بهاره هدایت به چهار سال و هشت ماه زندان محکوم شد

شلیکِ سوم

زیتون– صبح امروز (شنبه) حکم چهارسال و هشت ماه زندان، به دلیل اعتراض به اسقاط هواپیمای مسافربری اکراینی، به بهاره هدایت٬ فعال دانشجویی و زندانی سیاسی سابق ابلاغ شد.

شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب، همچنین او را به ۲ سال محرومیت از عضویت در گروه‌های سیاسی و سه ماه کار در آسایشگاه سالمندان محکوم کرده است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، صبح روز ۱۸ دی‌ماه سال گذشته به یک هواپیمای مسافربری اوکراینی، دو بار شلیک کرد که منجر به کشته‌ شدن ۱۷۶ مسافر و خدمه شد.

تلویزیون سی‌بی‌اس آمریکا ۱۹ دی ماه سال ۹۸ خبر داد که مقام‌های آمریکا مطمئنند هواپیمای اوکراین در ایران در اثر شلیک موشک منهدم شده است.

بر اساس این خبر دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا اعلام کردند که «سیگنال‌های راداری و تصاویر ماهواره‌ها بر روی صفحه رادار، امواج مادون قرمز شلیک ۲ موشک را ردیابی و امواج انفجار را روی رادار دیده‌اند.»

جمهوری اسلامی اما پس از سه روز انکار، سرانجام به دلیل درز خبر توسط کشورهای خارجی٬ اعلام کرد که پس از حملات انتقامجویانه ایران به دو پایگاه نظامی آمریکا در عراق به‌ دنبال کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس، این نیرو «به خطا» به هواپیمای مسافربری شلیک کرده است.

بعد از این ماجرا، اعتراضاتی در چندین شهر ایران بر پا شد٬ از جمله در دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه بابل؛ و بر اساس گزارش‌های رسمی قوه قضائیه، ده‌ها نفر در ارتباط با این اعتراضات، بازداشت شدند.

بهاره هدایت یکی از دانشجویانی بود که در جریان این اعتراضات بازداشت شد. او پس از روشن شدن نقش سپاه پاسداران در اسقاط آن هواپیمای مسافربری٬ در تجمعی دانشجویی شرکت کرده بود و بهمن ماه همان سال پس احضار به حراست دانشگاه تهران ربوده و با خشونت به زندان منتقل شده بود.

جمهوری اسلامی و بار یک گناه

پس از ماه‌ها تعلل ایران برای ارسال جعبه‌های سیاه هواپیمای سرنگون شده اوکراین به کشوری که قادر به بازگشایی و بازخوانی آنهاست، این کار هفته گذشته انجام شد و پیاده کردن داده‌های ضبط شده از اطلاعات پرواز و گفت‌وگوهای درون کابین خلبان در فرانسه صورت گرفت.

حال به گزارش دویچه وله یک مقام اوکراینی تاکید کرده است که اطلاعات جعبه‌های سیاه هواپیمای مسافربری اوکراین «مداخله غیرقانونی» در پرواز را تائید می‌کند.

دفتر تحقیقات و بررسی ایمنی هوایی فرانسه روز پنج‌شنبه هفته گذشته اعلام کرد کار بازخوانی و تحلیل داده‌های جعبه‌های سیاه هواپیمای سرنگون شده اوکراینی با موفقیت خاتمه یافته و نتایج آن در اختیار نمایندگان جمهوری اسلامی قرار گرفته است.

تاکنون جزئیات این نتایج از سوی هیچ کدام از کشورهای ایران٬ اکراین یا فرانسه به طور رسمی منتشر نشده است.

هرچند نهم تیرماه امسال غلامعباس ترکی٬ دادستانی نظامی تهران٬ گفته بود: «سامانه سیاری که موشک شلیک کرده، پس از راه‌اندازی دوباره، به‌دلیل شرایط میدانی، شمال واقعی را دقیق تعیین نمی‌کند.»

غلامعباس ترکی ادامه داده بود که  همین اشتباه فاحش موجب می‌شود سمت اهداف شناسایی‌شده ازسوی سامانه با اختلافی ۱۰۵‌درجه‌ای نزد اپراتور سامانه دیده شود و این خطا، مبنای اشتباهات دیگری قرار می‌گیرد و سامانه پدافندی اشتباه کند.

این مقام قضایی همچنین افزوده بود که این خطای انسانی در تنظیم مختصات موجب می‌شود، اپراتور سامانه پدافند هوایی، هواپیما را به عنوان هدفی که از ناحیه شمال غربی در حال نزدیک شدن به تهران است و محل و سمت حرکت آن، ارتباطی با باند پروازی فرودگاه ندارد، در رادار مشاهده کند و خط سیر هواپیما با خط سیری که کاربر مشاهده می‌کرده متفاوت بوده.

به گفته او کاربر سامانه پدافندی، مشخصات هدف شناسایی شده را به مرکز هماهنگی مربوط اعلام می‌کند، ولی پاسخی دریافت نمی‌کند و اطلاعات ثبت‌شده نشان می‌دهد که پیام سامانه دفاعی با مرکز هماهنگی مبادله نشده و پیش‌از دریافت پاسخ، اپراتور شلیک کرده- در حالی‌که قطع ارتباط با مرکز تنها چند ثانیه بود.

غلامعباس ترکی ادامه داد: «کاربر سوال را می‌پرسد و منتظر پاسخ نمی‌شود و شلیک می‌کند و انتشار خبری از شلیک موشک کروز در سامانه، ناشی از مشاهده نور‌های پرتاب‌شونده در مناطق مرزی توسط دیده‌بانان در ساعاتی پیش‌از این سانحه نیز مزید بر علت می‌شود.»

او در پایان تایید کرد «افرادی که مجموعه این خطا‌ها را مرتکب شدند، بازداشت شدند.»

همه زندانیان یک «خطا»

اولین فردی که در رابطه اسقاط هواپیمای اکراینی توسط سپاه پاسداران بازداشت شد٬ تصویربردار لحظه اصابت موشک به هواپیما بود.

۲۴ دی ماه سال گذشته وب سایت خبرآنلاین به نقل از «نورنیوز» خبر از فردی داد که صحنه برخورد موشک با هواپیمای مسافربری اکراینی را تصویر برداری کرده بود٬ بازداشت شد.

در متن خبر منتشر شده٬ بدون اشاره به نام این فرد و دلیل بازداشت او٬ آمده است «فردی که لحظه برخورد موشک با هواپیمای مسافرربری اوکراینی را پیش از شلیک و برخورد، ضبط و آن را برای شبکه سعودی فرستاده بود در رباط‌کریم دستگیر شد.»

پنجم بهمن ماه همان سال نیز محمدجواد ظریف٬ وزیر امور خارجه ایران خبر از زندانی بودن عامل شلیک موشک به هواپیمای اکراینی داده بود.

در حالی که از سرنوشت به گفته ظریف «عامل شلیک موشک به هواپیمای اکراینی» خبری در دست نیست٬ تا کنون تعداد کثیری از معترضین به این اقدام سپاه به حبس محکوم شده‌اند.

اردیبهشت امسال پنج شهروند آملی که در جریان اعتراضات دی ماه به اسقاط هواپیمای اوکراینی بازداشت شده بودند هر یک به شش ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

به گزارش «زیتون» محسن رضایی٬ میثم خلیلی٬ شورا فکری٬ مهدی رائی و سلمان فرخی به دلیل شرکت در اعتراضات شکل گرفته به دلیل اسقاط هواپیمای اکراینی در مجموع به سی ماه زندان محکوم شدند.

یک ماه پس از آن نیز دادگاه انقلاب آمل ۱۱ نفر دیگر را نیز به «جرم» اعتراض به اسقاط هواپیمای اکراینی محکوم کرد.

هر یک از این افراد به هشت ماه حبس تعزیری محکوم شدند و همچنین ‏به همه‌ی شانزده نفر اعلام شده دادگاه دیگری در اردیبهشت ماه با اتهام اخلال در نظم عمومی برای این افراد تشکیل خواهد شد.

قاضی مهدوی٬ رییس دادگاه انقلاب شهرستان آمل٬ قاضی تمام این پرونده ها بوده است.

حال بهاره هدایت نیز به جرمی مشابه مورد محاکمه قرار گرفت و به زندان محکوم شد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

بهاره هدایت به چهار سال و هشت ماه زندان محکوم شد

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »