پنج نکته که همچنان می‌تواند باعث پیروزی ترامپ شود

نظرسنجی‌ها از پیروزی جو بایدن و برتری پایدار او بر رقیبش، دونالد ترامپ می‌گویند.  تا این تاریخ بایدن با اختلاف ۸.۶ درصد  از ترامپ جلوتر است. در سال ۲۰۱۶ نیز، نظرسنجی‌ها از پیشتازی هیلاری کلینتون می‌گفتند، البته با اختلافی کمتر، ۶.۴ درصد. اما نتیجه‌‌ای متفاوت رقم خورد.

تا این‌جا هیچ‌چیز قطعی نشده است. مجله‌ی آلمانی دِ-اروپین (The European) در  یادداشتی به قلم روزنامه‌نگارکارکشته و نویسنده‌ی کتاب «ترامپ دنیا را دیوانه‌کرد»، انگسار گراو (Angsar Graw)،  به «پنج سناریو» پرداخته که نشان می دهد، چگونه ترامپ ممکن است  برتری دموکرات‌ها را خنثی کند و در نهایت پیروز شود.

بر اساس سناریوی نخست «بایدن یک فرد کاملا از کار افتاده» معرفی می‌شود در این سناریو «جو بایدن حتی به عنوان معاون رئیس جمهور در زمان باراک اوباما، به دلیل دروغ گفتاری و لغزش زبان مشهور»  است. «این پیرمرد ۷۷ ساله مظنون  به زوال عقل است. بایدن در یکی از کمپین های انتخاباتی در اوهایو اعلام کرد که نامزد انتخابات مجلس سنا است!» . لغزش‌های زبانی «او در یک مصاحبه تلویزیونی وعده داده بود: من جو بایدن را شکست می دهم! (یعنی خودش را)» . فرصت بعدی برای «بایدن کم عقل» عصر پنجشنبه است . او در دومین و آخرین مناظره تلویزیونی با ترامپ – البته اگر ترامپ مدام حرف او را قطع نکند و زمان صحبت را از او نگیرد- [این کم‌عقلی خود را نشان می‌دهد].

سناریوی دوم می‌گوید «بایدن در مناطق غیر شهری شکست می خورد». نویسنده‌ی یادداشت یادآوری می‌کند که« در سال ۲۰۱۶، اکثریت قریب به اتفاق رای‌دهندگان که قبلا «بلاتکلیف» بودند در ۸ نوامبر به جمهوری‌خواهان رأی دادند. و کمتر از ۸۰،۰۰۰ رأی در میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین اکثریت آرا ترامپ را در آنجا تضمین کردند، به این معنی  است که این ایالت‌ها مطابق با اصل انتخابات به او رأی دادند. این کمی بیش از ۰.۲ درصد از رای دهندگان واجد شرایط بود. این واقعیت که کلینتون با ۲.۸ میلیون رأی مستقیم در کل ایالات متحده پیش بود، کمکی به او نکرد. اکثریت آمریکایی ها هنوز در حومه شهرها و در شهرهای کوچک زندگی می‌کنند.»

او نتیجه می‌گیرد: «برخی حدس می زنند که طرفداران ترامپ خود را در نظرسنجی‌ها نشان نمی دهند و خود را  هنوز بلاتکلیف توصیف می کنند، مخصوصاً در حومه مناطق که برخلاف شهرهای بزرگ، هیچ بلاتکلیفی برای رای وجود ندارد. دو تا پنج درصد از رای دهندگان ثبت‌نام شده خود را به عنوان  بلاتکلیف طبقه‌بندی می‌کنند»

سناریوی سوم اما جدی‌تر و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است: «همه چیز حول اقتصاد می چرخد». اگرچه «جنبش سیاه پوستان در ماه مه پس از کشتار وحشیانه جورج فلوید آمریکایی آفریقایی تبار توسط افسران پلیس سفیدپوست در صدها شهر آمریکا به تظاهرات پرداخت» و «تعدادی از مفسران موضوع  نژادپرستی  را بسیار مهم توصیف کردند» اما «اگر تیم ترامپ در آخرین جهش موفق به ارائه تصویر ترسناک از فقر اقتصادی در دوران بایدن و به عنوان یک جایگزین، یک رشد سریع مجدد با ترامپ شوند، این می تواند شرایط را کاملا تغییر دهد».

نویسنده‌ی کتابِ «ترامپ دنیا را دیوانه کرد»، تاکید دارد «در ماه نوامبر سوال اصلی این خواهد بود که کدام یک از نامزدها به احتمال زیاد بعد از کرونا بهبود اقتصادی را می بیند. تاکنون ترامپ در این زمینه پیشگام بوده است. او مسیری را که در زمان اوباما به رشد بیشتر، مشاغل بیشتر و بازار بورس پیش می رفت، سرعت بخشید – همه این موارد قبل از کرونا بود.»

بسیاری از رأی‌دهندگان امروز بیش از بایدن و دموکرات‌ها، که به طور سنتی به «افزایش مالیات و  دولت بزرگ» اعتماد می‌کنند، به ترامپ و جمهوری‌خواهان اعتماد می کنند.

طبق نظرسنجی اخیر نیویورک تایمز، ۴۸ درصد از رای‌دهندگان مخالف بایدن هستند که می خواهد مالیات شرکت‌ها را افزایش دهد، در حالی که تنها ۴۶ درصد موافق آن هستند. بر اساس بنیاد مالیات Tax Foundation، برنامه‌های مالیاتی بایدن سازمان غیرانتفاعی مستقل در ایالات متحده برای سیستم مالیاتی، را از جایگاه ۲۱ در ۳۸ در رقابت بین المللی تنزل می‌دهد.»

سناریوی چهارم از نظر نویسنده تاثیری است که «رأی‌گیری پستی  و فاکتورهای اجرایی تغییر یافته بر اثر کرونا» بر انتخابات می‌گذارند. امسال از هر سه نفر، حداقل یک‌نفر رای خود را به‌صورت پستی به صندوق می‌اندازد این در حالی است که در سال ۲۰۱۶ این نسبت چهار به یک بود. این حجم از رأی‌گیری پستی« عدم اطمینان ایجاد می‌کند.

نویسنده‌ی یادداشت در این سناریو می‌پرسد «چه اتفاقی می افتد اگر اکثر رای‌دهندگان ترامپ در تاریخ ۳ نوامبر در مقابل مراکز رای‌گیری صف بگیرند، در حالی که بیشتر طرفداران بایدن آرا خود را به دلیل نگرانی در مورد کرونا به پست واگذار کرده‌اند؟»

پاسخ این است که  چون رأی‌های مستقیم و غیرپستی زودتر و سریعتر شمارش می‌شوند، ترامپ احتمالا در آن‌ها دست بالا خواهد داشت می‌تواند وسوسه شود که نیمه‌شب خود را برنده معرفی کند.

آرای پستی که بعداً شمارش و ارزیابی می‌شوند، احتمالاً نتیجه را به سود بایدن تغییر دهد. اما این ممکن است زمان‌بر باشد، مخصوصا که «دادگاه فدرال به تازگی رای داده است که آرا پست شده در کارولینای شمالی تا ۱۲ نوامبر قابل قبول است.»

فاکتور دیگری هم وجود دارد. «به دلیل کرونا، بسیاری از دانشجویان در محل تحصیل خود  زندگی نمی‌کنند،  و با آموزش مجازی در کنار والدین خود به‌سر می‌برند. احتمالا آنها آنجا در انتخابات ثبت نام نمی شوند. در مناطق دانشگاهی، کمبود این آرا که بیشتر آنها به سبد رای دموکرات‌ها ریخته می‌شود، می تواند در نتایج تغییر ایجاد کند.»

و سرانجام سناریوی پنجم به رویکرد شخصی و نحوه‌ی مواجهه‌ی ترامپ و بایدن به برخی موضوعات مهم از جمله «تروریسم اسلام‌‌گرا» اختصاص دارد. نویسنده گمانه‌زنی می‌کند که «بایدن در مقابل راستی‌آزمایی سیاسی زمین می‌خورد». او می‌گوید«ترامپ با بر زبان آوردن باورها و افکارش همبستگی و حمایت زیادی پیدا کرده است. باراک اوباما که نیز چنین بود  اگرچه هرگز در مورد «تروریسم اسلامگرا» صحبت نکرد، زیرا می ترسید که این باعث بی اعتبار شدن همه مسلمانان شود» و به همین دلیل در اواخر ریاست‌جمهوری خود به شهرتش لطمه زد.

اما «بایدن علناً از ممنوعیت ورود مسلمانان توسط ترامپ در سال ۲۰۱۶ انتقاد کرد. و هرگز به پدیده افراط‌گرایی اسلامگرا نپرداخته است. وی به‌عنوان مثال، پس از تظاهرات مسالمت آمیز سیاه پوستان، در مقابل هرج و مرج مسلحان در پورتلند نیز محتاط بود.»

نویسنده هم‌چنین معتقداست که محدودیت‌هایی که شبکه‌های اجتماعی برای برخی «افشاگری‌های ترامپ» علیه بایدن ایجاد کرده‌اند می‌تواند اثر معکوس داشته باشد و طرفداران ترامپ را جری‌تر کرده و پایگاه رای ترامپ را تقویت کند. او به مقاله چند روز پیش نیویورک‌پست اشاره می‌کند که از سوی فیس‌بوک و توییتر حذف شد.

نویسنده یادداشت، در پایان مقاله به «سورپرایز اکتبر»  دیگری امید می‌بندد و یادآوری می‌کند «در تاریخ ۲۹ اکتبر ۲۰۱۶، یک هفته قبل از انتخابات، برنده ای که ظاهراً مشخص بود هیلاری کلینتون است، از نامه ای که در آن جیمز کومی رئیس وقت FBI از آغاز مجدد تحقیقات در مورد یک حساب ایمیل خصوصی که توسط وزیر خارجه سابق در دست بود، خبر داد. در مبارزات انتخاباتی ترامپ با این پیام که کلینتون جنایتکار است، گوش همه را کر کرد…آیا امسال سورپرایز اکتبر دیگری وجود دارد؟»

او در نهایت می‌گوید «جو بایدن امیدوار است که در امان بماند، تیم دونالد ترامپ هر کاری را که لازم است برای تکرار آن انجام خواهد داد. هنوز هیچ چیزی قطعی نشده است.»

پی‌نوشت: در تهیه‌ی گزارش از این یادداشت، از ترجمه‌ی انجام شده از  سوی « کانال مطالعات ایران و آلمان» استفاده شده است. متن کامل یادداشت به زبان اصلی:

https://www.theeuropean.de/ansgar-graw/auch-2020-geht-es-vor-allem-um-die-wirtschaftskompetenz/

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. فاکت هایی که بیان می کند محکم نیستند، بیشتر جامعه ای پاسیو را بیان می کند. در حالی که اکنون ترامپ با درگیری کردن خود به همه و پریدن به هر کسی، نشان داده است که اصلا صلاحیت ماندن در چنین پستی را ندارد. با جر زدن دیگر ترامپ رای بدست نخواهد آورد.
    رای دهندگان دروغ های ترامپ را بارها مورد تمسخر قرار داده اند. فکر می کنم ترامپ بازنده است.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »