تحریم انتخابات مهم است؛ به بهانه‌ی بیانیه‌ی «دانشجویان متحد»

ابوالفضل قدیانی

بیانیه‌ [«دانشجویان متحد» پیرامون انتخابات مجلس یازدهم] را  خواندم نکته های نیکو و راهگشایی در آن آمده از جمله:

۱. اصلاح طلبان ساختار محور به بخشی از وضعیت موجود تبدیل شده‌اند.
۲. یگانه راه تغییر آینده را مقاومت علیه وضع موجود می‌دانیم چرا که باور داریم روند‌های فعلی جز تباهی حاصلی ندارد. تنها عمل امروزمان می تواند ضامن رهایی فردایمان باشد.

۳.استقرار اقتصاد سیاسی طرد و حذف در ایران در پشت خود کلی از فرودستان اعم از حاشیه‌نشینان، بیکاران، سلب مالکیت‌ شدگان، کارتن‌خواب‌ها و… را به‌جای گذاشته است. سازوکارهایی هم‌چون خصوصی‌سازی منابع ملی به نام دروغین سپردن کار به مردم.

۴.  امروز دیگر بی‌تردید سیاست راستین تنها با تغییر زمین بازی و چرخشی اساسی به سوی مردم ممکن می‌شود باید با مردم به سوی جامعه بازگشت.

۵. مرزبندی شما با «اپوزیسیون فاسد سلطنت‌طلب » در بیانیه هوشمندانه و حائز اهمیت است.

اما به نظرم جای دو نکته در این بیانیه خالی است:

نخست: دفاع از آزادی و دمکراسی

به اعتقاد من بزرگترین مشکل کشور استبداد دینی و خودکامگی نفس‌گیر آن در حال حاضر و در طول تاریخ کشور ما بوده است.البته مشکلات کشور را تک علتی نباید بررسی کرد منظور علت‌العلل مشکلات است. این استبداد است که عدالت را لگدکوبِ جاه‌طلبی‌ها و قدرت‌پرستی‌های خود کرده و می‌کند و هرگونه مخالفت و اعتراض و انتقاد را سرکوب می‌کند. بنابراین ضروری است که در کنار دفاع از عدالت از آزادی و دمکراسی به جد دفاع شود، چون مهمترین مؤلفه‌ی عدالت آزادی است و لازمه‌ی دفاع از آزادی ایجاد دمکراسی است. اگر آزادی نباشد در حقیقت عدالتی هم در کار نیست به قول یکی از بزرگان که نامش را به خاطر ندارم گفته: «کسی که آزادی را از تو می دزدد به راحتی نانت را هم خواهد دزدید». ما نباید گرفتار اشتباه زمان انقلاب شویم و از آزادی و دمکراسی غفلت کنیم و در نتیجه آزادی و دمکراسی قربانی شود و ملت در چنگ استبداد اسیر گردد.

دوم:  دفاع از تحریم انتخابات

شما خوب می‌‌دانید که استبداد سوء‌استفاده‌های زیادی از شرکت مردم در انتخابات‌های نمایشی فرمایشی کرده. از طریق آن به جامعه‌ی جهانی و حتی جامعه ایران مشروعیت‌فروشی کرده و می‌کند. اگرچه این مشروعیت کاذب است اما نظام استبداد دینی آن را به حساب مشروعیت خود می‌گذارد و متاسفانه بخشی از جامعه‌ی جهانی هم آن را می‌پذیرد و در نتیجه سبب طولانی شدن عمر استبداد شده و می‌شود.

همانطور که گفته‌اید: «باید با مردم به سوی جامعه باز گشت». لذا نباید انرژی مردم پای صندوق‌های انتخابات نمایشی تباه شود. بنابراین تحریم انتخابات بسیار مهم است.

به طور کلی با دیدگاه های شما در بیانیه موافقم.
برایتان آرزوی توفیق روز افزون دارم
ابوالفضل قدیانی

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

4 پاسخ

  1. وقتی آقای قدیانی می تواند اپوزسیون سلطنت طلب را یکسره فاسد بخواند به نظر من اشکالی ندارد که آنها هم کل اپوزسیون انقلابی بریده از انقلاب را یکسره فاسد بخواند!

    یعنی انقلابیون ۵۷ ذره ای فکر نمی کنند که ناظرین بیرونی و افرادی که بعد از انقلاب ۵۷ به دنیا آمده اند و اکنون در دهه دوم و سوم زندگی شان هستند و تعصبی نسبت به شاه و شیخ ندارند و این ادبیات تمامیت خواه را می شنوندرا می خوانند چه برداشتی می کنند

  2. رب آفرید انسان را
    تا بگیرند انس آنها
    نهایت ظلم باشد
    خواهیمشان حیوانها
    تنها نه ای تو آیت
    افزون مکن بحران را
    شیطان دارد گرچه علم
    ز جهل گزید نیران را
    هم نمرود و هم فرعون
    چون بکردند عصیانها
    از کاخ و از برجشان
    چه مانده جز ویرانها؟

  3. فرمودید که: ” ما نباید گرفتار اشتباه زمان انقلاب شویم و از آزادی و دمکراسی غفلت کنیم و در نتیجه آزادی و دمکراسی قربانی شود و ملت در چنگ استبداد اسیر گردد.”
    فرمودید که: یاد آواری کنم که شما و دوستان این استبداد دینی را در یک قوتی شیک با جلد امام و دمکراسی به ما ملت هالو فروختید. حالا این شعار تو خالی ما در انتخابات شرک نمیکنیم؟ خوب بعدش چی؟

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

توی یک عالم دیگری سیر می‌کرد. در عوالمی که به واقعیت راه نداشت. تک‌تک جمله‌هایی که بیان می‌کرد و سفارش‌هایی که در باب انتخابات مجلس، خطابه می‌کرد؛ انگاری یک عمد و قصدِ غریبی را در

ادامه »

۱- در کشورهای با حکومت‌های دموکراتیک و قوه قضاییه مستقل یا به طور کلی دولت- ملت‌ها، شهروندان یا به نحو ایجابی به مشارکت سیاسی

ادامه »

سرانجام انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد و نتیجه مشارکت اعلام شده از سوی جمهوری اسلامی عدد ۴۱

ادامه »