بازداشت بهاره هدایت پس از مهدی محمودیان

پرواز ۷۵۲ اکراین هنوز هم قربانی می‌گیرد

زیتون-اسماعیل سلیمانی٫ رییس حراست دانشگاه تهران٫ امروز (چهارشنبه) هرگونه دخالتی در بازداشت بهاره هدایت٬ فعال دانشجویی و زندانی سیاسی سابق٬ را تکذیب کرد.

اسماعیل سلیمانی در گفت‌وگویی با ایلنا مدعی شد که پلیس امنیت دو، سه مرتبه به بهاره هدایت برای مراجعه، ابلاغ کرده بود و حتی با او نیز صحبت‌هایی داشت و در واقع او در جریان مساله بوده است. در ادامه این جریانات پلیس با حراست دانشگاه تماس می‌گیرد و می‌گوید که می‌خواهد با بهاره هدایت مصاحبه‌ای داشته باشد و ابلاغیه‌ای قضایی دارند که باید به او بدهند.

اسماعیل سلیمانی ادامه داد:‌ «وقتی پلیس مراجعه می‌کند، ما مطلع می‌شویم که موضوع بحث، دستگیری بهاره هدایت است،‌ ما نیز با توجه به حساسیتی که دانشگاه دارد، اجازه نمی‌دهیم این اتفاقات در حراست دانشگاه رخ بدهد. ما پلیس را به بیرون هدایت کردیم.»

رییس حراست دانشگاه تهران افزود: «بعد از این که خانم بهاره هدایت از ساختمان بیرون می‌رود، بیرون از دانشگاه بازداشت می‌شود، از این رو بازداشت وی ربطی به حراست و دانشگاه ندارد.»

او در این گفت‌گو توضیح نداد که چرا پلیس امنیت، حراست دانشگاه تهران را واسطه بازداشت یک فعال دانشجویی و زندانی سیاسی سابق کرده است.  همچنین معلوم نیست که چرا رییس حراست دانشگاه تهران چرا باید در جریان بازجویی پلیس امنیت از یک دانشجو باشد.

بهاره هدایت٬ فعال دانشجویی و زندانی سیاسی سابق٬ ظهر روز دوشنبه برای ششمین بار بازداشت شد.

به گزارش «زیتون» در حالی که این فعال دانشجویی برای امروز (چهارشنبه ۲۳ بهمن) به پلیس امنیت احضار شده بود؛ اما ظهر روز دوشنبه به حراست دانشگاه تهران احضار و پس از آن برای چند ساعت مفقود شد.

او روز گذشته از دادسرای اوین تماس گرفت و خبر از آن داد که در زندان اوین بازداشت شده است.

بهاره هدایت در دهه هشتاد و زمانی که عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت بود بارها بازداشت و احضار شده بود؛ او اما پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به هفت سال‌ و نیم زندان محکوم  شد.

این فعال دانشجویی سه سال پیش و پس از تجمیع برخی حکم‌های صادره از سوی دادگاه انقلاب در روز یک‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۵ آزاد شده بود.

قربانیان شلیک موشک به هواپیمای مسافربری

پیش از بهاره هدایت٬ مهدی محمودیان٬ فعال سیاسی و زندانی سیاسی سابق نیز بازداشت شده بود.

مهدی محمودیان روز سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ از سوی اطلاعات سپاه برای دومین بار در دو ماه گذشته بازداشت شد.

براساس یک فایل صوتی که توسط بی‌بی‌سی فارسی منتشر شد بازجوی سازمان اطلاعات سپاه با او تماس می‌گیرد و تهدیدش می‌کند فراخوان برای یادبود کشته‌شدگان اسقاط هواپیمای اکراین را حذف کند و می‌گوید در غیراین صورت، «خودم برت می‌دارم می‌برمت اوین و اونجا از خجالتت در میام.»

پس از بی‌توجهی محمودیان نسبت به این تهدید٬ ماموران اطلاعات سپاه با مراجعه به منزل این فعال سیاسی و تفتیش آن، کامپیوتر و موبایل و وسایل الکترونیک و شخصی‌اش را توقیف کردند و او را به محل کارش بردند و در دفتر کارش هم وسایلی را توقیف کردند. ماموران سپس او را بازداشت و به زندان اوین منتقل کردند. اتهامات مهدی محمودیان و دلیل بازداشت او هنوز اعلام نشده است.

هواپیمای مسافربری اوکراین صبح چهارشنبه ۱۸ دی ماه ساعاتی پس از حمله موشکی ایران به پایگاه های محل استقرار نیروهای آمریکایی، هدف پدافند موشکی ایران قرار گرفت و سقوط کرد.

در مجموع سه فیلم متفاوت از لحظه برخورد موشک با این هواپیمای مسافربری و صحنه سقوط آن در شبکه‌های مجازی منتشر شد.

اکانتی که اولین فیلم را منتشر کرده بود٬ چند ساعت پس از انتشار آن فیلم که کامل‌ترین فیلم منتشر شده نیز بود٬ از شبکه اجتماعی توییتر حذف شد.

جمهوری اسلامی ابتدا گزارش‌ها از هدف گرفتن پرواز ۷۵۲ خطوط بین‌المللی اوکراین از تهران به کی یف را تکذیب می‌کرد و سخنگوی دولت حتی کشورهای غربی را به «دروغگویی و مشارکت در جنگ روانی» متهم کرد.

در نهایت اما اعتراف کردند که هواپیمای مسافربری اکراین دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه امام خمینی تهران در جنوب غربی این شهر هدف موشک قرار گرفت و سقوط کرد.

قربانیان شامل ده‌ها ایران و کانادایی، و همچنین از افغانستان، اوکراین، بریتانیا و آلمان بودند.

پس از اعلام این خبر بهاره هدایت و مهدی محمودیان در حساب کاربران توییتری‌شان از مردم دعوت کردند تا به یاد کشته شدگان هواپیمای مسافربری در برخی مناطق شهر شمع روشن کنند.

در پی این دعوت جمعی از شهروندان ایرانی در شهرهای مختلف به عزای کشته شدگان این پرواز نشستند که اغلب نیز با خشونت ماموران امنیتی مواجه شدند.

 

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

بازداشت بهاره هدایت پس از مهدی محمودیان

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »