«رایزنی وزیر علیه لایحه‌ی دولت» یا «انگیزه‌های سیاسی»

چرا وزیر صمت برکنار شد؟

زیتون ـ مهسا محمدی: رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت روز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت برکنار شد و رییس‌جمهوری حسین مدرس خیابانی را به عنوان سرپرست این وزارت‌خانه منصوب کرد.

رحمانی هم در واکنشی هم‌سنگ برکناری غیرمنتظره‌اش، نامه‌ای خطاب به حسن روحانی منتشر کرد و در آن نوشت که برکناری‌اش «بنا به انگیزه‌های سیاسی» بوده است و هر چند پیش از این از سوی محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی، «تهدید» شده بود که اگر طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس رای نیاورد، او برکنار خواهد شد، باز هم «حجت شرعی برای استعفا ندیده» است. در آخر نامه هم گفته که کارنامه خود را«درخشان و قابل افتخار» می‌داند اما «هر تصمیمی» رییس‌جمهوری بگیرد، برایش محترم است.

دفتر حسن روحانی هم البته ادعاهای رحمانی را بی‌پاسخ نگذاشت و طی نامه‌ای آنها را «ادعاهای خلاف واقع»ی خواند که «به منظور گمراه‌سازی و تشویش اذهان عمومی بیان شده».

در این نامه تاکید شده که از رحمانی خواسته نشده استعفا بدهد، «بلکه تصمیم رئیس‌جمهور برای جایگزینی به ایشان اطلاع‌رسانی شد». 

درباره لایحه تشکیل وزارت بازرگانی هم دفتر رییس‌جمهوری می‌گوید که از رحمانی نخواستند از لایحه دولت حمایت کنند، «بلکه تاکید شده از فعالیت‌ها و رایزنی‌های فشرده سه نفر از نزدیکان‌شان که در صورت لزوم نام آنها اعلام خواهد شد در مجلس و رسانه‌ها علیه لایحه دولت، ممانعت به‌عمل آورند؛ از طرف رئیس‌جمهور به ایشان گوشزد شد که تداوم این روند تخلف است و قطعا با این تخلف برخورد خواهد شد.»

چرا وزیر صمت برکنار شد؟

تصمیم برکناری که به ادعای رحمانی، صبح امروز سعی شده بود با فشار برای استعفای خود وزیر، سر و روی آبرومندانه‌تری به خود بگیرد، در شرایطی گرفته شد که با توجه به اتفاقات حاشیه‌ای آن  گمانه‌زنی‌های فراوانی حول آن شکل گرفت.

رجوع به نامه انتصاب حسین مدرس خیابانی، قاسم مقام رحمانی که به جای او برگزیده شد، شاید کمی دامنه‌ی این گمانه‌زنی‌ها را محدود کند.

روحانی خطاب به مدرس نوشته که انتظار دارد او با «توجه ویژه به جهش تولید» و «ضمن افزایش هماهنگی درون سازمانی و تعامل مؤثر با دستگاه‌های ذیربط اعم از بخش دولتی و غیردولتی» توان خود را صرف «مدیریت بازار و تأمین کالاهای اساسی، ساماندهی قیمت خودرو» کند.

رحمانی در نامه خود از فشار رییس دفتر روحانی برای جلب نظر مجلس سخن گفته و تاکید کرده بود که واعظی از او خواسته در مجلس از طریق لابی با نمایندگان بالاخص «نمایندگان آذری» نظر مجلس را برای تشکیل وزارت بازرگانی جلب کند. اما او این خواست را رد کرده و گفته که «مجلس زیر نظر من نیست و بنده مشکلی با موضوع ندارم.»

شاید انتظار حسن روحانی از مدرس برای «افزایش هماهنگی درون سازمانیِ» مدنظر او، اشاره به این نافرمانی وزیر سابق دارد که به قیمت برکناری وی تمام شد.

بازار افسار گسیخته خودرو بحث داغ دیگر این روزها بود و پراید ۹۰ میلیون تومانی هم سمبل آن. حالا با رجوع به نامه حسن روحانی می‌توان اینگونه تفسیر کرد که انتظار برآورده نشده دیگر رئیس دولت از وزیر صمت ««مدیریت بازار و ساماندهی قیمت خودرو» بوده است. 

رحمانی در نامه خود از فشار رییس دفتر روحانی برای جلب نظر مجلس سخن گفته و تاکید کرده بود که واعظی از او خواسته در مجلس از طریق لابی با نمایندگان بالاخص «نمایندگان آذری» نظر مجلس را برای تشکیل وزارت بازرگانی جلب کند.

صبح امروز و تنها چند ساعت پیش از این کشمکش‌های استعفا و برکناری، رحمانی دیداری با ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه داشت و رئیسی هم بر در آن دیدار «التهابات ایجاد شده در نظام توزیع خودرو» و افزایش قیمت‌ها را «غیرمنطقی» خواند و بر «اصلاح نظام تولید و توزیع خودرو» توسط این وزارت‌خانه تاکید کرده بود.

رحمانی هم وعده کرد که بنا دارند در حوزه تولید خودرو به گونه‎ای رفتار کنند که «مانعی فراروی تولید ایجاد نشود و تولیدات خودرویی به سهولت به دست مصرف کننده برسد.»

او همچنین به رییس‌قوه قضاییه اطمینان داد که «در مورد تامین کالاهای اساسی مردم هیچ نگرانی وجود ندارد» چیزی که رئیس قوه مجریه به نظر می‌رسد چندان به آن مطمئن نبوده و از این رو سفارشِ اکید آن را به سرپرست جدید کرد.

رحمانی روز گذشته هم در حاشیه جلسه بررسی وضعیت بازار اعلام کرده بود که «به سازمان‌ حمایت، شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار تکلیف شده ظرف ۲۴ ساعت آینده در اقدامی مشترک برنامه ساماندهی بازار خودرو را ارایه کنند و جلوی آشفتگی های موجود گرفته شود.»

واکنش‌ها به برکناری

این استعفا اما به جز افشاگری وزیر سابق و پاسخ‌های دولت واکنش‌ها و حواشی دیگری هم داشت. 

توییت مشاور رییس‌جمهوری، حسام‌الدین آشنا را شاید بتوان به عدم موافقت ضمنی او با این برکناری تعبیر کرد، او می‌گوید که مشکل این وزارتخانه، صمت، از وزرا نیست و از« ساختارها و تعارض‌های منافع» است. آشنا در توییتر خود نوشته:

احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم در مجلس، هم با روحانی از در آشتی وارد نشده و در توییتی خطاب به «مردم عزیز» نوشته است که مبادا گمان کنند وزیر صمت به دلیل «مشکلات شما یا «قیمت خودرو» برکنار شده و از نظر وی مشکل همان عدم رای مجلس به وزارت بازرگانی است. فراهانی اینچنین‌ نوشته:

حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون حمایت ویژه از تولید در مجلس هم در گفتگویی با سایت خبر فوری گفته است که التهاب بازار خودرو بر تصمیم رئیس جمهوری تاثیرگذار بود اما بحث تغییر وزیر صنعت از قبل مطرح بود و دیروز با مخالفت مجلس با تشکیل دو وزارتخانه تجارت و خدمات بازرگانی قطعی شد.

به گفته او «اگر مجلس به تفکیک وزارتخانه رای مثبت می داد، به طور طبیعی رحمانی کنار گذاشته می‌شد و رئیس جمهور برای وزارتخانه های تجارت و خدمات بازرگانی وزیر معرفی می‌کرد، اما دیروز مجلس برای آخرین بار به این تفکیک رای نداد و در نهایت رئیس جمهور وزیر صمت را عزل کرد.»

گمانه‌زنی‌ها بر سر دلیل این برکناری ادامه دارد، اما به نظر هیچکدام از دلایل ذکر شده به اندازه کافی قانع‌کننده نیستند که حسن روحانی به خاطر آن برکناری یک «وزیر» را آن هم در این شرایط دشوار وارد کارنامه خود کند، و بدتر از آن کابینه‌اش را در روزهای آغاز مجلسِ نه چندان همراهِ یازدهم در آستانه رأی اعتماد دوباره قرار دهد.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

3 پاسخ

  1. اگربتوان به این گروه بی خرد مدیران کشور گفت! باید به اینان گفت: پراید در بدو ورودش در همین ۲۵/۲۶ سال پیش با قیمت شما مسؤلان نالایق به صد تومان رسیده وشما اگر کمترین غیرتمندی را میداشتید فوج فوج خودکشی میکردید نه اینکه برای پست و مقامیکه هیچ فایده ای برای ما ملت ندارد دعوا میکردید! ای شرم برشما…

    1. با سلام دوست عزیز محمد ما مردم هم مقصر هستیم چون بدون تحقیق و تفکر فریب شعار ها را می خوریم هرکس شعار خوب می دهد باور می کنیم این حکومت که تا حاتلا دوام اورده است ما هم شریک جرم هستیم . من خودم یکبار به خاتمی رای دادم و در مرحله دوم با این نتیجه رسیدم که تمام مسولان نظام اسلامی دروغگو و شیاد هستند در ظاهر از همدگیر انتقاد می کنند تا مردم را فریب دهند تا حدودی هم مردم فریب می خوردند . افردیکه با روحانی در مرحله اول رای دادند اکثرا مخالف رزیم بودند ولی فریب شعار های روحانی را در مقابل قالیباف و رییس خوردند . من خودم به اشنایانی که می خواستند به روحانی رای دهند گفتم اینها همه شان یکی هعستند شما که مخالف نظام هستید چرا با این روباه بنفش که مورد تایید خامنه ای است رای می دهید ما مردم باید کار این نظام را یکسره کنیم با فعالیت ها مدنی من خودم جانباز هستم ولی مزدور نیستم پیرو واقعیت هستم اینها با اختلاف اندازی بین ترک و فارس و عرب و کرد جکومتشان را ادامه می دهند من اذری نباید گول اینها را بخوریم اینها با زرنگی چند نفر را به ظاهر اپوزوسیون قلابی درست کرده و به خارج فرستاده و در بین اپوزوسیون های واقعی هم اختلاف انداخته است بدبختی ما در این است که در خارج اپوزسیون فعال و یک پارچه نداریم تا زمانیکه مردم متحد نشوند وضعمان بدتر خواهد شد و افق روشنی در پیش نخواهیم داشت

  2. در این حکومت به نام اسلامی قانونی وجود ندارد درست است که قوانین را تصویب می کنند ولی در عمل ان قانونی اجرا می شود که مورد نظر سپاه باشد . در این ۴۰ سال عمر این حکومت فقط کشور را به ویرانه تبدیل کرده اند یک نکته مثبت در کار نامه این رزیم دیده می شود اگر در این ۴۰ سال یک نفر بیگانه و غیر مسلمان با قانون بر کشور ما حکومت می کرد اینهمه ویرانی و فساد و دزدی وجود نداشت . در زمان انقلاب اکثر مردم نادان و بی اطلاع بودند مثل من . ما فکر می کردیم با تشکیل حکومت به نام اسلام کشور گل و بلبل خواهد شد . در به وجود امدن انقلاب افرادی چثی و مجاهدین خلق نقش اساسی داشتند و مردم هم از نیت اینها با خبر نبود و اخوند ها در انقلاب نقشی انچنانی نداشتند . چون اخوند ها از زمانیکه به وجود امدن امنند انگل بودند یا از بازریان تغذیه می کردند و یا وابسته حکومتها بودند تا رسید به انقلاب . مرحوم بازرگان چون فرد متدین و مذهبی بود همراه نهضت ازادی با دستور خمینی دولت وقت تشکیل داد و اخوند ها از حکومتداری هیچ چیز نمی دانستند و انها را اموزش داد و در مرحله اول خودش قربانی حکومت اسلامی شد چون نمی دانست که خمینی و دارو دسته اش می خواهند چکار کنند بنابر این با همکاری توده ایها و با چراغ سبز روسها این حکموت را تشکیل دادند الان دستور اصلی برای حکومت از طرف روسها دیکته می شود و حکومت اسامی کاملا وابسته به روس و چین می باشد و دولت و مجلس در کشور دکور می باشند قدرت واقعی به ظاهر در دست سپاه و بیت خامنه ای است و انها هم از روس دستور می گیرند با عوض شدن وزیرو ریسس جمهور و غیره هیچ تغییری ایجان نمی شود اگر مردم به هوش نباشند و دنباله رو این حکومت باشند ایران ویران خواهد شد البته بیشتر مردم اگاه شده اند الان جمهورس اسلامی به شدت تضعیف شده و خواهند به پابوس امریکا بروند اگر روسها اجازه دهند و اگر با امریکا هم مذاکره کندند برای مردم عایدی نخواهد داشت چون مشکل خود حکومت است در برجام مذاکره کردند و۱۵۰ میلیارد دلار پول گرفتند یا برای انرزی هسته ای خرج کردند و یا به ترورستها دادند و یا در حسابهایشان در خارج گذاشتند . ما مردم ایران چوب انهایی را می خوریم که در زمان انقلاب از گذشته اگاه بودند و خیانت اخوند ها را در طول تاریخ می دانستند ولی دنباله رزو اخوند شدند و مردم را هم به دنبال خودشان کشاندند من که در زمان انقلاب ۱۸ سال داشتم اخوند را منجی می دانستم ولی نمیس دانستم که اخوند گرگی است در لباس میش . الان در هیج جای دنیا کشوری پیدا نمی شود که فاصله طبقاتی مثل ایران شود بهترین خدمت اخوند به مردم این شد که دین را به مردم نشان دادند که دین برای فریب مردم است نه نجات دهنده مردم دین باید در چهار دیواری محبوس شود هر دینی اگر از چهار دیواری بیرون رود کشور را به فساد و تباهی خواهد کشاند . الان در دنیا هر چه ادمکش و ترزوریست و جنایتکار است پیرو ایدولوزی هستند چه اسلامی و مسیحی و یهودی باشد . چون هر ایدولوزی خودش را بر تر می داند هیتلر هم یک ایدولوزیست بود و لنین و استالین هم همینطور تا زمانیکه در هر کشوری قانون زمینی نباشد و خودش را مثل جمهوری اسلمی متصل به خدا بداند ادعا کند که قانون اسامانی است ان کشور نابود خواهد شد . اگر در کشور ایران با اگاهای مردم یک حکومت نرمال سر کار بیاید صد سال طول می کشد تا مثل زمان شاه باشد سال ۸۴ گوشت کیلویی بود پانصد و ده تومن انزمان کارگر می تونسشت با ان حقوق هر ماه ده کیلو گوشت بخرد و لی الان نمی تواند ماهی سه کیلو گوشت بخرد

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

«رایزنی وزیر علیه لایحه‌ی دولت» یا «انگیزه‌های سیاسی»

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »