دفاع رهبری از منصوبانش

زیتون– آیت‌الله علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی امروز (شنبه) طی ارتباط تصویری با مسئولان قوه قضاییه ضمن حمایت از صادق لاریجانی، رئیس سابق قوه قضاییه ایران، او را «شروع‌کننده» مبارزه با فساد «در داخل» و «در بیرون» قوه قضاییه دانست.

او در ادامه با اشاره به برگزاری دادگاه اکبر طبری از آن چه «اهانت و ظلم به برخی بزرگان پاکدست قبلی قوه قضائیه» خواند، گلایه کرد.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین با اشاره به این پرسش‌ها و ابهامات خطاب به کسانی که آنها را «جوانان مومن» خواند، گفت که در این زمینه «تعدی نکنند و ادامه داد «همانطور که در برخورد با فساد نباید اغماض وجود داشته باشد اما افراد بی‌گناه هم نباید مورد تعدی قرار گیرند و رسیدگی‌ها باید کاملاً بر اساس قانون و عدالت و بدون جوگیری انجام شود.»

این سخنان رهبر جمهوری اسلامی در حالی توسط وب‌سایت وابسته به دفتر او٬ منتشر شد که تعداد زیادی از قضات٬ بازپرس‌ها و حتی معاون رییس قوه پیشین در بازداشت به سر می‌برد.

محاکمه اکبر طبری، معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه‌قضائیه در دوران صادق لاریجانی، از بیست روز پیش در جریان است.

بر اساس برخی شنیده‌ها بازداشت طبری که از شخصیت‌های پرنفوذ و عالیرتبه پیشین قوه قضائیه بوده است، با دستور مستقیم ابراهیم رئیسی، رییس جدید قوه قضائیه و مشورت با دفتر آیت‌الله علی خامنه‌ای انجام شده است.

تا کنون در این پرونده که به نام «فساد» خوانده می‌شود اسم هیچ یک از مقام‌های بلندپایه حکومت ایران مطرح نشده است٬ اما طبری در یکی از جلسه‌های دادگاه تهدید کرد که «به تنهایی قربانی» نخواهد شد.

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه سخنرانی امروزش ضمن تایید و تعریف فعالیت‌های ابراهیم رئیسی، رییس کنونی قوه قضاییه٬ گفت: «مبارزه با فساد در این دوره به اوج خود رسیده است.»

آیت‌الله خامنه‌ای در این سخنرانی که به مناسبت روز قوه قضاییه و یادمان کشته شدن محمد بهشتی انجام شد٬ در حالی از صادق لاریجانی دفاع کرد که برخی شنیده‌ها حاکی از خیز ابراهیم رئیسی برای کشاندن پای رییس سابق قوه قضاییه و محسنی‌اژه‌ای به پرونده «فساد» است.

اکبر طبری جعبه سیاه فساد قوه قضاییه

اکبر طبری برای سال‌ها معاون اجرایی رئیس قوه قضاییه ایران بود٬ اکنون محاکمه او به اتهام فساد و پول‌شویی سرخط اخبار کشور شده است.

پرونده «فساد» مربوط به یک باند ارتشا در قوه قضائیه است که طبق کیفرخواست، حدود ۱۵ سال زیر نظر اکبر طبری، معاون اجرایی دفتر صادق لاریجانی در دوران ریاست او بر قوه قضائیه، فعالیت می‌کردند.

این پرونده فساد قضایی با توجه به حمایت سرسختانه صادق لاریجانی از اکبر طبری ابعاد سیاسی نیز به خود گرفته و به نمادی از جدال سیاسی پنهان صادق لاریجانی و ابراهیم رئیسی تبدیل شده است.

هفته پیش نیز معاون اول و سخنگوی وقت قوه قضاییه٬ غلامحسین محسنی‌اژه‌ای مدعی شده بود که به رغم هشدارهای نهادهای امنیتی فساد اکبر طبری برای او یا رییس وقت قوه قضاییه محرز نشده بود.

دفاع صادق لاریجانی از معاون پیشین

۲۸ مردادماه سال گذشته صادق لاریجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در واکنش به اظهارات محمد یزدی، عضو شورای نگهبان، او را به بیان «مطالب موهن» و «تکرار دروغ» متهم کرد و با اشاره به اینکه «گویی روزتان به شب نمی‌رسد اگر تعریضی، توهینی و افترایی نداشته باشید» گفت: «جناب آقای یزدی، چرا به این وضعیت افتاده‌اید؟»

او در ادامه تاکید کرد: «متاسفانه شما خودتان را در جایگاهی می بینید که نه تنها مرجع تعیین کنید ، بلکه به مراجع بزرگواری که شاید شاگرد آنها هم محسوب نمی شوید ، امر و نهی کنید و این با رویه های حسنه ای که در حوزه علمیه برقرار بود، هیچ تناسبی ندارد.»

محمد یزدی در یک سخنرانی که جزئیات آن روز ۲۶ مردادماه همان سال منتشر شد٬ شدیدا به صادق لاریجانی تاخته و گفته بود: «فلانی می‌گوید اگر این کار را نکنید نجف می‌روم! خوب بروید، آیا با رفتن شما قم به‌هم می‌خورد؟ شما در قم بودن‌تان هم خیلی موثر نبود؛ چه رسد که نجف بروید.»

محمد یزدی همچنین بدون نام بردن از اکبر طبری گفته بود: «رئیس دفتری که ده سال جای مهمی را اداره کرده دستگیر می‌شود، بعد اعتراض می‌کند که چرا گرفتید؟ به اسم مدرسه علمیه، کاخ ساختند!… از کجا آوردی ساختی؟»

بیشتر بخوانید:

واکنش شورای نگهبان به اختلافات محمد یزدی و صادق لاریجانی: دعوای طلبگی طبیعی است

این دعوا که از سوی سخنگوی شورای نگهبان «بحث طلبگی» خوانده شد٬ در نهایت با انتشار یک عکس از جلسه شورای نگهبان که هر دو در آن عضو هستند٬ به ظاهر پایان گرفت.

پس از این کشمش علنی در مورد طبری رییس سابق و فعلی قوه قضاییه در خصوص این پرونده سکوت پیشه کرده‌اند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »