موکول کردن «انتقام سخت» به آینده

مرد «مرموز» جمهوری اسلامی؛ از موشکی تا کرونا

زیتون– انتشار خبر ترور محسن فخری‌زاد٬ مرد «مرموز» جمهوری اسلامی باعث انتشار گسترده نام او در رسانه‌ها شد.

محسن فخری‌زاده فردی در پس پرده بود و به این دلیل به رغم انتشار نامش در لیست تحریم‌های سازمان ملل یا از سوی نخست وزیر اسرائیل٬ همچنان نام او برای افکار عمومی چندان آشنا نبود.

بیشتر بخوانید: «جولان» در تهران

 

انتشار خبر ترور او اما سوالات فراوانی را مطرح کرد. از جمله اینکه محسن فخری‌زاده واقعا کیست؟

دانشمند یا نفر اول صنعت هسته‌ای

محسن فخری‌زاده مهابادی، چهره ارشد در برنامه هسته‌ای ایران و رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع جمهوری اسلامی بود٬ اما پس از انتشار خبر ترور او بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی٬ این خبر را تکذیب کرد.

بهروز کمالوندی در پی انتشار این خبر تاکید کرد که همه دانشمندان هسته‌ای کشور در سلامت کامل هستند و حادثه‌ای رخ نداده است.

در واکنش رهبر جمهوری اسلامی٬ رییس جمهوری٬ وزیر امور خارجه و سفیر ایران در سازمان ملل  نیز بدون اشاره به نقش فخری‌زاد مهابادی در صنعت هسته‌ای ایران٬ تنها از او با عنوان «دانشمند» نام برده شد.

فرماندهان سپاه و ارتش نیز همین رویه را در پیش گرفتند و در پیام‌هایی که به مناسبت این ترور صادر کردند به جایگاه فخری‌زاد در صنعت هسته‌ای ایران اشاره‌ای نکردند.

صنعت هسته‌ای یا موشکی

در حالی که نام محسن فخری‌زاده به دلیل نقش او در صنعت هسته‌ای جمهوری اسلامی در لیست تحریم‌های سازمان ملل قرار گرفته بود٬ از او به عنوان یکی از ارکان صنایع موشکی نیز نام برده می‌شود.

فخری‌زاده پیش از ورود به فعالیت اتمی ایران از جمله نیروهای سپاه پاسداران بود که در برنامه موشکی ایران فعالیت داشت. بر اساس روایت‌ برخی از افراد نزدیک به سپاه پاسداران او نیز جزو نیروهای سپاه پاسداران بود که برنامه موشک سازی ایران را با همکاری کره شمالی و لیبی راه اندازی کردند. بر اساس این گزارش‌ها او از جمله این نیروها بود که همراه حسن تهرانی مقدم به کره شمالی سفر کرده بود.

سال ۱۳۹۰ نیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی نوشت که محسن فخری‌زاده مقام اجرایی برنامه موسوم به «آماد» در ایران است که در حیطه مواد منفجره و فنون تجهیز موشک برای سوار کردن کلاهک های جنگی فعال بوده است.

استاد فیزیک و متخصص کرونا

اولین بار علی‌اکبر رائفی‌پور بود که مدعی ایفای نقش محسن فخری‌ژاد در تولید واکسن ایرانی کرونا سخن گفت. او در یک توییت مدعی شد: «باید بدانید فخری زاده اخیرا واکسن ایرانی کرونا را تا مرحله تست انسانی پیش برده بود.»

این ادعا به سرعت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد٬ بدون توجه به اینکه تا پیش از وقوع ترور از فخری‌زاد حداکثر به عنوان استاد فیزیک دانشگاه امام حسین نام برده می‌شد.

کار این ادعا به جایی رسید که به گزارش ایسنا امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در خصوص «تاثیر علمی این دانشمند بر زندگی ایرانیان» گفت: «ایشان در صحنه مقابله با کرونا نیر از پیشگامان بود و مجموعه تحت مدیریت ایشان در تولید کیت تشخیص کرونا فعالیت داشت.»

این در حالی است که نتیجه هر جستجویی در اینترنت در خصوص فخری‌زاده و بیماری کرونا یا راه‌های درمان یا تشخیص آن تنها به نتایجی منتهی می‌شود که ساعتی بعد از مرگ او منتشر شده‌اند.

از انتقام سخت تا موکول کردن به آخرت

در حالی که پس از انتشار خبر ترور محسن فخری‌زاد بدنه اجتماعی اصولگرایان خواستار «انتقام سخت» شده بودند٬ در یکی از اولین واکنش‌های رسمی رییس مجلس انتقام خون او را به آخرت حواله کرد.

او در این توییت  با اشاره به آیاتی از قرآن٬ سوره شعرا و سوره سجده نوشت: «و آنان که ظلم و ستم کردند به زودی خواهند دانست که به چه کیفرگاهی باز می گردند» و تاکید کرد: «قطعاً در آخرت از مجرمان انتقام خواهیم گرفت»

محمد باقری رییس ستادکل نیروهای مسلح٬ عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش٬ غلامرضا جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور و حسین سلامی فرمانده کل سپاه نیز در پیام‌هایی جداگانه وعده «انتقام سخت» را طرح کردند اما بدون اشاره به زمان آن.

حسن روحانی٬ رییس جمهوری نیز در جلسه امروز هیئت دولت اعلام کرد که «به موقع پاسخ ترور محسن فخری‌زاد را می‌دهیم.»

و همه این‌ها در حالی است که جمهوری اسلامی هنوز پس از گذشت نزدیک به یک سال نتوانسته به «انتقام سخت»ی که در پی ترور قاسم سلیمانی وعده داده بود٬ جامه عمل بپوشاند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

2 پاسخ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

موکول کردن «انتقام سخت» به آینده

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »