تجمع اعتراضی «امیرکبیری‌ها» به یاد جانباختگان اسقاط هواپیمای اکراینی

زیتون– جمعی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر تهران امروز، یکشنبه ۲۷ بهمن،  در محوطه دانشگاه تجمع کردند.

بر اساس ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، دانشجویان با اشاره به تبلیغات برگزاری انتخابات مجلس، شعار «مردم درگیر فقرند، اینا تو فکر رای‌اند» سر داده‌اند.

شعار «میزان رنج ملت است» نیز از دیگر شعارهای مطرح در این تجمع بوده‌اند.

دانشجویان در این تجمع شعارهایی دیگری از قبیل «حکومت نظامی، نمی‌خوایم، نمی‌خوایم»، «بهاره هدایت، آزاد باید گردد»، «دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» نیز سر دادند.

براساس تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، دانشجویان در محوطه دانشگاه نیز حرکت کرده و نسبت به رفتار حکومت در جریان اعتراضات آبان‌ماه شعارهایی دادند.

دانشجویان معترض همچنین خواستار آزادی برخی فعالان زن مانند بهاره هدایت، نسرین ستوده، نرگس محمدی و ندا ناجی شده‌اند.

دانشجویان همچینن پلاکاردهایی درباره کشته شدن ۱۵۰۰ نفر در آبان و ماجرای سرنگونی هواپیمای اوکراینی در دست داشتند و در این باره شعار سردادند.

در این شعارها به شلیک سپاه به هواپیمای تهران‌ـ کی‌یف که از سوی مسئولان «خطای انسانی» خوانده شد اشاره و گفته شده است: «خطای انسانی تویی، شلیک پنهانی تویی ـ سپاهی سپاهی، قاتل ما شمایی»

دانشجویان از جمله شعار می‌دادند: «آبان دی و خرداد، یادآور خون و بیداد ـ قربانی امنیت، پایان جمهوریت ـ بردند و شکستند و دریدند و تکاندند، عدالت کجایی»

برخی از گزارش‌ها حاکی از برخورد با دانشجویان در هنگام خواندن بیانیه پایانی این تجمع است.

 

دانشگاه‌ها صحنه اعتراض

روز گذشته (شنبه ۲۶ بهمن) نیز هم جمعی از دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل، در اعتراض به بازداشت بهاره هدایت تجمعی مشابه برگزار کردند.

هم‌زمان سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت) با انتشار بیانیه‌ای بازداشت بهاره هدایت را محکوم کرده است.

ادوار تحکیم وحدت خواستار «آزادی بی قید و شرط» این دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تهران شده و در بیانیه این سازمان آمده: «اتفاقات ناگواری که در آبان امسال به‌وقوع پیوست به‌همراه احضار و بازداشت فعالین دانشجویی، کارگری و صنفی نشانگانی از عمق بحرانی هستند که به‌دلیل اخلال در نقش واسطه‌گری نهادهای مدنی و سیاسی در جهت مشارکت در حیات سیاسی گروه‌های مختلف اجتماعی به‌وجود آمده است.»

بیانیه دانشجویان: با به محاق رفتن جمهوریت، سیاست را باید در جای دیگری جست

روزگذشته  همچنین «دانشجویان متحد» پیرامون انتخابات مجلس یازدهم بیانیه‌ای صادر کرده بودند و در آن تاکید کرده بودند که در فاصله‌ی چند روز تا انتخابات مجلس یازدهم، سکوت مردم در قبال هیاهوی پوچ نیروهای سیاسی رسمی، به بلندترین صدا، بی‌معنایی این انتخابات را فریاد می‌زند.

در بیانیه این دانشجویان آمده بود: «امروز دیگر بی‌تردید سیاست راستین تنها با تغییر زمین بازی و چرخشی اساسی به سوی مردم ممکن می‌شود. باید با مردم به سوی جامعه بازگشت.»

دانشجویان متحد در ادامه افزودند: «این مردم اعتراض خود را به رساترین صورت در دی ماه ۹۶ و آبان و دی ۹۸ به گوش همگان رساندند؛ زنهار که مسخ‌شدگان در قدرت، مقابل خواسته‌های به حق مردم جز سرکوب هیچ پاسخی نداشتند.»

به گفته دانشجویان عدم پاسخگویی در قبال افتضاحی به نام لیست امید، همه و همه نشان‌دهنده‌ی تبدیل شدن اصلاح‌طلبان ساختارمحور به بخشی از وضعیت موجود هستند.

امضا کنندگان این بیانیه در پایان تاکید کردند: «در شرایطی که با نوعی به محاق رفتن جمهوریت مواجه هستیم، سیاست را باید در جای دیگری جست.»

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. با الهام از دوستان چپ گرا و نو اندیشان دینی. در این شرایط حساس که دشمن نمیخواهد که ملت رأی بدهد و سامسونگ ول کرده و رفته و سالوادور النده از حکومت افتاده و ترامپت بچه مکزیکی‌ها را میکشد و استرالیا بومی‌ها و جمال قاشقی را میکشند. حقش است که از نظام پشتیبانی کرده و عوض اعتراض برویم رأی بدهیم. نگاه دگری باید کرد. واژه‌ها را باید شست.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در بازار کالا و خدمات هم جهش پیدا می‌کند؟ چنین پدیده‌ای ناشی

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری خوابیده است. دخترِ هشت

ادامه »

در طول دورانی که خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی را در دست گرفته است ایران رو به ویرانی رفته و جمهوری

ادامه »