«جن»‌هایی که از سخنرانی رهبری غیب شدند

کرونا در سایه جن، اِنس و تئوری‌های توطئه

زیتون ـ یلدا امیری: همراه با شیوع گسترده بیماری کرونا در ایران خرافات، شایعات و تئوری‌های توطئه نیز در حال اشاعه هستند. برخی کرونا را سلاح بیولوژیک و ویروس دست‌ساز آمریکایی به همراه اجنه می‌دانند و گروهی مجازات الهی. عده‌ای نیز در این میان با درمان‌های غیرعلمی برای مرگ بازار گرمی می‌کنند.

اگرچه پلیس مبارزه با جرایم سایبری جمهوری اسلامی اعلام کرد که کارگروه ویژه ای در پلیس فتا برای مبارزه با شایعات تشکیل شده است و پس از رصد فضای مجازی روز چهارشنبه ۷ اسفند ۲۴ کاربر اینترنتی را به اتهام پخش شایعات هشدار دهنده درباره شیوع ویروس کرونا در ایران دستگیر کرده است. اما شایعات اصلی در جایی بالاتر از از صفحات مجازی و مردم عادی شکل گرفته است.

با همه‌گیر شدن ویروس کرونا مطالب بسیاری در برخی رسانه‌ها درباره این بیماری منتشر شده‌ است، مطالبی با ادعای اینکه این ویروس حمله‌ای بیولوژیکی از سوی آمریکا بوده هدف آن ضربه زدن به تجارت چین است که بازارهای امریکایی را تهدید می‌کند. یا اینکه انتشار ویروس کار بریتانیا است و قصد دارد امپراطوری‌اش را در سرزمین‌های عربی بازسازی کند. بعضی هم گفتند که کار، کار اسرائیل است و قصد دارد بیماری را در منطقه عربی و جهان منتشر می‌کند تا در پایان از واکسن از پیش آماده، رونمایی کند و این به یهودیان امکان تسلط بر جهان را می‌بخشد. از آن سو هم گفته می‌شود که عدم قرنطینه شهرهای ایران از پیش برنامه‌ریزی شده و راه جمهوری اسلامی است برای برون‌رفت از بحران اقتصادی ناشی از تحریم‌‌ها. به این صورت که با قرنطینه نکردن و مرگ تعداد زیادی از مردم، حکومت ایران می‌خواهد به جامعه جهانی و ترامپ فشار بیاورد تا تحریم‌ها را بردارند.

 پلیس فتا ۲۴ کاربر اینترنتی را به اتهام پخش شایعات هشدار دهنده درباره شیوع ویروس کرونا در ایران دستگیر کرده است. اما شایعات اصلی در جایی بالاتر از از صفحات مجازی و مردم عادی شکل گرفته است.

خرافات و تئوری توطئه در راس حکومت

رهبر جمهوری اسلامی از تئوری توطئه‌ای با کلیدواژه «دشمن» همواره در سخنان خود استفاده می‌کند، مصداق عینی این دشمن غالبا آمریکا و کشورهای اروپایی و حتی گاهی رسانه‌ها هستند. سخنان مبتنی بر تئوری‌های توطئه عموما ساده و برای عموم قابل فهم هستند و به شکلی اسرارآمیز اما ساده بیان می‌شوند. این تئوری‌ها پیش از این همواره در تقابل‌های سیاسی، امنیتی و نظامی با مخالفان حکومت مطرح می‌شد و  کمابیش خریدارانی هم داشته. اما اینکه توهم توطئه و خرافات در مورد یک بیماری به رهبر و لایه‌های بالای مقامات یک حکومت نفوذ کند می‌تواند فاجعه آفرین باشد.

 علی کرمی، فردی که خبرگزاری تسنیم او را یک متخصص بیوتکنولوژی پزشکی معرفی کرده در یک گفتگوی تلویزیونی با تاکید بر اینکه آمریکا اجازه نمی‌‌دهد سازمان‌‌های بین‌‌المللی، آزمایشگاه‌‌های بیولوژیک آنها را بررسی کنند، مدعی شده است که: سلاح‌ نژادی می‌‌تواند در نژادهای خاص پاتوژنز و مرگ آوری بیشتری ایجاد کند؛ احتمال دستکاری ویروس کرونا وجود دارد.

کرمی با تاکید بر اینکه ژنتیک مردم ایتالیا و ایران به هم شبیه است می‌گوید: در حال حاضر ایران سومین کشور جهان از لحاظ میزان شیوع ویروس کرونا بعد از ایتالیاست و احتمال دستکاری ژنی این ویروس وجود دارد زیرا مهندسی ژنتیک این توانایی را دارد که ژن‌‌ها را دستکاری کند و فقط یک نژاد خاص را آلوده کند.

به نظر می‌رسد ادعاهای این فرد که رسانه‌های اصولگرا او را فوق‌تخصص مهندسی ژنتیک و استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله معرفی می‌کنند، مبنای اظهارات روز گذشته رهبر جمهوری اسلامی قرار گرفته است.

آیت‌الله خامنه ای روز ۳ فروردین ماه در سخنان خود از خرافات و تئوری توطئه در مورد کرونا استفاده کرد. او دامنه دشمنان حکومت خود را به اجنه و عالم غیب گسترش داد و در سخنانی عجیب که با سرعت از خروجی تمامی خبرگزاری‌ها حتی سایت خود رهبری حذف شد، گفت: «ما دشمن زیاد داریم در قرآن خدای متعال می فرماید که  وَ کَذٰلِکَ جَعَلنا لِکُلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا شَیٰطینَ الاِنسِ وَ الجِنّ، دشمنانی، هم دشمنان جنی هم دشمنان انسی وجود دارند و اینها به هم کمک هم می کنند، سیستم های اطلاعاتی خیلی از کشورها علیه ما با همدیگر همکاری می کنند.»

او در بخش دیگری از سخنان خود در سخنانی متناقض به پیشنهادات مقام‌های آمریکایی مبنی بر آمادگی برای ارسال کمک‌های دارویی و درمانی در صورت درخواست ایران اشاره کرد و گفت: «صحبت‌های آمریکایی‌ها جزو حرف‌های بسیار عجیب است زیرا اولاً خودشان دچار کمبود شدید دارو و تجهیزات پیشگیری از بیماری هستند و برخی مسئولانشان صراحتا از این کمبودهای وحشت‌آور سخن به میان آورده‌اند، بنابراین آنها اگر امکاناتی دارند به مردم خودشان برسند.»

آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه در حالی که به همه‌گیری این ویروس در خود آمریکا سخن گفته بود، با مطرح کردن تئوری توطئه ساخت ویروس توسط آمریکا، افزود: «ثانیاً هنگامی که آمریکایی‌ها متهم به تولید این ویروس هستند، کدام انسان عاقلی، کمک از این کشور را قبول می‌کند. به آمریکایی‌ها هیچ اعتمادی نیست زیرا ممکن است داروهایی را ارسال کنند که ویروس را در ایران شایع‌تر و یا ماندگار کند و یا حتی ممکن است افرادی را به‌عنوان درمان‌کننده بفرستند تا ببینند اثرگذاری این ویروسی را که گفته می‌شود بخشی از آن فقط مخصوص ایران ساخته شده، چگونه بوده و اطلاعات خود را تکمیل و دشمنی خود را بیشتر کنند، بنابراین سخنان آمریکایی‌ها قابل قبول نیست.»

جنگ بیولوژیک

شایعه جنگ بیولوژیک پیش از آنکه توسط آیت الله خامنه‌ای مطرح شود توسط تعداد زیادی از مقامات جمهوری اسلامی مطرح شده بود. امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس از نخستین چهره هایی بود که این احتمال را مطرح کرد، او در توئیتی مدعی شد: «شاید بعدا مشخص شود کرونا جنگ بیولوژیک آمریکا علیه رقبایش بوده است.»

ادعایی که غلامعلی جعفرزاده، رئیس فراکسیون مستقلین مجلس هم بر آن مهر تایید زد و گفت؛«روند همه گیر شدن ویروس کرونا در سایه تحریم ظالمانه عادی نیست و آن را نوعی حمله بیولوژیک از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌دانم.»

غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل در مصاحبه‌ای در پاسخ به این سوال که احتمال اینکه کرونا یک سلاح بیولوژیک باشد چقدر است گفت که به طور قاطع نمی‌شود گفت که این ویروس، یک سلاح بیولوژیکی است ولی بخش زیادی از این ویژگی‌ها را دارد که مطالعه روی آن نیازمند زمان است. یکی از اقداماتی که باید انجام دهیم این است که سیستم تشخیصیمان را هم به لحاظ ابزار و هم به لحاظ مهارت ارتقا دهیم.

غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز شیوع ویروس کرونا در چین و ایران را حاصل حمله بیوتروریستی دانست و مقامات آمریکایی را به دروغگویی در مورد آمادگی کمک به ایران برای مقابله با شیوع این بیماری متهم کرد و گفت: «ترامپ و پومپئو درباره کرونا دروغ می‌گویند زیرا کرونا یک عامل عادی بیماری نیست بلکه بیوتروریسمی است که در کشورهای ایران و چین توزیع شده و نباید این موضوع را نادیده گرفت.»

سردار سلامی فرمانده کل سپاه هم با کنایه به آمریکایی ها که سابقه بهره گرفتن از سلاح های بیولوژیک را دارند گفت که این ویروس ممکن است محصول تهاجم بیولوژیکی آمریکا باشد که در ابتدا به چین و سپس به ایران و سایر نقاط دنیا شیوع پیدا کرده.

 

سردار عراقی زاده سخنگوی قرارگاه مبارزه با کرونا در ستاد کل نیروهای مسلح، شهروز برزگر، نماینده مجلس و سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی عضو هیات رئیسه مجلس و برادر وزیر بهداشت سابق نیز تئوری حمله بیولوژیکی آمریکا را مطرح کرده اند.

در این میانه کرونا احمدی نژاد را دست به قلم کرد.

رییس‌جمهوری محبوب رهبر جمهوری اسلامی نامه ای خطاب به دبیرکل سازمان ملل نوشت و در آن شایعه حمله بیوتروریسمی از طریق ویروس کرونا اشاره کرد و خطاب به آنتونی گوترش نوشت: «امروز برهمگان آشکار شده است که امثال ویروس جهش یافته و هوشمند کرونا ۲۰۱۹ ، ساخته و پرداخته آزمایشگاه‌ها و به تعبیر صحیح‌تر، زرادخانه‌های جنگ بیولوژیک برخی قدرت‌های سلطه‌گر جهانی و بسیار ضدانسانی‌تر، مخرب‌تر و وحشت‌آفرین‌تر از دیگر سلاح‌های ضدانسانی مانند هسته‌ای و شیمیایی و هارپ است.»

خرافات کرونایی

در مورد کرونا خرافات بسیاری بر پایه باورهای دینی مطرح شده است شبکه‌های اجتماعی پر است از انواع و اقسام دعاها، حتی گفته می‌شود که ویروس کرونا مومنان را مبتلا نمی‌کند.

خبرگزاری حوزه یادداشتی از محمد استوار میمندی، مدیر حوزه علمیه فارس با عنوان «کرونا عذاب یا امتحان الهی؟» منتشر کرده که در آن آمده است: «شرور و بلایای طبیعی یا انسانی اموری نسبی هستند که در بسیاری موارد دارای ابعاد مختلفی هستند که نگاه تک بعدی به آنها ممکن است ذهنیت های نادرستی برای جامعه ایجاد کند. این پدیده ها همانطور که ممکن است برای عده ای عذاب و تقاص عملکردشان باشد برای عده ای دیگر نیز می تواند امتحان و آزمونی باشد که برای شکفته شدن ظرفیت های بندگی و کمال انسانی به آن مبتلا شده اند.»

محمد جواد باقری، امام جمعه اسالم در یادداشتی تحت عنوان «کرونا بلای آسمانی یا امتحان الهی» سختی‌ها و مشکلات، امتحان الهی، بلا‌های جدید در اثر گناهان جدید و بیماری را کفاره گناهان مؤمن دانسته و نوشته است: «در روایتی که از امام رضا (ع) نقل شده است بلا‌های جدید و ناشناخته را معلول گناهان جدید عنوان کرده اند. یعنی وقتی مردم گناهانی که قبلا انجام نمی‌دادند را مرتکب شوند خداوند هم آن‌ها را به بلا‌هایی که نمی‌شناختند گرفتار می‌کند.»

مولوی عبدالحمید نیز در مراسم نماز جمعه زاهدان (۱۶ اسفند ۱۳۹۸)، با بیان اینکه نافرمانی خدا تنبیه و مجازات دارد ویروس کرونا را هشدار الهی و نتیجه‌‌ ظلم، فساد و عملکرد بنی‌آدم دانست و به توبه و استغفار و جدی گرفتن هشدار الهی تاکید کرد.

مولوی عبدالحمید نیز در مراسم نماز جمعه زاهدان (۱۶ اسفند ۱۳۹۸)، با بیان اینکه نافرمانی خدا تنبیه و مجازات دارد ویروس کرونا را هشدار الهی و نتیجه‌‌ ظلم، فساد و عملکرد بنی‌آدم دانست و به توبه و استغفار و جدی گرفتن هشدار الهی تاکید کرد.

مرکز ملی پاسخ گویی به سوالات دینی نیز در پاسخ به این سوال که با توجه به آیه شریفه «ما أَصابَک مِنْ حَسَنَهٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ ما أَصابَک مِنْ سَیئَهٍ فَمِنْ نَفْسِک‏» (نساء آیه ۷۹) آیا شروع بیماری کرونا از قم می‌تواند دلیل بر کثرت سیئات مردم و روحانیون این شهر باشد؟ آورده است: «انسان ها به واسطه بدرفتاری و سبک زندگی نادرست، فساد و مشکلاتی (همچون ابتلا به ویروس کرونا) برای خود یا دیگران ایجاد می کنند. ویروس کرونا به واسطه عدم اجرای تدابیر مراقبتی لازم، از کشورهای خارجی به شهر مقدس قم و سایر شهرهای ایران عزیز وارد شد. این بیماری برای مردم ایران، زمینه امتحان و تعالی روحی و معنوی است تا روشن شود در شرایط سخت، چه کسی با صبر و ایمان، این شرایط سخت را تحمل کرده و برای رضای خدا، در راستای بهبود بهداشت فردی و عمومی جامعه، اقدامات مفید و لازم را انجام می دهد و از احتکار و گران فروشی و رفتارهای پرخطر و آسیب زا (همچون سفرهای غیرضروری و آلوده کردن محیط پیرامونی و …) خودداری می‌کند.»

مثال هایی از این دست در مورد خرافات و شایعات مربوط به کرونا کم نیست، اما کنایه‌ای در این روزها در شبکه های اجتماعی مطرح شد که می توان نگاه بخشی از مردم ایران به بحران کرونا و حواشی آن دانست، این است که: «نمازجمعه‌ای که در طول چهل سال برای همه دنیا آرزوی مرگ می‌کرد، از ترس مرگ تعطیل شد».

امروز هم خبر تحت تعقیب قرار گرفتن فرد معممی که در بندر انزلی زیر بینی بیماران کرونایی عطر پیامبر می‌زد، منتشر شد.

به نظر می‌رسد که در سطوح میانی جامعه و یا حتی در بخشی از دستگاه‌های اجرایی عزمی برای مقابله با برخورد غیرعلمی با این پندمی و بحران پزشکی ـ بهداشتی وجود دارد. اما داستان وقتی به رده‌های بالاتر و محلی که سیاست‌گذاری‌ها در آن انجام می‌شود، می‌رسد با سیاست و خرافه در می‌آمیزد و فاجعه را رقم می‌زند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

12 پاسخ

  1. بسم الله الرحمن الرحیم من تقواوخداترسی رادرهمه اموردینی ودنیایی پیشنهادمیکنم رجوع ،توبه وبازگشت به خداوامربه معروف ونهی ازمنکرکنیدوالسلام.

  2. ” زدودنِ خرافه از دین بحثی جداست و زدودنِ خود دین از جامعه وباورهای آن امری جدا ..
    سوای اینکه هرکدام از این دو چه مقدار وچه موقع قابل انجام و ممکن است ، به نظر می آید برخی این دو را ( دین و خرافه) را یکی میپندارند، نخست باید این مسئله حل شود ، واینکه دین واقعا افیون جامعه است یا واکسنی در مقابل ویروسِ شر ،
    آ یا شر وشرور وشیطان واعمالِ شیطانی وجود دارد؟ (که ظاهرا هست) وآیا قانون میتواند به تنهایی مانع فعالیت این شر شود؟ آیا انسان بدون باورمندی به وجود روح ودنیای بعد از مرگ میتواند بر شر فائق آید؟ یا انسان خود همان شرور اصلی ( شیطان) است که در مقابله با خدا ( نیروی خیر مطلق ) برخواسته است؟ اینها سوالهایی هستند که علما واندیشمندانِ مورد وثوقِ جامعه باید جوابگوی آنها باشد ، گویا به درازای تاریخ پیدایش انسان تا اکنون هنوز جوابِ این سوالها داده نشده است ، وانسان با تمام ابزار وپیشرفتهای علمی خود هنوز دنبالِ چیستی خود وجهان سرگردان است ، شاید از همین روی است که با بود ونبود جن وموجوداتِ دیگر مشکل دارد ، فلاسفه واندیشمندان و دانشمندان بایدبه صراحت پاسخ بشر امروزی را بدهند وگرنه این جدال ها و خلا حاصل از آن به معنی نفی کامل خداباوری وهرج ومرج حاصل از آن است . تمام جنگها وکشمکش ها اثرِ باور انسان ونا باوری او به خدا است ، واین را همه انسانها میدانند وکسی منکر آن نیست اما گویا باور به وجودِ شر وشیطان و ضدِ خدا را به این سادگی معترف نیستند ، از همین روی است که بسیاری که خود را روشنفکر مینامند اینگونه از سخنان آیت الله خامنه ای بر آشفته اند و حتی این حرفها را به تمسخر میگیرند و خودهرگزدلیل وپاسخی برای وجود نیروی شر وشیطان یا عدم وجودش نداده اند، در حالیکه خدا را که میتواند از دیده ها پنهان شود منکر نیستند ولی جن وشیاطین را تا باچشم نبینند باور نمی کنند و فقط انسان را تنها موجود شعورمند جهان میدانند. “

  3. با احترام” مجازات الهی را علی مطهری مطرح کرد و این گفته پس از بر شمردن بلایایی بود که در طول سال گذشته بسرمان امد و لیست بلند بالائی هم هست ” ایشان خرافاتی نیست و قضاوت در مورد ایشان و در کنار جن و انس ادعائی یک ادم خرافاتی نشاندن ایشان عادلانه نیست ” بعضی اعتقادات ایشان از قبیل حجاب که من بیشتر از این از ایشان نشنیدم به مذاق بسیاری خوش نمی اید از جمله خودم ” اما ایشان داعشی نیست ” بدین منظور که اگر جامعه شیوه مدنیت را پیش بگیرد ایشان ادمی نیست که برخلاف خواست جامعه و بر اساس تکلیف الهی که اخوندهای دروغگو مدعی ان هستند شمشیر را از رو ببندد و بخواهد حکم خدا را بضرب اسلحه تحمیل کند ” پس عقیده اش بایستی محترم شمرده شود و در ضمن تخریب نگردد” نظام ج.ا دارد بسمت حکومت اسلامی حرکت میکند و نشانه های ان یکی پس از دیگری در حال ظهور است” حکومت اسلامی اینگونه نیست که کسی تصور کند قرار است تنها اسم جمهوری حذف شود و بشود حکومت اسلامی” حکومت اسلامی قرار است برقراری داعش باشد اما با ابزاری متمدنانه تر ” اما وقتی برقرار شد محتوایش همان داعش است” باید به عصر پیامبر برگشت و تمام ظواهر تمدن امروزی بایستی حذف شود ” جن و انس اگر خرافه تصور شود مجازاتش بار اول اش و لاش شدن با شلاق است و در بار دوم قطع دست راست و پای چپ و اخرین مرحله گردن زدن است! همه میدانند اقای خامنه ای قصد انجام این طرح را دارد اما کسی بزبان نمی اورد و بر ای اولین بار من این تئوری شوم را از مطهری در اخرین مصاحبه اش که با یک روزنامه داشته خواندم” توجه داشته باشید در روال معمول این حاکمیت که مخالفان را با بر برچسبهای رنگارنگ غیر قانونی به مجازاتهای محیر العقول محکوم میکند ” مطهری میداند که حساب او را پس از اتمام دوران نمایندگیش در مجلس خواهند رسید اما او تکلیف شرعیش را در حمایت دستمال بدستانه از رهبری نمیداند و گفتن حقیقت و دفاع از حقوق مردم برایش بسیار مهم است ” از نامردی بسیاری از نامردان پست و مقامدار فعلی خوشش نمی اید مثل من و شما و بسیاری دیگر از مردم” ادمهائی از قبیل لاریجانی که اتفاقا شوهر خواهرش هم هست تا اقای عارف که نفوذی رهبر در جماعت باصطلاح اصلاح طلب یا سبز و در کل خودش را دگر اندیش جازده و بسیاری دیگر که مشکل میتوان اسم انان را ادم گذاشت چه رسد به انسان! جن و انس قرار است رسمیت پیدا کند و یکی از کوچکترین اجزای بدنه داعشی اینده است ” خیلی عجایب دیگر در انتظارمان است! من طرفدار هیچکسی نیستم و خود را در اینگونه قید و بندها هیچوقت قرار نداده ام و نخواهم داد ” اما حق و عدالت را ارج منهم.

  4. حرف ایشون نیاز به درک خاصی داره که برای عام یک طنزه وبرای اونهایی که به این ادراک رسیدن با حرف ایشون تا ته مطلب رو رفتن. جنگ اصلی جنگ با اهریمنان ماورایی هست که درحال افولن ودنیا رو به هم ریختن و از درک بسیاری خارجه وایشون کاملا به این مطلب اذعان دارند بیشتر ازاین توضیح نمیدم چون درکش برای عام سخته وعملا نیاز به لمس این موضوعاتو داره.

  5. آیه مورد استناد:

    ” وَ کَذٰلِکَ جَعَلنا لِکُلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا شَیٰطینَ الاِنسِ وَ الجِنّ…” ۱۱۲ س انعام

    اعلام دشمنی جن و انس برای “انبیاء” در ابلاغ پیام الهی است…کمک غیبی در این خصوص اعلام میشود…آنچه در انتهای سوره جن آمده است:

    عَالِمُ الْغَیْبِ فَلَا یُظْهِرُ عَلَى غَیْبِهِ أَحَدًا ﴿۲۶﴾سوره جن

    إِلَّا مَنِ ارْتَضَى مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ یَسْلُکُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ رَصَدًا ﴿۲۷﴾ سوره جن

    محمد رسول الله پیامبر اسلام خاتم الانبیاء است و دیگر کسی نمی تواند در سطح انبیاء مدعی گستره دشمنان و حمایت الهی از رفتار خود باشد…
    …پس از انبیاء نیروی غیبی خارج از اراده انسانها بسراغ کسی نخواهد آمد…

    این فرق دارد با دشمنی ابلیس و ذریه او در درون هر بنی بشر…هر انسانی با القائات منفی درونی خود باید به مبارزه بپردازد…

    … و باید مومنین با اراده خودشان با دشمنان خود (دیگر انسانها…غیر مومنینی که زیاده طلب و مفسد و مستکبرند…نه هر انسان دیگری) مقابله کنند…

    کمک الهی به میزان خلوص ما و از درون خود ما و تصمیمات ما رخ خواهد داد…در شوراهای مومنین است که تصمصمات درست و کمک الهی رخ میدهد…

    احتمال اشتباه بودن موضع ما و دشمنی دشمنان ما هم ملاک دارد…حقانیت یا اشتباه ما و دیگران آخرین پیام الهی است…

    و این خود بستگی دارد به فهم درست یا اشنتباه ما از پیام الهی….

    ….و باز این بستگی دارد که ما در برداشت از پیام الهی چقدر تسلیم اتصال و مواضع کلمات الهی بوده باشیم…

  6. ” سلام .
    به بخش خرافات این نوشته که فرقی با گزارش نداشت کاری ندارم چون تکرار مکررات است وحقیقتا کسل کننده شده است کاری ندارم .
    اما اینکه آیت الله خامنه ای بر مبنای گفته ها ونظریات یک محقق ودانشمند میکروبیولوژیست نظریه توطئه را عنوان کرده است ، طوری با این مبحث برخورد میشود (البته فقط از سوی سیاسیون) که انگار امری غیر ممکن وجزو‌لطیفه هاست ، لازم است یاد آوری کنم که ابتدا وبسیار پیش از اینکه در ایران چنین نظری مطرح شود این آمریکا بود که چین را به ساخت ودستکاری وانتشار کرونا تحت نام ووهان ویروس متهم وسرزنش کرد که در روزهای بعد وطی اعتراض چین به این اتهام کم کم لحن خود را عوض کرد و اکنون فقط به سرزنش چین برای عدم مراقبت وجلوگیری از انتشار ویروس ووهان کرونا بسنده میکند، من با اینکه مانند بسیاری از ایرانیان دل خوشی از حکومت ندارم اما از اینکه روشِ کنشگری بجای تمرکز بر مسائل وخواستهای جدی به نوعی تمسخر وکوچک شمردن واستهزا تبدیل شده کاملا رویگردان وناراضی هستم ، خصوصا این مسئله که چندین بار است تکرار ومورد بحث توسط فیلسوف وتحایلگر وکنشگر وخبرنگار وبقال وآبدارچی…. قرار گرفته وجالب اینجاست هیچکدام هم تاکنون با دلیل ومنطق وسند نتوانسته اند آنرا رد کنند وفقط به اینکه چون خود آمریکا هم ویروسی شده پس نمیتواند کار آمریکا باشد بسنده کرده و بسیار کودکانه با این مسئله برخوردکرده اند. باید بگویم در نظام سرمایه داری خشن وفوق فاشیست جهانی که نماد آن غرب وآمریکا است چنین بازی خطر سازی که آیت الله خامنه ای گفته بسیار امر ساده وعادی است ، ساخت یک ویروس که سهل است با استفاده از دانشمندان بیولوژیست ومیکروب شناس وتکنولوژی هایی که بخشی از آنها هنوز سری هستند ساختن ویروس ودستکاری ژنوم آنها با اهداف درمانی یا نظامی (به عنوان سلاح) امری عادی وروزمره است پس دلیل اینهمه استهزا وسهل انگاشتن فقط میتواند از نا آگاهی مطرح کنندگان آن و وادادن از نگرش علمی وجدی به قضیه و فرضیه باشد که امید‌وارم این ضعف هم از رسانه ها وهم از تحلیلگران وآنانی که خود را کنشگرمینامند برطرف شود ویادبگیرند که لزوما یک رهبر تمام یک نظام نیست گرچه تمام رسانه ها تا کنون حکومت اسلامی ایران را چنین نمایانده اند که کل نظام آیت الله خامنه ای است و با نوعی برخورد انتقادی همراه با ساده نگری وطنز به برخی موارد این چنینی وعدم تحلیل موشکافانه وجدی سعی در اتلاف وقت مخاطبین ونپرداختن به موضوعات اساسی دارند ولی خواستم متذکر شوم که چنین نظریه ای میتواند حقیقی باشد چه از طرف آمریکا چه از طرف چین یا اسرائیل یا حتی روسیه ، این میتواند وظرفیت یک سلاح وحمله بیولوژیکی را دارد وامر محالی نیست، فرض کنید چنین ویروسی از لابراتوارهای سری یکی از ارتشهای جهان سرتاسر فساد ما که تماما درخدمت بقا ورفاه سرمایه داری است به هردلیل خارج شده باشد آیا از این پس باید منتظر ظهور جنگهای بیولوژیک باشیم؟ ” سوال دیگر آیا تحلیلگران وکنشگران سیاسی ما که باید
    صاحب تحلیل های اثر گذار ودقیق وهدفمند باشند ویا کنشگران ما که باید کنش ومنشی رو به سوی دموکراسی همراه با عملی کردن داشته باشند فقط باید با تکرار گزارش های دیگران وکمی جابجا کردن فعل وفاعل وکلمات خود ودیگران را سرگرم کنند؟ آیا از این گزارش چیزی جدید به خواننده داده اید؟ خواننده ای که زیتون را ورق میزند بسیار ذهن پرسشگر وجوینده ای دارد واز ساده لوحی وساده انگاری در این چهل ویک سال خسته شده ودنبال جواب وراه چاره برای برون رفت از بن بستی است که کسی حاضر نیست آن را بشکند. از زیتون توقع این همه گزارش وتکرار مسئله ضعیف وحل شده ای مانند خرافات عامیانه را نداریم .. سپاس . “

  7. بیم از اجنه و استبدادزدگی
    همانطور که در این گزارش آمده در ایران دو رویکرد مخالف یکدیگر در برداشت و رفتار در قبال ابتلای به ویروس کرونا وجود دارد:
    یکی رویکرد متکی بر علم و خرد و دیگری رویکرد خرافی و متکی بر باورهای جادوئی. و این دو که در کنار یکدیگر وجود دارند – اگرچه بدون جدیت یکدیگر را نفی می کنند و این همان مذهب علیه مذهب است.
    طرفداران رویکرد جادویی اگر دقت کنیم، چه مستقیم در گفتار و کردار و چه غیرمستقیم و منفعل در خدمت استبداداند. اما طرفداران رویکرد علمی شاید بدلیل اینکه زورشان نمی رسد به مقابله جدّی با مستبدین پا نمی گذارند. شاید بدلیل اینکه ارتباط منطقی میان برخورد علمی و مبارزه با استبداد را جدی نمی گیرند، شاید هم بدلیل اینکه همه ی ملت در فرهنگ استبدادی می زیند.

  8. با توجه به این که همه علمای شیعه منجمله رهبرشان آقای خامنه ای معتقد هستند که کرونا ساخته امریکا است و برای نابودی جمهوری اسلامی درست شده باید به روش سپاه پاسداران برای مقابله با این اپیدمی ایمان آورد. این روش همانطور که میدانید دادن مانور های نظامی و امنیتی در شهر های ایران است و هیچ احتیاجی به قرنطینه و جدا سازی مردم و تحقیق برای یافتن واکسن و دارو وجود ندارد!

  9. اکنون در این شکی نیست که جن و اجنه دست به دست دشمنان نظام مقدس اسلامی داده ا‌ند. قران که تنها کلام الله خالق گیتی است بار‌ها بدین مسٔله اشاره فرموده است. (آیات سوره جن و الرحمن). افتخذونه وذریته اولیاء من دونى وهم لکم عدو حتی ابلیس هم از طایفه جن است
    از این رو ، بر هر مسلمان دین پژوه، نو اندیش و روشنفکر دینی لازم است که سخنان آقا را روی چشم قبول کنند. علم و این سوسول بازی‌ها مال غرب است.

    1. خداوند به شما و همفکران شما خرد عنایت فرماید و کشور کوروش بزرگ را از شر اندیشه زیانمند شما در امان بدارد.

      1. ا سلام به جناب هوشنگ. قران کلام محض الله است و تمام علوم در آن است در ضمن جن و اجنه و مو لای درزش نمیرود. سخن آقا نیاز به درک عالم ماورأیی دارد که برای عام قابل فهم نیست و درک خاصی لازم است. برخی از ما بهتران و شاید نسل‌های آینده از مومنین و نو اندیشان دینی بفهمند که حضرت آقا چه گفته است. شاید هم هیچ وقت نفهمند. نگاه دیگری باید کرد و واژه‌ها را باید شست چون خدا به هر دردی نمیخو ارد. کشتار این ویروس فرصتی است برای بشر که ایمان خود را به الله و اسلام، قران، امامان و آیات عظام ثابت کند حتی اگر ویروس همه بشر را نابود کند ما باید از کرامات خداوندی کمال امتنان را داشته باشیم
        در خاتمه لازم به یاد اوأری است که: کرونا فرصتی برای رهایی از قرنطینه‌ی نفْس

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

«جن»‌هایی که از سخنرانی رهبری غیب شدند

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »