چرا قم قرنطینه نشد؟

«مقدس»تر از انسان

زیتون ـ یلدا امیری: شهر قم نوک کوه یخ کرونا در ایران است بر اساس خبرها اکثریت مردم قم خود را در خانه قرنطینه کرده‌اند، مدارس، حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها تعطیل است. عده‌ای نیز در شهر تردد می‌کنند و همچنان به اماکن مذهبی می‌روند. به هر روی اما حکومت جمهوری اسلامی تا به امروز حاضر نشده به طور رسمی «ووهان ایران» را قرنطینه کند.

مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند که قرنطینه شهرها ایده‌ای قدیمی و شکست‌خورده مربوط به جنگ جهانی است و تاثیری در جلوگیری از اپیدمی ویروس کرونا ندارد. با این حال سازمان بهداشت جهانی قرنطینه را روشی مناسب در این اوضاع می‌داند.

 این ادعای عجیب از سوی وزارت بهداشت در حالی مطرح شده بود که کیانوش جهانپور، سخنگوی این وزارت در توییتر خود اتود اولیه‌ای از نقشه انتشار کرونا از مبدا قم بر پایه اطلاعات تردد مبتلایان منتشر کرده، که در آن به روشنی چگونگی انتشار این ویروس از قم به سایر شهرها نشان داده شده است.

مردم خودشان باید مراقب باشند

مقاومت در مقابل قرنطینه شهر قم را می‌توان مصداقی از نزاع توهمات و واقعیات در ایران دانست. این منازعه آنجا آشکار می‌شود که خبرگزاری حوزه در گزارشی با عنوان «چرا کرونا از قم و نجف شروع شد؟!» می نویسد: «این روزها وقتی خبرهای پس از انتخابات را مرور می‌کنیم چند نکته معنی دار توجه مان را به خود جلب می‌کند… ویروسی در اختیار دشمن است که اول از همه روی معنویت ما دست گذاشته. رسانه‌ها در اختیار دشمن هستند تا روح و روان ما روبهم بریزند و گرنه ویروس شبیه سرما خوردگی چطور می تواند به این راحتی جان آدمها رو بگیرد؟… دقت کردید چقدر راحت دارند ریشه برنامه های اسلام و دین و می زنند؟ چقدر با برنامه و هدفمند…اول مکه… بعد کربلا… حالا همه ائمه و امامزادگان و مساجد و هیئت ها و اعتکاف و حتی شهدا و راهیان نور… اگر به صورت عادی می خواستند در مساجد و هئیت ها رو ببندند همه می ریختند سرشان، اما حالا خیلی راحت توانستند “مردم را از خدا جدا کنند” هیچکس هم صداش در نیومد. شیطون پیش اینا باید لنگ بندازه!»

از این رو قرنطینه نکردن شهر قم برای کسانی که از آن ممانعت به عمل می‌آورند، می‌تواند معنای تلویحی مقاومت در برابر دشمن را داشته باشد، مقاومتی پرهزینه و مرگبار.

این در حالی است که در روزهای ابتدایی انتشار خبر شیوع ویروس، رهبر جمهوری اسلامی اخبار مربوط به بروز کرونا در ایران را هیاهویی توصیف کرده بود که توسط رسانه‌های بیگانه و برخی نفوذی‌ها با هدف کم رنگ کردن انتخابات مطرح شده است. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز در نخستین جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا می گوید که توطئه دشمنان ماست که با هراس‌افکنی زیاد در جامعه کشور را به تعطیلی بکشند.

در شرایطی که در اکثر کشورهای درگیر این بیماری اماکن و مراسم‌های عمومی که حضور در آن مستلزم جمع شدن افراد رد یک محیط کوچک است تعطیل شده‌اند، آرامگاه فاطمه معصومه در قم از تعطیل کردن فعالیت‌های خود خودداری کرد.

علی‌اکبر حسینی‌نژاد، مشاور تولیت آرامگاه فاطمه معصومه در قم با رد تعطیلی این مکان مذهبی گفت: «تعطیل کردن حرم چه ضرورتی دارد؟ مردم خودشان باید مراقب باشند.»

علی‌اکبر حسینی‌نژاد، مشاور تولیت آرامگاه فاطمه معصومه در قم با رد تعطیلی این مکان مذهبی گفت: «تعطیل کردن حرم چه ضرورتی دارد؟ مردم خودشان باید مراقب باشند.»

این در حالی است که حتی کشور عربستان سعودی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ورود زائران به این کشور را موقتا به حالت تعلیق درآورد و کمیته مدیریت بحران کرونا در استان  هم نجف اعلام کرد که تمامی مکان‌های زیارتی این شهر به دلیل شیوع گسترده ویروس تعطیل شده است.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد وضعیت ابتلا به کرونا در ایران بسیار وخیم است. بر اساس آخرین آمار اعلام شده توسط وزارت بهداشت ایران مجموع مبتلایان کرونا به ۴۷۴۷ رسیده است. ۱۲۴ نفر درگذشته و ۹۱۳ هم بهبود یافته‌اند. پنج استان تهران، قم، گیلان، اصفهان و مرکزی بالاترین نرخ ابتلا را در ۲۴ ساعت گذشته داشته‌اند. اما منابع دیگر از دورن خود ایران آمار واقعی را بسیار بالاتر می‌دانند و حکومت را به پنهان کاری در این زمینه متهم می کنند. چندین سیاست مدار از جمله مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس و غلامعلی جعفر‌زاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت در مجلس هم همراه با نگرانی‌های مردمی گفته‌اند که آمار و ارقام مربوط به مبتلایان به ویروس کرونای جدید بالاتر از رقم‌های رسمی است.

اصرار بر قرنطینه نکردن قم

محمدرضا قدیر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم اولین کسی بود که روز چهارم اسفند ماه آمدن ویروس کرونای جدید را به ایران تایید کرد. او گفت که زنگ خطر پخش بیماری کرونا در قم به صدا درآمده است و از سوی وزارت بهداشت دستور رسیده آماری در خصوص بستری‌شدگان و مبتلایان به کرونا اعلام نشود. از آن زمان تاکنون اتهام پنهان‌کاری دولتی موضوع روز است.

مقامات رسمی و تعدادی از نمایندگان مجلس زمزمه‌هایی در خصوص قرنطینه شهر قم کردند اما به نظر می‌رسد قدرت نهادهای مذهبی که در دل حکومتی اسلامی رشد کرده اند به آنها اجازه چنین کاری نداد.

سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران خطاب به مردم قم گفته بود: «از مردم می‌خواهیم که از قم خارج نشوند، به جاهای دیگر نروند و ما را مجبور به قرنطینه‌کردن نکنند».

با وجود این او در گفتگو با تلویزیون ایران با بیان بر اینکه نقاط بسیار آلوده و نیز شهری مانند قم به شدت تحت کنترل بوده و بیماران ترخیصی رو به افزایش است، تاکید کرده بود که اکثر این بیماران کسانی‌اند که از قم خارج شده بودند.

احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم روز دوشنبه ۴ اسفند در مجلس شورای اسلامی گفته بود:« قم از نظر شیوع ویروس کرونا وضعیت خوبی ندارد و عملکرد دولت برای مواجهه با این ویروس  صفر است. روزانه ۱۰ نفر در قم از بین می‌روند، تا دیشب حدود ۵۰ نفر به دلیل ابتلا به ویروس کرونا فوت کرده اند.» او با تاکید بر اینکه باید هرچه سریع‌تر حرم حضرت معصومه در قم تعطیل شود، افزود: در این‌باره مراجع مخالف نیستند، اوضاع قم نگران‌کننده است.

این در حالی است که از شب گذشته دو استان گیلان و مازندران که ویروس بعد از قم و از طریق این شهر وارد آنان شد، در وضعیت نیمه‌قرنطینه قرار گرفته‌اند، ورود ماشین‌های غیر بومی به این استان‌ها ممنوع شده و فقط خودروهای حامل سوخت و مواد غذایی اجازه ورود به این استان‌ها را دارند.

برخی از مسئولان همچنان ناامیدانه بر قرنطینه کردن قم پافشاری می‌کنند.

اگر حکومت ایران حاکمیتی دینی و وابسته به تعدادی روحانی حکومتی نبود، شاید دولتمردان می‌توانستند تصمیمی مستقل از خواست احتمالی روحانیون قم بگیرند یا در روند تصمیم گیری خود «تقدس» این شهر را وارد محاسبات نکنند.

عبدالکریم حسین‌زاده یک نماینده مجلس روز ۱۵ اسفند در حساب شخصی خود در توئیتر با انتقاد از عدم قرنطینه شهر‌ها به هنگام شیوع بیماری کرونا نوشت:«تلنبار شدن اجساد در قم و درماندگی مردم ‎رشت گواه ناکارآمدی‌های صورت گرفته در این اطلاع‌رسانی و هشدار به موقع ‎کرونا ست. شهرها را که ‎قرنطینه نکردید، حالا که در پیک زمان شیوع هستیم دست کم قرنطینه خانگی در قم و رشت الزامی کنید تا در تعداد کشته‌شدگان رکورددار جهانی نشده‌ایم.»

حتی برخی از مسئولان کشورهای همسایه نیز از ایران خواستند که قم را قرنطینه کند. فخرالدین کوجا وزیر بهداشت ترکیه که روز ۴ اسفند دستور بستن تمامی مرزهای زمینی و هوایی کشورش با ایران را صادر کرده، در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت در مکالمه ۲ روز پیش در گفتگو با سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران درخواست کردم که شهر قم نیز مانند شهر ووهان چین قرنطینه شود. اگر این شهر قرنطینه می‌شد، دیگر نیازی به اتخاذ تدابیر دیگر و بستن مرزها نبود.

اگر حکومت ایران حاکمیتی دینی و وابسته به تعدادی روحانی حکومتی نبود، شاید دولتمردان می‌توانستند تصمیمی مستقل از خواست احتمالی روحانیون قم بگیرند یا در روند تصمیم گیری خود «تقدس» این شهر را وارد محاسبات نکنند که به واسطه مرکز ویروس بودن زیر سوال برود. اتفاقی که در عراق و عربستان به نوعی افتاد. در عراق روحانیون چنین تصمیم‌گیری‌هایی را به دولت واگذار کردند. حتی حکومت عربستان سعودی هم در سال‌های اخیر فاصله‌ای میان دولت و روحانیون تندرو ایجاد کرده و نشان داد که اینگونه تصمیمات را می‌تواند مستقل از فشار تندروهای علم گریز بگیرد. اما در ایران که به نظر می‌رسد مسئولان حکومتی همچنان نیازمند حمایت روحانیون و دستشان زیر سنگ آنان است و بعضا رعایت توصیه‌های پزشکی که با سلامتی و جان مردم ارتباط دارد را  هم به امر و نهی‌های آنان وابسته کرده‌اند.

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

6 پاسخ

  1. ” طبق گزارشهای بعدی ظاهرا بیش از دو هفته قبل از اینکه ورود ویروس به قم رسما اعلام شود ، کرونا وارد شده وحتی تلفاتی گرفته بوده است ( حال ممکن است مسئولین تشخیص نداده باشند) وبه علت تاخیر در اعلام ورود کرونا طبیعتا افراد مبتلای بسیاری از قم به استانهای همجوار مخصوصا تهران سفر کرده ودر نتیجه استانها وشهرهای تهران واراک وگیلان را آلوده کرده بودند ،وعملا پیشنهاد قرنطینه ۴ اسفند قم دیگر فایده ای نداشته است ، “

  2. اوجب واجبات حفظ حکومت است . امام خمینی ره.
    انسان ؟! برای اینها در راه حفظ حکومت هر دورغ و جنایت و خیانتی واجب است.

  3. همانطور که متاسفانه بعضی آخوندها عوام و جاهل اند و ظالم، و متاسفانه بر مال و جان مردم حاکم، بعضی هم از مدعیان فرهنگ و شعور همان ویژگی ها را دارند و در شرایط بحرانی جامعه، با عوامی گری و جهل و ظلم بر کلیت دین و ایمان و عقیده ی خداباورانه مردم می تازند. با هر بهانه و دستاویزی!
    اعتقاد و ایمان به خدا، ربطی به آخوند و غیر آخوند ندارد. همینطور اعتقاد به نبوت پیامبر خدا، حضرت محمد ص، و نیز اعتقاد به وجود و غیبت و ظهور نهائی منجی جهانی، حضرت مهدی ع.

    در کشاکش دعواهای سیاسی، با بهانه های مختلف، ریشه های مذهبی و فرهنگی مردم را هدف قرار دادن، روا نیست. مبارزه با جهل و ظلم، تلازمی با مبارزه با اعتقادات اصیل مردم ندارد. انسان است و ایمان و اعتقادش. انسان بی ایمان، خودش را گم کرده است.
    نسوا الله فانسیهم انفسهم.

    1. جناب علی تبریزی ایمان به خدا ؟ شاید آری! و اما نه الله جبار قهار منتقم و قاصم و… که پیامبرش شوهر عایشه شش ساله است و سه سال هم بوده که عاشقش بوده! و و نه دینی که امامش علی ست که طبق تمامی اخبار دست کم سر هفتصد شاید هم نهصد نفر را بریده که در میانشان پیر و حتا بچه ای که همسن عایشه بوده چرا که دوست دختر و همبازی او بود. یهودیان بنی قریضه را می گویم. آصلا من دلم میخواهد از شما بپرسم که مگر این دین را آخوند و آیت الله و مداح به مردم سرایت نمی دهند، مگر اینان واترثینش نیستند!؟ و اصلا مگر میشود واقعیت اسلام و پیامبر را از حقیقتشان جدا کنید. و یک پرسش اساسی: شما برای کدام کیفیت برای کدام خوبی برای کدام فایده دین و خصوصا اسلام برایش دل می سوزانید! من امیدوارم کاری را که روشنفکران و دلسوزان جامعه نتوانستند با این اسلام حنیف بکنند این ویروس کرنا بکند. یعنی ریشه این باور الهی که من اهریمنیش می نامم را بکند.دینی که در این هزار و چهارصد سال حتا یک روز خوش نه برای مومنین به خودش هدیه داده و نه به همسایگانش. من خودم از بیش هفت نسل آخوندزاده هستم هم این دین را می شناسم و هم آیت الله و مداح و روضه خوان. اگر خدائی قابل دفاع باشد همان خدای زرتشت است که نه بیرون از سرشت و طبیعت است که لوکرس و باروک اسپینوزا و فردریش نیچه و… ازش دفاع کرده اند. خدائی که نه آفریننده است بلکه خدائی ست که در ذره و اتم و ماده وجود دارد. آقا این اسلام و این پیامبر و این امکامان و این قرآن اصلا قابل دفاع نیستند. یکتاپرستی ای را که زرتشت پایه گذاشت اصلا از موضع پیامبری نبود. بلکه یک مسئله بسیار فلسفی بود. اما یهودیت از آن کپی برداری کردند و مسیحیت از یهودیت و اسلام با تقلبی شگرف آنرا از طبیعتش بیرون برد. این سه دین ابر اهیمی آن دید فلسفی را تبدیل کلیم الهی کردند و وحی و از این معجزات نابخردانه. با احترام فراوان به بیماران کرونا و کروناهای روانی و مذهبی و خصوصا به امید بهبودشان با تکیه بر دانش و خرد. درود بر شما آقای تبریزی

  4. گالری چاپلین فقید گفته: شاید بتوانی کسی را که خواب است بیدار کنی اما کسی که خود را به خواب زده هرگز!

  5. در این شرایط حساس که ترامپت و اسرایل و عربستان و بحرین و حدود نصف کره زمین قصد نابودی حکومت امام زمان را دارد، آیا ما نباید دو دستی به همین اخوند‌ها بچسبیم و دمکراسی نو پایه اخوندی را با خون خود سر پا نگاه داریم. دشمن، دشمن….دشمن

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

چرا قم قرنطینه نشد؟

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »