رونمایی ترامپ از معامله قرن؛ استقبال اسرائیل٬ مخالفت فلسطین

زیتون– دونالد ترامپ٬ رییس جمهور آمریکا٬ ساعتی پیش جزئیات طرح موسوم به «معامله قرن» برای ایجاد صلح بین فلسطین و اسرائیل را معرفی کرد. این طرح قرار است به مناقشه حدود ۷۰ ساله اسرائیل و فلسطینی‌ها پایان دهد.

«معامله قرن»  با مخالفت محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان و استقبال اسرائیل مواجه شده است.

دونالد ترامپ امروز (سه‌شنبه) در کنار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، این طرح را در کاخ سفید ارائه کرد.

به گزارش رادیو فردا او در این مراسم گفت: «اسرائیل امروز گام بزرگی به سوی صلح برمی‌دارد؛ مردم جوان در خاورمیانه به دنبال آینده‌ای روشن‌تر و دولت‌های خاورمیانه در حال مبارزه با تروریسم (دشمن مشترک همه ما) هستند.»

رییس‌ جمهوری آمریکا تاکید کرد: «من دیروز با بنیامین نتانیاهو و رقیب او، بنی گانتس، دیدار کردم؛ آنها صلح می‌خواهند. من در نخستین سفرم به خارج از آمریکا در مقام ریاست‌جمهوری، به اسرائیل که کشوری کوچک در خاورمیانه است رفتم اما این کشور کوچک سرزمین تجاری و نمونه دموکراسی و کشوری محبوب در قلوب مردم آمریکا است و خاک اسرائیل مقدس است و ما نخواهیم گذاشت که تاریخ سیاه تکرار شود.»

او افزود: «من با سران فلسطین از جمله آقای محمود عباس دیدار کردم و گفتم که بخت بهتری برای رسیدن به صلح و داشتن زندگی شکوفا و خروج از دایره سیاه زندگی سخت دارید؛ بعدها با آقای عباس در کاخ سفید دیدار کردم. روسای جمهوری پیشین آمریکا، برای صلح خاورمیانه تلاش کردند اما من فردی نیستم که از زیر بار مشکلات سنگین شانه خالی کنم؛ طرح صلح ما راهکاری برای زندگی بهتر و شکوفاتر برای هر دو طرف است.»

به گفته ترامپ، «معامله قرن» با طرح‌های پیشین متفاوت و جامع‌تر از آنها است. «ما راهکارهای خوبی برای زندگی بهتر و امنیت آنها ارائه کرده‌ایم؛ یک راه حل که می‌توان آن را برد- برد نامید.»

رییس‌ جمهوری آمریکا گفت: «ما کمیته‌ای تشکیل خواهیم داد تا جزئیات نقشه مرزها را به شما ارائه کنیم. ما نقشه مرزهای فلسطین را نیز ارائه خواهیم کرد اما مشروط به آنکه در این طرح همکاری کنند.»

ترامپ با بیان اینکه این طرح «حاکمیت اسرائیل را به رسمیت می‌شناسد» تصریح کرد که «اورشلیم پایتخت غیرقابل تقسیم اسرائیل باقی خواهد ماند».

او با تاکید بر اینکه این طرح «نباید امنیت اسرائیل را زیر سئوال ببرد»، افزود: «همه می‌دانند که من برای اسرائیل کارهای بزرگی کرده‌ام و اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته و سفارت را به اورشلیم منتقل کرده و حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان قبول کرده‌ام و نیز از توافق بد هسته‌ای با ایران خارج شدم».

رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «روشن است که عادلانه خواهد بود من برای فلسطینیان نیز کارهای بزرگی انجام دهم؛ این یک گام تاریخی بزرگ برای فلسطینیان و شاید آخرین شانس آنها است؛ تیمی که طرح را تهیه کرده انسان‌های باهوش و عاشق اسرائیل هستند؛ اینها می‌خواهند توافقی بزرگ انجام شود؛ این درک را دارند که باید کاری بزرگ برای طرف مقابل نیز انجام شود».

تلگرام
توییتر
فیس بوک
واتزاپ

یک پاسخ

دیدگاه‌ها بسته‌اند.

جامعه ایران را می توان از نظر سیاسی به سه طیف مخالفان، موافقان و قشر خاکستری تقسیم کرد. باید گفت که مخالفان کسانی هستند که معتقدند جمهوری اسلامی اصلاح ناپذیر است و باید برود. موافقان

ادامه »

دکتر بیژن عبدالکریمی جزو معدود اندیشمندان و فلسفه‌ورزانی است که اغلب تلاش می‌کند اخلاق‌مدارانه، در اندیشه‌ورزی و کنشگری‌اش، با پرهیز از رادیکالیسم و اتخاذ

ادامه »

بسیاری از شهروندان و بازیگران اقتصادی اعم از مصرف‌کننده، سرمایه‌گذار، تولیدکننده از خود می‌پرسند که چرا با هر تکانه در

ادامه »