? زنده| بیانیه جمعی از وکلای دادگستری خطاب به رییس جمهوری: پاسخگوی عملکرد خود باشید

 


https://twitter.com/Mammad_t/status/1275407748000342016


بیانیه جمعی از وکلای دادگستری خطاب به رییس جمهوری: پاسخگوی عملکرد خود باشید

جمعی از وکلای دادگستری با صدور بیانیه‌ای خطاب به رییس جمهوری خواستار پاسگویی عملکرد دولت باشند.

به گزارش «زیتون» در این بیانیه آمده است که  مگر نه اینکه طبق اصل سوم قانون اساسی، دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است همهء امکانات خود را « برای ایجاد محیط مساعد برای رش فضایل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوی و مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی» (بند ۱)، « رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه، در تمام زمینه های مادی و معنوی» (بند۹)، « ایجاد نظام اداری صحیح» (بند ۱۰)، « پی ریزی اقتصادی صحیح و عادلانه بر طبق ضوابط اسلامی جهت ایجاد رفاه و رفع فقر و برطرف ساختن هر نوع محرومیت در زمینه های تغذیه و مسکن و کار و بهداشت و تعمیم بیمه» (بند ۱۲)، « تأمین حقوق همه جانبهء افراد از زن و مرد» (بند ۱۴) به کار گیرد؟

امضا کنندگان این بیانیه در ادامه نوشتند: «پرسش روشن این است که این حجم حیرت انگیز از فساد لجام گسیخته در عرصۀ اقتصاد ایران اعم از حوزهء خصوصی سازی ها و شاخه های مختلف صنعت، معدن و تجارت که مورد اذعان رسمی مقامات کشوری است و مبارزه با فساد را به سرفصل مشترک شعارهای مقامات تبدیل کرده است، چه تطابقی با جامعهء آرمانی تصویر شده در سیمای قانون اساسی جمهوری اسلامی دارد؟ وضعیت نیشکر هفت تپه، تخلفات خودروسازان، واگذاری های کشت و صنعت مغان، تراکتورسازی تبریز و هپکوی اراک، تنها مشت هایی نمونهء خروارند که حکایت از تضییع حقوق افراد ملت دارد.»

متن کامل این بیانیه را اینجا بخوانید.



اصلاح قانون وام ازدواج برای جلوگیری از خرید و فروش دختران

علی ربیعی٬ سخنگوی دولت٬ گفت که به دلیل «بیم خرید و فروش دختران برای دریافت وام ازدواج»، قانون وام ازدواج اصلاح شد.

ربیعی با ارائه آماری در زمینه ازدواج دختران جوان گفت: «سال ۹۸، دو هزار و ۵۰۰ نفر از دریافت کنندگان وام ازدواج زیر ۱۵سال سن داشتند که ۹۸ درصد آنها دخترهای زیر ۱۵ سال بودند.»

به گفته سختگوی دولت در طول سال‌های ۹۶ تا ۹۸، حدود ۳۱ هزار نفر از متقاضیان که بین ۵۰ تا ۶۵ سال سن داشتند، «به عنوان ازدواج اول» وام گرفتند.

سخنگوی دولت چنین مقوله‌ای را نیز «مشکوک» دانست و گفت برای جلوگیری از چنین مواردی قانون پرداخت وام ازدواج به دستور رئیس‌جمهوری ایران اصلاح شد.

بر اساس آیین‌نامه اصلاح‌شده قانون وام ازدواج، سن افراد متقاضی باید بین ۱۸ تا ۴۰ سال باشد.



اولین نتیجه کالبدشکافی غلامرضا منصوری: مرگ همراه با خشونت

نتایج اولیه کالبدشکافی جسد غلامرضا منصوری، نشان می‌دهد که مرگ او با «خشونت» همراه بوده است.

بی‌بی‌سی فارسی به نقل از رسانه‌ها رومانی نوشت که دادستانی بخارست گزارش داده‌ است: «روی جسد او اثر «جراحات ناشی از ضرب» دیده شده که «با یک جسم سخت» وارد شده است.

جسد غلامرضا منصوری، بازپرس و قاضی سابق دیوان عالی کشور ایران جمعه سی‌ام خرداد در هتلی در بخارست رومانی پیدا شد که ۱۰ روز در آن اقامت داشت.

اخبار بیشتر در این مورد را اینجا بخوانید.



نرخ دلار آمریکا از ۲۰ هزار تومان گذشت

نرخ برابری دلار آمریکا و ریال ایران روز سه‌شنبه، سوم تیر، برای نخستین بار در تاریخ مبادله ارزهای خارجی در ایران از بیست هزار تومان گذشت و به ۲۰ هزار و ۵۳۰ تومان رسید.

نرخ یورو، پول واحد اروپا هم با ثبت رکوردی تازه، از ۲۳ هزار تومان فراتر رفت و قیمت سکه طلا هم به ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید.

این سقوط بی‌سابقه ارزش پول ملی ایران در حالی صورت گرفت که حسن روحانی٬ رییس جمهوری٬ شوک ایجاد شده در بازار ارز را موقت و گذرا دانست و مدعی شدکه «این اتفاق ریشه و دلیل بنیادی اقتصادی ندارد.»



عزم عارف برای اعلام نامزدی در انتخابات ۱۴۰۰

علی صوفی، وزیر محمد خاتمی و از اعضای شورایعالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان٬ خبر از تمایل محمدرضا عارف برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو داد.

به گفته او  عارف عزم خود برای کاندیداتوری در ۱۴۰۰ را جزم کرده است./اعتماد آنلاین



پلیس امنیت تهران لایوهای اینستاگرام را رصد می‌کند

علی ذوالقدری، رییس پلیس امنیت تهران، از رصد «لایوهای اینستاگرام» خبر داد.

او در ادامه افزود که در زمینه برخورد با آنچه «مسائل و سخنان مستهجن در لایوهای اینستاگرامی» نامید خبر داد و گفت «در این زمینه با دستگاه قضایی هماهنگ هستیم.»

رییس پلیس امنیت تهران همچنین اعلام کرد برخی افراد که به‌گفته او «در فضای مجازی اقدام به هنجارشکنی کرده‌اند» احضار و با برخی هم برخورد قانونی شده است.

علی ذوالقدری در این زمینه گفت که پلیس فتا به صورت عمومی کار خودش را انجام می‌دهد، ولی «ما به صورت تخصصی به این موضوع وارد شده‌ایم».

هشدار این مقام انتظامی دو روز پس از آن منتشر می‌شود برخی نمایندگان مجلس انتقادات تندی را درباره فضای مجازی و به‌طور خاص اینستاگرام بیان کردند.

پیش از این نیز پلیس اعلام کرده بود که با «بی‌حجابی» در اینستاگرام مقابله می‌کند و اخیرا تعدادی از کاربران این شبکه اجتماعی بازداشت شدند.



بازداشت اعضای جمعیت امام علی با شکایت «قرارگاه ثارالله سپاه»

«جمعیت امداد دانشجویی مردمی امام علی» در نخستین بیانیه‌ای که پس از بازداشت موسس و دو عضو خود منتشر کرده، می‌گوید آن‌ها با شکایت قرارگاه ثارالله سپاه، و به اتهام‌های «توهین» به رهبر و بنیانگذار جمهوری اسلامی و «اقدام علیه امنیت ملی» بازداشت شده‌اند.

در بیانیه این نهاد خیریه تاکید شده که با وجود قرار قبلی بازداشت‌شدگان به قید وثیقه آزاد نشده‌اند، مشخص نیست در چه مکانی هستند و «عملا هیچ‌گونه پاسخ‌گویی رسمی در این مورد صورت نگرفت».

اخبار بیشتر در این رابطه را اینجا بخوانید.


خبرهای روز گذشته را از اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

چهره‌ی مچاله‌شده از گریه و لابه‌ی بسیارِ او، بِرندی شده بود. بر بالای هر منبری که می‌رفت، در جمعِ هر جماعتی که می‌رفت؛ اشک‌اش دمِ مشکش بود. چشمِ جوانان مؤمن و انقلابی را خوب گرفته

ادامه »

سالها پیش که رهبر جمهوری اسلامی در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ جنجال سند آموزشی ۲۰۳۰ را به‌پا کرد در مطلبی با عنوان «اصولگرایان

ادامه »

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی

ادامه »