? زنده| نوری‌زاد در اعتصاب غذا و دارو

 

 


 



نوری‌زاد در اعتصاب غذا و دارو

همسر محمد نوری‌زاد فعال مدنی و یکی از امضا کنندگان «نامه درخواست استعفای خامنه‌ای» درباره آخرین وضعیت همسرش پس از بیهوشی گفت که او در اعتراض به وضعیت خود اعتصاب دارو کرده و بیهوش شده است.

محمدحسین آقاسی، وکیل دادگستری که در دفاع از متهمان امنیتی فعال است از وخامت حال محمد نوری‌زاد، فعال سیاسی زندانی در زندان مشهد خبر داد. او  نوشت، نوری‌زاد تقاضای او و سایر دوستان و نزدیکان را برای پایان دادن به اعتصاب و مصرف دارو نپذیرفته و «بیم آن می‌رود که از دست برود.»/دویچه وله



چهار حزب سیاسی خواستار تحریم «انتخابات فرمایشی» شدند

چهار حزب و سازمان سیاسی روز شنبه با ابراز حمایت از «اسفند بدون رأی»، خواستار عدم مشارکت مردم در انتخابات مجلس شدند.

این چهار گروه روز شنبه، ۱۹ بهمن، با انتشار بیانیه‌ای مشترک ضمن دعوت مردم ایران به «تحریم انتخابات فرمایشی»، آن را «فرصتی مناسب برای پیوند زدن امتناع از صندوق رأی با اعتراضات خیابانی آبان و دی» عنوان کردند.

اتحاد جمهوری‌خواهان ایران، حزب چپ ایران (فدائیان خلق)، سازمان های جبهه ملی ایران در خارج از کشور، و همبستگی جمهوری خواهان ایران چهار حزب و سازمان سیاسی هستند که در این بیانیه مشترک که به دست رادیوفردا رسید اعلام کرده‌اند «هرگونه شرکت در انتخابات فرمایشی، حتی در حد رأی سفید اعتراضی نیز به عنوان تائید رژیم محسوب می‌شود».

امضاکنندگان این بیانیه با اشاره به این‌ که «علی خامنه ای، سپاه و اصولگرایان تصمیم گرفته اند که اکثریت قاطع مجلس را قبضه و آن را یکدست کنند» افزوده‌اند: «این تصمیم در شرایطی گرفته شده که کشور در وضعیت بن بست قرار گرفته و با بحران‌های همه‌جانبه روبه‌روست.»

این چهار حزب و سازمان سیاسی همچنین با اشاره به اعتراضات مردمی در دی ۹۶ و آبان ۹۸ که به کشته شدن صدها معترض انجامید و نیز سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط سپاه نوشته‌اند: «جمهوری اسلامی تلاش می کند با تبلیغات گسترده مردم را به پای صندوق های رأی بکشاند تا مشروعیت فروریخته خود را احیا کند و مدعی شود مردم بار دیگر با حکومت بیعت کرده‌اند.»

امضاکنندگان این بیانیه عنوان کارزار خود را «اسفند بدون رأی» گذاشته‌اند./بی‌بی‌سی فارسی



یکی از متهمان حوادث آبا‌ن‌‌ماه به سه‌ماه حبس و خواندن کتاب محکوم شد

شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب یکی از بازداشت‌شدگان حوادث آبان‌ماه ایران را با تقلیل مجازات به سه ماه حبس تعزیری و کتابخوانی محکوم کرد.

پیام درفشان، وکیل این فرد ‌او را جوانی ۲۱ ساله خواند که از سوی دادسرا به «اخلال در نظم عمومی از طریق حرکات نامتعارف در معابر عمومی و قرار دادن جعبه مقوایی در سطل زباله آتش گرفته و اجتماع و تبانی به‌قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» متهم شده است.

او در ابتدا به یک سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق تعزیری محکوم شده بود که بعد به گفته وکیل، به دلیل «فقدان سابقه کیفری متهم، ابراز پشیمانی، اوضاع و احوال خاص وی از قبیل جوانی و سرپرستی مادر» این حکم کاهش یافت.

درفشان گفت: «موکل موظف است ظرف مدت شش ماه مبادرت به مطالعه و رونویسی از سه جلد کتاب کند.»/ایرنا



ماسک گران شد

گزارش‌های میدانی از داروخانه‌ها نشان می‌دهد که قیمت انواع ماسک در روزهای اخیر و در پی افزایش نگرانی از شیوع ویروس کرونا دو تا سه برابر شده است.

از اواخر دی ماه اخبار مربوط به شیوع یک ویروس مرموز در چین منتشر شد و به تدریج کشورهای اطراف را درگیر کرد،‌ اما ماجرا به همین جا ختم نشد و مواردی مشکوک به این بیماری در کشورهای اطراف نیز مشاهده شد که باعث بروز نگرانی مردم و افزایش خرید ماسک و ژل‌های ضدعفونی‌کننده در هفته‌های گذشته شده است.

برای مثال بررسی قیمت ماسک در چند داروخانه در مرکز شهر نشان می‌دهد که بسته‌ سه‌تایی ماسک‌های معمولی که پیش از اتفاقات اخیر ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان قیمت داشت، حالا بین ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ تومان فروخته می‌شود.

یکی از مسئولان داروخانه‌ها می‌گوید که فروشگاه‌های عمده‌فروشی تجهیزات پزشکی در خیابان جمهوری به آن‌ها گفته‌اند که چینی‌ها تعداد زیادی ماسک از آن‌ها خریدند و یکی از دلایل افزایش قیمت هم همین افزایش تقاضا بر اثر حضور چینی‌ها بوده است.

همچنین به گفته فروشنده دیگری، قیمت ماسک‌های فیلتردار که متناسب با تعداد لایه‌های آن ۳۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان بوده، در روزهای اخیر به ۱۰ تا ۱۳ هزار تومان در سطح عرضه رسیده است./ایسنا



پرونده غرامت ۱.۱ میلیارد دلاری کانادا علیه ایران

وکلای کانادایی به نیابت از بستگان قربانیان پرواز ۷۵۲ اوکراین که با شلیک نیروهای سپاه پاسداران در اطراف تهران سرنگون شد، پرونده‌ای جهت دریافت غرامت به ارزش ۱.۵ میلیارد دلار کانادا (۱.۱ میلیارد دلار آمریکا) در دادگاه‌های این کشور گشوده‌اند.

مارک آرنولد وکیل شناخته شده کانادایی که قبلا نیز همراه با پدر وکیلش در پرونده دیگری وکالت ضبط دارایی‌های ایران در این کشور را با موفقیت به انجام رسانده بود، اکنون می‌خواهد پرونده غرامت بازماندگان قربانیان کانادایی هواپیمای اوکراینی را جلو ببرد.

خبرگزاری رویترز روز جمعه ۱۸ بهمن گزارش داد نام شاکی اصلی درخواست غرامت پنهان نگاه داشته شده تا خانواده وی در ایران با فشار حکومت مواجه نشوند، اما متهمین پرونده شامل جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای رهبر آن و جمعی از مقامات حکومتی از جمله امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند./رادیو فردا



درآمد تبلیغاتی اینستاگرام در یک سال: ۲۰ میلیارد دلار

درآمدهای تبلیغاتی اینستاگرام از یوتیوب بیشتر شد.

یوتیوب در مالکیت شرکت گوگل و اینستاگرام در مالکیت فیس بوک است.

منابع آگاه به خبرگزاری بلومبرگ گفته اند که درآمد تبلیغاتی شبکه اجتماعی اینستاگرام در سال ۲۰۱۹ میلادی، ۲۰ میلیارد دلار بوده است. این، بیشتر ازدرآمد اعلام شده یوتیوب از تبلیغات در سال گذشته یعنی ۱۵.۱ میلیارد دلار است.

گوگل اعلام کرده است که یوتیوب در سال گذشته میلادی (۲۰۱۹) توانست بیش از  ۱۵ میلیارد دلار درآمد تبلیغاتی داشته باشد که این رقم ۱۰ درصد از درامدهای گوگل را تشکیل می دهد.

یوتیوب به افرادی که در این وب سایت، فیلم به اشتراک می گذارند پول می دهد اما اینستاگرام چنین کاری نمی کند.

انتشار رقم درآمدهای تبلیغاتی اینستاگرام و یوتیوب بخشی از رقابت و رویارویی فیس بوک و گوگل به عنوان دو غول فناوری جهان است. هر دو آمریکایی هستند. فیس بوک از واکنش به این خبر بلومبرگ درباره مبلغ درآمدهای تبلغاتی یوتیوب خودداری کرد. اینستاگرام بیش از یک میلیارد کاربر دارد./عصر ایران


خبرهای روز گذشته را از اینجا بخوانید

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »