سیاست «نگاه به شرق» در دانشگاه

زیتون ـ کمتر از یکسال پس از قرارداد دانشگاه علامه با چین، حالا نوبت به روسیه رسید و نتایج اجلاس مجازی روسای دانشگاه‌های برتر ایران و روسیه اعلام شد. حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه گفت: «در این چند ساله شناخت خوبی میان دانشگاه‌های ایران و روسیه و دانشمندان علوم انسانی دو کشور ایجاد شده و ما در اجلاسی که در کیش داشتیم موفق شدیم یک همایش مشترک را با دانشگاه‌های روسیه در رابطه با روابط فعالیت‌های فرهنگی ایران و روسیه برگزار کنیم».

او افزود: «ما اقداماتی برای ایجاد رشته‌های مشترک بین ایران و روسیه داشتیم و دانشجویان و اساتید ما در دوره‌های مشترک ایجاد شده بین دو کشور شرکت کردند. ما می‌توانیم کارگاه‌ها و همایش‌های خوبی را در فضای مجازی برگزار کنیم که احتمال موفقیت آنها بالا باشد». رئیس دانشگاه علامه طباطبایی پیشنهاد داد که دوره‌های آموزش کارشناسی ارشد مشترکی در حوزه زبان فارسی، زبان روسی، ایران شناسی، زبان شناسی و مطالعات منطقه‌ای برگزار شود. او از همه دانشگاه‌هایی که می‌توانند در این زمینه‌ها دوره‌های آنلاین برگزار کنند، دعوت به همکاری کرد.

این قراردادها بخشی از سیاست «نگاه به شرق» است که طی سال‌های اخیر و با تاکید رهبر جمهوری اسلامی در سیاست خارجی شدت گرفته و به دانشگاه‌ها هم سرایت کرده است.

از سوی دیگر والری فالکوف، وزیر علوم روسیه همکاری دانشگاه‌های ۲ کشور را بسیار موثر دانست و گفت: قصد ما این است که به تعدادی از داوطلبان ایرانی، پذیرش بهترین دانشگاه های روسیه را اعطا کنیم؛ در نظر داریم برای سال ۲۰۲۰ تعداد ۹۰ دانشجوی ایرانی را در دانشگاه های روسیه پذیرش کنیم که بیشتر این دانشجویان، در دانشگاه های علوم پزشکی مسکو و علوم پزشکی سن پترزبورگ تقاضای پذیرش دارند. وزیر علوم روسیه «از روسای دانشگاه تهران و دانشگاه دولتی مسکو که این روابط را به خوبی پیش برده‌اند» تقدیر کرد.

سال گذشته دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه مطالعات بین‌المللی چین نیز تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک امضا کرده بودند. به گزارش ایسنا «اجرای پروژه‌های تحقیقاتی مشترک در مورد روابط بین ایران و چین و راه‌اندازی دوره‌های مشترک در رشته زبان فارسی و زبان چینی» از مفاد این تفاهم‌نامه است. پیشنهاد آموزش زبان چینی از سوی سازمان برنامه‌ریزی آموزشی همزمان با امضای تفاهم‌نامه دو دانشگاه ایرانی و چینی در حالی مطرح شد که پیشتر رهبر جمهوری اسلامی از “اصرار بر ترویج انحصاری زبان انگلیسی” در ایران انتقاد کرده و گفته بود: «زبان علم فقط انگلیسی نیست…زبان‌های دیگر مثل اسپانیولی، فرانسه، آلمانی و [زبان] کشورهای شرقی هم زبان علمند».
این قراردادها بخشی از سیاست «نگاه به شرق» است که طی سالهای اخیر و با تاکید رهبر جمهوری اسلامی در سیاست خارجی شدت گرفته و به دانشگاه‌ها هم سرایت کرده است.

بازداشت ۵ دانشجو در اوج کرونا

علیرغم شیوع موج تازه کرونا در کشور اما بازار بازداشت دانشجویان همچنان داغ است و انتقال به زندان در این شرایط بر نگرانی خانواده‌ها و تشکل‌های دانشجویی افزوده است. در هفته‌ای که گذشت رامتین موثق، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی با حضور نیروهای امنیتی در خانه‌پدری خود در تهران بازداشت شد. همچنین پریسا رفیعی، دانش آموخته عکاسی دانشگاه تهران برای اجرای حکم یکساله خود مربوط به پرونده فعالان صنفی دانشجویی سال ٩۶ به دادسرای اوین احضار و به بند نسوان زندان اوین منتقل شد.

عادل گرجی

عادل گرجی، دانشجوی رشته نمایش دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران نیز به اتهام فعالیت صنفی در دانشگاه، با ابلاغ شعبه ٣۶ دادگاه تجدیدنظر به یک سال حبس تعزیری محکوم شد. او در دادگاه بدوی به چهار ماه حبس محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدیدنظر به یک سال افزایش یافت.
ملیحه جعفری، دانشجوی نمایش عروسکی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران نیز برای اجرای حبس ۶ ماهه مربوط به آبان ماه ۹۸ به دادسرای شهید مقدس احضار شد. او که آبان ۹۸ هنگام خروج از دانشگاه بازداشت شده بود به اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت داخلی کشور از سوی دادسرای عمومی و انقلاب تهران ناحیه ۳۳ دادگاه شعبه ۲۶ به مجازات «شش ماه حبس، ارائه خدمات عمومی رایگان به مدت ۲ ماه تحت نظر شورای فرهنگی اجتماعی زنان، پژوهش پیرامون حجاب اسلامی و رونویسی از سه کتاب «پسرک فلافل فروش»، «سه دقیقه در قیامت» و «خاطرات سفیر» محکوم شد.
در هفته گذشته همچنین سینا ربیعی، دانشجوی پیشین جامعه‌شناسی دانشگاه تهران برای اجرای حبس یکساله مربوط به پرونده‌ی فعالان صنفی دانشجویی در دی ماه ۹۶ از سوی دادسرای شهید مقدس احضار و به قرنطینه زندان اوین منتقل شد و در اعتراض، اعتصاب غذا کرد. اما با وعده‌ مسئولان زندان مبنی بر رسیدگی به مطالبات او به صورت موقت به اعتصاب غذای خود پایان داد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. امروز روزیه که ملت کوچه و خیابون ایران که ادعای وطنپرستی دارن و برای اشتباه لفظی یک گوینده در ذکر نام خلیج پارس قیامت بپا میکنن باید ثابت کنن آیا واقعا وطن پرستن یا نه هر جا نونش چرب تر باشه حامی اونجان!!!!!!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »