عدالت‌خانه در دوران رئیسی

سعید مرتضوی به قضاوت باز می‌گردد؟

زیتون– قوه قضاییه جمهوری اسلامی با درخواست اعاده دادرسی سعید مرتضوی موافقت کرده است.

امروز (سه شنبه) اولین جلسه رسیدگی مجدد، در شعبه ۸ دادگاه کیفری یک استان تهران، با حضور متهم و شاکیان پرونده از جمله روح‌الامینی نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی برگزار می شود.

شعبه ۸ دادگاه کیفری یک استان تهران، رسیدگی مجدد به پرونده سعید مرتضوی را برعهده گرفته و در صورت تبرئه‌کردن او، حکم «انفصال از خدمات قضایی» بی‌اثر شده و می‌توان  دوباره شاهد حضور سعید مرتضوی در قامت ریاست دادگاه بود.

در روزهای گذشته اخباری مبنی بر موافقت دیوان عالی کشور با درخواست سعید مرتضوی برای اعاده دادرسی منتشر شده بود که حالا رنگ واقعیت به خود گرفته است.

از ساعت ۱۰ صبح امروز در شعبه ۸ دادگاه کیفری یک استان تهران، اولین جلسه رسیدگی مجدد با حضور متهم و شاکیان پرونده ازجمله روح‌الامینی نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی برگزار می شود.

گفته می‌شود موضوع درخواست سعید مرتضوی، پرونده کهریزک است که با حکم دادگاه در این پرونده، او محکوم به انفصال دائم از خدمات قضائی شده بود.

در پرونده کهریزک سعید مرتضوی، به دو سال زندان و به انفصال دائم از خدمات قضایی و پنج سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شده‌بود.

هرچند که شهریورماه سال ۹۶ دادستان سابق تهران که به دو سال حبس محکوم شده بود، پس از گذراندن دوسوم از محکومیت خود آزاد شد.

دهم اسفندماه سال ۹۶ عبدالحسین روح‌الامینی خبر داده بود که دادستان سابق تهران، آذرماه به اتهام معاونت در قتل محسن روح‌الامینی به دو سال حبس قطعی محکوم شد اما این حکم هنوز اجرا نشده است.

عبدالحسین روح‌الامینی، پدر محسن روح‌الامینی، یکی از جانباختگان «جنبش سبز» در بازداشتگاه کهریزک اعلام کرد که حکم سعید مرتضوی در این پرونده روز چهارشنبه (گذشته) برای اجرا ابلاغ شده است.

محسن روح‌الامینی روز ۱۸ تیرماه سال ۱۳۸۸ در اعتراضات «جنبش سبز» بازداشت و به بازداشتگاه کهریزک منتقل شد و بعدتر بر اثر شدت جراحات وارده ناشی از ضرب و شتم جان باخت.

در بازداشتگاه کهریزک علاوه بر محسن‌روح‌الامینی، محمد کامرانی، امیر جوادی‌فر، نیز جان باختند و دو تن دیگر یعنی رامین قهرمانی و احمد نجاتی کارگر نیز پس از آزادی به دلیل آسیب‌های وارده جان خود را از دست دادند.

در این پرونده سعید مرتضوی دادستان وقت تهران که دستور انتقال بازداشت‌شدگان به بازداشتگاه کهریزک، صادر کرده بود؛ یکی از متهمان اصلی در این پرونده بود.

مرتضوی در دادگاه اولیه از اتهام معاونت در قتل تبرئه شده بود که همین امر اعتراض خانواده محسن روح‌ الامینی را به دنبال داشت.

او در دادگاه اولیه تنها به اتهام «بازداشت غیرقانونی» افرادی که آنها را به کهریزک فرستاده بود به انفصال دائم از خدمات قضایی و پنج سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شد. اما دادگاه تجدید نظر اتهام «معاونت در قتل» را به او وارد دانست.

دادستان سابق تهران سال گذشته در نامه‌ای خطاب به دادگاه رسیدگی به پرونده کهریزک، وقایع رخ داده در این بازداشت‌گاه را «واقعه خون‌بار» و جان‌باختگان را «شهید» نامید.

سعید مرتضوی در نامه خود نوشته بود که بابت «واقعه خونبار» رخ داده در کهریزک به عنوان دادستان وقت «عمیقا ابراز تسف و اعتذار» می‌کند: «از مقام شهیدان مظلوم این حادثه جوادی‌فر، روح‌الامینی و کامرانی طلب پوزش نموده و علو درجات آنها را از خداوند بزرگ مسئلت می‌نمایم.»
دادستان پیشین تهران همچنین از «محضر مقدس امام زمان، روح بلند و ملکوتی امام راحل و شهیدان، رهبر عظیم‌الشان انقلاب اسلامی و ملت بزرگوار و خانواده‌های این عزیزان» عذرخواهی کرده است.
مرتضوی در نامه خود ضمن ابراز امیدواری نسبت به در خاطر ماندن این واقعه در ذهن مسئولان، نوشت که بابت حادثه کهریزک «ابراز شرمندگی» می‌کند، گرچه «در شکل‌گیری آن هیچ عمدی» وجود نداشته است.

روز پنجشنبه دهم اسفند و پس از بیش از هشت سال از زمان از آن فاجعه، عبدالحسین روح‌الامینی که در سال ۸۸ مشاور ارشد محسن رضایی، از نامزدهای وقت انتخابات ریاست جمهوری بود، اعلام کرد که «هشت سال است من به دنبال یک کار حقوقی طاقت‌فرسا بودم و در آن به یک تجربه رسیدم که حتی کسانی که از خدا و پیغمبر نمی‌‌رسند از رسانه‌ها می‌ترسند. در واقع رسانه‌ها سر بزنگاه‌ها یاور ما بودند و نقش اول را داشتند».

او درباره سرنوشت پرونده سعید مرتضوی در مورد پرونده کهریزک گفت: «همین امر موجب شد روز گذشته ابلاغ اجرای حکم دو سال مجازات پرونده کهریزک انجام شود».

به گفته روح‌الامینی «با این‌که سه ماه است این حکم صادر شده اما اجرای آن روز گذشته (چهارشنبه) ابلاغ شد».

او همچنین گفته است که در صورتی که سعید مرتضوی خود را برای اجرای حکم معرفی نکند حکم «بازداشت سیار» برای او صادر خواهد شد.

همچنین میرمجید طاهری، وکیل مدافع خانواده روح‌الامینی نیز به ایسنا گفت که حکم سعید مرتضوی در بخش پرونده کهریزک «به شعبه ٢ اجرای احکام ناحیه ٢٨ دادسرای کارکنان دولت رفته است تا اجرا شود.»

قاضی حیدری‌فر٬ فردی که حکم انتقال بازداشت شدگان ۱۸ تیر ۸۸ به کهریزک را صادر کرده بود٬ به ۱۵ سال حبس محکوم شده است.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

عدالت‌خانه در دوران رئیسی

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »