پوشش ویژه انتخابات آمریکا| پیام تبریک چهره سیاسی آمریکا و جهان به جو بایدن

زیتون ـ بی‌اغراق انتخاباتی که در آمریکا در حال برگزاری است٬ به اندازه مردم آمریکا بر زندگی مردم دیگر نقاط دنیا و از همه بیشتر بر زندگی مردم خاورمیانه تاثیر می‌گذارد.

انتخابات از امروز، ۷ صبح به وقت محلی در شرق آمریکا شروع شده است و شعبه‌های رای‌گیری قرار است به نوبت، در منطقه‌های مختلف زمانی این کشور، از شرق به سمت غرب، صندوق‌های رأی‌گیری خود را به روی رأی‌دهندگان واجد شرایط باز کنند.

نتیجه این انتخابات در صورت وجود اختلاف قابل‌توجه٬ بین دو نامزد اصلی، باید فردا مشخص شود؛ مسئله اما به این سادگی پایان نخواهد یافت. هر دو نامزد اعلام آمادگی کردند که نتیجه انتخابات را به دادگاه بکشند و رییس مجلس نمایندگان نیز پیشاپیش گفته است که این مجلس آماده است که در مورد نتیجه انتخابات تصمیم گیری کند.

در این انتخابات غیرمعمول که زیر سایه همه‌گیری ویروس کرونا انجام می‌شود، ۹۷ میلیون نفر از شهروندان آمریکا در روزهای اخیر پیش از موعد، از طریق پست، یا در مراکز رأی‌گیری، رأی داده‌اند.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که تعداد رای‌دهندگان در انتخابات امسال بسیار بیشتر از رقمِ ۱۳۸ میلیون نفر در انتخابات سال ۲۰۱۶ باشد. در آن سال تعداد افرادی که قبل از روز رسمی انتخابات رای داده بودند ۴۷ میلیون نفر بود.

در همین حال خبر می‌رسد که در مورد احتمال وقوع درگیری بین دو جناح، پس از اعلام نتایج انتخابات، نگرانی‌هایی وجود دارد و برخی از فرمانداران ایالات متحده به اعضای گارد ملی و کاسبان در این مورد هشدار داده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها، کسبه در چندین شهر برای محافظت از فروشگاه‌های خود در برابر ناآرامی‌های احتمالی مرتبط با انتخابات ۳ نوامبر یا پس از آن، روی پنجره‌های خود تخته کوبیده‌اند.

ناظران می‌گویند شمارش آرا این انتخابات به دلیل وضعیت بحران کرونا، احتمالا چند روز یا هفته بیشتر از حد معمول طول بکشد.

طی روزهای آینده همه اخبار مربوط به انتخابات آمریکا و حواشی آن را ذیل این گزارش بخوانید.




پیام تبریک میشل اوباما به رییس جمهوری جدید آمریکا


تبریک رییس جمهوری فرانسه به جو بایدن


 




بیانیه ترامپ پس از اعلام پیروزی بایدن توسط رسانه‌ها

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا پس از اعلام پیروزی جو بایدن در انتخابات بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است: «همه ما می‌دانیم که جو بایدن برای اینکه به نادرستی خود را پیروز نشان دهد، عجله می‌کند و متحدان رسانه‌ای او نیز به شدت تلاش می‌کنند که کمکش کنند. آنها نمی‌خواهند حقیقت برملا شود. حقیقت ساده اینجاست که این انتخابات هنوز با تمام شدن فاصله زیادی دارد. جو بایدن رسماََ برنده هیچ ایالتی اعلام نشده، چه برسد به اینکه برنده ایالت‌های کلیدی که به بازشماری آراء رفته‌اند یا ایالت‌هایی که ستاد ما چالش‌های حقوقی مشروع ارائه داده که می‌تواند برنده نهایی را تعیین کند. برای نمونه در پنسیلوانیا، ناظران قانونی ما اجازه دسترسی معنادار برای نظارت بر روند شمارش آراء را پیدا نکردند. آراء قانونی تصمیم می‌گیرند که چه کسی رئیس‌جمهور است، نه رسانه‌های خبری.»

او همچنین خبر داد: «ستاد ما از روز دوشنبه پیگیرد قانونی پرونده ما در دادگاه را آغاز می‌کند تا مطمئن شود قوانین انتخاباتی کاملا رعایت شوند و پیروز حقیقی مشخص شود. مردم آمریکا شایسته انتخابات صادقانه هستند، این یعنی که شمارش تمام آراء قانونی و نه شمارش آراء غیرقانونی. این تنها راه برای مطمئن شدن از این است که افکار عمومی به انتخابات ما اعتماد کامل دارند. هنوز هم مبهوت‌کننده است که ستاد بایدن با اصول بنیادین مخالفت می‌کند و می‌خواهد رأی‌هایی شمرده شود که جعلی و ساختگی هستند یا توسط رأی‌دهندگان غیرواجد شرایط یا مُردگان انداخته شده‌اند. فقط حزبی که مشغول اقدام نادرست است، به صورت غیرقانونی ناظران را از اتاق شمارش آراء بیرون می‌کند و در دادگاه می‌جنگد تا مانع دسترسی آنها شود.»


پیام تبریک نخست وزیر انگلیس به رییس جمهوری منتخب آمریکا


شادی خیابانی هواداران جو بایدن


اولین پیام تبریک به رییس جمهوری منتخب آمریکا

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را به جو بایدن تبریک گفت.



اولین بیانیه جو بایدن به عنوان رییس جمهوری آمریکا


هشتگ بایدن اولین ترند توییتر در ایران شد


فاکس نیوز هم پنسیلوانیا و نوادا را به بایدن داد

 


آسوشیتدپرس و سی ان ان بایدن را پیروز انتخابات و رییس‌جمهور بعدی اعلام کردند

با اختلاف ۳۰ هزار رأی، جو بایدن برنده انتخابات در ایالت پنسیلوانیا شد و او با کسب ۲۰ رأی الکترال از این ایالت حالا به جایگاه چهل و ششمین رییس جمهور ایالات متحده آمریکا رسید.

 

 


ترامپ: من انتخابات را برده‌ام، با اختلاف زیاد!

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1325099845045071873


بایدن: زمان آن رسیده که به‌عنوان یک ملت برای التیام یافتن متحد شویم

 


ترامپ: بایدن ادعای ریاست جمهوری نکند، مراحل قانونی تازه شروع شده

دونالد ترامپ در توییتی نوشت: «جو بایدن نباید به اشتباه ادعای ریاست جمهوری داشته باشد. من نیز می‌توانم این ادعا را نیز داشته باشم. مراحل قانونی تازه شروع شده است.»

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1324846580147642369


آخرین وضعیت آرا در ایالات باقیمانده

 


ترامپ بیانیه داد: من هرگز از مبارزه دست نمی‌کشم

دونالد ترامپ با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که به دنبال «شمرده شدن تمام آرای قانونی اخذشده و نشمردن آرای قانونی اخذنشده» است.

او گفته این تنها برای نتیجه این انتخابات نیست، بلکه در دفاع از کل نهاد انتخابات و روند قانونی آن است.

او  در حالی که هنوز مستندی برای ادعاب تقلب ارائه نکرد، گفته دعاوی حقوقی علیه نتایج اعلام شده را ادامه می‌دهد تا اعتماد مردم آمریکا به دولتشان را تضمین کند.  ترامپ افزود: «من هرگز از مبارزه برای شما و برای ملتمان دست نمی‌کشم.»


پلوسی: دولت جدید به رهبری جو بایدن خواهد بود

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان از حزب دموکرات از رای‌دهندگان خواست آرام و صبور باشند. او از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و همینطور مجلس نمایندگان ابراز خشنودی کرد و گفت دولت جدید به رهبری جو بایدن باید روی کرونا تمرکز کند. ستاد انتخاباتی ترامپ گفته نتیجه نهایی انتخابات هنوز مشخص نیست. در طی ۴ سال ریاست جمهوری دونالد ترامپ همواره روابط او و رییس مجلس نمایندگان پرتنش و خصمانه بود.


ترامپ: رای نظامیان جورجیا کجاست؟

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1324768077939118083


بایدن در پنسیلوانیا هم پیش‌تاز شد

بایدن در ایالت کلیدی پنسیلوانیا هم با چند صد رای جلو افتاد. در شمارش قبلی ترامپ حدود بیست هزار رای جلو بود. هنوز رای‌ها به طور کامل شمرده نشده است.


چرا جورجیا به بایدن تمایل پیدا کرد


 


جورجیا آبی شد


 آخرین وضعیت آرا در ایالت‌های باقی‌مانده

پنسیلوانیا با شمارش ۹۷درصد آراء – ترامپ: ۴۹.۰۶ و بایدن:۴۹.۳درصد- بایدن تنها کمی بیش از ۱۸هزار رای دیگر می‌خواهد که ترامپ را شکست دهد.

جورجیا؛ با شمارش ۹۹درصد آراء – هردو ۴۹.۴درصد آرا را دارند- تنها ۴۶۳رای مانده تا بایدن در این ایالت بر ترامپ پیروز شود.

نوادا ؛ با شمارش ۸۴درصد آراء – بایدن: ۴۹.۴ و ترامپ: ۴۸.۵درصد- تقریبا ۱۲هزار رای اختلاف هست.

کارولینای شمالی با شمارش ۹۴درصد آراء – ترامپ: ۵۰.۱ وبایدن: ۴۸.۷درصد- تقریبا ۸۰هزار رای فاصله هست.

آلاسکا با شمارش ۵۰ درصد آراء – ترامپ: ۶۲.۱ و بایدن: ۳۳.۵درصد- بیش‌از ۵۵هزار رای فاصله هست.

 


خبر و تحلیل از مهدی نوربخش

 


همزمان با شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، جو بایدن در سخنرانی روز چهارشنبه خود گفت: «نیامدم ادعا کنم ما بردیم، آمدم بگویم وقتی شمارش تمام شود، اعتقاد دارم که برنده ما هستیم.»

او افزود: «میشیگان به زودی شمارش آرا را تمام می‌کند، احساس خوبی از پنسیلوانیا دارم و گفت که «ما به کارزار خودمان افتخار می‌‌کنیم.»

بایدن همچنین ادامه داد: «ما دشمن یکدیگر نیستیم، روشن بگویم، این کارزار را به عنوان دموکرات پیروز می‌شوم اما به عنوان رییس جمهور آمریکا فعالیت خواهم کرد و از همه آمریکایی‌ها خواهان انجام وظیفه هستم و به همان سختی برای آنها که رای ندادند کار خواهم کرد که به من رای دادند.»


ترامپ: رای گیری را متوقف کنید

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1324353932022480896


CNN بایدن را پیروز ایالت میشیگان اعلام کرد


بایدن: برنده را مردم تعیین می‌کنند نه ترامپ


مدیر کمپین ترامپ گفته درخواست بازشماری رای‌ها در وینسکانسین را خواهند کرد.

 


آمریکایی‌ها رکورد میزان مشارکت را شکستند

در این میان جو بایدن هم رکورد زد. با این که هنوز شمارش چند میلیون رای باقی‌مانده، جو بایدن بیش‌ترین رأی یک کاندیدای ریاست‌جمهوری در طول تاریخ ایالات متحده را کسب کرده است.


ترامپ: از هر جایی دارند برای بایدن رای پیدا می‌کنند. در پنسیلوانیا، ویسکانسین، و میشیگان. این خیلی برای کشور ما بد است!

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1324032541544927233

 


بایدن ویسکانسین را برد

رئیس کمیسیون انتخاباتی ویسکانسین به شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت همه آرا در این ایالت شمارش شده‌اند و جو بایدن با اختلاف ۲۰۶۹۷ رأی پیروز شده.

با این حساب ۱۰ رای الکترال این ایالت به حساب بایدن خواهد رفت و به ۲۴۸رای رسید.


رقابت نزدیک و نفس‌گیر می‌شود

تا به اینجای کار انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا به سختی گره خورده است و پس از گذشت حدود ۱۲ ساعت از پایان مهلت رای‌گیری با اینکه تا این لحظه جو بایدن با کسب ۲۳۸ رای الکترال از ترامپ با ۲۱۳ رای الکترال جلوتر است اما پرزیدنت ترامپ اعلام پیروزی کرده و ادامه شمارش آراء را تقلب در انتخابات خوانده است.

اگرچه در سطح ملی بایدن با اختلاف تقریبا ۲ میلیون و هفتصدهزار رای جلوتر است اما ترامپ در پنسیلوانیا که متمایل به دمکرات محسوب می‌شوند از رقیب خود پیشی گرفته است. این اتفاق درباره ایالت‌های ویسکانسین و میشیگان هم افتاده بود به طوری که برای ساعت‌ها این ترامپ بود که دست بالا را در این دو ایالت داشت، اما با شمردن آرای پستی در صبح چهارشنبه، کفه ترازو به نفع بایدن سنگین‌تر شد.

آمار و ارقام تا این لحظه بخت بیشتر ترامپ را برای کسب آراء الکترال مورد نیاز و رسیدن به عدد جادویی ۲۷۰ نشان می‌دهند اما با نگاهی دقیق‌تر می‌توان گفت که بایدن هنوز احتمال پیروزی دارد و این احتمال می‌تواند رو به افزایش هم باشد. دلیل این امر نیز آراء پستی هستند که شمارش آنها با تاخیر انجام می‌شود و به طور قطع آراء بایدن را افزایش خواهند داد.

بایدن برای پیروزی نیاز به ۳۲ رای الکترال دارد و تا این لحظه در ایالت‌های نوادا (۶ رای)، ویسکانسین (۱۰ رای)، و میشیگان (۱۶ رای) دست بالا را دارد که در صورت پیروزی در این ایالت‌ها به رقم ۲۷۰ خواهد رسید.

از سوی دیگر دونالد ترامپ به ۵۷ رای الکترال نیاز دارد و در ایالت‌های کارولینای شمالی (۱۵ رای)، جورجیا (۱۶ رای)، آلاسکا (۳ رای) و پنسیلوانیا (۲۰ رای) تا این لحظه از رقیب خود جلوتر است و اگر پیروز نهایی در این ایالت‌ها باشد به رقم ۲۶۷ خواهد رسید.

در این میان رقابت در دو ایالت میشیگان و ویسکانسین بسیار نزدیک است و هر دم احتمال لغزش دوباره بایدن می‌رود که در این صورت شرایط خیلی پیچیده‌تر نقع ترامپ تمام شده دانست. در عین حال بایدن هنوز در ایالت‌های جرجیا، کارولینای شمالی و پنسیلوانیا نیز امکان پیروزی دارد. در یک نگاه واقع‌گرا هنوز نمی‌توان هیچ‌یک از کاندیداها را برنده این انتخابات دانست و باید چند ساعت دیگر صبر کرد، هرچند که به نظر می‌رسد پرزیدنت ترامپ به هیچ وجه خیال ندارد که منتظر پایان شمارش اراء باشد و ترجیح می‌دهد که از همین حالا به دنبال اقدامات فراقانونی جهت توقف شمارش آراء باشد.

حالا جو بایدن می‌گوید که تا رای همه شمرده نشود برای آنان استراحتی در کار نخواهد بود:

دونالد ترامپ هم می‌گوید پیروزی‌هایش گم شده!

او در واکنش ترامپ به برگشتن ورق انتخابات از صبح امروز تا بحال  در توییتر خود نوشته که :«دیشب در ایالت‌های زیر کنترل دموکرات‌ها پیش افتاده بودم و حالا به طرز معجزه‌آسایی تک تک آنها ناپدید شدند.»

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1324004491612618752

 




ایالت میشیگان هم آبی شد

 


اختلاف بایدن و ترامپ در میشیگان کم شد

اختلاف میان بایدن و ترامپ در ایالت میشیگان هم کاهش یافت.

در حالی که بر اساس شمارش ۷۳ درصدی ترامپ در این ایالت نزدیک به ۸ درصد از بایدن جلو بود، اختلاف میان دو نامزد با شمارش ۸۷ درصد از آرا به ۱.۴ درصد به نفع ترامپ تغییر یافته است.



نامزد فوت شده در انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا پیروز شد

دیویدآندال، نامزد جمهوریخواهان، پیروز مجلس نمایندگان از داکوتای شمالی اعلام شد. اما از بخت بد، آقای آندال، چند روز پیش از انتخابات سوم نوامبر در گذشته بود. وی در آخرین هفته ماه اکتبر جانش را بدلیل ابتلا به بیماری کووید-۱۹ از دست داده بود.


سرنوشت انتخابات آمریکا در کدام ایالت‌ها مشخص خواهد شد؟

تکلیف رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به ایالات آریزونا، جورجیا، ویسکانسین، میشیگان و پنسیلوانیا بستگی دارد.

به نظر می‌رسد که آریزونا به سمت بایدن گرایش دارد، این به معنای آن است که دموکرات‌ها باید آرای دو ایالت از سه ایالت ویسکانسین، میشیگان و پنسیلوانیا را به دست آوردند تا پیروزی خود را تضمین کنند. جو بایدن در هر سه ایالت عقب است، اما شمارش آرای باقیمانده به نفع دموکرات‌هاست و ممکن است بتواند او را جلو بیندازد.

در پنسیلوانیا بیش از ۱/۴ میلیون رای پستی باقی مانده که شمارش آن روزها طول خواهد کشید.

شهرهای بزرگ در میشیگان (دیترویت) و ویسکانسین (میلواکی) هنوز به طور کامل گزارش شمارش آرا را نداده‌اند. این شهرها به شدت به سمت دموکرات‌ها متمایل هستند.

در همین حال، وضع جورجیا نامشخص است. نتایج شمارش آرا در آتلانتا به دلیل شکستگی لوله آب در یکی از حوزه‌های شمارش آرا به تاخیر افتاده است. پیروزی برای دموکرات ها در جورجیا به معنای آن است که جو بایدن فقط باید در یکی از ایالت‌های غرب میانه پیروز شود.


جو بایدن برنده ایالت آریزونا


بایدن: ترامپ صلاحیت اعلام پیروزی را ندارد

جو بایدن، نامزد حزب دموکرات، در واکنش به توییت ترامپ و ادعای او در مورد پیروزی در انتخابات، گفت نه ترامپ و نه او صلاحیت اعلام پیروزی را ندارند. بایدن در صفحه شخصی‌اش در توییتر نوشت: « صلاحیت تعیین برنده با رأی‌دهندگان است.»

بایدن همچنین در یک توییت دیگر با ابراز خرسندی از نتیجه‌ای که شمارش آرا تا کنون نشان می‌دهد، نوشت: «ما معتقدیم که در مسیر منتهی به پیروزی در انتخابات قرار داریم.»


بایدن ۲ رأی الکترال دیگر بدست آورد و آرای الکترال او به ۲۳۸ رأی رسید

 


حسن روحانی: در انتخابات آمریکا برای ما شخص و حزب مهم نیست

حسن روحانی در هیات دولت گفت: «در انتخابات آمریکا برای ما شخص و حزب مهم نیست؛ آمریکا باید به قانون برگردد؛ به‌جای تحریم‌ها باید احترام بگذارند.


ترامپ: خود را آماده جشن بزرگ می‌کنیم

ترامپ در حال سخنرانی در کاخ سفید است. او با تاکید بر اینکه نتیجه اعجاب‌انگیز است و ما خود را آماده جشن بزرگ می‌کنیم. او می‌گوید ایالت‌هایی را بردیم که اصلا انتظارش را نداشتیم.

ترامپ در کاخ‌ سفید گفت: «ممنونم از حمایت میلیونی مردم. یک عده خوشحال نیستند از این رای‌ها؛ ما مقابل‌شان می‌ایستیم.

▫️ما داشتیم آماده یک جشن بزرگ می‌شدیم که متوقف‌مان کردند.»

▫️دونالد ترامپ می‌گوید، ما داشتیم آماده می‌شدیم که انتخابات را ببریم ولی ناگهان گفتند باید به دادگاه برویم.

▫️ما هم ماجرا را به دیوان عالی آمریکا می‌‌بریم ولی تا جایی که به من مربوط می‌شود، ما انتخابات را بردیم.»

▪️ترامپ اعلام کرد در همه ایالت‌های مهمی که پیش افتاده، در واقع برنده شده.


تا این لحظه بایدن، در سطح ملی، با ۶۴ میلیون و ۹۷۱هزار و ۹۰۲ رأی؛ یعنی با ۴۹.۹درصد آرا، ۲۲۴رای الکترال دارد.

ترامپ نیز با کسب ۶۳میلیون و ۱۱۴ هزار و ۶۹۱ رأی، یعنی با ۴۸.۵، ۲۱۳رای الکترال دارد.

 


تا این لحظه ۲۳۷ به ۲۱۲ به سود بایدن

ترامپ با پیروزی در آیووا، تگزاس، اوهایو، فلوریدا، آیداهو، یوتا، کارولینای جنوبی، کانزاس، نبراسکا، ویومینگ، داکوتای جنوبی و شمالی، لوییزیانا، آرکانزاس، ایندیانا، تنسی، اوکلاهما، می‌سی‌سی‌پی، میزوری،‌ آلاباما، ویرجینیای غربی و کنتاکی، ۲۱۲ رای الکترال دارد.

بایدن با پیروزی در ورمونت، ویرجینیا، کنتیکت، دیلاور، منطقه کلمبیا، ایلینوی، مریلند، ماساچوست، نیوجرسی، رودآیلند، کلرادو، نیویورک، کالیفرنیا،اورگن، آریزونا، واشنگتن، هاوایی، نیومکزیکو، نیوهمپشایر، مینه‌سوتا، ۲۳۷رای الکترال به‌دست آورده.


بایدن : این جایگاه من و ترامپ نیست که برنده را مشخص کنیم، جایگاه رای دهندگان است.


ترامپ: آنها سعی می‌گنند رای ما را بدزدند.

توییتر بر این توییت رئیس‌جمهور آمریکا، برچسب «حاوی اطلاعات گمراه‌کننده» زده‌

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1323864823680126977


جو بایدن: به نتایج امیدوارم

جو بایدن به خبرنگاران گفته که نسبت به نتایج “امیدوار” است.

با این حال نامزد حزب دمکرات در ایالت محل زندگی خود دلوور گفت مجهولات زیادی وجود دارد: “درحال حاضر عوامل تعیین کننده خیلی زیادی وجود دارد… خواهیم دید.”

او که بعد از سفری به ایالت کلیدی پنسیلوانیا به دلوور بازگشته است گفت: “اگر امشب چیزی برای گفتن وجود داشته باشد، من درباره اش صحبت خواهم کرد. اگر نه، صبر می کنم تا آرا در روز آینده شمرده شود.”



نرامپ: به نظر می‌رسد در سرتاسر کشور شرایط خوبی داریم؛ متشکرم


پیشتازی ترامپ در ایندیانا، نیوهمپشایر و کنتاکی

در یک درصد آرا شمارششده در ایالت ایندیانا ترامپ با ۷۳.۴ درصد آرا از بایدن که ۲۵ درصد آرا را کسب کرده جلو افتاده است. بنابر همین گزارش در نیوهمشایر نیز ترامپ در همین میزان رای با ۶۱.۵ درصد آرا در برابر ۳۸.۵ درصد آرا از بایدن پیش افتاده.

در ایالت کنتاکی نیز ترامپ با شمارش کم‌تر از یک درصد آرا با ۸۱.۸ درصد در برابر ۱۷.۴ درصد از بایدن پیش افتاده.

نیوهمپشایر، ایالت چرخشی میان دو حزب است ولی ایندیانا ایالتی است که به‌طور سنتی جمهوری‌خواه است.


رای‌گیری در دو ایالتِ ایندیانا و کنتاکی به‌پایان رسیده و به زودی شمارش آرا و اعلام نتیجه انتخابات در این دو ایالت آغاز شود. این دو اولین ایالت‌هایی‌اند که انتخابات در آن پایان گرفته.


میزان مشارکت در انتخابات آمریکا به بیش از ۶۷ درصد خواهد رسید

نیویورک‌ تایمز می‌گوید: میزان مشارکت در انتخابات آمریکا به بیش از ۶۷ درصد خواهد رسید. که بالاترین میزان مشارکت طی یک قرن گذشته است.»



دونالد ترامپ: پیروزی آسان اما باخت خیلی سخت است

دونالد ترامپ ساعتی پیش به دفتر مرکزی ستاد خود در آرلینگتون ویرجینیا رفت تا از تیم انتخاباتی در‌آنجا تشکر کند.

او در حین این بازدید به خبرنگاران که از او پرسیدند آیا برای سخنرانی پیروزی یا قبول شکست خود را آماده کرده گفت: «نه به این چیزها فکر نمی کنم. پیروزی آسان اما باخت خیلی سخته. برای همه سخته. برای من هم.»



اف‌بی‌آی: درباره پیام تلفنی مشکوک تحقبق می‌کنیم

پلیس اف‌بی‌آی می گوید تحقیق درباره پیام تلفنی مشکوک که از مردم می‌خواهد در خانه بمانند را آغاز کرده است.

پلیس آگاهی فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، گفته در زمینه تلفنی که طی آن یک دستگاه سخن‌گوی اتوماتیک به مردم هشدار می‌دهد از خانه‌های خود خارج نشوند تحقیق می‌کند.

یک موسسه امنیت سایبری گفته این تلفن در روز انتخابات آن هم در ایالت‌های کلیدی و رقابتی، می‌تواند مصداق ارعاب و مانع شدن مردم از حضور در پای صندوق‌های رای شود که مصداق سرکوب رای‌دهندگان است و یک جرم فدرال محسوب می‌شود.

با این حال، اف‌بی‌آی می‌گوید چنین اقداماتی آن هم در روز انتخابات بی‌سابقه نیست./بی بی سی فارسی


علی کشتگر: پیروزی بایدن حتمی است




کمپین بایدن: در ایالت‌های میدان نبرد با ۸ درصد اختلاف پیشتازیم


 

یک قاضی فدرال: رای‌های پستی باقیمانده را بررسی کنید

یک قاضی فدرال به اداره پست آمریکا دستور داد، تا ساعت سه بعد از ظهر به وقت شرق آمریکا مراکزش را در مورد رای‌های پستی به مقصد نرسیده، بررسی کند. امت سالیوان، قاضی دادگاه فدرال واشنگتن دی‌سی، دستور داد تعدادی از مناطق پستی آمریکا از جمله منطقه‌های تعیین‌کننده‌ای مانند پنسیلوانیای مرکزی، فیلادلفیا، جنوب فلوریدا و آریزونا بررسی شوند. قوانین مربوط به رای‌گیری پستی در مناطق مختلف آمریکا کاملا متفاوت است و در بسیاری از ایالت‌های رای‌های پستی باید تا پایان روز انتخابات به مراکز مورد نظر برسند.


ساعت بسته شدن حوزه‌های رای‌گیری در ایالات مختلف آمریکا اعلام شد.


تابحال بیش از ۱۰۰ میلیون آمریکایی رای دادند

 


کمپین بایدن: در ایالت‌های میدان نبرد با ۸ درصد اختلاف پیشتازیم

کمپین انتخاباتی جو بایدن گفت پس از تجزیه و تحلیل نزدیک به ۱۰۰ میلیون برگ رأی زودهنگام، بر این باورند که بایدن در “ایالت های میدان نبرد” حداقل با هشت درصد اختلاف پیشتاز رقابت است.


صعود همزمان قیمت نفت، طلا و سهام در آمریکا

همزمان با فرارسیدن روز رای‌گیری سراسری در آمریکا برای انتخاب رئیس جمهوری ایالات متحده، بازارهای طلا، نفت و سهام از دقایق آغازین معاملات خود در روز سه‌شنبه شاهد سیر صعودی قیمت‌ها بودند.


ترامپ: هنوز به سخنرانی پذیرش شکست فکر نکرده‌ام


فاکس نیوز: دپارتمان پلیس نیویورک از آمادگی خود برای مقابله با هر گونه درگیری بعد از انتخابات خبر داد.


وزیر امور خارجه ایالت پنسیلوانیا به رای‌دهندگان اطمینان داد که شمارش آرا در روز انتخابات به پایان نخواهد رسید.



سرنوشت انتخابات آمریکا کجا مشخص می‌شود

سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بیشتر مواقع در یک سری ایالت‌های کلیدی رقم می‌خورد. ایالت‌هایی که در آنها آرا دورقیب اصلی به هم نزدیک است.

فلوریدا

ایالت فلوریدا ۲۹ رای در الکترال کالج یا مجمع گزینندگان دارد و یکی از مهم‌ترین ایالت‌ها در تعیین تکلیف انتخابات ریاست جمهوری به شمار می‌رود. ترامپ در سال ۲۰۱۶ بر هیلاری کلینتون، نامزد آن دوره دمکرات‌ها با اختلاف رای بسیار کمی پیروز شد و توانست ۲۹ عضو مجمع گزینندگان را از آن خود کند.

اکنون نیز نظرسنجی‌های تازه حاکی از رقابت نزدیک میان دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و نامزد جمهوریخواهان با جو بایدن، رقیب او از حزب دمکرات است.

پنسیلوانیا

در انتخابات سال ۲۰۱۵ دونالد ترامپ با اختلاف رای کمی بر رقیب خود پیروز شد. نظرسنجی‌های این دوره می‌گویند جو بایدن می‌تواند روی ۲۰ رای در مجمع گزینندگان حساب کند.

آریزونا

این ایالت در جنوب غربی آمریکاست و سال‌ها سنگر تسخیرناپذیر جمهوریخواهان بوده است. دونالد ترامپ توانست در سال ۲۰۱۶ همه ۱۱ عضو مجمع گزینندگان را به دست آورد.

ویسکانسن

ایالت ویسکانسن در شمال شرقی آمریکا ۱۰ رای در الکترال کالج دارد. در سال ۲۰۱۶ دونالد ترامپ به سختی توانست در آنجا پیروز شود. امسال بایدن ظاهرا جلوتر است. آغاز شمارش آرای پستی در این ایالت از روز انتخابات مجاز است به همین دلیل نتایج با مدتی تاخیر اعلام خواهد شد.

اوهایو

این ایالت دارای ۱۸ عضو در مجمع گزینندگان است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند رقابت میان بایدن و ترامپ در آنجا نیز بسیار فشرده است. در حالی که در سال ۲۰۱۶ ترامپ به برتری قطعی در آنجا دست یافته بود.  شمارش آرای پستی پیش از سه شنبه شروع شده است.

مینه‌سوتا

هیلاری کلینتون توانست در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ با اختلاف رای کمی از دونالد ترامپ پیشی بگیرد و ۱۰ رای مجمع گزینندگان از ایالت مینه‌سوتا را از آن خود کند. نتایج نظرسنجی‌ها امسال نیز حکایت از برتری قاطع جو بایدن بر ترامپ دارند.

میشیگان

ایالت میشیگان ۱۶ عضو در مجمع گزینندگان دارد. در سال ۲۰۱۶ ترامپ با برتری ناچیز بر کلینتون آرای الکترال کالج از این ایالت را از آن خود کرد. نظرسنجی‌ها در انتخابات امسال نشان می‌دهند که بایدن برتری قطعی دارد.

آیوا

این ایالت شش رای در الکترال کالج دارد. ترامپ توانست در سال ۲۰۱۶ با برتری کامل همه را از آن خود کند. در انتخابات ریاست جمهوری امسال رقابت بین بایدن و ترامپ تنگاتنگ است.

کارولینا

ایالت کارولینای شمالی در ساحل شرقی آمریکا دارای ۱۵ عضو در مجمع برگزینندگان است. دونالد ترامپ توانست در انتخابات پیشین با تفاوت سه درصدی آرا بر کلینتون رای اعضای الکترال کالج از این ایالت را از آن خود کند.

امسال  رقابت میان نامزد دمکرات‌ها و جمهوریخواهان بسیار نزدیک است و بایدن برتری دارد.

جورجیا

دونالد ترامپ توانست در انتخابات قبلی آمریکا با تفاوت آرای زیادی ۱۶ صندلی این ایالت در الکترال کالج را از آن خود کند. در این دور از انتخابات در آنجا نیز سخن از رقابتی فشرده است.

نوادا

این ایالت شش رای در مجمع گزینندگان دارد. در سال ۲۰۱۶ هیلاری کلینتون با تفاوت سه درصدی آرا در این ایالت پیروز شد. امسال رقابت میان ترامپ و بایدن تنگاتنگ است.

تگزاس

و بالاخره تگزاس با داشتن ۳۸  نماینده در مجمع گزینندگان کلیدی‌ترین ایالت در میان “ایالت‌های کلیدی” به شمار می‌آید. این ایالت سال‌هاست که قلمرو بلامنازع نامزد جمهوریخواهان بود و «ایالت کلیدی» به شمار نمی‌رفت.

اما امسال تگزاس نیز کلید شد و با وجود برتری ترامپ، رقابت در این ایالت نیز فشرده است. شمارش بخشی از آرای پستی از قبل از انتخابات شروع شده است. حوزه‌های رای گیری از ساعت دو بعد از ظهر به وقت اروپای مرکزی باز شدند.



مبتلایان به کرونا در آمریکا مجاز به رای دادن شدند

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در آمریکا اعلام کرده کسانی که کرونا مثبت هستند هم می‌توانند پای صندوق‌های رای حاضر شوند، به شرط آن که تمام موارد لازم را رعایت کنند.

 این افراد باید وضعیت خود را به مسئولان صندوق اطلاع دهند و موارد زیر را رعایت کنند:

– ماسک بزنند

– شش فوت یا حدود ۱/۸ متر از بقیه فاصله بگیرند

– قبل از رای دادن دستشان را بشویند یا از ژل ضدعفونی استفاده کنند

این مرکز به کسانی که به خاطر ابتلا به کرونا بدحال هستند، توصیه کرده:

– در صورت امکان از روش‌های جایگزین برای رای دادن استفاده کنند

– با رای دادن در ساعت‌های خلوت از جمعیت دوری کنند

– تمام مدارک را در دست داشته بشند تا تاخیری در رای دادنشان ایجاد نشود



شرط حسین شریعتمداری برای بازگشت دوباره آمریکا به برجام

مدیر مسئول روزنامه کیهان تاکید کرد: دوران دیپلماسی التماسی و تحمیل فاجعه ناشی از آن گذشته است. ایران اسلامی باید برای ورود دوباره آمریکا به برجام شرط بگذارد و لغو همه تحریم‌ها شرط ورود آمریکا به برجام باشد، چه ترامپ رئیس جمهور شود و چه بایدن.

حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان، گفت: یک جریان سیاسی که مسائل اقتصادی کشور را به آمریکا و برجام گره زده  و سفره مردم را هر روز کوچکتر از روز قبل کرده است، این روزها  بار دیگر به انتخابات آمریکا دخیل بسته و آینده اقتصاد کشور را در پیروزی این یا آن نامزد ریاست جمهوری آمریکا جستجو می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: این جریان سیاسی که برخی از مدعیان اصلاحات بدنه اصلی آن را تشکیل داده اند، ادعا می‌کند اگر بایدن رئیس جمهور آینده آمریکا شود کفه برجام به نفع ایران سنگین خواهد شد و از اقدامات خصمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران کاسته می‌شود !

شریعتمداری در ادامه گفت:  این طیف برای ادعای خود هیچ  دلیل، سند و حتی شاهد و قرینه قابل قبولی ارائه نمی‌کنند و حدس و گمان‌های بی پایه و اساس را دستاویز ادعای خود کرده اند؛ این در حالی است که ترامپ و بایدن در تقابل خصمانه با ایران و از جمله در خصوص برجام کمترین اختلاف نظری ندارند.

مدیر مسئول کیهان افزود: ترامپ با این انگیزه از برجام خارج شد که مدعی بود محدودیت صنایع موشکی و پایان دادن به حضور ایران در منطقه نیز باید در برجام گنجانده شود و بایدن اگرچه می‌گوید به برجام برمی‌گردد اما تاکید هم می‌کند که شرط بازگشت آمریکا به برجام، گنجاندن محدودیت صنایع موشکی و حضور ایران در منطقه و دست کشیدن از حمایت نیروهای  مقاوت است، یعنی دقیقاً همان نظر و خواسته ترامپ. بنابراین معلوم نیست ادعای جریان سیاسی مورد اشاره از کدام آبشخور بیرون آمده است.




شمارش آرا در فیلادلفیا آمریکا آغاز شد

شمارش آرا پستی در شهر فیلادلفیا واقع در ایالت پنسیلوانیا در آمریکا هم اکنون آغاز شده است.

در این انتخابات غیرمعمول که زیر سایه همه‌گیری ویروس کرونا انجام می‌شود، ۹۷ میلیون نفر از شهروندان آمریکا در روزهای اخیر پیش از موعد، از طریق پست، یا در مراکز رأی‌گیری، رأی داده‌اند.


https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1323534663453913093


اولین مصاحبه ترامپ در روز انتخابات

دونالد ترامپ اولین مصاحبه خود در روز انتخابات را با برنامه خبری مورد علاقه‌اش، «فاکس و دوستان» انجام داد.

به گزارش بی‌بی‌سی رییس‌جمهوری آمریکا در این برنامه به به این سوال که آقای رئیس‌جمهور کنار آمدن با کدام کشور از همه سخت‌تر است؟ روسیه، چین یا کره شمالی٬ پاسخ داد: «من این قدر دور نمی‌روم. سخت‌ترین کشور برای توافق آمریکا است. فاصله این کشور در این زمینه با بقیه زیاد است.»

ترامپ همچنین در پاسخ به این سوال که آیا پس از مشخص شدن نتیجه اعلام پیروزی خواهد کرد٬ پاسخ داد: «دلیلی برای بازی کردن وجود ندارد.» این گفته فرضیه‌های قبلی مبنی بر این که ترامپ اگر احساس کند در شب انتخابات “از حریف پیش” است، اعلام پیروزی خواهد کرد را تقویت می‌کند.

او همچنین مدعی شد که سناتور کامالا هریس، نامزد معاونت ریاست جمهوری دموکرات‌ها “یک چیز افتضاح برای زنان” خواهد بود.


کسب و کارها به استقبال انتخابات می‌روند.

 


به رغم آغاز انتخابات همچنان تبلیغ برای شرکت هرچه بیشتر در آن ادامه دارد.


آیت‌الله خامنه‌ای: فرقی نمی‌‌کند چه کسی رئیس‌جمهور آمریکا شود

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهور اسلامی٬ روز ۱۳ آبان در یک سخنرانی زنده تلویزیونی اعلام کرد که سیاست ایران در قبال آمریکا با آمدن یا رفتن افراد تغییر نمی‌کند.

رهبر جمهوری اسلامی بر این تاکید کرد که سیاست ایران در قبال آمریکا “مشخص” است و تغییر رئیس‌جمهور در آمریکا تأثیری بر آن ندارد.

او خاطرنشان کرد: «سیاست ما در قبال آمریکا مشخص است و با رفت و آمد اشخاص تغییری نمی‌کند. اینکه چه کسی برود و بیاید برای ما فرقی نمی‌کند. بله، حتماً با آمدن افراد تغییراتی ایجاد می‌شود اما این تغییرات به ما ربطی ندارد و کاری به آن نداریم.»

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »