? زنده| تشکیل کارگروه برای رفع دغدغه آیت‌الله خامنه‌ای در مورد «رشد جمعیت» 

 



نامه شورای نگهبان به مجلس درباره اعتبارنامه سه نماینده

شورای نگهبان در نامه‌ای به مجلس در مورد اعتبارنامه دو نماینده منتخب فریدن و صومعه‌سرا گفت، مدارکی که در اختیار مجلس قرار دارد پیش از این و در زمان بررسی صلاحیت آن‌ها در اختیار شورای نگهبان قرار نداشته است.

علیرضا سلیمی، عضو هیئت رییسه مجلس با اعلام این مطلب گفت، شورای نگهبان همچنین اعلام کرد که در مورد اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون، نماینده منتخب مردم گچساران نیز مدارکی که امروز در اختیار نمایندگان قرار دارد در زمان بررسی صلاحیت این فرد در اختیار شورای نگهبان نیز قرار داشته است.

اعتبارنامه غلامرضا تاج‌گردون، نماینده گچساران کاظم دلخوش، نماینده صومعه‌سرا و حسین محمدصالحی، نماینده فریدن  در مجلس به دلایلی مانند “فساد” مورد تأیید قرار نگرفت. پس از آن پرونده اعتراض برخی نمایندگان به اعتبارنامه آ‌ن‌ها به شورای نگهبان رفت./خبرگزاری فارس



تشکیل کارگروه برای رفع دغدغه آیت‌الله خامنه‌ای در مورد «رشد جمعیت»

عبدالرضا رحمانی‌فضلی٬ وزیر کشور٬ با اشاره به  هشدار رهبر جمهوری اسلامی درباره پیر شدن جمعیت ایران٬ گفت که قرار است یک کارگروه جدید برای پیگیری این موضوع و «تقسیم کار ملی» تشکیل شود.

به گفته وزیر کشور این کارگروه با گزارش‌های سه ماهه، آنچه را که رحمانی فضلی «دغدغه رهبری» در مورد جمعیت ایران توصیف کرده «رفع کند.»

رهبر جمهوری اسلامی روز ۱۴ خرداد در یک سخنرانی عمومی مجددا به موضوع جمعیت در ایران اشاره کرد و گفت: «گزارش‌های متقن به ما می‌گوید که کشورمان به سرعت به سمت پیری پیش می‌رود، این خیلی خبر دهشتناک و بدی است».



طلبه مازندرانی شکایتش از مهناز افشار را پس می‌گیرد

غلام دریاباری روحانی اهل آمل اعلام کرد مهناز افشار را «بخشیده است» و با مراجعه به دادگاه شکایت خود را پس می‌گیرد.

این طلبه مازندرانی گفت: «این خانم بازیگر فروردین ماه امسال در صفحه شخصی خود بابت انتشار متن بسیار زننده که در مورد زنان ایرانی نوشته شده بود از من عذر خواهی کرد و با توجه به نگرانی مادر مهناز افشار، از پیگیری شکایت خود صرف نظر کردم.»

او افزود از پس گرفتن شکایتش خشنود است و اضافه کرد: «اگر یکی از دلایل برگشت نکردن مهناز افشار به ایران شکایت من از او و ترس از مجازات‌های قانونی است با توجه به علاقه مندی طرفدارانش خانم افشار را بخشیدم تا در صورت تمایل به بازگشت به ایران دغدغه قضایی در این پرونده نداشته باشد.»

مهناز افشار در این پرونده به اتهام «تشویش اذهان عمومی و انتشار اکاذیب» متهم شده بود.



آتش‌سوزی وسیع در جنگل‌های دنا

قربانعلی فلسفی٬ رییس اداره منابع طبیعی شهرستان دنا٬ از وقوع آتش‌سوزی شدید در جنگل‌ها و مراتع این شهرستان خبر داد.

قربانعلی فلسفی گفت که این آتش‌سوزی از بعدازظهر یکشنبه در جنگل‌ها و مراتع روستای “تمنک” آغاز شد. او از نیروهای مردمی و ادارات و دستگاه‌ها درخواست کمک کرده است.

فلسفی «یک موتورسوار که برای شکار به کوه رفته بود» را عامل این آتش‌سوزی خواند و گفت، او پس از آتش زدن جنگل‌ها و مراتع متواری شده و مأموران در حال شناسایی این فرد هستند.

به گفته او، در حال حاضر نیروهای مردمی و منابع طبیعی تلاش دارند، آتش را مهار کنند./ایسنا



آسیب ۱۵ درصدی کرونا به تولید ناخالص داخلی

فرهاد دژپسند٬ وزیر اقتصاد٬ اعلام کرد که شیوع بیماری کرونا سبب شده تا خسارتی ۱۵ درصدی به تولید ناخالص داخلی ایران زده شود.

فرهاد دژپسند، در صحن علنی مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: «رشد اقتصادی کشور در سال گذشته با احتساب نفت، منفی بوده که برای بهبود شرایط اقتصادی باید به سیاست‌های تحریک تقاضا روی آورد.»

او با اشاره به تحریم صادرات نفت تاکیده کرد: «حتی اگر صادرات نفت بدون تحریم و مشکل انجام شود، باز هم به همه منابع، دسترسی نخواهیم داشت، بنابراین امسال باید بودجه غیرنفتی را تجربه کنیم که ویژگی آن تکیه بر درآمدهای مالیاتی است.»/ایلنا



زینب جلالیان٬ زندانی سیاسی٬ به کرونا مبتلا شد

علی جلالیان، پدر زینب جلالیان به شبکه حقوق بشر کردستان گفت که او در زندان قرچک ورامین به ویروس کرونا مبتلا شده است.

پدر این زندانی سیاسی گفت: «شب سه‌شنبه ۱۳ خرداد زینب جلالیان به دلیل تنگی‌ نفس شدید به بهداری زندان منتقل شده و پس از معاینه و انجام آزمایش توسط پزشک بیماری او کووید-۱۹ تشخیص داده شده است.»

زینب جلالیان، زندانی سیاسی کرد، متولد ۱۳۶۱ است و از آذر سال ۸۶ در زندان به سر می‌برد، او محکوم به حبس ابد است.



اعلام آمادگی ایران برای «تحویل جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی»

محسن بهاروند، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه٬ اعلام کرد که  ممکن است ایران جعبه‌های سیاه هواپیمای سرنگون‌شده در شلیک پدافند هوایی سپاه را در اختیار شرکت‌هایی قرار داد که توانایی رمزگشایی از آن را داشته باشند.

بهاروند در این رابطه توضیح داد «با اوکراین به عنوان کشوری که هواپیما متعلق به ایرلاین آن کشور است، در حال مذاکرات دوجانبه‌ای هستیم.»

او ادامه داده که تهران «آماده» مذاکره «با کشورهای دیگر از جمله کانادا و بقیه کشورها» در این مورد است.

معاون وزیر خارجه تاکید کرده که ایران توانایی خوانش جعبه‌ها را ندارد. او البته هیچ تاریخ دقیقی از ارسال یا تحویل جعبه‌های سیاه ارائه نکرده اما مدعی شده مقام‌های تهران می‌خواهند «هر چه سریع‌تر و در کمترین زمان تحقیقات به پایان برسد.»

هواپیمای مسافربری اوکراین صبح چهارشنبه ۱۸ دی ماه ساعاتی پس از حمله موشکی ایران به پایگاه های محل استقرار نیروهای آمریکایی، هدف پدافند موشکی ایران قرار گرفت و سقوط کرد.

در اعتراض به این اقدام سپاه پاسداران و پنهانکاری سه روزه آن٬ در دی ماه ۹۸ تعداد زیادی از شهرهای کشور شاهد اعتراضات گسترده  بود.


خبرهای روز گذشته را از اینجا بخوانید.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »