استقبال از انتخابات مجلس با «تحریم»

زیتون– چهار حزب و سازمان جمهوری خواه امروز (شنبه) خواستار تحریم انتخابات پیش رو شدند.

اتحاد جمهوری‌خواهان ایران، حزب چپ ایران (فدائیان خلق)، سازمان های جبهه ملی ایران در خارج از کشور، و همبستگی جمهوری خواهان ایران ضمن حمایت از «اسفند بدون رای»، خواستار عدم مشارکت مردم در انتخابات مجلس شدند.

این چهار حزب و سازمان سیاسی با انتشار بیانیه‌ای مشترک ضمن دعوت مردم ایران به «تحریم انتخابات فرمایشی»، آن را «فرصتی مناسب برای پیوند زدن امتناع از صندوق رأی با اعتراضات خیابانی آبان و دی» عنوان کردند.

انتخابات برای مجلس یازدهم و میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری ۲ اسفند ۹۸ برگزار می‌شود.

اسفند بدون رای

در حالی که حدود ده روز به انتخابات مجلس یازدهم باقی مانده است٬ تا کنون گروه‌ها و اشخاص مختلفی انتخابات پیش رو را تحریم کرده‌اند.

پیش از این نیز ۱۶۴ تن از فعال سیاسی و مدنی خارج از ایران از مردم خواستند تا با به کارزار «تحریم فعال انتخابات » بپیوندند.

در بیانیه جمعی از فعالان سیاسی و مدنی، آمده بود که این افراد مردم ایران را به تحریم فعال و هدفمند انتخابات در «پویش اسفند بدون رای» دعوت می‌کنند تا شهروندان ایرانی با کاربست «نافرمانی مدنی» از حقوق شهروندی و شأن رای خود دفاع نمایند. امضا کنندگان آن بیانیه تاکید داشتند که تحریم فعال انتخابات فرصت مناسبی برای استمرار اعتراضات و ساماندهی آن در جهت ارتقاء به جنبش اجتماعی توانمند و فراگیر است.

در ادامه آن بیانیه که برای انتشار در اختیار زیتون قرار گرفته بود٬ آمده بود که شرکت در این انتصابات به صورتی غیرمستقیم، هم پایمال نمودن خون‌های جان‌باختگان اعتراضات آبان ماه وبی اعتنایی به انسان هایی است که مظلومانه در هدف قرار گرفتن هواپیمای مسافربری چشم بر دنیا بستند و هم آب به آسیاب استبداد دینی برای جبران مشروعیت از دست رفته‌اش می‌ریزد. مسئولیت مدنی و رسالت ملی و مردمی ایجاب می‌نماید تا بازی «نمایش مشروعیت حکومت» را برهم زده و با دوری از صندوق‌های «رای زینتی»، حرکت برای شکل‌گیری انتخابات واقعی و متناسب با شأن مردم شریف ایران در آینده را هموار ساخت. انتخاباتی آزاد و منصفانه که محصول آن بتواند بستر اصلی سیاستگذاری و قانون‌گذاری در کشور باشد و گردش قدرت را تضمین نماید، با «نه» گفتن به این انتخابات نمایشی و غیرموثر حاصل می‌شود.

در همین رابطه جمعی از فعالان سیاسی-مدنی نیز با امضای بیانیه‌ای با اعلام ولایت فقیه به عنوان مهم ترین مانع دموکراسی در ایران، همگان را به همبستگی برای «نه؛ به انتخابات نمایشی» دعوت کرده اند.

این فعالان سباسی-مدنی، علی‌رغم گرایش های سیاسی مختلف، مسالمت‌آمیز‌ترین راه تغییر در ایران را «انتخابات آزاد» دانسته‌اند.

امضاء‌کنندگان این بیانیه به‌عنوان «جمعی از جمهوری‌خواهان تحول‌خواه ایران»،  با این باور که «نه اقلیت حاکم می تواند اعتراضات را ریشه کن سازد و نه زور مردم ناراضی در حدی است که بتواند این اقلیت را کنار بزند»، مسیر گذار از استبداد دینی و «تغییر موازنه قوا به نفع اکثر مردم ایران» را «تقویت و تشدید فعالیت های مدنی زنان، کارگران، معلمان، دانشجویان و…، هر چه گسترده تر و پرشمارتر شدن اعتراضات مسالمت آمیز مدنی در محل کار و در خیابان ها، شکل گیری اعتصابات گسترده و نافرمانی مدنی» دانسته‌اند و تاکید کرده‌اند:«این مسیر هرچند ممکن است زمان‌بر باشد اما تنها راه حل ملی و مسالمت‌آمیز برای تغییر در ایران است.»

از سوی دیگر با مصوبه شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان قرار است این شورا در انتخابات پیش رو برای تهران لیست انتخاباتی اعلام نکند.

شورای نگهبان علیه انتخابات آزاد

میزان ردصلاحیت نامزدهای انتخابات پیش‌رو به نصبت ادوار گذشته٬ بسیار گسترده بود.

وب‌سایت سحام‌نیوز، نزدیک به مهدی کروبی، اعلام کرد که شورای نگهبان رکورد رد صلاحیت‌ها در ادوار گوناگون را شکسته است. بنا به اعلام سحام‌نیوز، مقایسه آمار نمایندگان ردصلاحیت شده مجلس نهم و دهم حکایت از افزایش نزدیک به سه‌برابری ردصلاحیت‌شدگان دارد.

در پی اعلام رد صلاحیت حدود ۹۰ نفر از نمایندگان کنونی مجلس شورای اسلامی در شورای نگهبان، سخنگوی این شورا، روز یک‌شنبه، ۲۲ دی، گفت صلاحیت این افراد «بیشتر به علت جرایم اقتصادی و سوءاستفاده‌های مالی» رد شده است.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، ضمن اعلام این خبر در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اضافه کرد که «این بررسی‌ها در مرحله نخست انجام شده و ممکن است در مرحله دوم این تعداد افزایش یا کاهش یابد».

به گفته کدخدایی هیأت‌های نظارت استانی و مرکزی صلاحیت ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر را بررسی و از این تعداد، صلاحیت ۳۴ درصد را تأیید کرده‌اند.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین با بیان این‌که «در بررسی صلاحیت‌ها تمایل سیاسی افراد را بررسی نمی‌کنیم»، تأکید کرد «کسانی که تأیید صلاحیت نشده‌اند از هر دو طیف سیاسی کشور هستند.»

از سوی دیگر اما

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

  1. به نظر می آید منفورترین آدمها نیازی به مقبولیت ندارند!
    جقدر خوب می بود اگر این آقایان شورای نگهبان هم مقبولیت خودشان را با رای مردم می سنجیدند،
    مثلا جناب آقای جنتی یاهمین آقای عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان ویا جناب آقای شریعتمداری کیـــهان وامثالهــم که همواره از موضع قدرت واز جایگاه دست نیافتنی حرف می زنند برای یکبارهم که شده خودشـان را به رای مردم می سپردند تا بدانند که جایگاه شان نزد مردم چقدر است واصلا این افراد قدرتشان را ازکجا آورده اند؟!
    میدانیم که قدرت یا از طرف خـــدا تفویض میشود ویا از طرف مردم…که اینان نه نمایندگی را از مردم گرفته اند و نه ازطرف خداوند متعال…!
    بطور یقین دانش و سواد سیاسی شان هم برتر از همه که هیچ حتی به اندازه ۱۰ درصد مردم نیست…!

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »