? زنده| میمنت چاوشی به اتهام تلاش برای کاهش زاد و ولد به زندان محکوم شد

 



میمنت چاوشی به اتهام تلاش برای کاهش زاد و ولد به زندان محکوم شد

میمنت حسینی چاوشی، جمعیت‌شناس دو تابعیتی ایرانی-استرالیایی و استاد دانشگاه ملبورن که یکی از اتهاماتش «تبانی علیه امنیت ملی از طریق کاهش زاد و ولد« است، در ایران به «پنج سال زندان محکوم شده و اکنون با وثیقه آزاد» است.

یک منبع آگاه از تهران که با جزئیات این پرونده آشنا است در این باره به امتداد گفت که میمنت حسینی و چاوشی اکنون «ممنوع‌الخروج و با قید وثیقه ۳۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد» است.

حسینی چاوشی بعد از انتشار کتابی مشترک درباره سیاست‌های جمعیتی ایران در «رادار وزارت اطلاعات» قرار گرفت. پیشتر این کتاب در ایران جایزه گرفته است.

میمنت حسینی چاوشی، استاد دانشگاه ملبورن که برای سخنرانی در کنفرانس منطقه‌ای سالمندی در ایران دعوت شده بود، در آذر ماه ۹۷ هنگام خروج از کشور بازداشت و گذرنامه‌اش توقیف شد.

به گفته این منبع آگاه حسینی به اتهام مشارکت با دولتهای خارجی و هم چنین اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی از طریق تحقیق در زمینه کاهش زاد و ولد محکوم به ۵ سال حبس شده. او به رای دادگاه انقلاب مبنی بر صدور ۵ سال حبس اعتراض و درخواست تجدید نظر کرده است.

او همچنن اظهار نگرانی کرد که ممکن است دادگاه انقلاب اسلامی درخواست تجدیدنظر را لغو کند و حکم پنج سال زندان برای خانم حسینی اجرا شود.

میمنت حسینی چاوشی، دومین محقق استرالیایی است که در دو سال اخیر به اتهام همکاری با دولت‌های خارجی در طی تحقیقات علمی به حبس محکوم می‌شود.



محدودیت رفت‌وآمد از دوشنبه در ۲۵ مرکز استان

وزارت کشور اعلام کرد که از ساعت ۱۲ روز دوشنبه، ۱۲ آبان‌، در ۲۵ مرکز استان، محدودیت رفت و آمد اعمال می‌شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، در محدودیت‌های جدید، «خروج خودروهای شخصی با پلاک بومی» و «ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی» به ۲۵ مرکز استان ممنوع است.

بر اساس این اطلاعیه، این طرح تا ساعت ۲۴ روز جمعه ۱۶ آبان ماه ادامه خواهد یافت.

بر اساس تاکید وزارت کشور مراکز استان‌های تهران، البرز، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و غربی، فارس، خوزستان، کردستان، اصفهان، ایلام، مرکزی، سمنان، کردستان، قم، خراسان جنوبی و شمالی، اردبیل،‌کرمانشاه، بوشهر، هرمزگان، یزد، لرستان، ایلام، همدان، چهارمحال و بختیاری، زنجان و کرمان شامل این طرح هستند.

وزارت کشور تاکید کرده است که متخلفان از اجرای این مصوبه ۵۰۰ هزار تومان جریمه خواهند شد.



احمد خاتمی را جایگزین محمد یزدی در شورای نگهبان

در پی کناره‌گیری محمد یزدی از عضویت در شورای نگهبان به‌دلیل «کهولت و عوارض جسمی»، احمد خاتمی، امام‌جمعه تهران، روز یکشنبه ۱۱ آبان با حکم رهبر جمهوری اسلامی جایگزین او شد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در حکم خود حضور محمد یزدی را «ارزنده» توصیف کرده و دلیل کناره‌گیری او را کهولت و عوارض جسمی عنوان کرده است. این در حالی است که سن احمد جنتی، رئیس شورای نگهبان، پنج سال از سن محمد یزدی بیشتر است.



تعیین مجازات هایی برای توهین به قومیت ها و ادیان الهی، در مجلس

نمایندگان مجلس برای تامین نظر شورای نگهبان مجازات هایی را برای توهین به قومیت های ایرانی و ادیان الهی مصرح در قانون اساسی تعیین کردند.

به گزارش ایسنا طبق این اصلاحیه، یک ماده به عنوان ماده ۴۹۹مکرر به کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) به‌شرح زیر الحاق ‌شد:

هرکس با قصد ایجاد تفرقه یا خشونت یا تنش در جامعه و یا با علم به وقوع آن به قومیت های ایرانی توهین کند و یا با همان قصد و علم به ادیان الهی مصرح در قانون اساسی دشنام صریح دهد، چنانچه مشمول حد نباشد و منجر به تفرقه یا خشونت و یا تنش شده باشد، به حبس یا جزای نقدی درجه پنج یا یکی از آن دو محکوم و در غیر این صورت به حبس یا جزای نقدی درجه شش و یا یکی از آن دو محکوم می‌شود.

تبصره۱- منظور از توهین موارد مندرج در قانون استفساریه نسبت به کلمه اهانت، توهین و یا هتک حرمت مندرج در قانون جزایی مواد ۵۱۳، ۵۱۴ و ۶۰۸ و ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی و بندهای ۷ و ۸ ماده ۶ و مواد ۲۶ و ۲۷ قانون مطبوعات است.

تبصره ۲- چنانچه جرم موضوع این ماده در قالب گروه مجرمانه سازمان‌یافته ارتکاب یابد و یا از سوی مأموران یا مستخدمان دولتی یا عمومی در حین انجام وظیفه یا به مناسبت آن واقع شود و یا از طریق نطق در مجامع عمومی یا با استفاده از ابزارهای ارتباطی در فضای واقعی یا مجازی منتشر شود، مجازات مقرر به میزان یک درجه تشدید می‌شود.

همچنین بند یک ماده ۵۰۰ مکرر نیز اصلاح شد که بر اساس آن، هر اقدامی که موجب تسلط روانی یا جسمی بر دیگری شود به نحوی که فرد مورد بهره‌کشی و سوءاستفاده جنسی، جسمی یا مالی واقع شود و یا در اثر آسیب‌رسانی به قدرت تصمیم‌گیری فرد و تشویق وی به ارتکاب جرائمی از قبیل اعمال منافی عفت،‌ مصرف مشروبات الکلی، مواد مخدر و یا مواد روان‌گردان، خودآزاری یا دیگرزنی، فرد مرتکب این اقدامات گردد.

نمایندگان تصویب کردند که متن زیر به انتهای تبصره ۳ ماده ۵۰۰ مکرر موضوع ماده ۲ الحاق شد که به موجب آن ، در صورتی که مشخص شود اموال متعلق به دیگری بوده یا دیگری نسبت به آن صاحب حق باشد و آن اموال به منظور انجام افعال مجرمانه در اختیار اشخاص و گروه های مذکور قرار نگرفته باشد اموال منظور به مالک و صاحب حق مسترد و مرتکب معادل ارزش آن به جزای نقدی محکوم می شود.



قیمت پروانه شکار: ۲۴ هزار یورو

روزنامه «سبزینه» از فروش پروانه‌های شکار در ایران توسط دلالان به قیمت ۱۸ تا ۲۴ هزار یورو به غیرایرانی‌ها خبر داد.

این روزنامه با انتشار گزارشی نوشت دلالانی که گردشگر شکار به ایران می‌آورند، پروانه‌های شکار را که سازمان حفاظت محیط زیست با دریافت ۳۵۰۰ تا ۵‌ هزار دلار صادر می‌کند، در بارسلونای اسپانیا بین ۱۸ تا ۲۴ هزار یورو می‌فروشند.

به‌نوشته این روزنامه محیط‌زیستی، با این روند، «سود هنگفت و اصلی این شکارفروشی برای دلال و همدستان او در پشت‌ پرده است».

بر اساس این گزارش، در حال حاضر در پنج قرق اختصاصی مصوب شورای‌ عالی حفاظت محیط‌ زیست توسط غیرایرانیان شکار انجام می‌شود و «این سوای قرق‌های اختصاصی دیگر است که در روز روشن غیرقانونی فعالیت می‌کنند».

توجیه سازمان حفاظ محیط زیست و قرقداران تنظیم جمعیت حیات وحش از طریق تأمین و ایجاد آبشخور برای علفخواران در این مناطق و شکار جیوانات ضعیف است.



دلار به کانال ۲۶ هزار تومان بازگشت

صرافی‌های بانک‌ها از صبح امروز، یازدهم آبان‌ماه، قیمت دلار را برای فروش به مردم ۲۶ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام کرده‌اند.

بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۳۱ هزار و ۱۵۰ تومان اعلام شده است.

گفتنی است؛ ۵ صرافی بانکی در خیابان فردوسی با داشتن کارت ملی، کارت شتاب و شماره همراه به نام متقاضی از ساعت ۱۰ تا ۱۵ تا ۲۰۰۰ دلار آمریکا به متقاضیان واجد شرایط عرضه می‌کنند.



حریرچی: میزان مرگ بیماران بستری شده کرونا تا ۱۸ درصد است

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت اعلام کرد که درصد مرگ و میر بیماران مبتلایان به کرونا که در بیمارستان بستری شده‌اند تا ۱۸ درصد بوده است.

ایرج حریرچی که شامگاه شنبه، ۱۰ آبان در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، با تایید افزایش مرگ و میر ناشی از کرونا در ایران، گفت میزان مرگ و میر مبتلایان به کرونا در مجموع بین ۱۰ تا ۱۸ درصد بوده است و ۵۰ درصد از کسانی که به آی‌سی‌یو منتقل شده و ۹۰ درصد کسانی که در آی‌‌سی‌یو «مورد لوله‌گذاری قرار می‌گیرند»، جان خود را از دست می‌دهند.

او گفت مهم‌ترین شاخص کنترل بیماری بیماری، مرگ روزانه یا مرگ به ازای هر یک میلیون نفر است که در ایران در هفته گذشته، به ازای هر یک میلیون نفر، ۳۶ نفر قربانی شده‌اند.

آقای حریرچی از استان‌های یزد، ایلام، مرکزی و آذربایجان غربی به عنوان استان‌هایی نام برده که بیشترین میزان مرگ و میر ناشی از کرونا را داشته‌اند.

معاون وزیر کل بهداشت ایران همچنین گفت در روزهای آینده تعداد مبتلایان افزایش خواهد یافت و از افرادی که آنها را «دشمنان» توصیف کرد، خواست که روی «افزایش تعداد» تمرکز نکنند، چون این مورد نشانه «کارآمدی سیستم» است که دارد تست بیشتری انجام می‌دهد.


خبرهای روز گذشته را از اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »