«جنایت در مشهد» یا عید بیعت

زیتون– اعتراض‌ها به برگزاری مراسم «عید مردمی بیعت» در مشهد بالاگرفت.

مراسمی که سالانه در روز نهم ربیع الاول٬ به مناسبت «تاجگذاری» امام آخر شیعیان برگزار می‌شود؛ امسال اما به مناسبت شیوع کرونا در ایران مراسم عید بیعت در تمامی کشور٬ به جز شهر مشهد لغو شده بود.

سیما لاری٬ سخنگوی وزارت بهداشت٬ با انتقاد و ابراز تاسف از برگزاری جشن مذهبی در مشهد، گفته است برگزاری چنین مراسمی «واقعا جنایت» است.

در نشست خبری امروز سخنگوی وزارت بهداشت٬ لاری برگزاری این مراسم را باورنکردنی خوانده و گفته است پس از برگزاری مراسم، «همه اظهار بی اطلاعی می‌کنند و ما نمی‌دانیم چه کسی مجوز داده است.»

در همین رابطه مینو محرز٬ عضو ستاد ملی مقابله با کرونا٬ نیز با اشاره به برگزاری جشن و تجمع در شهر مشهد گفت: «از مردم و مسئولین تعجب می‌کنم که بعد از این همه مدت چرا اجازه می‌دهند چنین اتفاقاتی رخ دهد.»

محرز افزود: « فقط می توانم بگویم که متاسفم! کسانی که چنین تجمعی را در مشهد ایجاد کردند مسئول هستند و باید پاسخگو باشند.»

در واکنشی دیگر به این مراسم، محمد حسین بحرینی٬ رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد٬ نیز گفت که جشن مذهبی چند هزار نفری در مشهد همزمان با شیوع وسیع کرونا برگزار شد، «کارخانه تولید بیمار» مبتلا به کرونا بود.

محمد حسین بحرینی در گفت‌وگو با شبکه خبر تلویزیون تاکید کرد که دانشگاه علوم پزشکی مشهد هیچ‌گونه مجوزی در این زمینه صادر نکرده است.

به گفته او، استاندار خراسان رضوی در این زمینه دستور و ماموریت بررسی داده است.

استان خراسان رضوی بر اساس اعلام وزارت بهداشت ایران جزو استان‌هایی است که از نظر شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار دارد.

بحرینی با ابراز تاسف از برگزاری چنین مراسمی در دوران شیوع کرونا در شهر مشهد، گفته است مقام‌های بهداشتی این استان «به شدت نگران» میزان افرادی هستند که احتمالا در این مراسم به کرونا مبتلا شده‌اند.

در میان مسئولان نظام اما تا کنون تنها یکی از اعضای شورای شهر مشهد واکنش نشان داده است. بتول گندومی عضو شورای شهر مشهد در همین رابطه گفت که این مراسم مجوز نداشته و خودسرانه برگزار شده است.

عید بیعت بدون مجوز

«جشن مردمی عید بیعت» عصر روز دوشنبه پنجم آبان با حضور هزاران نفر در ورزشگاه امام رضا مشهد برگزار شد.

پیش از این، سازمان تبلیغات اسلامی در مقام برگزارکننده مدعی است برای این مراسم موافقت و «مجوز شفاهی» از مرکز بهداشت مشهد دریافت کرده است.

هرچند ساعتی بعد این موضوع تکذیب شد.

پیش از این فرمانداری و شهرداری مشهد نیز از عدم صدور هرگونه مجوز برای این جشن خبر داده بودند.

کیانوش جهان‌پور، رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت٬ نیز در توییتی نوشته است که وزارت بهداشت یا دانشگاه علوم پزشکی هیچ مجوزی در این زمینه صادر نکرده‌اند.

ساعاتی پس از برگزاری این مراسم، شهرداری مشهد در اطلاعیه ای اعلام کرد که نقشی در برگزاری این مراسم نداشته و استفاده از لوگوی شهرداری در پوستر این برنامه بدون هماهنگی با شهرداری بوده و «سوءاستفاده از نام شهرداری» بوده است.

اعتراض اصولگریانه

برگزاری جشن مردمی عید بیعت اما این بار با اعتراض اصولگرایان نیز مواجه شد.
https://twitter.com/siibsaa/status/1320777625170808833?s=28
https://twitter.com/mostafaasadi73/status/1321099483443302402?s=28
https://twitter.com/j1nne/status/1321070245348626432?s=28

محمد مهاجری، روزنامه‌نگار اصول‌گرا در یادداشتی در کانال تلگرام خود نوشت فقط دو سه روز پس از سخنان آیت‌الله خامنه ای «چند هزار نفر توسط کباده‌کش‌های ما اصولگراها برای یک مراسم تحت عنوان بیعت با امام زمان همه پروتکل‌ها را زیر پا گذاشتند.»

او با انتقاد از این مراسم نوشت: «یعنی همه نیروهای امنیتی و اطلاعاتی و انتظامی خواب بودند و متوجه این مراسم نشدند؟ یا فکر کرده اند بیعت با امام زمان که آرمان جمهوری اسلامی است ربطی به حکومت ندارد؟! یا مشهد جزء خاک جمهوری اسلامی نیست؟راستی کجا تشریف دارد آقای علم‌الهدی؟»

علی‌اکبر رائفی‌پور اما در پاسخ به تمامی این انتقادها نوشت:

https://twitter.com/a_raefipour1/status/1320960289198776322

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. بهتر بود اصلا اقدامی نمیکردی آقای رائفی پور. مثل همه مردم به توصیه های نظامی که بهش معتقدی گوش میکردی و تو خونه میموندی. این یعنی فهمیدنش ایتقدر سخته که به سوال منجر میشه؟

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان و قوه شهویه» کوشیدم نشان دهم این حجم بالای اسارت رهبر

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو

ادامه »