فرار از زندان

زیتون– تلاش زندانیان زندان سپیدار اهواز برای ایجاد آشوب و فرار از زندان با شکست مواجه شد.

حیدر عباس‌زاده٬ فرمانده انتظامی استان خوزستان٬ در این رابطه توضیح داد: «تعدادی از زندانیان ۲ بند سپیدار اهواز امروز قصد آشوب و ایجاد ناآرامی داشتند که با حضور به موقع نیروهای انتظامی و امنیتی آرامش به زندان برگردانده شد و در حال حاضر هیچ‌گونه مشکلی در این زمینه وجود ندارد.»

به گفته حیدر عباس‌زاده تعداد محدودی از زندانیان امروز اقدام به سوزاندن چند سطل زباله در درون این زندان کردند که عوامل امنیتی و انتظامی حاضر در زندان این آتش سوزیهای محدود را هم مهار کرده و خوشبختانه کسی در بین این زندانیان آسیبی ندیده است.

این در حالی است که در فضای مجازی اخباری مبنی بر فرار تعدادی از زندانیان منتشر شده است.

زندان سپیدار اهواز اولین زندانی نیست که پس از شیوع کرونا با شروش زندانیان مواجه شده است.

شب گذشته زندانیان زندان عادل آباد شیراز نیز دست به آشوب زده بودند.

کاظم موسوی، رییس کل دادگستری استان فارس٬ امروز (دوشنبه) گفت که در جریان شورش در زندان عادل‌ آباد شیراز «اقدام به فرار» گزارش نشده است.

خبر «شورش زندانیان زندان عادل آباد شیراز شب گذشته در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد؛ رییس کل دادگستری استان فارس امروز تاکید کرد هیچ زندانی از این زندان فرار نکرده است.

کاظم موسوی در این رابطه به ایسنا گفت که علت شورش را درگیری زندانیان با «جرائم خشن و خاص» در دو بند از زندان عادل‌آباد دانسته است.

او گفته این زندانیان «مشمول هیچ‌گونه تسهیلاتی نمی‌شوند» و در جریان این شورش « اقدام به شکستن برخی نرده‌ها و دوربین‌های مداربسته کردند.»

زندان سپیدار اهواز هفتمین زندانی است که زندانیان در آن طی روزهای اخیر دست به شورش زده‌اند.

پس از آغاز بحران شیوع کرونا در ایران، مسئولان قضایی اقدام به دادن مرخصی به برخی زندانیان کردند. قوه قضائیه تاکید کرد که این اقدام را برای جلوگیری از شیوع کرونا در زندان‌ها انجام داده و تاکنون ۱۰۰هزار زندانی به مرخصی رفته‌اند.

به همین دلیل در روزهای گذشته در برخی زندا‌ن‌ها، زندانیان در اعتراض به اعزام نشدن به مرخصی و شرایط زندان دست به اعتراض و شورش زدند.

زندان‌های تبریز، الیگودرز، فشافویه تهران، سقز و همدان، تاکنون شاهد این ناآرامی‌ها بوده‌اند.

اولین زندانی که در آن شورش زندانیان آغاز شد٬ زندان تبریز بود.  روز هشتم فروردین زندانیان محبوس در بندهای ۷ و ۹ زندان تبریز دست به شورش زدند تا جایی که منجر به حمله گارد ویژه به آنها شده است.

زندانیان مجبوس در این زندان زندانیان با آتش زدن پتوهای‌شان به اعتراض خود ادامه دادند که این امر منجر به ورود نیروهای گارد زندان به بند و حمله خشونت آمیز به زندانیان شد.

اعتراض این زندانیان به عدم اعطای مرخصی و خطر ابتلا به ویروس کرونا در زندان است.

پس از این ناآرامی‌ها تلفن‌های زندان تبریز به دستور مدیرکل زندان‌های استان آذربایجان شرقی قطع شده بود اما از ظهر روز ۹ فروردین مجددا وصل شده است.

عصر همان روز اما  ۷۴ نفر از زندانیان محبوس در زندان سقز در استان کردستان از این زندان فرار کردند. این زندانیان نیز به دلیل اینکه مشمول مرخصی «کرونا» نشدند٬ دست به اعتراض زده بودند.

محمد جباری، دادستان مرکز استان کردستان، روز شنبه خبر داد که ١۰ نفر از زندانیان بازداشت شده و دو نفر نیز خود را تحویل مراجع داده‌اند.

مجتبی شیرودبزرگی٬ رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان کردستان٬ نیز از بازداشت چهار نفر از ماموران زندان سقز در ارتباط با فرار تعدادی از زندانیان خبر داد.

مجتبی شیرودبزرگی به ایسنا گفت که تعداد دیگری از ماموران نیز پس از احضار و بازجویی با «قرار مناسب» آزاد شده‌اند.

روز ۱۰ فروردین زندان همدان صحنه اعتراضاتی مشابه بود.

به گزارش خبرگزاری ایرنا اما «بر اساس اطلاعات دریافتی، شرایط زندان همدان خیلی زود تحت کنترل» در آمده است.

همان روز حسین خانجانی، دادستان همدان، در مصاحبه با خبرگزاری میزان اعلام کرد که زندانیان با ایجاد آتش‌سوزی «قصد ایجاد شورش و فرار داشتند» اما «هیچ یک از زندانیان موفق به فرار نشده‌اند».

او همچنین تاکید کرد که «در این شورش هیچ زندانی کشته نشده است.»

همزمان با شیوع ویروس کرونا در زندان‌های ایران، شمار زیادی از زندانیان مرخصی گرفتند. رییس سازمان زندان‌ها تعداد این زندانیان را حدود ۹۳ هزار نفر عنوان کرده بود که تا ۱۵ فروردین به آنها مرخصی داده شده است.

با این حال پیش از آن اخباری از مرگ زندانیان براساس ابتلا به بیماری کرونا منتشر شده بود.

پیشتر وب‌سایت فعالان حقوق بشر، هرانا، از جان باختن دست‌کم ۹ زندانی در زندان‌های فشافویه، قرچک ورامین و ارومیه در پی ابتلا به ویروس کرونا خبر داد.

بر اساس این گزارش دو زندانی مبتلا به کرونا به تازگی در سلول‌های انفرادی زندان قرچک ورامین جان باخته‌اند.

این وب‌سایت همچنین خبر داده بود یک زندانی هم ششم فروردین ماه با علائم مشابه بیماری کرونا در زندان ارومیه جان باخته است.

اتحادیه آزاد کارگران ایران نیز پیش از این گزارش داده بود که شش زندانی مبتلا به ویروس کرونا در زندان تهران بزرگ جان خود را از دست داده‌اند.

در همین رابطه اوایل اسفندماه سال گذشته منابع محلی به «سازمان حقوق بشر اهواز» گفته بودند که پس از آلوده شدن دو زندانی در بخش سیاسی زندان مرکزی اهواز به ویروس کرونا، همه زندانیان این زندان در معرض ابتلا به این بیماری قرار گرفته‌اند.

روز گذشته (یکشنبه)‌ علی نادری٬ مدیر روابط عمومی قوه قضائی٬ در صفحه توئیتر خود نوشت که «شرایط تمدید مرخصی ۱۰۰ هزار زندانی و اعطای مرخصی به سایر زندانیان براساس دستورالعمل جدید رییس قوه قضائیه اعلام خواهد شد.»

با این حال بسیاری از زندانیان سیاسی از جمله نرگس محمدی و فعالان محیط زیست مشمول این مرخصی نشده‌اند که همین امر اعتراضاتی را متوجه قوه قضائیه کرده است.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »