محمد مقیسه از دادگاه انقلاب رفت

زیتون– در حالی که از چند روز پیش زمزمه‌های رفتن قاضی محمد مقیسه از دادگاه انقلاب به گوش می‌رسید٬ امروز خبر تغییر رییس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران رسما تایید شد.

صبح امروز مراسم تودیع و معارفه رییس جدید دادگاه‌های انقلاب تهران برگزارشد.

ساعتی پس از آن نیز مهدی کشت‌دار، مدیرعامل خبرگزاری قوه قضائیه (میزان) در حساب توییتری خود نوشت که محمد مقیسه از دادگاه انقلاب رفته و از این پس در دیوان عالی کشور مشغول به کار خواهد بود.

هنوز خبری در مورد سمت مقیسه در دیوان عالی کشور منتشر نشده است.

محمد مقیسه کیست؟

محمد مقیسه از سال ۱۳۶۰ و با نام مستعار ناصریان در دادسرای انقلاب اسلامی شروع به کار کرد.

او ابتدا دادیار شعبه بود و در سال ۶۴ ناظر زندان قزل‌حصار شد. بعد از بسته شدن زندان قزل‌حصار، مقیسه دادیار و ناظر زندان رجایی‌شهر (گوهردشت) شد. ایرج مصداقی معتقد است که او یکی از تصمیم گیرندگان در مورد اعدام دسته‌جمعی زندانیان سیاسی ایران در تابستان ۱۳۶۷ بوده‌است.

ایرج مصداقی فعال حقوق بشر و زندانی سابق٬ در گفت وگویی با کمپین بین المللی حقوق بشردرایران در مورد سابقه محمد مقیسه می‌گوید: «او در ابتدا دادیار شعبه بود و در شکنجه زندانیان سیاسی مشارکت فعال داشت. بعد از آن بود که در سال ۶۴ ناصریان (یا قاضی مقیسه کنونی) در زندان قزل حصار دادیار ناظر زندان شد. بعد از بسته شدن زندان قزل‌حصار وی دادیار ناظر زندان در زندان رجایی شهر (یاگوهردشت)‌شد. او در دوران کشتارسال ۱۳۶۷ نقش فعالی در کشتن زندانیان در زندان گوهردشت داشت. آن موقع جدای از اینکه دادیار زندان بود سرپرست زندان گوهر دشت نیز بود. در واقع ناصریان (مقیسه)‌بدون اینکه سواد حقوقی یا تحصیلی در این مورد داشته باشد فقط به خاطر اینکه درحدبسیار محدودی دروس حوزوی را پشت سر گذاشته بود به پست دادیاری در زندان رسید که البته در دهه ۶۰ (تخصص وسواد) نمی خواست. همین که شما آمادگی انجام شکنجه را داشتید می توانستید به این پست نایل شوید. او بعد از قتل عام ۶۷ به اوین منتقل شد و دادیار زندان اوین بود. تعدادی دادیار نیز زیر دست او کار می کردند. بعد به ساختمانی دادستانی مرکز در خیابان معلم منتقل شد. بعد ها بود که در دهه هشتاد ریاست شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب را به عهده گرفت. درهمان جا احکام زیادی علیه زندانیان سیاسی صادر کرده است.»

نام ناصریان مانند نام بسیاری از بازجوها و قضات سال‌های ابتدایی انقلاب٬ مستعار بود. او در نهایت در سال دهه هشتاد بود که با نام شیخ محمدمقیسه ویا همان محمدمقیسه بود که قضاوت در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب را آغاز کرد.

کمپین بین المللی حقوق بشردرایران به استناد به تحقیقاتی که در این خصوص انجام داده و شهادت برخی از زندانیان دهه شصت تایید می‌کند که او در «جریان کشتار ۶۷ نقش بسیار مهمی داشت.»

بر اساس این گزارش او از موضع ناظر و رییس زندان سازمان دهی کشتار را در زندان گوهردشت به عهده داشته است.

قاضی «اشد» دادگاه انقلاب

محمد مقیسه در جایگاه قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به پرونده‌های زیادی رسیدگی و در اکثر مواقع بیشترین حکم ممکنه را تعیین کرده است. از جمله پرونده رهبران بهائی، معترضین جنبش سبز و اعضای جبههٔ ملی، و مهدی هاشمی.

اطلس زندان‌های ایران طی یک پژوهش نشان داد که او تنها در ۳۳۵ پرونده متهمان را به ۱۶۵۳ سال زندان محکوم کرده است یعنی به صورت متوسط هر فرد را به شش سال و نیم زندان محکوم کرده است.

مقیسه به دلیل صدور احکام ناعادلانه و نقشی که در سرکوب منتقدان و مخالفان جمهوری اسلامی داشته است در سال ۱۳۹۰ در لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا و در سال ۱۳۹۸ در لیست‌ تحریم‌های حقوق‌بشری وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار گرفته است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »