رقابت کارگزاران نظام برای اظهار ارادت به رهبر

زیتون– در پی اظهارات روز جمعه علی خامنه‌ای در خصوص «ممنوعیت واردات واکسن‌های آمریکایی٬ انگلیسی و فرانسوی» کارگزاران نظام در رقابتی فشرده شروع به تایید آن کردند.

محمد نمکی٬ وزیر بهداشت٬ امروز طی سخنرانی مدعی شد «آمریکایی که به ایران اجازه واردات دارو» نداده، واکسن سالم نمی‌دهد.

وزیر بهداشت ادامه داد: «چه‌طور می‌شود رهبر یک کشوری که مظلوم واقع شده، باور کند آمریکا امروز برای افراد سالم ما واکسن هدیه کند؟ این را می‌شود باور کرد؟ کدام عقل سلیمی باور می‌کند؟ ما در کشورهای مختلف پول داشتیم، اما آمریکایی ها اجازه ندادند دارو و ماسک جابه‌جا کنیم؛ کره‌ای‌ها با فشار آمریکایی‌ها ۱۰بار ما را سرکار گذاشتند.»

این در حالی است که پس از صدور مجوز استفاده از واکسن‌های بایونتک-فایزر و آکسفورد مقامات جمهوری اسلامی در قدم اول مدعی شدند که به دلیل تحریم‌های آمریکا امکان خرید واکسن ندارند.

تاکید بر «تحریم دارویی» ایران توسط آمریکا از سوی جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی به شدت تبلیغ شده  بود.

اما پس از آنکه دولت آمریکا با صدور مجوزی اعلام کرد که خرید واکسن از تحریم‌ها معاف است٬ گفتند که امکان انتقال پول برای خرید واکسن‌ به دلیل تحریم‌های بانکی وجود ندارد.

حال در واکنش به «تحریم دارویی» مردم ایران از سوی رهبر جمهوری اسلامی٬ وزیر بهداشت گفت: «توصیه رهبر انقلاب درباره منع واردات واکسن کرونا از آمریکا و انگلیس بر اساس تحقیقات وسیع علمی و کاملا دلسوزانه برای مردم است. آمریکا که برای بیمار ما اجازه واردات دارو را نمی دهد چطور می تواند برای انسان‌های سالم ما اجازه دارو را بدهد.»

رهبر جمهوری اسلامی روز جمعه در یک سخنرانی به مناسبت ۱۹ دی‌ماه٬ نه به روش‌های قدیمی مانند عنوان کردن عباراتی مانند «ولی من موافق نیستم»٬ «بهتر است نشود» حتی «به نظرم من خطاست»، بلکه به صورت قاطع اعلام کرد که ورود واکسن‌های آمریکایی یا انگلیسی به ایران ممنوع است و به فرانسه هم اعتماد ندارد. او در ادامه مدعی شد که پیش از این مخالفتش با خرید واکسن‌های کرونا را با دولت نیز در میان گذاشته و حتی برخلاف موارد گذشته مخالفتش را با این قید که «من تخصصی ندارم٬ اما …» نیز تخفیف ندارد.

بیشتر بخوانید: حکم حکومتی علیه واکسن؛ آغاز «خلافت اسلامی ایران»

روز پس از آن رییس جمهوری نیز از ادعاهای رهبر جمهوری اسلامی حمایت کرد.

حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد مردم ایران «وسیله آزمایش واکسن‌های خارجی نمی‌شوند».

روحانی در ادامه گفت: «واکسن‌هایی در اختیار ما بود که زودتر وارد کشور شود اما این واکسن‌ها برای آزمایش روی مردم بود که وزارت بهداشت قبول نکرد و البته کشورهایی این موضوع را قبول کردند.»

او توضیحی درباره نام این واکسن‌ها نداد. این سخنان در حالی بیان شده که در مرحله تست انسانی، واکسن به افراد محدودی به صورت داوطلبانه تزریق می‌شود. همچنین در آمریکا و کشورهای اروپایی برنامه تزریق واکسن به همه شهروندان در حال اجرا است.

روحانی همچنین گفت جمهوری اسلامی بیش از ۴۰ روز درگیر نقل‌وانتقال پول برای خرید واکسن کرونا بوده و «این یکی از جنایت‌های آمریکا علیه ایران بود.»

در ادامه بیش از ۲۰۰ تن از نمایندگان مجلس طی بیانیه‌ای ضمن حمایت از سخنان رهبر جمهوری اسلامی خواستار ممنوعیت کامل هرگونه واکسن آمریکایی یا انگلیسی به کشور شدند.

در بیانیه نمایندگان مجلس آمده است: «مجلس از دولت می خواهد هرگونه واردات واکسن‌های تولیدی شرکت‌های آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی را ممنوع نموده و مجلس شورای اسلامی قاطعانه فرمایشات مقام معظم رهبری در ارتباط با این ممنوعیت را فصل‌الخطاب می‌داند.»

امروز (یکشنبه) نیز نمایندگان مجلس در رقابتی آشکار با یک دیگر شروع به اظهار نظرهای شاذ در خصوص واکسن‌های کرونا کردند.

از جمله علی اصغر عنابستانی که در نطق میان دستور خود ادعای تازه ای را درباره واکسن کرونا عنوان کرد که هنوز هیچ موسسه تحقیقاتی بدان نپرداخته است. این نماینده مدعی شد: «واکسن‌های آمریکایی و انگلیس هم سرطان‌زا و هم عقیم‌کننده هستند و حتی ۶۰ درصد نظام بهداشت و درمان خودشان هم حاضر به استفاده از آنها نیستند.»

این نماینده مردم سبزوار در ادامه ضمن سرزنش دولت برای تلاش به منظور خرید واکسن خارجی ادامه داد: «واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی بر اساس برخی گزارشات هم سرطان‌زا و هم عقیم‌کننده هستند.»

امیرحسین قاضی زاده هاشمی٬ نایب رییس مجلس٬ از دیگر نمایندگانی بود که در نشست علنی امروز (یکشنبه ۲۱ دی ماه) مدعی شد: «مقام معظم رهبری به درستی ورود واکسن شرکت بدنام آمریکایی به کشور را ممنوع اعلام کردند. شرکتی که در خود آمریکا بیش از ۵ بار متهم و محکوم به نقصان های علمی و وارد کردن ضرر و زیان هایی به مردم شده است.»

او ضمن محکوم کردن «مانور جریان ضدانقلاب در موضوع واکسن آمریکایی» افزود: «این شرکت حاضر نیست برای واکسن خود تضمین داده و درخصوص عوارض ناشی از آن نیز خسارت دهد که در این راستا قراردادهایی با کشورهای دیگر منعقد کرده و حاضر نشده عوارض ناشی از واکسیناسیون را بپذیرد، چرا که این یک تکنولوژی جدید و ناشناخته است و حاضر نیست خسارت به کسی که دچار ضرر شده است، بپردازد.»

مالک شریعتی نیاسر٬ نماینده مردم تهران نیز مدعی شد زمانی که وندی شرمن دمکرات می‌گوشد فریب بخشی از ‎ژن ایرانی است و ترامپ جمهوریخواه ایرانی ها یک ملت تروریست می‌خواند٬ «تزریق ‎ واکسن کرونا آلوده به کل مردم ایران، بهترین فرصت برای انتقام آمریکا، انگلیس و فرانسه از ژن ایرانی بود که رهبرانقلاب راهش را بستند.»

محمدرضا میرتاج الدینی٬ نماینده مردم تبریز نیز ضمن متهم کردم اپوزسیون به حاشیه سازی گفت: «فرمایشات مقام معظم رهبری درباره‌ی ممنوعیت ورود واکسن کرونا از آمریکا و انگلیس را حکیمانه بود.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

«اگر فقیه نصیحت کند که عشق مباش پیاله ای بدهش گو دماغ را تر کن» و: «سر بالین فقیهی نومید کوزه‌ای دیدم لبریز سوال/… من قطاری دیدم فقه می‌برد و چه سنگین می‌رفت» به یادگار

ادامه »

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز

ادامه »