵ سال از هرگونه اقدام در راستای تولید اورانیوم فلزی یا تحقیق و توسعه در زمینه متالورژی اورانیوم خودداری کند.»

بیانیه اخیر اعضای اروپایی برجام در شرایطی منتشر می‌شود که آژانس بین المللی انرژی اتمی روز ۲۴ دی تایید کرد، جمهوری اسلامی فعالیت تحقیق و توسعه برای تولید اورانیوم فلزی به عنوان سوخت راکتور تحقیقاتی تهران را آغاز کرده است.



کاهش نرخ ارز؛ دلار وارد کانال ۲۲ هزار تومان شد

نرخ دلار روز شنبه ۲۷ دی‌ماه در بازارهای آزاد ایران به زیر ۲۳ هزار تومان رسید.

نرخ دلار از ۱۶ هزار تومان در ابتدای سال جاری خورشیدی به نزدیک ۳۲ هزار تومان در پاییز اوج گرفت، اما در پی تزریق ارز به بازار توسط بانک مرکزی، قیمت دلار طی هفته‌های گذشته بین ۲۴ تا ۲۶ هزار تومان در حال نوسان بود.

اکنون نرخ دلار به حدود ۲۲ هزار و ۹۴۵ هزار تومان رسیده که کمترین میزان از شهریور ماه سال جاری است، اما هنوز نسبت به آغاز سال ۴۴ درصد رشد نشان می‌دهد.

هفته گذشته امیرحسین قاضی‌زاده، نایب‌رئیس مجلس مدعی شد دولت ایران قصد دارد با شروع کار دولت بایدن، ارز به بازار تزریق کند و قیمت دلار را به ده تا یازده هزار تومان کاهش دهد.

وی مدعی شد این اقدام برای فراهم کردن شرایط مذاکره با آمریکا انجام می‌شود. اصولگرایان منتقد دولت روحانی او را متهم کرده‌اند که تصمیمات اقتصادی و مدیریتی خود را با شروع به کار دولت بایدن گره زده است تا بتواند با ایجاد یک فضای سیاسی تازه، مذاکرات با آمریکا را دوباره شروع کند. دولت روحانی این ادعاها را رد کرده است.



بازگشت ۸۵۰ هزار مهاجر افغانستانی از ایران به دلیل شیوع کرونا

بر پایه آمار وزارت امور مهاجران افغانستان در سال گذشته میلادی ۸۵۰ هزار مهاجر افغانستانی از ایران به کشورشان برگشته‌اند. این موج از بازگشت مهاجران به علت شیوع کرونا بوده هرچند و وضعیت وخیم اقتصادی ایران نیز در آن بی‌تاثیر نبوده است.

سخنگوی وزارت امور مهاجران افغانستان می‌گوید پس از اوج گیری شیوع ویروس کرونا در ایران در بهار ۱۳۹۹ هر روز حدود ۱۵ هزار مهاجر افغان به کشور بازگشته‌اند.

این روند در ماه‌های بعد کندتر شده اما ظاهرا ادامه داشته است. محمد رضا باهر، روز شنبه ۲۷ دی به خبرگزاری ایرنا گفته تا پایان سال ۲۰۲۰ دست‌کم ۸۵۰ هزار مهاجر افغان به افغانستان بازگشته‌اند.

نگرانی از ابتلا به کرونا، به خصوص در جریان موج اول پاندمی در ایران در ابتدای امسال، و تعطیلی بسیاری از کسب و کارها از علت‌های اصلی بازگشت مهاجران افغان به افغانستان عنوان می‌شود.

سازمان بین‌المللی مهاجرت اکتبر سال پیش در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که از ابتدای سال ۲۰۲۰ تا آن زمان حدود ۶۰۰ هزار مهاجر افغان از ایران به کشورشان باز گشته‌اند.



اعتراض بازماندگان هواپیمای اکراینی به بازداشت نشدن فرمانده هوافضای سپاه با وجود شاکی خصوصی

۹ نفر از مادران قربانیان پرواز هواپیمای اوکراینی در ویدئویی با انتقاد از نحوه برخورد با این پرونده، از مقام‌های حکومت ایران پرسیده‌اند که چرا امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه، «با وجود شاکی و پرونده هنوز آزاد است؟»

این ویدئوی ۴ دقیقه‌ای که شامگاه جمعه، ۲۶ دی‌ماه، با عنوان «از قاتل قهرمان نسازید» منتشر شده، واکنش به حضور آقای حاجی‌زاده در برنامه «بدون تعارف» است که روز گذشته از صداوسیمای حکومت ایران منتشر شد و در آن فرمانده ارشد سپاه با چهره‌ای خندان و شوخ به تشریح ماجرای حمله موشکی ایران به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد در عراق می‌پردازد.

مادران قربانیان پرواز هواپیمای اوکراینی در ویدئویی که منتشر کرده‌اند با اشاره به همین وضعیت از آقای حاجی‌زاده پرسیده‌اند که چرا با وجود چنین وضعیتی، حریم هوایی آسمان ایران بسته نشد و سامانه نظامی بین دو فرودگاه تهران با دستور چه کسی مستقر شد؟



ترک تحصیل ۳.۵ میلیون نفر به دلیل کرونا در ایران

احمد حسین فلاحی٬ سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس٬ خبر از آن داد که سه میلیون و نیم دانش آموز ایرانی به دلیل شیوع کرونا مجبور به ترک تجصیل شدند.

او با تاکید بر اینکه روند «آموزش» در کشور درحال آسیب‌دیدن است٬ بدون اشاره به عوامل و علل ترک تحصیل دانش آموزان مدعی شد که  مشکلاتشان قابل حل است.



وکیل احمدرضا جلالی: موکلم اجازه ملاقات و تماس تلفنی ندارد

وکیل احمدرضا جلالی، پژوهشگر ایرانی- سوئدی زندانی، خبر داد که موکلش از اوایل آذر ماه در بند ۲۰۹ زندان اوین است، اما اجازه ملاقات و تماس تلفنی را ندارد.

هلاله موسویان به خبرگزاری ایلنا گفت: «شرایط تغییر نکرده است. متاسفانه فعلا اجازه ملاقات و تماس تلفنی با آقای جلالی را نداریم.»

او اعلام کرد که برای روشن شدن وضعیت موکلش باید منتظر «نتیجه مذاکرات دیپلماتیک» ایران و سوئد بود.

وکیل جلالی روز ۱۲ آذر از به تعویق افتادن اجرای حکم اعدام موکلش خبر داده و گفته بود که تنها راه لغو حکم اعدام موکلش مذاکره دولت سوئد با جمهوری اسلامی است.

پس از انتشار گزارش‌ها درباره احتمال اعدام جلالی، آن لینده، وزیر خارجه سوئد در توییتی از تماس خود با محمدجواد ظریف خبر داد، اما سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، این توییت وزیر خارجه سوئد را «ناقص و غلط» خواند.

احمدرضا جلالی اردیبهشت ۹۵ بازداشت شد و به اتهام «محاربه از طریق جاسوسی برای اسرائیل» به اعدام محکوم شده و این حکم در دیوان عالی کشور به تایید رسید.

او سال ۹۶ در زندان همه اتهامات را رد کرد و گفت که توسط سازمان پدافند غیرعامل برای سخنانی درباره تسریع سیستم بهداشتی علیه حملات تروریستی رادیواکتیو، شیمیایی و بیولوژیکی دعوت شده بود.


خبرهای روز گذشته را اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »