بیانیه صد نفر از اساتید دانشگاه و فعالان سیاسی و مدنی

آقای خامنه‌ای! شما مسئول اول یک فاجعه ملی هستید

زیتون: صد نفر از اساتید دانشگاه و فعالان سیاسی و مدنی طی بیانیه‌ای خطاب به رهبر جمهوری اسلامی، او را «مسئول اول تبدیل اپیدمی کووید ۱۹به یک فاجعه ملی» خواندند.

امضاء‌کنندگان  این بیانیه‌ با عنوان «آقای خامنه ای شما مسئول اول تبدیل اپیدمی کووید ۱۹به یک فاجعه ملی هستید!» گفته‌اند «در همه جای جهان سیاست‌مداران گوش به سخنان و رهنمودهای متخصصان داده اند. در ایران اما این کارشناسان هستند که باید گوش به فرامین و رهنمودهای مقامات سیاسی و نظامی بدهند!».

هر چند در این بیانیه حسن روحانی «گوش به فرمان و دنباله‌رو» رهبر نظام خوانده شده و آمده است که «حسن روحانی نیز با همسویی با آقای خامنه‌ای در پنهانکاری و مرتبط کردن بحران کرونا به توطئه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دشمن، در تشدید این روند سهیم بوده است»، اما دلایل مختلفی برای «مسئول اول» خواندن آقای خامنه ای عنوان گردیده است. از جمله:«سیطره ولی فقیه بر صندوق ذخیره ارزی»،«امکانات فراوان اَبَرموسسات اقتصادی زیر مجموعه رهبر حکومت»،«اعمال استبداد رای و بهانه‌های مضحک در عدم پذیرش برخی کمک های خارجی»،«راندن نهاد معتبر سازمان پزشکان بدون مرز از ایران»،«لجبازی و مانع تراشی در برابر آزادی همه زندانیان سیاسی» و … .

در این بیانیه ضمن ستایش از تلاش‌های کادر درمانی کشور و تقدیر از همیاری های گوناگون مردم، همچنان تاکید شده است که همگان هشدارهای پزشکان و کاهش حداکثری ترددهای خارج از منزل را جدی بگیرند و بنا به سنت نوع دوستی ایرانیان به هموطنان کم درآمدی که از این بحران آسیب بیشتری می بینند یاری برسانند.

متن کامل این بیانیه که برای انتشار در اختیار «زیتون» قرار گرفته، به این شرح است:

بیانیه صد نفر از اساتید دانشگاه، فعالان سیاسی و مدنی

آقای خامنه ای شما مسئول اول تبدیل اپیدمی کووید ۱۹به یک فاجعه ملی هستید!

بنا به گفته مقامات رسمی وزارت بهداشت در ایران حدودا هر دقیقه یک ایرانی به ویروس کووید ۱۹ مبتلا و هر ده دقیقه یک نفر فوت می شود. آمار مرگ و میری که رسما اعلام می‌شود از سوی پزشکان ایران و نیز مقامات سازمان بهداشت جهانی بسیار کمتر از میزان واقعی ارزیابی می شود. آن چه از قرائن برمی‌آید این است که ما داریم به سمت یک فاجعه ملی پیش می رویم.
اینک همگان می‌دانند که پنهانکاری‌های اولیه توسط حکومت و نیروهای امنیتی‌اش چه فرصت طلایی را از مردم ایران برای مهار این ویروس خطرناک گرفت. فدا کردن غیرمسئولانه و ضد انسانی جان ایرانیان پای مصالح سیاسی حکومت در داخل (از جمله راهپیمایی ۲۲ بهمن، انتخابات مجلس و قرنطینه نکردن به موقع شهر قم) و خارج از کشور (از جمله سیاستهای مرتبط با حکومت چین) چه ضربات مهلکی بر ما ایرانیان وارد کرده است. و برخورد غیرمسئولانه حکومت و دولت در برابر ارتجاع سنتی چگونه به شیوع تصاعدی این ویروس کمک کرده و…
اینک نیز شاهد هستیم بالاترین و قدرتمندترین فرد حکومت که همه تصمیم‌های مهم از سوی او اتخاذ می‌گردد، با نگاه توطئه محور و برای توجیه تصمیم نابخردانۀ رد کردن بعضی کمک های جهانی از نظریه مضحک ترور بیولوژیک دفاع می کند. در بحبوحه این بحران که رهبر نظام اجنّه را هم برای پیوستن به دشمنان همیشگی اش به میدان می کشد، کمک پزشکان بدون مرز پس زده می‌‌‌‌شود. و در شرایطی که مراسم تشییع برای همه شهروندان ممنوع اعلام شده، نظامیان تحت امر رهبر وسط شهر برای مرگ کرونایی سردارسپاه مراسم تشییع راه می اندازند و این عمل را با توهین به شعورشهروندان، با فریبکاری تمام، خودجوش می‌نامند!
اینک جان و حیات تک تک شهروندان ایران به گروگان رهبر نظام، مشاورانش و نیروهای نظامی- امنیتی درآمده است. دولت گوش به فرمان نیز دنباله رو همین سیاست شده و علیرغم همه هشدارهایی که مسئولان بهداشتی و پزشکی می دهند اقدامات ضروری را انجام نمی دهد. در این میان مردم ایران و کادر درمانی فداکار کشور است که هزینه این نوع بلاهت‌‌ها و ناتوانی‌ها را می‌پردازند. در رابطه با گروه های کم درآمد نیز فعلا جز وعده چیزی به آنان تحویل داده نمی‌شود.
در همه جای جهان سیاست‌مداران گوش به سخنان و رهنمودهای متخصصان داده اند. در ایران اما این کارشناسان هستند که باید گوش به فرامین و رهنمودهای مقامات سیاسی و نظامی بدهند!
اینک خانه را آتشی دربرگرفته و وظیفه مقدم بر هر کار دیگری خاموش کردن آن است. بنا به نظر کارشناسان برجسته ایران و جهان آنچه امروز بیش از پیش اولویت دارد:
الف- جلوگیری از گسترش شتابان این ویروس برای انطباق آن با گنجایش سیستم درمانی کشور
ب-حل مسئله کمبود منابع مالی و تجهیزات برای مقابله با این بیماری
پ- حمایت مالی ازاقشار آسیب پذیر است.
مواجهه مؤثر با این بحران و سه معضل یاد شده در گرو مدیریتی کارا همراه با برجسته سازی نقش کارشناسی پزشکی، همیاری مردم و بکارگیری نهادهای مدنی و کمک گرفتن از نهادهای بین المللی و دولت‌هاست.
ما جمعی از اساتید دانشگاه، فعالان سیاسی و مدنی با گرایشات مختلف فکری و سیاسی با توجه به مجموعه اتفاقات جاری آقای خامنه‌ای را مسئول اصلی کنونی و آینده بحران ویروس کووید ۱۹ در ایران می دانیم که اگر به صورت فوری و ضربتی تصمیمات کارشناسانه‌ای در باره آن اتخاذ نگردد می تواند به یک فاجعه ملی بیانجامد.

اینک بیش از پیش آقای خامنه ای در افکار عمومی ایرانیان مورد پرسش و استیضاح است که :

* آیا صندوق توسعه ملی (صندوق ذخیره ارزی) که متعلق به همه شهروندان ایران است اما تحت سیطره ولی‌فقیه قرار گرفته می بایست صرف سپاه قدس گردد و نباید در امر حیاتی سلامت مردم هزینه شود تا شرایط برای به حداقل رساندن تردد مردم فراهم شود، بیمارستانها تجهیز گردند و گروه های کم درآمد دچار تنگدستی بیشتری نشوند؟

*آیا حکومتی که کوچکترین اعتراض مردمی را سرکوب می کند نمی تواند تردد درون شهری و بین شهری را کنترل و به حداقل ممکن برساند؟

*آیا سرمایه‌ها و امکانات فراوان اَبَرموسسات اقتصادی زیرمجموعه آقای خامنه‌ای (مثل آستان قدس رضوی، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام و …) که در اصل همگی متعلق به ملت ایران است، تنها باید در راهپیمایی اربعین و مخارج گسترده بیت ولی‌فقیه بکار رود و نه در این امر خطیر ملی؟

*چرا در حالی که شخص رهبر (و دیگر مقامات بالای حکومت) در بهترین شرایط قرنطینه هستند با خودخواهی و استبدادِرای و لجبازی تمام و بهانه‌های مضحک کمک‌های بین‌المللی از مردم ایران دریغ می شود؟

*چرا در زلزله بم کمک‌های آمریکایی‌ها و حضور مستقیم آنها در منطقه پذیرفته شد و بیمارستان صحرایی‌شان تا مدتها به خدمات رسانی مشغول بود و اینک حتی نیروهای سازمان معتبر پزشکان بدون مرز از ایران رانده می شوند؟

*چرا رهبر و نیروهای امنیتی و قوه قضائیه تحت فرمانش درارتباط با آزادی همه زندانیان سیاسی لجبازی و مانع‌تراشی می کنند؟ چرا در این شرایط نیز دست به بازداشت کسانی می زنند که به گردش آزاد اطلاعات یاری می رسانند؟

*چرا صدا و سیمای ضدملی مطیع ولی‌فقیه در این امر حیاتی به جای شفاف سازی، اطلاع رسانی دقیق و موثر و هماهنگ جهت گسترش همکاری ملی در مبارزه با کرونا به پنهانکاری، خرافه پروری، مقصر جلوه دادن مردم و… دست می زند؟

*چرا در ماجرای افزایش قیمت بنزین که می خواست مشکلات بودجه‌ای را بر مردم تحمیل کند، شخص رهبر بلافاصله به صحنه آمد و دهان همه منتقدان از جمله بعضی مراجع تقلید سنتی دولتی را بست اما در مورد بحرانی که جان مردمان را نشانه گرفته است رهبر نظام در مقابل خرافه پرستان و ارتجاع سنتی که هفته‌ها زمان طلایی برای تعطیلی تجمعات و قرنطینه قم را گرفتند، فرصت طلبانه سکوت کرده است؟

نیازی به طرح انتقادات بنیادی بیشتری که در باره پنهانکاری و دروغگویی‌های آغازین (و مستمر) وجود دارد و امروزه دیگر برای همگان آشکار شده، نیست.

از نظر امضاکنندگان این بیانیه مسئول اصلی تبدیل بحران کنونی به یک فاجعه ملی شخص ولی‌فقیه است.
حسن روحانی نیز با همسویی با آقای خامنه‌ای در پنهانکاری و مرتبط کردن بحران کرونا به توطئه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دشمن در تشدید این روند سهیم بوده است.

در پایان سخنی نیز با هم میهنان آگاه، پرتلاش اما در خطر و نگران مان:

هموطنان عزیز!
در غیاب حکومتی مسئول، کارآمد و راستگو، تنها کارشناسان و کارکنان بخش پزشکی و بهداشت کشور هستند که با ازخودگذشتگی از شهروندان در برابر این ویروس دفاع می‌کنند و می‌توانند با وجود همۀ محدودیت ها مرجع شهروندان درشکل دادن رفتار روزمره شان باشد.
یاری‌های خودانگیخته مردم در بسیاری از شهرها به نظام درمانی کشور و کمک آنان به اقشار کم درآمد بیکار شده در روزهای اخیر ستودنی است.
اما همچنان جای تاکید است که:
حساسیت کامل و رعایت تک تک هشدارهای ایمنی به خصوص رعایت بهداشت و کاهش حداکثری ترددهای بیرون از منزل بالاترین نقش را در قطع زنجیره انتشار شتابان این ویروس و همیاری با کادر درمانی فداکار اما تحت فشار و ریزش در کشور دارد.
همیاری عمومی از طریق نهادهای مردمی برای کمک رسانی به مراکز درمانی جهت تجهیز هر چه بیشتر برای مقابله با این ویروس یک وظیفه ملی و انسانی است. پشتیبانی همه جانبه و حمایت گسترده از کادر فداکار درمانی یکی دیگر از این وظایف است.
همیاری تا سرحدامکان با هموطنان کم درآمدی که از قرنطینه‌ها، تعطیلی کسب و کارها و کاهش شدید ترددها لطمه می‌بینند نیز بخشی از نوع دوستی ما ایرانیان است که به خصوص در آغاز سال نو بس ضروری است.
غلبه بر شیوع ویروس کشنده و ویرانگر کرونا تنها در گرو جدی گرفتن این خطر و افزایش همیاری ملی و بین المللی است. به امید آن روز!

اسامی به ترتیب حروف الفباء:
سیامک آرام
تورج ابوذرخانی
مهرداد احمدزاده
حمید احمدی
مانی اخوان
اردوان ارشاد
نائله اروجی
خالف اسفند
فرید اشکان
بیژن افتخاری
محمدجواد اکبرین
نسرین الماسی
مهدی امینی
وهاب انصاری
عبدالعلی بازرگان
حسین بحیرایی
فرزانه بذرپور
نسترن بزازی
یدی بلدی
مهرداد بهارآراء
بهروز بیات
کوروش پارسا
احمد پورمندی
محمود تجلی مهر
مریم تنگستانی
رسول تیهوئیان
مهدی جامی
نقی حمیدیان
بهروز خلیق
مهرداد درویش پور
عبدالستار دوشوکی
اسماعیل زرگریان
حسن زرهی
حسن زهتاب
فرج سرکوهی
مریم سطوت
مجید سیادت
معصومه شاپوری
ناصر شاهین پر
منصوره شجاعی
محمد شوشتری
رضا شیرازی
جعفر صدیق
اسماعیل صفرزاده
اسفندیار طبری
پیمان عارف
مجید عبدالرحیم پور
نادر عصاره
کاظم علمداری
رضا علوی
احمد علوی
محمدصادق علی اصغری
رضا علیجانی
محمد علیزاده لسانی
مناف عماری
مسعود فراز
سیامک فرید
کامبیز قائم مقام
سیاوش قائنی
ناهید قاجار
یدی قربانی
رضا کاویانی
اسفندیار کریمی
رضا کریمی
علی کلایی
پروین کهزادی
منوچهر گلشن
علی گوشه
نصرالله لشنی
منوچهر مختاری
پروین ملک
کیوان ملکی
غنی مجیدی
پرویز مختاری
رضا مسموعی
مهران مصطفوی
منوچهر مقصودنیا
فهمیه ملتی
امیر ممبینی
مهدی ممکن
فریبرز مهران ادیب
محمود مهران ادیب
همایون مهمنش
سیروس میرزایی
مهران میرفخرایی
میرعلی رضا میرمویدی
حسن نایب هاشم
احمد نجاتی
مهدی نخل احمدی
آرش نظریان
محسن نکومنش
داود نوائیان
مهدی نوربخش
توران همتی
محسن یلفانی

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

15 پاسخ

  1. چرا همیشه باید یک تعداد قلیلی بیانیه صادر کنند و خودشان هم امضا کننده باشند ,چرا نباید این بیانیه ها بصورت طومار ارائه نشه و میلیونها نفر بتوانند امضا کنند ,چرا فقط باید در انحصار تعداد معدودی باشد فکر نمیکنید اگر میلیونها نفر امضا کنند تاثیر بیشتری خواهد داشت و علی خامنه ای متوجه خواهد شد که مردم ایران رغبتی باو ندارند

  2. به صورت اتفاقی چند تا از اسامی یاد شده را در اینترنت سرچ کردم، همگی ساکن اروپا و امریکا و فعال در گروه های ضد ایران بودند، منظور و مقصود ایشان کاملا مشخص میباشد ولیکن در خصوص دیدگاه آقا در خصوص این بیماری بعد از فرمان ایشان مبنی بر بسیج همگانی بر علیه این بیماری فعالیت های صورت پذیرفته به وضوح در سطح کشور ملموس بوده و مشاهده میگردد. اما یه سوال از اساتید مذکور؛ در خصوص نحوه برخورد رییس جمهور امریکا با این ویروس و وضعیت فعلی این کشور در فروشگاه ها، خیابان ها و بیمارستان ها و مقایسه با ایران نظر شما چیست؟؟؟؟؟

  3. همشون یه مشت تازه به دوران رسیده اند که فقط میخوان برای خودشون مجوز صادر کنند برای رفتن به انور یا دعوت نامه ای از سوی اجنبی ها براشون صادر بشه
    وگرنه اونا که دلشون به حال این ملت میسوزه اصلا فرصت طرح این اراجیف رو ندارند و در حال حاضر در بیمارستانها مشغول به کار هستند و تنبلی و وطن فروشی خود رو در سایه این دلسوزی ها خرج نمیکنند.

  4. پایه ثابت همه یادداشت‌های اینجوری حمله به ۱. ولی فقیه ۲. سپاه ۳. اربعین امام حسین ۴. نیروی قدس و … فرقی نمیکنه موضوع یادداشت چی باشه ، دلار میگیرن نهادهای انقلابی رو بزنن
    آره بابا ، تو خوبی …. بنویس تا با اوردنگی از نشریه بیرونت نکردن !
    نکته جالب اینکه از نیروهای مردمی حاضر در صحنه که اکثرا نیروهای جهادی و بسیجی و سپاه و ارتش و طلاب هستن تشکر کرده
    نوشته هر ۱۰ دقیقه تو ایران یه نفر به خاطر کرونا میمیره !!! یعنی روزی ۱۴۴ نفر !!! هیچ دقت کردین این میرزا بنویس‌ها هیچ منبعی برای حرفهاشون ارائه نمیدن ؟

  5. جنابان اساتیددانشگاه وروشنفکران!
    بفرض محال که همه فرمایشات عالیجنابان درست باشه،وبه قول شماهرده دقیقه یک نفرازکرونا فوت کنه،خوب ازدست پنج تاپزشک بدون مرز چه کاری ساخته است؟قراربوده معجزه کنند؟چرابه ایتالیاکمک نمی کنندکه داره نابودمیشه؟چرامقصراصلی را ول کرده وبه حاشیه پرداخته اید؟به احتمال زیاد این یک حمله بیوتروریستی ازسوی امریکاست
    بفرض هم که نباشه آمریکاتابحال چه لطفی در حق ملت ایران کرده که این دومی اش باشه؟ اگه راست میگه پولهای بلوکه شده خودمونو پس بده کمک پیشکشش.امامقصراصلی داخلی شخص حسن روحانی است که حتی به توصیه های وزیربهداشت خودش هم توجه نمی کنه.تالحظه آخرباقرنطینه مخالفت میکنه پروازهای خارجی رالغونمیکنه و…اگه همون اوایل کار دستورقرنطینه قم راصادرمیکردو اقدامات پیش گیرانه دیگری راهم انجام میداد آیارهبر باآنهامخالفت میکردوجلوی آن اقدامات رامی گرفت؟مسلم است که نه.چرا رهبربابسته شدن درهای حرم امام رضا ،حضرت معصومه ومکانهای مذهبی دیگرو وحتی برگزارنشدن نمازجمعه مخالفت نکرد؟ اگرقرارباشه همه کارهارا رهبرانجام بده پس رئیس جمهور میخواهیم چکار؟سپاه هم که الآن داره درهرزمینه ای جانفشانی میکنه، کمک به سیلزده ها،مقابله باکرونابه هرشکل ممکن و…نمیدانم چراهمه بااین نهادخدوم مشکل دارن.منابع صندوق ذخیره ارزی هم هرموقع دراختیارآقای روحانی بوده سراز جیب آقازاده های وابسته اش درآورده نمونه اش سه میلیارددلاری که قراربودصرف اشتغال روستایی بشه که یک هزارم آن هم برای این کارهزینه نشد.دولت روحانی امتحانش را پس داده.پس شماعزیزان برید دروهله اول یقه ترامپ وبعدیقه روحانی ودولتمردان فرتوت، فشل وبیعرضه وبی لیاقتش رابگیرید.

  6. وانگاه که او یعنی خالق کل هستی چون نخواهد برگی ریز از درختی نیفتد که هیچ تا اوهست و بخواهد جنگل همه سرپاست با برگ فراوان وزیاد

  7. دراین موقعیت شما از آب گل آلودمیخواهیدماهی صید کنید
    اگرخیلی بفکرمردم هستیدبفرمائید
    کمک کنید .
    کمک مالی.کمک یدی.کمک تیم درمانی بهداشتی.کمک به به افرادکم درآمد اجازه بدهید دولت گرفتار کارش را انجام بدهد

  8. بسم رب الشهدا والصدیقین .وتبریک روز جانباز به تمام جانبازان عزیز ایرانی با تاسف ای کاش اساتید محترم که الان بایک کوشی موبایل دارن باتمام نقاط دنیا ارتباط برقرار میکنند موقعی که دردنیا صحبت ازخواننده امریکایی که یکسال قبل دراسراعیل بازدن ماسک ودستکش ونوشتن کرونا موقع اجرا نقش دجال را ایفا میکند وبا لیدی قاقا نیز همچین رفتاری سرمیزنه وافراطیون صهیونیستی با خریدن وزیر فشار گذاشتن چند رعبس جمهور مثل امریکا اسراعیل انگلیس وفرانسه والمان کل دنیا را الوده میسازند ومنتظر ظهور حضرت مسیح هستند وصدای هیچ کدام درمقابل این ترودیستها درنیامد واکر طوری که با تمسخر خواستند باسیاست ایران را مقصر جلوه بدهند وعده ای تز جوانان فکر میکنند ترامپ دربهشت را بروی ماباز خواهد کرد لذا چرا روشن فکرهای ما ندیدند یکسال قبل با تبلیغات چه فاجعه ای سر همه ملتها خواهد امد ودیدیم انهایی که خودرا ابرقدرت خواندند برای ماسک پارچه ای ازهم دزدی کردند وایا یک نفر پرسید که عامل این فاجعه چبست چون میدانستند ارباب خودشان بوده واستادید روشنفکر ما میدانند موج بعدی ازکجاست وگفتند کدام حیوان اجازه دارد مردم را قتل عام کند بخاطر عقاید شیطانی خودش وکسی صدایش را بلند نکرد وروشنفکران گفتند ای مردم اصل قضیه چیست ودارن مارا فریب میدهند ودرست زمانی این کار را انجام دادند که قبلا با تشخیص رویدادهای اجرام اسمانی همخوانی داشته باشد ونمیتوانند بگویند بلای اسمانی بوده چون اعتقادی بخدا ندارند لذا درچنین شرایطی مالک اشترزمانه را ترورکردند وانکار حبوبات سرند میکنند وچرا داریم میمیریم صداموندرنمیاد وهیچ خبرنگاری نیست بنویسد اقای ترامپ چرا بااون همه وسایل پیشرفته سپهبد قاسم سلیمانی را هدف قرارمیدهید وهمیشه بزرگترین ترورها درکارنامه امریکا دیده شده ولی عامل اصلی این قتل عام را معرفی نمیکنید وتازه این شروع مصیبتهاست وقتی کسی اهمیت نمیدهد باید انتظار بدترازاینها راهم داشته باشیم وقتی میگفتند شهید سپهبد قاسم سلیمانی سد راه این تروریستها شده کسی باورنمیکرد وحال امدند لب مرز وحتی عناصرنفوذی درداخل هم هست وانشااله جوانان وملت عزیزمان باید گوش بفرمان متخصصی داده وباکمترین خصارت این مصیبت را پس بزنیم وترامپ دستور ساخت موتور تصفیه هوا را میدهدمیداند چند موج هم در راهه وکسیکه مسموم نباشه پیروز میدان خواهد بود ومسلط به دیکردولتها واکر بتوانند هوا راهم میفروشند امیدوارم اقای روحانی درسازمان ملل دست این تروریستها را روبکند وپشت پرده را نشان جهانیان بدهد جانباز شیمیایی ملک سلیمان

  9. با سلام. این بیانیه خوبی است. بدون استفاده از جملات قلمبه و سلمبه و یا آیات نامفهم قرانی که اغلب (ولی نه همیشه) در نوشته‌های نو اندیشان دینی بکار میرود. ولی متاسفانه در نظام مقدس اسلامی ما گوش شنوا وجود نداشته و ندارد. در حال حاضر بزرگ ترین، و شاید تنها دغدغه نظام مقدس کمبود دلار برای مخارج سپاه، بسیج و صد البته حمایت از اسد و گروه‌های تروریستی منطقه است. وقتی جان و سلامت مردم مهم نباشد دیگر چه انتظاری دارید؟

    1. شما یک مشت خائن و وطن فروش هستید که فقط برای مطرح کردن خود ویقه پاره کردن برای غربیها که معلوم الحال شدن و مردمش به خاطر یه دستمال توالت به جون هم افتادن خودتونو میکشید دیگه ابروتون که پیش مردم رفته آخه چرا دیگه تموم نمیکنید اراجیفتونو. آخه چرا انقدر خودتونو تحقیر میکنید اونی که عاقله داره میبینه سپاه ارتش بسیج خود مردم ایران دست به دست هم دادن دارن به یاری خدا با دستور حکیمانه ی رهبرمون کرونا روشکست میدن .خدا داره شما رو به وسیله ی همین ویروس رسوا میکنه ان شالله منافق به لطف خدا بی ابرو میشه.ومکرو مکرالله والله خیرالماکرین??

  10. با درود به همه سوخته دلان ودل سوزان ،کلیه مطالب عنوان شده صد درصد صحیح وبحق وقابل توجه است .به نظر من این بیانیه باید ترجمه شود وتحویل سازمان ملل ودیوان داورى لاهه گردد .از همه امضاءکنندگان این بیانیه صمیمانه تشکر مینمایم .م

    1. والا من استاد دانشگاهی از ابن متن ندیدم.. یک مشت ادم های غربگدای در انتظار گرین کارت.. که حتی از مصیبت مردم کره میخوان بگیرن برای خودشون.. اگه اینا روشنفکر و استاد دانشگاه هستند من و امثال من به تحجرمون مفتخریم.
      اساتید محترم همه باهم تکرار کنید پ ا ن د م ی .. افرین قربونتون بشم پاندمی پاندمی.. برای مشق امشبتون اینه.. مفهوم پاندمی را در اینترنت سرچ نموده و در یک پاراگراف بنویسید.. .

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

بیانیه صد نفر از اساتید دانشگاه و فعالان سیاسی و مدنی

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »