اسناد جدید از شلیک به هواپیمای اکراینی

سی‌بی‌سی: باز ماندن آسمان تهران پوشش حمله سپاه بود

زیتون– انتشار یک سند جدید توسط شبکه کانادایی سی‌بی‌سی در شب گذشته (جمعه) پرده‌هایی از چرایی شلیک به هواپیمای مسافربری اکراینی را کنار زد.

این فایل صوتی از گفت‌وگوی مقام ارشد سازمان هواپیمایی ایران و یک عضو خانواده قربانیان هواپیمای اوکراینی است که در آن گفته شده آسمان تهران در زمان حمله سپاه به پایگاه‌های آمریکایی باز ماند تا طرح حمله فاش نشود.

این فایل صوتی ۹۱ دقیقه‌ای حاوی گفت‌وگو میان حسن رضایی‌فر، مدیرکل بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی ایران، و عضوی از خانواده قربانیان در ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ است.

به نقل از بی‌بی‌سی فارسی در این فایل صوتی به گفته رضایی‌فر بستن آسمان تهران می‌توانست به برملا شدن طرح حمله موشکی به پایگاه‌های مورد استفاده آمریکا در عراق، منجر شود.

سی‌بی‌سی می‌گوید حسن رضایی‌فر اظهار داشته تاخیر در پرواز هواپیمای اوکراینی می‌توانست به لغو پروازهای دیگر بیانجامد.

در این فایل صوتی همچنین از مدیرکل بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی ایران نقل شده که او در ساعت ۶:۳۰ صبح ۱۸ دی از جریان مطلع شده، پنج دقیقه بعد با سپاه پاسداران تماس گرفته و پرسیده آیا حمله موشکی صورت گرفته است یا نه. در این تماسی امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران و مسئول مستقیم پدافند آن، حمله موشکی را تائید کرده و توضیحاتی داده است.

شلیک سپاه به هواپیمای مسافربری

هواپیمای مسافربری اوکراین صبح چهارشنبه ۱۸ دی ماه ساعاتی پس از حمله موشکی ایران به پایگاه‌های محل استقرار نیروهای آمریکایی، هدف پدافند موشکی ایران قرار گرفت و سقوط کرد.

این هواپیما پس از برخاستن از فرودگاه امام خمینی تهران در جنوب غربی این شهر هدف قرار گرفت و سقوط کرد.

قربانیان شامل ده‌ها ایران و کانادایی، و همچنین مسافراتی از افغانستان، اوکراین، بریتانیا و آلمان بودند.

در مجموع سه فیلم متفاوت از لحظه برخورد موشک با این هواپیمای مسافربری و صحنه سقوط آن در شبکه‌های مجازی منتشر شد.

اکانتی که اولین فیلم را منتشر کرده بود٬ چند ساعت پس از انتشار آن فیلم که کامل‌ترین فیلم منتشر شده نیز بود٬ از شبکه اجتماعی توییتر حذف شد.

ایران ابتدا گزارش‌ها از هدف گرفتن پرواز ۷۵۲ خطوط بین‌المللی اوکراین از تهران به کی یف را تکذیب می‌کرد و یک سخنگوی دولت حتی کشورهای غربی را به «دروغگویی و مشارکت در جنگ روانی» متهم کرد.

یکی از منتشر کنندگان فیلم لحظه برخورد موشک سپاه به هواپیمای مسافربری نیز بازداشت شد٬ اما در نهایت پس از گذشت سه روز و تایید خبر توسط کشورهای غربی٬ سپاه پاسداران مسئولیت خود در این فاجعه را پذیرفت.

نتیجه تحقیق قضایی در ایران

دهم تیر ماه دادستان نظامی تهران در جمع تعدادی از خانواده‌های جانباختگان ایرانی هواپیمای سرنگون شده اوکراینی، گزارشی از روند قضایی این پرونده به آنان ارائه داد. غلامعباس ترکی اعلام کرد که شلیک موشک دوم نیروهای سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری اوکراین «قابل پیشگیری» بوده‌است و به گفته او اپراتور برای شلیک مجدد به هواپیما «کسب مجوز نکرده است.»
این گزارش زمانی ارائه شد که پس از ماه‌ها کش و قوس جمهوری اسلامی پذیرفت جعبه سیاه هواپیمای اکراینی را برای بازخوانی به فرانسه بفرستد.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. سازمان ملل تو این پرونده اثبات میشه واقعا سازمان ملت های متحده یا اینکه نوکر و بله قربانگوی حکومت های مستبده!مگه میشه یه همچین فاجعه ای اونهم عمداً محقق بشه و مدعیان حقوق بشر و آزادی و انسانیت لام تا کام چیزی نگن!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

اسناد جدید از شلیک به هواپیمای اکراینی

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »