خانواده کشته‌شدگان کرمان هم شاکی شدند

زیتون- «مرگ بر اثر واکنش‌های حیوانی و غیرعمدی انسانی» چیزی‌ست که به عنوان دلیل مرگ در گواهی فوت کشته‌شدگان تشیع قاسم سلیمانی نوشته شده است.

روزنامه شهروند گزارش داده است که اداره ثبت احوال کرمان در روزهای اول «مرگ بر اثر واکنش‌های حیوانی و غیرعمدی انسانی» را به عنوان دلیل مرگ کشته‌شدگان تشیع قاسم سلیمانی نوشته و پس از اعتراض بازماندگان در گواهی جدید آن را به «خفگی یا ازدحام جمعیت» تغییر داد.

در مراسم تشییع جنازه قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه، در کرمان بر اثر «ازدحام جمعیت» و زیر دست‌وپا ماندن تعدادی از شرکت‌کنندگان، کشته یا زخمی شدند.

منابع رسمی از قول پیرحسین کولیوند، رییس اورژانس کشور٬ تعداد کشته‌شدگان را ۵۶ نفر اعلام کرد؛ اما بر اساس اخباری که منابع محلی در اختیار «زیتون» قرار دادند تعداد کشته‌شدگان این مراسم بیش از صد نفر بوده است. در این حادثه همچنین ۲۱۳ نفر زخمی شدند.

بر اساس فیلم‌های منتشر شده، گروهی از شرکت‌کننندگان در مراسم تشییع قاسم سلیمانی٬ فرمانده پیشین سپاه قدس٬ به دلیل ازدحام جمعیت و زیر دست و پا ماندن زخمی و کشته شدند. این موضوع باعث شد که دفن فرمانده پیشین سپاه قدس برای یک روز به تعویق بیفتد.

حال پس از گذشت نزدیک به چهل روز از مرگ این افراد٬ خانواده ۲۰ تن از کشته‌شدگان مراسم تشییع قاسم سلیمانی٬ با نامه‌ای به دفتر رهبر جمهوری و ابراهیم رئیسی،‌ رییس قوه قضائیه اعلام کرده‌اند که می‌خواهند در این رابطه شکایت کنند.

به گزارش روزنامه شهروند، این خانواده‌ها می‌خواهند بدانند «چرا تا به‌حال کسی مسئولیت این حادثه را نپذیرفته است.»

عده‌ای از شاکیان به دفتر آیت‌الله خامنه‌ای و عده‌ای به قوه قضائیه مراجعه کرده‌اند. در قوه قضائیه از ‌اولیای دم خواسته شده تا به صورت جداگانه اعلام شکایت کنند.

رضا تیرگر،از اعضای خانواده‌ یکی از بازماندگان در این رابطه توضیح داده است که تا به‌حال «نه اطلاعیه‌ای دادند و نه باعث و بانی این ماجرا را معرفی کردند… یک نفر هم نیامد رسما عذرخواهی کند، حتی آن‌ها را شهید اعلام نکردند، در حالی ‌که در حادثه مشابه، مثل ماجرای هواپیما به دلیل فشارهای سیاسی و بین‌المللی به‌سرعت قربانیان را شهید اعلام کردند، در حق قربانیان تشییع ظلم شد.»

اعتراض زیر سایه «شهادت سردار»

اولین واکنش به کشته شدن عده‌ای از تشیع کنندگان را روزنامه وطن امروز نشان داد.

این روزنامه در این رابطه تیتر زد «کرمان به قربانت». این تیتر با واکنش منفی بسیاری از کاربران فضای مجازی مواجه شد.

علی مطهری٬ نایب رییس سابق مجلس٬ جز معدود چهره‌های سیاسی بود که به کشته شدن عده‌ای از تشیع کنندگان قاسم سلیمانی انتقاد کرد.

او در این رابطه تاکید کرد که کشته شدن تشیع کنندگان قاسم سلیمانی موضوعی نیست که از کنار آن به راحتی بگذریم.

علی مطهری در این یادداشت که در کانال تلگرامی‌اش منتشر کرد٬ ادامه داده بود: «برگزارکنندگان این مراسم که می دانستند جمعیت استثنایی خواهد آمد، باید برای نقاط حادثه خیز تدبیر می کردند چنان که یک خبرنگار در صبح آن روز هشدار داده بود که در این نقطه تعدادی کشته می شوند و حاضر نشده بود در آنجا مستقر شود. اینجانب بعد از مراسم تهران که در آن عده زیادی از جمله خود بنده به مرز خفگی رسیدند در مقاله ای هشدار دادم که این حادثه تکرار نشود. متأسفانه یک خبرگزاری از درج آن خودداری کرد، شاید به این بهانه که نباید باعث کم شدن شور مردم شویم. اگر آن هشدار به گوش مسئولان می رسید شاید حادثه کرمان رخ نمی داد.»

پس از علی مطهری محمدرضا زائری، از روحانیون شناخته شده و منتقد برخی از سیاست‌های فرهنگی٬ نیز در رابطه با کشته شدن شماری از شرکت‌کنندگان در مراسم کرمان نوشت: «وقتی می‌گوییم که کشور را فقط با احساسات تمی شود اداره کرد دوستان تحمل شنیدنش را ندارند.»

در نهایت اما تنها واکنش رسمی به کشته شدن این افراد وعده شهید خواندن آنان بوده است.
تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

2 پاسخ

  1. با سلام/ به نظر من تنها عبارتی که جمهوری اسلامی ۴۱ سال بدون لکنت به زبان آورد همین عبارت “واکنش حیوانی” به افراد متوهمی که گله وار در هر میتینگی شرکت می کنند، بیان داشته است. این اتفاق هرچند شاید بدون اختیار افتاده باشو، اما بسیار مبارک است.

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ رویکرد بینامرزی، میان گفتمان‌های مختلف و متضاد ایرانی، نوعی سازش و

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در بازار ارز، قیمت‌ها در

ادامه »

«دحترِ هفت-هشت ماهه‌ای سرش را گذاشته است روی شانه‌ی چپِ مادر، سرش روی شانه‌ی راست‌ش خم شده است و پنداری

ادامه »