? زنده| آمریکا: ایران برای کشتن سربازان آمریکایی به طالبان پول داده است

 

 



آمریکا: ایران برای کشتن سربازان آمریکایی به طالبان پول داده است

شبکه خبری سی‌ان‌ان به سندی از وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) دست یافته که در آن ایران به پرداخت پول به اعضای طالبان برای کشتن سربازان آمریکایی مستقر در افغانستان متهم شده است.

طبق گزارش منتشر شده در سی‌ان‌ان، در سال گذشته نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان دستکم با شش حمله مواجه بودند که یکی از آنها حمله انتحاری بوده و با سفارش و پول یک دولت خارجی صورت گرفته است.

حمله یادشده در ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۹ به پایگاه هوایی بزرگ بگرام صورت گرفت و اعضای گروه طالبان، به طور مشخص شبکه حقانی، با پول و سفارش یک دولت خارجی، آن را انجام داده است. در این حمله دو غیرنظامی کشته و ۷۰ نفر  دیگر زخمی شدند.

سی‌ان‌ان نوشته است در این گزارش نامی از ایران برده نشده، اما از دو منبع مطلع کسب اطلاع کرده که دولت خارجی، ایران بوده است./بی‌بی‌سی فارسی




«طرح دو فوریتی» گروهی از نمایندگان مجلس برای خروج از برجام

شماری از نمایندگان مجلس در طرحی دوفوریتی خواستار آن شدند که در صورت اجرای تصمیم واشینگتن به فعال کردن «مکانیسم ماشه» و بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، جمهوری اسلامی به صورت خودکار از توافق هسته‌ای خارج شود.

ایسنا خبر داد که این طرح دو فوریتی با امضای ۴۹ نماینده به هیئت رییسه مجلس ارائه شده است و تاکید می‌کند که در صورت بازگشت قطعنامه‌های شورای امنیت باید در «جهت حفظ منافع ملی»، از برجام خارج شد.

به دنبال عدم تصویب قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده در شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، گفت که واشینگتن «مکانیسم ماشه» را فعال می‌کند.

بنابر یکی از سازوکارهای پیش‌بینی شده در برجام که به «مکانیسم ماشه» شهرت یافته است، اعضای توافق هسته‌ای می‌توانند ادعا کنند که طرف دیگر از تعهدات خود عدول کرده است. به این ترتیب، بعد از طی یک فرایند حقوقی چهار مرحله‌ای که در مجموع ۶۵ روز طول می‌کشد، این امکان وجود دارد که تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران بازگردانده ‌شود.

ایران، روسیه، چین و اتحادیه اروپا تصمیم آمریکا برای فعال کردن مکانیسم ماشه را رد کرده و گفته‌اند از آنجا که واشینگتن از برجام خارج شده است دیگر نمی‌تواند به این سازوکار متوسل شود.



احتمال محرومیت تیم‌های ایرانی از بازی‌های بین‌المللی

غلامرضا رفیعی٬ ارشناس حقوقی فوتبال٬ گفت: «هرچند گراندز رأی فیفا را ندیده‌ایم اما فدراسیون جهانی، ایران را به عنوان طرف فسخ‌کننده قرارداد می‌شناسد.»

غلامرضا رفیعی در گفت‌وگو با فارس، درباره محکومیت فدراسیون فوتبال ایران به پرداخت حدود ۶میلیون و ۵۰۰ هزار یورو به مارک ویلموتس اظهار داشت: «در حال حاضر می‌توانیم به دادگاه CAS اعتراض کنیم اما اگر مسئولان فدراسیون نخواهند چنین کاری را انجام دهند باید ظرف ۳۰ روز مطالبات مارک ویلموتس را پرداخت کرده و این مبلغ را به وی بپردازند.»

او افزود: «اگر نتوانیم در زمان مقرر پول ویلموتس را پرداخت کنیم و اقدامی را برای طرح پرونده در دادگاه CAS انجام ندهیم آثار و تبعات بسیار بدی متوجه فوتبال ایران خواهد شد. در این حالت کمیته انضباطی فیفا برحسب مورد می‌تواند محرومیت‌های سنگینی برای فدراسیون و فوتبال ایران در نظر بگیرد.»

این کارشناس حقوقی فوتبال تصریح کرد: «شدیدترین محرومیتی که برای فوتبال ایران در نظر گرفته می‌شود محرومیت از حضور در رقابت‌های بین‌المللی خواهد بود. البته تعلیق فدراسیون جزو مواردی نیست که کمیته انضباطی فیفا به آن ورود کند و چنین بحثی متوجه فدراسیون نخواهد شد.»

رفیعی درباره اینکه آیا می‌توان به تغییر رأی در دادگاه CAS امیدوار ماند، توضیح داد: «حتی اگر امیدوار نباشیم هم وقتی کار به اینجا رسیده باید چنین اقدامی را انجام بدهیم. جنگ اصلی پرونده ما با ویلموتس این بود که چه کسی قرارداد را فسخ کرده است و طبق این رأی به نظر من کمیته تعیین وضعیت فیفا فدراسیون فوتبال را طرف فسخ‌کننده قرارداد شناخته است.»

به گفته او اکنون باید گراندز رأی به دست فدراسیون فوتبال برسد تا بتوان اظهارنظر کارشناسانه و دقیق‌تری درباره رأی فیفا انجام داد اما با رأی فعلی مشخص شده ویلموتس قرارداد را فسخ نکرده و فدراسیون فوتبال ایران چنین کاری را انجام داده است.



حسام‌الدین آشنا: اعتراضات دی ماه سال ۹۶ رییس جمهوری را محافظه کار کرد

حسام‌الدین آشنا٬ مشاور رییس جمهوری٬ مدعی شد که اعتراضات دی ماه سال ۹۶ «تاثیر زیادی در محافظه‌کار شدن» حسن روحانی داشت و «بعد از دی‌ماه ۹۶ آقای روحانی دیگر آدم قبل از دی‌ماه ۹۶ نبود.» او خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در اردیبهشت ۹۷ را «دومین ضربه بسیار سنگینی» عنوان کرد که به روحانی در دولت دوازدهم وارد شد.

به گفته مشاور رئیس جمهوری، روحانی پس از این دو ضربه تصمیم گرفت “سرعت و شتاب را با دنده سنگین کنترل کند، نه با ترمز” زیرا کشور در سراشیبی قرار داشت و نگران بود “ترمز ببرد.”

او به مجله اندیشه پویا گفت: «آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور، به عنوان نفر دوم رسمی کشور و به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی با مشکلاتی مواجه شد که باید یک تصمیم جدی می‌گرفت. ایشان یا باید سراغ اصلاحات ساختاری می‌رفت و هزینه آن را می‌پذیرفت، یا باید با مماشات عمل می‌کرد و با استراتژی کج‌دار و مریز جلو می‌رفت.»

بر این اساس حسن روحانی هم مانند همتایان قبلی خود به دلیل ناتوانی از پیشبرد “اصلاحات ساختاری” یا ناممکن بودن پیگیری آن در ساختار موجود، راه مماشات در پیش گرفته تا به زعم حسام‌الدین آشنا ماشین جمهوری اسلامی در این سراشیبی “ترمز نبرد”.



مهراوه خندان با قرار کفالت آزاد شد

ساعتی پیش مهراوه خندان پس از ۵ ساعت بازپرسی با قرار کفالت آزاد شد.

مهراوه خندان٬ فرزند نسرین ستوده٬ وکیل زندانی و رضا خندان صبح امروز بازداشت شد.

صبح امروز (دوشنبه) خبری مبنی بر بازداشت مهراوه خندان و انتقال او به دادسرای اوین به دست «زیتون» رسیده است. بر اساس این خبر  ماموران قضایی حوالی ساعت ۱۱ پیش از ظهر ضمن مراجعه به منزل رضا خندان٬ مهراوه خندان را به دادسرای اوین برده‌اندو

نسرین ستوده که در زندان به سر می‌برد٬ هم اکنون در همراهی با دیگر زندانیان سیاسی در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

رضا خندان همسر نسرین ستوده و فعال مدنی نیز توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ۶ سال حبس محکوم شده است.



سخنگوی وزارت خارجه: به طالبان سلاح نمی‌دهیم

سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی بر ارسال سلاح از سوی ایران به طالبان را “بی‌اساس” خواند.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «اتهامات وارده از سوی وزیر خارجه ایالات متحده نوعی فرافکنی و تلاش برای انحراف افکار عمومی مردم افغانستان‌ از کمک‌های واشنگتن به داعش است.»/ایلنا



یک کودک-مجرم در زندان ارومیه اعدام شد

کم اعدام یک کودک-مجرم زندانی در زندان ارومیه اجرا شد.

خبرگزاری حقو‌ق‌بشری هرانا نوشته است، کودک‌-مجرم اعدام‌شده “ارسلان یاسینی” نام دارد و اهل نقده در آذربایجان غربی است.

بنابر این گزارش، ارسلان یاسینی متولد سال ۱۳۶۹ است و در سال ۱۳۸۶ زمانی که ۱۷ سال سن داشت، به اتهام “قتل” پدربزرگ و مادربزرگ خود بازداشت و به اعدام محکوم شده بود.



محمدرضا حدادی روز چهارشنبه اعدام خواهد شد

پدر محمدرضا حدادی از اعدام او در روز چهارشنبه ۲۹ مرداد (۱۹ اوت) خبر داد. او به دویچه‌وله گفت: «پسرم از زندان تماس گرفت و گفت روز چهارشنبه اعدام خواهد شد و ما می‌توانیم برای دیدار خداحافظی به ملاقاتش برویم.»

محمدرضا حدادی در زندان عادل‌آباد شیراز زندانی است.  او متهم است در سال ۱۳۸۲ در جریان یک سرقت مرتکب قتل شده است. حدادی در آن زمان ۱۵ سال داشت.

محمدرضا حدادی در تحقیقات اولیه و در دادگاهی که در آبان ۱۳۸۲ برگزار شد به سرقت و قتل اعتراف کرده بود، اما در همان ماه طی نامه‌ای به دادگاه نوشت که یکی از متهمین با وعده پرداخت پول از او خواسته با توجه به صغر سن، ارتکاب قتل را به عهده بگیرد.

او مدعی شد فریب متهم دیگر را خورده و در ارتکاب قتل نقشی نداشته است.

در ۱۷ سال گذشته تلاش برای کسب رضایت خانواده مقتول موفقیت‌آمیز نبوده است. بر اساس قواین کیفری ایران لغو حکم قصاص با موافقت اولیای دم ممکن است.



مهراوه خندان بازداشت شد

مهراوه خندان٬ فرزند نسرین ستوده٬ وکیل زندانی و رضا خندان بازداشت شد.

ساعتی پیش خبری مبنی بر بازداشت مهراوه خندان و انتقال او به دادسرای اوین به دست «زیتون» رسیده است. بر اساس این خبر  ماموران قضایی حوالی ساعت ۱۱ پیش از ظهر ضمن مراجعه به منزل رضا خندان٬ مهراوه خندان را به دادسرای اوین برده‌اندو

نسرین ستوده که در زندان به سر می‌برد٬ هم اکنون در همراهی با دیگر زندانیان سیاسی در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

رضا خندان همسر نسرین ستوده و فعال مدنی نیز توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ۶ سال حبس محکوم شده است.


خبرهای روزگذشته را از اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »